Voor de organisten onder ons

Gebruikersavatar
dré
Berichten: 383
Lid geworden op: 06 apr 2004, 13:31

Bericht door dré »

@ Chris

even de vragen op een rij:

In welke GG zingen ze langzamer

Er is geen gemeente die niet ritmisch zingt en sneller zingt als ons.
Heb je dat een beetje onderzocht door door het hele land te kerken?

Welke GG zingt er ritmisch?

Is in jou ogen ritmisch en sneller hetzelfde?

dré wacht op antwoord :lol:
dré
--------

Credo in unum Deo
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Tiberius schreef:
Christiaan schreef:Dat heb ik niet gezegt wat ik gezegt heb dat ik gemeenten ken die sneller zingen. Waarschijnlijk ook ritmisch maar niet zo erg langzaam. Mijn gemeente (geen Ger. Gem.) dus zingt ritmische maar niet zo snel. Punt uit.
Christiaan schreef:In mijn gemeente zingen we ritmisch maar echt niet veel sneller als dit. Als je dit langzaam vindt er zijn genoeg Gem. Gem. gemeenten waar men langzamer zingt.
Tja. Je mag gerust toegeven als je in de haast iets te vlot hebt getypt.
Ook al sta je niet voor de rechtbank. :wink:
:wink:
Oeps dat moet langzamer zijn als sneller.
Ook mijn typesnelheid kan niets minder.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

dré schreef:@ Chris

even de vragen op een rij:

In welke GG zingen ze langzamer

Er is geen gemeente die niet ritmisch zingt en sneller zingt als ons.
Heb je dat een beetje onderzocht door door het hele land te kerken?

Welke GG zingt er ritmisch?

Is in jou ogen ritmisch en sneller hetzelfde?

dré wacht op antwoord :lol:
Ik heb gehoord van bekenden en familie dat men in niet elke Ger.Gem even langzaam zingt. Dus sneller of langzamer zoals je wilt. Mijn gemeente zingt langzaam (ik zou zeggen) als op het fragment dat tempo. Wij zingen vrij langzaam, maar dus wel ritmisch. Langzaam invergelijking met andere rimisch zingen de gemeenten. (Geen Ger. Gem. dus)
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
dré
Berichten: 383
Lid geworden op: 06 apr 2004, 13:31

Bericht door dré »

Christiaan schreef:
dré schreef:@ Chris

even de vragen op een rij:

In welke GG zingen ze langzamer

Er is geen gemeente die niet ritmisch zingt en sneller zingt als ons.
Heb je dat een beetje onderzocht door door het hele land te kerken?

Welke GG zingt er ritmisch?

Is in jou ogen ritmisch en sneller hetzelfde?

dré wacht op antwoord :lol:
Ik heb gehoord van bekenden en familie dat men in niet elke Ger.Gem even langzaam zingt. Dus sneller of langzamer zoals je wilt. Mijn gemeente zingt langzaam (ik zou zeggen) als op het fragment dat tempo. Wij zingen vrij langzaam, maar dus wel ritmisch. Langzaam invergelijking met andere rimisch zingen de gemeenten. (Geen Ger. Gem. dus)
dat was de eerste vraag, nu de rest nog
dré
--------

Credo in unum Deo
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

In welke GG zingen ze langzamer:
Die van Goes.

Er is geen gemeente die niet ritmisch zingt en sneller zingt als ons.
Heb je dat een beetje onderzocht door door het hele land te kerken?
[/I]nee

Welke GG zingt er ritmisch?
Ik denk geen een

Is in jou ogen ritmisch en sneller hetzelfde?
Nee, dat zou dwaas zijn en verwarrend.

dré wacht op antwoord :lol:[/quote]

Ik heb gehoord van bekenden en familie dat men in niet elke Ger.Gem even langzaam zingt. Dus sneller of langzamer zoals je wilt. Mijn gemeente zingt langzaam (ik zou zeggen) als op het fragment dat tempo. Wij zingen vrij langzaam, maar dus wel ritmisch. Langzaam invergelijking met andere rimisch zingen de gemeenten. (Geen Ger. Gem. dus)[/quote]

dat was de eerste vraag, nu de rest nog[/quote]
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Verdraaid, je kunt hier niet eens een paar uurtjes rustig werken of je mist weer een hele soap. :roll:
Waar zingt men zo langzaam als onze vriend beschrijft, maar wél ritmisch? Openluchtmuseum of zo?
Gebruikersavatar
dré
Berichten: 383
Lid geworden op: 06 apr 2004, 13:31

Bericht door dré »

Christiaan schreef:In welke GG zingen ze langzamer:
Die van Goes.
en die ging je nog navragen.
oftewel van jou stelling tig posting terug staat niets meer overeind :cry:
dré
--------

