Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door eilander »

Allemaal waar en allemaal ook wel bekend natuurlijk. Ik zie het allemaal zo scherp niet.
Je leest ook wel eens iets "makkelijks" in plaats van altijd degelijke literatuur of een doorwrocht theologisch werk.

Zo speel ik ook Bach/Zwart/Sanderman/Asma/Schippers/Van Twillert/Eilander/Teeuw/Van Tilburg/Reger/Heykoop/Mendelsohn/Den Toom/Niewenhuyse/De Jongh - alles voor zover ik het kan spelen natuurlijk :) Het één kost me meer moeite dan het ander.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Luther »

Ik ben wel benieuwd naar de reactie van @Hendrikus op de ingezonden brieven over het thema 'orgel in de kerk', gisteren in het RD.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door CvdW »

Reactie op Bona Fide 17 maart

Er worden namen genoemd. Henriette van Maelsake kon veel beter de gemeente begeleiden dan Chiel Jan van Hofwegen. De vraag is:
Waar is een gemeente mee gediend? Gedragen muziek en geen moderne toestanden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door eilander »

CvdW schreef:Reactie op Bona Fide 17 maart

Er worden namen genoemd. Henriette van Maelsake kon veel beter de gemeente begeleiden dan Chiel Jan van Hofwegen. De vraag is:
Waar is een gemeente mee gediend? Gedragen muziek en geen moderne toestanden.
"....geen moderne toestanden". Tja, wat daaronder verstaan wordt, is ook nogal verschillend denk ik.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:Ik ben wel benieuwd naar de reactie van @Hendrikus op de ingezonden brieven over het thema 'orgel in de kerk', gisteren in het RD.
Heb een tijdje in de lappenmand verkeerd en daardoor veel berichten gemist.
Maar bedoelde je al het gemopper over de misplaatste aandacht voor het orgelspel? Andere kranten hebben hun sporthelden op de voorpagina, het RD de organisten?
Ach ja, voor de krant geldt hetzelfde als voor de organisten: je kunt het nooit goed doen, er zullen altijd mensen zijn die wat te mopperen hebben.
En het lastige / leuke / interessante van dit soort discussies is, dat iedereen er verstand van meent te hebben, dus iedereen heeft er wel een mening over en ventileert die ook met grote stelligheid.
Tja....
~~Soli Deo Gloria~~
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Vorst »

Hendrikus schreef:
Luther schreef:Ik ben wel benieuwd naar de reactie van @Hendrikus op de ingezonden brieven over het thema 'orgel in de kerk', gisteren in het RD.
Heb een tijdje in de lappenmand verkeerd en daardoor veel berichten gemist.
Maar bedoelde je al het gemopper over de misplaatste aandacht voor het orgelspel? Andere kranten hebben hun sporthelden op de voorpagina, het RD de organisten?
Ach ja, voor de krant geldt hetzelfde als voor de organisten: je kunt het nooit goed doen, er zullen altijd mensen zijn die wat te mopperen hebben.
En het lastige / leuke / interessante van dit soort discussies is, dat iedereen er verstand van meent te hebben, dus iedereen heeft er wel een mening over en ventileert die ook met grote stelligheid.
Tja....
Tja, maar voor een groot deel van de organisten geldt nu eenmaal dat ze niet goed kunnen spelen. Ik denk dat kritiek vaak terecht is, maar eigenlijk moet die zich meer richten op het beleid van kerkenraden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door samanthi »

Vorst schreef:
Hendrikus schreef:
Luther schreef:Ik ben wel benieuwd naar de reactie van @Hendrikus op de ingezonden brieven over het thema 'orgel in de kerk', gisteren in het RD.
Heb een tijdje in de lappenmand verkeerd en daardoor veel berichten gemist.
Maar bedoelde je al het gemopper over de misplaatste aandacht voor het orgelspel? Andere kranten hebben hun sporthelden op de voorpagina, het RD de organisten?
Ach ja, voor de krant geldt hetzelfde als voor de organisten: je kunt het nooit goed doen, er zullen altijd mensen zijn die wat te mopperen hebben.
En het lastige / leuke / interessante van dit soort discussies is, dat iedereen er verstand van meent te hebben, dus iedereen heeft er wel een mening over en ventileert die ook met grote stelligheid.
Tja....
Tja, maar voor een groot deel van de organisten geldt nu eenmaal dat ze niet goed kunnen spelen. Ik denk dat kritiek vaak terecht is, maar eigenlijk moet die zich meer richten op het beleid van kerkenraden.
Ja maar organisten liggen niet voor het oprapen, veel kerken hebben gastorganisten uit andere kerken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door helma »

Ik ben verbaasd over een regel van een orgelcommissie waarin staat dat bij een huwelijk persé (ex)kerkorganisten moeten spelen.
Lijkt mij een beetje machtsmisbruik. Je kan dus geen broer vragen die goed kan spelen.
Oma van 80 mag dan weer wel; want zij is vroeger kerkorganiste geweest.
::please
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:Ik ben verbaasd over een regel van een orgelcommissie waarin staat dat bij een huwelijk persé (ex)kerkorganisten moeten spelen.
Lijkt mij een beetje machtsmisbruik. Je kan dus geen broer vragen die goed kan spelen.
Oma van 80 mag dan weer wel; want zij is vroeger kerkorganiste geweest.
::please
Tja, plaatselijke kerken maken hun eigen regels. Het is ook wel lastig hoor. "Mijn broer kan heel goed spelen, mag hij de trouwdienst van onze dochter dan begeleiden?" In jouw geval zal dat ongetwijfeld waar zijn, maar de verhalen zijn legio waar met een soortgelijke opmerking toestemming werd verkregen om iemand van elders de dienst te laten begeleiden, waar dan bleek dat die er echt niks van bakte. Misschien vond z'n familie het wel heel mooi, wie zal het zeggen - maar 't leek nergens op. Op basis van zulke ervaringen worden regels soms aangescherpt.

Omgekeerd ken ik ook wel situaties wel waar een vakorganist-familielid de dienst niet mocht spelen "want wij laten alleen onze eigen organisten spelen tijdens trouwdiensten". En die eigen organist kan geen noot lezen en speelt tenenkrommend slecht. Je maakt wat mee....
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Van Ewijk »

Op alle vier de vragen het antwoord: waarom niet?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door ejvl »

Ach, sommige organisten denken dat het orgel van hun is. Of de kerkenraad wil het niet. Misschien bang voor tempo of dat het niet goed gaat.
Ik mocht niet een trouwdienst in een bepaalde GG spelen terwijl ik al jaren elders organist ben. En ook een keer dat er een familielid achtet zat die amper de toetsen kon aanraken zodat het zingen helemaal niet ging.
Het blijft natuurlijk een afweging.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door helma »

Is allemaal goed gekomen. Na overleg mocht broer toch spelen tijdens de trouwdienst. :super
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:Is allemaal goed gekomen. Na overleg mocht broer toch spelen tijdens de trouwdienst. :super
Fijn! :super
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie