Gedichten

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gedichten

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:Iedereen die hier onder de Waarheid was opgegroeid begreep wat bedoeld werd. De geluiden waren niet opbouwend van aard, maar kwamen uit een ongezonde kritische hoek. Bovendien geloof ik niet dat ds. Karels ook neerlandicus was. We zijn een andere taal gaan spreken, maar hebben ook niet de minste behoefte om de taal van de SV te leren. Mensen die nooit onder het Woord waren geweest werden in het hart gegrepen en die er jarenlang onder zaten werden kritisch. Is dat de bedoeling als je een leraar krijgt? Dankbaarheid? Zo verwerpen we hen die God tot ons zendt. want ze deden het immers verkeerd? Als we zo redeneren.
De laarste jaren dat ds. Karels preekte, kwam hij zomers ook geregeld alhier. Ik heb hem nooit zúlke ouderwetse taal horen bezigen. Want nog belangrijker was: de gehele gemeente alhier (!) luisterde met grote aangenaamheid.

@samanthi, kun je alsjeblieft beter citeren? Ik begrijp dat je niet alles wilt citeren, maar je kunt ook eerst een reactie plaatsen en dan onderin het scherm de laatste reactie van @DIA selecteren en daarna op 'citeren' klikken.
Ik vind dat ik goed geciteerd heb...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedichten

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:Iedereen die hier onder de Waarheid was opgegroeid begreep wat bedoeld werd. De geluiden waren niet opbouwend van aard, maar kwamen uit een ongezonde kritische hoek. Bovendien geloof ik niet dat ds. Karels ook neerlandicus was. We zijn een andere taal gaan spreken, maar hebben ook niet de minste behoefte om de taal van de SV te leren. Mensen die nooit onder het Woord waren geweest werden in het hart gegrepen en die er jarenlang onder zaten werden kritisch. Is dat de bedoeling als je een leraar krijgt? Dankbaarheid? Zo verwerpen we hen die God tot ons zendt. want ze deden het immers verkeerd? Als we zo redeneren.
De laarste jaren dat ds. Karels preekte, kwam hij zomers ook geregeld alhier. Ik heb hem nooit zúlke ouderwetse taal horen bezigen. Want nog belangrijker was: de gehele gemeente alhier (!) luisterde met grote aangenaamheid.

@samanthi, kun je alsjeblieft beter citeren? Ik begrijp dat je niet alles wilt citeren, maar je kunt ook eerst een reactie plaatsen en dan onderin het scherm de laatste reactie van @DIA selecteren en daarna op 'citeren' klikken.
Ds. Karels was verre van onduidelijk. Maar men kan en dat is helaas schering en inslag, kritiek hebben om de kritiek. De Bijbel noemt dat kittelachtig of ketelachtig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gedichten

Bericht door samanthi »

samanthi schreef:
Jantje schreef:
-DIA- schreef:Iedereen die hier onder de Waarheid was opgegroeid begreep wat bedoeld werd. De geluiden waren niet opbouwend van aard, maar kwamen uit een ongezonde kritische hoek. Bovendien geloof ik niet dat ds. Karels ook neerlandicus was. We zijn een andere taal gaan spreken, maar hebben ook niet de minste behoefte om de taal van de SV te leren. Mensen die nooit onder het Woord waren geweest werden in het hart gegrepen en die er jarenlang onder zaten werden kritisch. Is dat de bedoeling als je een leraar krijgt? Dankbaarheid? Zo verwerpen we hen die God tot ons zendt. want ze deden het immers verkeerd? Als we zo redeneren.
De laarste jaren dat ds. Karels preekte, kwam hij zomers ook geregeld alhier. Ik heb hem nooit zúlke ouderwetse taal horen bezigen. Want nog belangrijker was: de gehele gemeente alhier (!) luisterde met grote aangenaamheid.

@samanthi, kun je alsjeblieft beter citeren? Ik begrijp dat je niet alles wilt citeren, maar je kunt ook eerst een reactie plaatsen en dan onderin het scherm de laatste reactie van @DIA selecteren en daarna op 'citeren' klikken.
Ik vind dat ik goed geciteerd heb...
Ps Dia had zijn post aangevuld, op het moment dat ik postte.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedichten

Bericht door -DIA- »

Petrus Datheen dichtte Psalm 97 ook zo treffend.

Den vromen zal voortaan
't Licht des troostes opgaan;
Blijdschap komt na veel smarten
Allen oprechten harten.
Komt dan, gij vromen rein,
Verblijdt u groot en klein;
In den Heer' u verheugt
En prijst (zijnde vol vreugd)
Zijn goedheid in 't gemein.


