Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Petrus schreef:
Tamarinde schreef:
Christiaan schreef:
Tamarinde schreef:k Mag dan geen verstand van muziek hebben maar bij de RO hebben ze toch best wel eens mooie stukken zitten maar écht kunstig zit er niet bij, daar hebbie helemaal gelijk in drikus
Voor de goede orde wat betekend RO??
Reformatorische Omroep die kun je vinden bij http://www.reformatorischeomroep.nl
Tamarinde, ik denk niet dat Christiaan de muziek van de R.O. een aangenaam iets vindt......niet écht verheven en zo...........

Maar het is ook bedoeld voor de "gemiddelde" luisteraar, beetje lichtvoetig, hier en daar evangelisch, delen orgel, delen samenzang, soms ook nog uit het Leger Des Heils afkomstige liederen........LvdK, soms een enkele verdwaalde psalm............
Ik vind het belangrijk dat de organist zich in de eredienst, gepast op steld ik denk daar er weinig mensen zijn die zich uitlaten over een lang voorspel na de preek.
Gepast orgelspel vind ik niet te hard, dus geen gekoppelde manualen. En geen voorspelen van vijf minuten, en drukke tussenspelen.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

geledu schreef:Soms kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er organisten zijn die de eredienst een prachtig podium vinden om hun kunnen ten toon te spreiden !!
Vind je niet dat een organist al zijn kunnen ten toon zou moeten spreiden als het om zoiets belangrijks gaat als de eredienst? Waarom zou een organist zijn spelniveau en smaak 'naar beneden' moeten aanpassen zodra hij/zij aan het begeleiden is?
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

wim schreef:
geledu schreef:Soms kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er organisten zijn die de eredienst een prachtig podium vinden om hun kunnen ten toon te spreiden !!
Vind je niet dat een organist al zijn kunnen ten toon zou moeten spreiden als het om zoiets belangrijks gaat als de eredienst? Waarom zou een organist zijn spelniveau en smaak 'naar beneden' moeten aanpassen zodra hij/zij aan het begeleiden is?
Lijkt me inderdaad geen gezond uitgangspunt.

Hij mag wat mij betreft best wat kwaliteiten tonen, zolang het maar geen 'gesprek van de dag wordt', of het spel van dusdanige spanning voorzien dat het aftrekt van de 'kern' van de eredienst en de zang.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Christiaan schreef:
Ik vind het belangrijk dat de organist zich in de eredienst, gepast op steld ik denk daar er weinig mensen zijn die zich uitlaten over een lang voorspel na de preek.
Gepast orgelspel vind ik niet te hard, dus geen gekoppelde manualen. En geen voorspelen van vijf minuten, en drukke tussenspelen.
Lees mijn vorige posting eens. Als je een goed organist bent, speel je zowel hard als zacht. Eenheidsworst is ons psalmboek niet. Dan had een orgel ook geen registers nodig. Slecht 1 combinatie was dan genoeg geweest.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Gepast orgelspel vind ik niet te hard, dus geen gekoppelde manualen.
Waarvoor dienen die koppels dan? Voor ongepast orgelspel of zo?
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Gepast orgelspel vind ik niet te hard, dus geen gekoppelde manualen.
Waarvoor dienen die koppels dan? Voor ongepast orgelspel of zo?
Voor zeer veel volume, je zet alle stemmen (registers) open op beide manualen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Mister schreef:Psalm 116:2 (ik lag gekneld in banden van de dood) is dan ook héél anders van invulling. Dan is voorspel al in mineur en begeleiding zacht en somber.
Waarom in mineur? De melodie blijft toch gewoon mixolydisch (maar in de praktijk meestal majeur)? Is het dan niet voldoende om met je registratie wat te kleuren?

En dan in het volgende vers - hopelijk niet die afschuwelijke modulatie na de eerste regel...

En hopelijk na vers 2 ook geen tussenspel: "Maar 'k riep de Heer dus aan in al mijn nood:" - tussenspel. Dat hoor je ook weleens, maar dan heb je toch echt iets niet begrepen....
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Gepast orgelspel vind ik niet te hard, dus geen gekoppelde manualen.
Waarvoor dienen die koppels dan? Voor ongepast orgelspel of zo?
Voor zeer veel volume, je zet alle stemmen (registers) open op beide manualen.
Maar dat vind jij dus niet gepast, ook niet bij lofpsalmen?
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Gepast orgelspel vind ik niet te hard, dus geen gekoppelde manualen.
Waarvoor dienen die koppels dan? Voor ongepast orgelspel of zo?
Voor zeer veel volume, je zet alle stemmen (registers) open op beide manualen.
Maar dat vind jij dus niet gepast, ook niet bij lofpsalmen?
Te hard, is niet gepast, er is verschil tussen hard en erg hard.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:
Hendrikus schreef: Waarvoor dienen die koppels dan? Voor ongepast orgelspel of zo?
Voor zeer veel volume, je zet alle stemmen (registers) open op beide manualen.
Maar dat vind jij dus niet gepast, ook niet bij lofpsalmen?
Te hard, is niet gepast, er is verschil tussen hard en erg hard.
Maar als ik het goed begrijp: hard (maar niet te hard) mag dus wel, maar dan zonder gekoppelde manualen?

Trouwens: je zei dat je geen kerkorganist was. Hoe kun je dan horen of de organist wel of niet gekoppeld speelt?
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Christiaan schreef: Voor zeer veel volume, je zet alle stemmen (registers) open op beide manualen.
Maar dat vind jij dus niet gepast, ook niet bij lofpsalmen?
Te hard, is niet gepast, er is verschil tussen hard en erg hard.
Maar als ik het goed begrijp: hard (maar niet te hard) mag dus wel, maar dan zonder gekoppelde manualen?

Trouwens: je zei dat je geen kerkorganist was. Hoe kun je dan horen of de organist wel of niet gekoppeld speelt?
Aan het grote volume. Dat verschil hoor je echt wel. Ook niet organisten zelfs.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:
Hendrikus schreef: Trouwens: je zei dat je geen kerkorganist was. Hoe kun je dan horen of de organist wel of niet gekoppeld speelt?
Aan het grote volume. Dat verschil hoor je echt wel. Ook niet organisten zelfs.
Tjonge, wat interessant. Ik ben wel organist, maar ik kan echt niet altijd horen of iemand wel of niet gekoppeld speelt. Dat zou ik ook wel willen leren. Geef je ook les?
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

..
Laatst gewijzigd door geledu op 09 sep 2010, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

..
Laatst gewijzigd door geledu op 09 sep 2010, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

geledu schreef:Je moet niet denken dat ik alles in het negatieve trek.
Maar ik ervaar dat er regelmatig uitwassen zijn, van organisten die vergeten dat ze dienend bezig behoren te zijn.
De vraag is alleen: wat verwacht je van een organist die dienend bezig is? Iedere kerkganger geeft daaraan z'n eigen invulling, en oordeelt vervolgens dat een organist niet dienend bezig is indien de organist niet speelt volgens het verwachtingspatroon van de desbetreffende kerkganger.

Zeer subjectief allemaal...
Plaats reactie