Credo in unum Deo
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

dré schreef:
Christiaan schreef:In welke GG zingen ze langzamer:
Die van Goes.
en die ging je nog navragen.
oftewel van jou stelling tig posting terug staat niets meer overeind :cry:
Nou een punt wel. Wij zingen zo snel als het geluidsfragment, en ik vindt dat niet zo langzaam. En de gemeente in Goes (Ger. Gem. )zingt langzamer als ons.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Nou een punt wel. Wij zingen zo snel als het geluidsfragment, en ik vindt dat niet zo langzaam.
Nou, wij wel..
Christiaan schreef: En de gemeente in Goes (Ger. Gem. )zingt langzamer als ons.
Als jullie lange of als jullie korte noot?
Overigens blijft het appels met peren vergelijken, ritmisch tegenover niet-ritmisch: hoe kun je dat nou zinnig vergelijken qua snelheid (traagheid)?
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Nou een punt wel. Wij zingen zo snel als het geluidsfragment, en ik vindt dat niet zo langzaam.
Nou, wij wel..
Christiaan schreef: En de gemeente in Goes (Ger. Gem. )zingt langzamer als ons.
Als jullie lange of als jullie korte noot?
Overigens blijft het appels met peren vergelijken, ritmisch tegenover niet-ritmisch: hoe kun je dat nou zinnig vergelijken qua snelheid (traagheid)?
Sorry maar wat kunt je volgens jou vergelijken?
Volgens mij erg weinig.
Ik zie de moeilijkheid niet. Als de ene gemeente zoveel kwart noten per minuut zingt en de andere zoveel kun je dat toch vergelijken.
Voorbeelden heb ik nog niet maar wie weet.
Maar ik wilde het hier graag hebben over de middentoonsstemming mag dat nou wel of liever niet.
Hoe snel er wordt begleid op zo´n middentoons gestemd orgel is geen discussie :mrgreen: :mrgreen:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef: Sorry maar wat kunt je volgens jou vergelijken?
Volgens mij erg weinig.
Volgens mij ook. Maar jij dééd het. En toen zei ik dat het appels met peren vergelijken was:|
Christiaan schreef: Ik zie de moeilijkheid niet. Als de ene gemeente zoveel kwart noten per minuut zingt en de andere zoveel kun je dat toch vergelijken.
Nou, misschien kun jij dat wel, maar ik vind dat best wel lastig, ritmisch en niet-ritmisch met elkaar vergelijken
Christiaan schreef: Hoe snel er wordt begleid is geen discussie :mrgreen: :mrgreen:

O, regel jij dat hier? :|
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef: Sorry maar wat kunt je volgens jou vergelijken?
Volgens mij erg weinig.
Volgens mij ook. Maar jij dééd het. En toen zei ik dat het appels met peren vergelijken was:|
Christiaan schreef: Ik zie de moeilijkheid niet. Als de ene gemeente zoveel kwart noten per minuut zingt en de andere zoveel kun je dat toch vergelijken.
Nou, misschien kun jij dat wel, maar ik vind dat best wel lastig, ritmisch en niet-ritmisch met elkaar vergelijken
Christiaan schreef: Hoe snel er wordt begleid is geen discussie :mrgreen: :mrgreen:

O, regel jij dat hier? :|
Ik had het over het mogelijke nieuwe middentoons gestemde orgel, dat was een grapje, daar mag men zelf op weten hioe snel men speeld of hoe langzaam. :mrgreen:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Pim schreef::roll:

Wie het vatten kan, vatte het.
Je haalt me de woorden uit de mond :roll:
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Gezellige boel hier!
Christiaan, je bent onmisbaar voor de goede sfeer :wink:

Ik wil weer eens een stokpaardje opvoeren: De praktijk toets.
Even wat ideale omstandigheden als uitgangspunt hanteren.
We nemen een bekwame zanger, in een goede accoustische omgeving zonder teveel galm en vooral geen demping.

Ga eens acapella zingen, gewoon een psalmmelodie, 1-stemmig.
Eens goed oefenen op de intervallen.
Neem eens op. Ga de stemming analyseren.
De kans is heel erg groot dat het een zuivere middentoon is.

Tweede proef.
4-stemmig, liefst in kerktoonsoort, bijpassend van de melodie.
Resultaat: Hoogstwaarschijnlijk hetzelfde.

Als mensen vanuit hun natuurlijke gehoor afstemmen op zuiverheid volgt bij het trainen van het gehoor en stem een middentoonstemming.

Even afstemmen met het orgel:

Daaruit voort vloeit de stelling dat orgels met middentoonstemming meer zuiverheid in de samenzang kunnen opleveren dan evenredig (=niet) gestemde orgels.
Sterker nog, het zijn uitersten.
Bij middentoon zijn bij strikte handhaving van kerktoonsoort en reine akkoorden geen onzuiverheden aanwezig.

Bij evenredige (meest gangbare) stemming zijn alle intervallen onzuiver en is per definitie geen enkele samenklank zuiver.

Maar: Ik ben tegen de stelling van Christiaan :mrgreen:

De zangers voor de gemeentezang acht ik namelijk niet in staat om gezamenlijk net zo zuiver te zingen als het orgel.

De gemeente bestaande uit bromstemmen tot en met strak geintoneerde sopraantjes leveren per saldo een onzuiver resonerende toon op (zelfde als discant verdubbeling die niet zuiver staat). Het orgel, hoe zuiver ook, doet daar niets aan.

De theorie van Christaan klopt. Het levert alleen niets op in de praktijk omdat de zangers in de theorie van Christiaan ontbreken.

En voor mij persoonlijk is dat heel erg jammer want ik vindt die middentoon zo mooi.... :roll:
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

En nu voor alle duidelijkheid nog één keer:

we hebben het over Psalm 24 van Anthonie van Noordt zoals te horen op http://www.magnuskerk.nl/ > CD's > CD Wim van Beek > eerste geluidsfragment (=track 3), de koraalmelodie zoals die begint op 00:14.

In de eerder door CK (niet Centrale Kerkenraad) geponeerde theorie zou dat normatief moeten zijn voor het tempo van de gemeentezang. Het tempo ligt op MM60 voor de korte noot.

CK zegt dat zijn gemeente ritmisch zingt in dit tempo.

Laat ik nou eens heel eerlijk zijn: ik geloof er geen bal van :!:
Een gemeente die anno 2006 ritmisch zingt in dit slow-motion tempo: dat wil ik eerst horen voordat ik het geloof.
Plaats reactie