En Psalm 138 het laatste vers:

Als ik door angst en tegenspoed
Ben in kleinmoed,
Gij mij verkwikket;
Ook tegen mijn wreedsten vijand
Uw rechterhand
Mij hulp beschikket.
Gij zult mijn kruis eindigen hier;
Want goedertier
Zijt Gij gestadig;
Het werk Uwer handen zult Gij
Volvoeren vrij,
O Heer' genadig
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gedichten

Bericht door Jantje »

En Psalm 69: 12b, 13 en 14:
Maar hoewel ik ellendig ben en krank,
Gij zult nochtans mijn troost en toevlucht wezen.
Ik zal Uwen Naam loven met gezang,
met dankbaarheid wordt Gij van mij geprezen.

Zulks is den Heer' dank'lijker t' aller tijd,
dan ossen die klauwen en hoornen dragen;
dit zullen zien d' ellendigen verslagen,
en zullen daarin wezen zeer verblijd.
haar hart zal wederom 't leven ontvaân;
want God verhoort de benauwden en armen;
Hij zal Zijn volk ook niet laten vergaan
in den put, maar Hem daarover ontfarmen.

Gij hemel en aarde prijst Zijn goedheid,
Gij zee en vissen, die in 't water leven;
want God wil Hem tot Sions hulp begeven;
Hij zal Juda bouwen in zekerheid.
Daar zullen wonen Godes knechten al,
ende haar zaad zal alzulks ook beërven;
een ieder die Gods Naam beminnen zal,
die zal daar een vrije woning verwerven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Gedichten

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef: De andere verzen zijn niet minder, als een mens onder stokebranden ligt. Ik weet niet of je het begrijpt? Toen ds. J. Karels hier stond waren er in de gemeente mensen die kritiek op de taal van ds. Karels hadden. Als voorbeeld werd genoemd 'stokebranden', en toch is dit rechtstreeks uit de Statenvertaling genomen.
Nee, en nog nooit van gehoord, mijn eerste associatie aan het woord "stokebranden" zou zijn: een vuurtje stoken.

Maar wat staat er in de grondtekst? Want daar gaat het uiteindelijk om:
נַפְשִׁ֚י | בְּת֥וֹךְ לְבָאִם֘ אֶשְׁכְּבָ֪ה לֹֽ֫הֲטִ֥ים בְּֽנֵי־אָדָ֗ם (nafshie btoch leva´iem eshkevah lehatiem bnee-adam)

אֶשְׁכְּבָ֪ה (eshkavah: ter aarde bestelling)

Mijn ziel is tussen de leeuwen (dat verwijst naar Avner en Amassa, die als leeuwen (leiders) van de Torah waren).
Ik ben begraven onder de mensen die in brand staan (tussen degenen die in vlam staan vanwege de laster).
Die associatie zou ik dus nooit met het woord "stokebranden" hebben gehad, en het zou zo maar kunnen dat ik de enige niet ben.

De KT van de SV vermeldt dit:
13) stokebranden,
Hebr. vlammigen, of vlammenden, waardoor hij de vleiers en aandragers verstaat, die hem telkens verrieden en bij Saul aanbrachten, en dien tegen hem ophitsten. Zie 1 Sam. 23:19,20, en 1 Sam. 24:10, en 1 Sam. 26:1.

Wellicht is er in het Nederlands een gangbaar woord te vinden voor "stokebranden"?
Dan zou de grondtekst weer tot z´n recht komen, en dat is belangrijker dan het onbegrepen woord in de SV.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gedichten

Bericht door Arja »

Roos2018 schreef:
-DIA- schreef: De andere verzen zijn niet minder, als een mens onder stokebranden ligt. Ik weet niet of je het begrijpt? Toen ds. J. Karels hier stond waren er in de gemeente mensen die kritiek op de taal van ds. Karels hadden. Als voorbeeld werd genoemd 'stokebranden', en toch is dit rechtstreeks uit de Statenvertaling genomen.
Nee, en nog nooit van gehoord, mijn eerste associatie aan het woord "stokebranden" zou zijn: een vuurtje stoken.

