Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

En maar ageren tegen het Liedboek...

Maar om op de openingstopic terug te komen: Waarom zou een organist geen gezangen mogen spelen als de dominee ze wel citeren mag?

Van mij mag een organist alles spelen, zolang het niet tegen Gods Woord ingaat. Als hij maar niet als artiest in het midden van de belangstelling staat.

Schiet me ineens een anecdote te binnen van een mansledenvergadering waar gevraagd werd of de organisst niet zulke moderne stukken meer wilde spelen. De dominee, die in het spel van de vorige zondag Sweellinck herkend had, vroeg daarop de organist uit welk jaartal het gespeelde was...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Maar niemand is recht vaardig van zich zelf.
Heeft iemand dat beweerd dan?
.

Dat kun je lezen in ps 1:4 berijmd
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

..
Laatst gewijzigd door geledu op 09 sep 2010, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

geledu schreef: Meestal is dit geen kritiek op de technische uitvoering maar wel een kritiek op de oneerbiedige manier die er veelal gevonden wordt.

:shock: Beetje generaliserend??? :shock:

Wat kan er dan oneerbiedig zijn aan orgelbegeleiding? Leg eens uit?
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

[.
Laatst gewijzigd door geledu op 09 sep 2010, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

geledu schreef:
Mister schreef:
geledu schreef: Meestal is dit geen kritiek op de technische uitvoering maar wel een kritiek op de oneerbiedige manier die er veelal gevonden wordt.

:shock: Beetje generaliserend??? :shock:

Wat kan er dan oneerbiedig zijn aan orgelbegeleiding? Leg eens uit?

Kom op Mister goed lezen :wink:
Ik heb duidelijk de twee kanten belicht!! juist om niet te generaliserend over te komen.
Hoho, je hebt het over "de oneerbiedige manier die er veelal gevonden wordt"

Dat is generaliserend, dacht ik zo
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

[...
Laatst gewijzigd door geledu op 09 sep 2010, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Mister schreef:Hoho, je hebt het over "de oneerbiedige manier die er veelal gevonden wordt"

Dat is generaliserend, dacht ik zo
Nou ja, als je er vanuit gaat dat maar weinig mensen iets zinnigs over muziek kunnen zeggen maar dat iedereen erover mee kakelt, is het al gauw zo dat de grote meute iets oneerbiedig vindt als 't een beetje kunstiger klinkt dan de gemiddelde RO-uitzending.
En aangezien Vox populi zelfs in de kerk nog veelal Vox Dei is...

De reactie van Geledu is dus geen uitzondering. Veel mensen weten precies wat eerbiedig is. En kunnen ook precies vertellen wat Gode welbehaaglijk is...
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

k Mag dan geen verstand van muziek hebben maar bij de RO hebben ze toch best wel eens mooie stukken zitten maar écht kunstig zit er niet bij, daar hebbie helemaal gelijk in drikus
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

..
Laatst gewijzigd door geledu op 09 sep 2010, 16:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Tamarinde schreef:k Mag dan geen verstand van muziek hebben maar bij de RO hebben ze toch best wel eens mooie stukken zitten maar écht kunstig zit er niet bij, daar hebbie helemaal gelijk in drikus
Voor de goede orde wat betekend RO??
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Christiaan schreef:
Tamarinde schreef:k Mag dan geen verstand van muziek hebben maar bij de RO hebben ze toch best wel eens mooie stukken zitten maar écht kunstig zit er niet bij, daar hebbie helemaal gelijk in drikus
Voor de goede orde wat betekend RO??
Reformatorische Omroep die kun je vinden bij http://www.reformatorischeomroep.nl
Petrus

Bericht door Petrus »

Hendrikus schreef:Veel mensen weten precies wat eerbiedig is. En kunnen ook precies vertellen wat Gode welbehaaglijk is...
"en kunnen precies vertellen.........."

Wie ter wereld zou kúnnen vertellen wát Gode welbehagelijk is in dezer wijze??? Ik vind van een aanmatigendheid dat ik er een beetje ziek van wordt!!

én, wat de één "eerbiedig" acht, acht de ánder het niet eerbiedig genoeg.................
Petrus

Bericht door Petrus »

Tamarinde schreef:
Christiaan schreef:
Tamarinde schreef:k Mag dan geen verstand van muziek hebben maar bij de RO hebben ze toch best wel eens mooie stukken zitten maar écht kunstig zit er niet bij, daar hebbie helemaal gelijk in drikus
Voor de goede orde wat betekend RO??
Reformatorische Omroep die kun je vinden bij http://www.reformatorischeomroep.nl
Tamarinde, ik denk niet dat Christiaan de muziek van de R.O. een aangenaam iets vindt......niet écht verheven en zo...........

Maar het is ook bedoeld voor de "gemiddelde" luisteraar, beetje lichtvoetig, hier en daar evangelisch, delen orgel, delen samenzang, soms ook nog uit het Leger Des Heils afkomstige liederen........LvdK, soms een enkele verdwaalde psalm............
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

geledu schreef:
De reactie van Geledu is dus geen uitzondering. Veel mensen weten precies wat eerbiedig is. En kunnen ook precies vertellen wat Gode welbehaaglijk is...
En al die mensen kletsen maar wat, want er is er maar een , en dat is de organist , die er verstand van heeft dus al die anderen moeten maar zwijgen !! :cry:


Ik weet wel dat er een volk onder de prediking zit soms met droefheid in het hart om dat de eredienst ontheiligd wordt door het gekletter op het orgel
Tjo. Bij mijn gemeenteleden is mijn telefoonnummer bekend. Ik stel het op prijs als ze me bellen. Dat gebeurt ook wel eens. Maar er is er nooit 1 die het heeft over "ontheiliging door het gekletter op het orgel" En als je dat wel vindt, dan bel je je organist om het te delen en erover te praten. Maar niet zo in algemeenheden.

Even wat onderscheiden:
Als ik psalm 150 speel, is dat heus met (zoals jij het zult noemen) gekletter...

Looft Hem met geklank van de bazuin, looft Hem met de luit en de harp
Looft Hem met de trommel en fluit; looft Hem met snarenspel en orgel!
Looft Hem met hel klinkende cimbalen, looft Hem met cimbalen van vreugdegeluid.

Dat is dus wat anders als rustigjes aan met een prestantje en een fluitje... Dus er is een onderscheiding hoe je speelt.

Psalm 116:2 (ik lag gekneld in banden van de dood) is dan ook héél anders van invulling. Dan is voorspel al in mineur en begeleiding zacht en somber.
Plaats reactie