Gedichten

Hendrikus

Re: Gedichten

Berichtdoor Hendrikus » 30 Jun 2020, 18:20

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Deze twee verzen waren het lievelingslied van mijn opa. Steeds als ik ze hoor of lees moet ik daar steeds weer aan denken.
Bij het zingen van psalmen bij het orgel werd er aan het eind gevraagd: Opa, wat zullen we als slot zingen? En vaak was dat dan deze 'psalm'.

Durf je niet gewoon te erkennen dat het een gezang is? Waarom noem je zo'n lied nou 'psalm'?

Welke gedachten heb je toch over me? Ik zal het speciaal voor u uitleggen. We zongen doorgaans PSALMEN bij het orgel. Als dan het laatste opgegeven vers geen psalm was, dan wat het heel eenvoudig geen psalm, en daarom zette ik het tussen aanhalingsteken. Duidelijk? Anders wil ik het wel trachten onder andere voorbeelden duidelijker te maken.

Beste vriend, als je een gezang hebt gezongen, mag je best erkennen dat dat een gezang was hoor. Je hoeft het heus geen psalm te noemen, al dan niet tussen aanhalingstekens. Doe maar gewoon, al die omtrekkende bewegingen maken het alleen maar nodeloos ingewikkeld.
~~Soli Deo Gloria~~

-DIA-

Berichtdoor -DIA- » 30 Jun 2020, 18:31

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Deze twee verzen waren het lievelingslied van mijn opa. Steeds als ik ze hoor of lees moet ik daar steeds weer aan denken.
Bij het zingen van psalmen bij het orgel werd er aan het eind gevraagd: Opa, wat zullen we als slot zingen? En vaak was dat dan deze 'psalm'.

Durf je niet gewoon te erkennen dat het een gezang is? Waarom noem je zo'n lied nou 'psalm'?

Welke gedachten heb je toch over me? Ik zal het speciaal voor u uitleggen. We zongen doorgaans PSALMEN bij het orgel. Als dan het laatste opgegeven vers geen psalm was, dan wat het heel eenvoudig geen psalm, en daarom zette ik het tussen aanhalingsteken. Duidelijk? Anders wil ik het wel trachten onder andere voorbeelden duidelijker te maken.

Beste vriend, als je een gezang hebt gezongen, mag je best erkennen dat dat een gezang was hoor. Je hoeft het heus geen psalm te noemen, al dan niet tussen aanhalingstekens. Doe maar gewoon, al die omtrekkende bewegingen maken het alleen maar nodeloos ingewikkeld.

Hoe moeilijk kun je toch doen? Dat is ook een kunst hoor! :nonnon Heb ik wat u zegt dan ergens ontkent of versluierd? Lezen en inleven is een heel groten Kunst, en we kunnen dat ook met een deftig woord wel empathie noemen. Helaas voor veel mensen iets wat men niet lijkt te kennen.
Uitgedacht en gepraat.

Mara

Berichtdoor Mara » 06 Jul 2020, 09:48

Waar en hoe

Niet in de scholen, neen, heb ik gevonden,
En van geleerden, och, weinig geleerd;
Wat ons de wijzen als waarheid verkonden,
Straks komt een wijzer, die 't wegredeneert.

't Leven alleen is de school van het leven,
Levens-ervaring het heilige boek,
God! door Uw wijzenden vinger geschreven,
Daar ik niet vruchtloos de waarheid in zoek.

Zelf moet gij 't zoeken en zelf moet gij 't vinden,
Mensch, in uw hart, in het Woord, in uw lot,
Anders zoo spelen de wervlende winden,
Mensch, met uw hart, uw geloof en uw God.

P.A. de Génestet
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon

Terug naar “Muziek en Gedichten”