Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door -DIA- »

De vergelijking van Filippus en de Moorman vind ik wat aanstootgevend.
Alsof de Heilige Geest moet leren luisteren naar noten.
Het gaat daar om het Woord. Niet over woordeloze tonen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:De vergelijking van Filippus en de Moorman vind ik wat aanstootgevend.
Alsof de Heilige Geest moet leren luisteren naar noten.
Het gaat daar om het Woord. Niet over woordeloze tonen.
Ja de eredienst is de dienst der verzoening.
Het Woord moet centraal staan, wel kan een organist de vogel zijn die het goede zaad wegpikt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:De vergelijking van Filippus en de Moorman vind ik wat aanstootgevend.
Alsof de Heilige Geest moet leren luisteren naar noten.
Het gaat daar om het Woord. Niet over woordeloze tonen.
Ja de eredienst is de dienst der verzoening.
Het Woord moet centraal staan, wel kan een organist de vogel zijn die het goede zaad wegpikt.
Dat is de zaak.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door ejvl »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:De vergelijking van Filippus en de Moorman vind ik wat aanstootgevend.
Alsof de Heilige Geest moet leren luisteren naar noten.
Het gaat daar om het Woord. Niet over woordeloze tonen.
Ja de eredienst is de dienst der verzoening.
Het Woord moet centraal staan, wel kan een organist de vogel zijn die het goede zaad wegpikt.
Het kan ook het zaad zelf zijn
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:De vergelijking van Filippus en de Moorman vind ik wat aanstootgevend.
Alsof de Heilige Geest moet leren luisteren naar noten.
Het gaat daar om het Woord. Niet over woordeloze tonen.
Ja de eredienst is de dienst der verzoening.
Het Woord moet centraal staan, wel kan een organist de vogel zijn die het goede zaad wegpikt.
Het kan ook het zaad zelf zijn
Zeker! Een passende psalm, eerbiedig gespeeld, en zo dat ook uitkomt wàt er wordt gespeeld. Dan zijn er woorden, dan is er het Woord. En dat is meer dan woordeloze tonen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:De vergelijking van Filippus en de Moorman vind ik wat aanstootgevend.
Alsof de Heilige Geest moet leren luisteren naar noten.
Het gaat daar om het Woord. Niet over woordeloze tonen.
Ja de eredienst is de dienst der verzoening.
Het Woord moet centraal staan, wel kan een organist de vogel zijn die het goede zaad wegpikt.
Het kan ook het zaad zelf zijn
Dat laatste moet absoluut een drijfveer van de organist zijn. "Woordeloze tonen" en "vogel die het zaad wegpikt" - ik snap wel wat er bedoeld wordt, maar ik vind het een negatief uitgangspunt of een onderwaardering van de taak van de orgelist. Die is er niet om de tijd vol te spelen, maar heeft een werkelijke taak, al is het m.i. wel ondergeschikt aan de Woordverkondiging.

In reactie op DIA zou ik willen zeggen: als organist dien je misschien beter het wezenlijke doel met een degelijk orgelwerk (mensen worden dan meer geprikkeld om te luisteren wat er gespeeld wordt). Een "eerbiedig gespeelde psalm" is ook wel wat rekbaar natuurlijk: wat is nog eerbiedig en wat niet? Jij en ik hebben daar wel een idee bij, maar dat is echt niet voor iedereen hetzelfde. Dat het eerbiedig (= passend in een eredienst) moet zijn, vind ik wel.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door ejvl »

Helemaal eens met eilander.

De meningen zijn nogal verdeeld onder de kerkgangers.
De een vind het eerbiedig dat de organist alleen een brei aan psalmen achter elkaar speelt.
Voor de ander is het eerbiedig als de organist wat mooie eenvoudige koraalbewerkingen speelt, het liefst met 8+4+3+tremulant.
Nog iemand vind het alleen mooi als het Duitse Barok is.
Een ander vind dat het te snel gaat, of te langzaam.

Zoveel mensen, zoveel meningen, je kunt het nooit voor iedereen goed doen.

Eerbiedige orgelmuziek is een zeer rekbaar begrip.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door samanthi »

ejvl schreef:Helemaal eens met eilander.

De meningen zijn nogal verdeeld onder de kerkgangers.
De een vind het eerbiedig dat de organist alleen een brei aan psalmen achter elkaar speelt.
Voor de ander is het eerbiedig als de organist wat mooie eenvoudige koraalbewerkingen speelt, het liefst met 8+4+3+tremulant.
Nog iemand vind het alleen mooi als het Duitse Barok is.
Een ander vind dat het te snel gaat, of te langzaam.

Zoveel mensen, zoveel meningen, je kunt het nooit voor iedereen goed doen.

Eerbiedige orgelmuziek is een zeer rekbaar begrip.
Klopt je kunt het nooit iedereen naar de zin maken, maar als je goed let op wat je speelt, welke woorden staan er in het vers, is het lof is het klagen, let eens op een komma in de zin, de gemeente zal dan ook meer op de tekst gaan letten,

Eerbiedige orgelmuziek tja dat is net zoiets als gepaste kleding, ieder heeft zijn eigen referentiekader.

Maar wat wil je als Orgelist, Gods eer of je eigen eer?
Is dat niet met alles wat we doen?
Hetzij dat we (...) Doe het al ter ere Gods.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Upquark »

De discussie is wat mij betreft wel legitiem, maar tegelijkertijd heb ik toch zoiets van: er zijn belangrijker zaken. Als voorbeeld: is er al iets veranderd sinds we het over de zgn. onbekende psalmen hebben gehad? Leuk hoor, dat er zo'n cd verschijnt, maar zingen we deze psalmen ondertussen al meer in de eredienst, of is het nog steeds 'het oude liedje'?
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door samanthi »

Upquark schreef:De discussie is wat mij betreft wel legitiem, maar tegelijkertijd heb ik toch zoiets van: er zijn belangrijker zaken. Als voorbeeld: is er al iets veranderd sinds we het over de zgn. onbekende psalmen hebben gehad? Leuk hoor, dat er zo'n cd verschijnt, maar zingen we deze psalmen ondertussen al meer in de eredienst, of is het nog steeds 'het oude liedje'?
Nee niet in alle gemeenten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Panny »

Leuk hoor voor de krantvulling. Maar ik heb niets nieuws of verrassends gelezen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Mister »

Eerbiedig orgel spelen, ook zoiets lastigs. Onlangs met droge ogen iemand horen beweren dat vooral Pieter Heykoop zulke muziek maakt. Niet te hard, maar zacht, rustig. Prestantje, fluitje, c'est ca. Ach, dat kan. Maar hoeft niet.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door ejvl »

De muziek van Heykoop vind ik dan weer niet zo eerbiedig (meestal).
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door eilander »

ejvl schreef:De muziek van Heykoop vind ik dan weer niet zo eerbiedig (meestal).
Ik ben wel benieuwd naar de uitleg van deze uitspraak. Je kunt op deze muziek best kritiek hebben, maar deze heb ik eigenlijk nog nooit gehoord. En zeker niet van de kerkgangers, die enkele keer dat ik iets van Heykoop speel.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:De muziek van Heykoop vind ik dan weer niet zo eerbiedig (meestal).
Ik ben wel benieuwd naar de uitleg van deze uitspraak. Je kunt op deze muziek best kritiek hebben, maar deze heb ik eigenlijk nog nooit gehoord. En zeker niet van de kerkgangers, die enkele keer dat ik iets van Heykoop speel.
Beetje flauwe opmerking van mij natuurlijk. Met eerbied bedoel ik dat de organist zo'n hoog mogelijk niveau moet proberen te halen. Niet tot eer van de organist natuurlijk. Muziek van Heykoop zit meestal geen enkel niveau in, al speel ik zelf ook wel eens iets wat makkelijk in het gehoor ligt, wat de meest mensen toch wel mooi vinden, maar met weinig niveau, of lijnrecht tegen de (algemene) muzikale regels ingaat. Eigenlijk is dat niet goed als we (ik) hierover nadenken. Immers iets wat tot eer van God zou moeten zijn, zou het toch een streven moeten zijn een fatsoenlijk muzikaal niveau neer te zetten. Nogmaals, dat doe ik ook niet altijd...

Check de volgende 2 (informatieve) collums.

http://www.sietzedevries.nl/gemeentezang-begeleiding/
http://www.sietzedevries.nl/laudes-organi/
Plaats reactie