Maar wat staat er in de grondtekst? Want daar gaat het uiteindelijk om:
נַפְשִׁ֚י | בְּת֥וֹךְ לְבָאִם֘ אֶשְׁכְּבָ֪ה לֹֽ֫הֲטִ֥ים בְּֽנֵי־אָדָ֗ם (nafshie btoch leva´iem eshkevah lehatiem bnee-adam)

אֶשְׁכְּבָ֪ה (eshkavah: ter aarde bestelling)

Mijn ziel is tussen de leeuwen (dat verwijst naar Avner en Amassa, die als leeuwen (leiders) van de Torah waren).
Ik ben begraven onder de mensen die in brand staan (tussen degenen die in vlam staan vanwege de laster).
Die associatie zou ik dus nooit met het woord "stokebranden" hebben gehad, en het zou zo maar kunnen dat ik de enige niet ben.

De KT van de SV vermeldt dit:
13) stokebranden,
Hebr. vlammigen, of vlammenden, waardoor hij de vleiers en aandragers verstaat, die hem telkens verrieden en bij Saul aanbrachten, en dien tegen hem ophitsten. Zie 1 Sam. 23:19,20, en 1 Sam. 24:10, en 1 Sam. 26:1.

Wellicht is er in het Nederlands een gangbaar woord te vinden voor "stokebranden"?
Dan zou de grondtekst weer tot z´n recht komen, en dat is belangrijker dan het onbegrepen woord in de SV.
Stokebrand wordt meestal figuurlijk gebruikt ter aanduiding van opruiers, onrustzaaiers en andere woelgeesten. Het woord heeft al definitief plaatsgemaakt voor alternatieven als opruien.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedichten

Bericht door -DIA- »

Begrijpen we misschien dat ik me hier vaak onder stokebranden voel liggen? Dat zou toch niet alzo moeten zijn? Wat het woord etymologisch ook mag betekenen ik voel het des te beter. Ik houdt het bij het wijzen op onze de Bijbel (SV) en Belijdenis en daaraan toegevoegd, zoals ook het forum zelf ook wil, in de lijn van de Reformatie en Nadere Reformatie. Juist als er hier afgeweken wordt gaat het mis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gedichten

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:Begrijpen we misschien dat ik me hier vaak onder stokebranden voel liggen? Dat zou toch niet alzo moeten zijn? Wat het woord etymologisch ook mag betekenen ik voel het des te beter. Ik houdt het bij het wijzen op onze de Bijbel (SV) en Belijdenis en daaraan toegevoegd, zoals ook het forum zelf ook wil, in de lijn van de Reformatie en Nadere Reformatie. Juist als er hier afgeweken wordt gaat het mis.
Niemand heeft er bezwaar tegen dat jij de betekenis van een uitdrukking goed aanvoelt. Maar dat blijkt voor lang niet iedereen zo te gaan.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedichten

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:Begrijpen we misschien dat ik me hier vaak onder stokebranden voel liggen? Dat zou toch niet alzo moeten zijn? Wat het woord etymologisch ook mag betekenen ik voel het des te beter. Ik houdt het bij het wijzen op onze de Bijbel (SV) en Belijdenis en daaraan toegevoegd, zoals ook het forum zelf ook wil, in de lijn van de Reformatie en Nadere Reformatie. Juist als er hier afgeweken wordt gaat het mis.
Niemand heeft er bezwaar tegen dat jij de betekenis van een uitdrukking goed aanvoelt. Maar dat blijkt voor lang niet iedereen zo te gaan.
Dan moeten we wel hoognodig de Statenvertaling aanpassen. Want blijkbaar snapt niemand het meer. Hoe kan een dom mens als ik er dan geen moeite mee hebben? En als je dan soms iets niet verstaat kun je altijd de kanttekeningen nakijken of Matthew Henry. Want niemand maakt me wijs dat het zo ver was gekomen als we allen trouw aan de SV waren gebleven. En alle wind van leer hadden afgewezen. Misschien onverstandig om hierop te reageren? Maar ja, ik geloof toch niet echt meer, dat wat ik hier schrijf nog nut heeft. Iedereen lijkt het immers beter te weten. En toch is iets vreemds... tenminste dat komt me zo voor. En nu kan dit een subjectieve waarneming zijn, dat weet ik, maar iemand als Valcke hetzelfde belijdt als ik, lijkt meer gehoord te worden. Kan dus een subjectief gevoel zijn van, zeg maar, de laatste tien jaar. Eigenlijk had ik dit niet willen zeggen maar ja, ik ben ook een mens, en ik snak ook wel eens naar een klein beetje begrip en een warm gevoel. En ik bedoel het niet als een aanklacht, maar misschien is het toch een klacht. Hoe dan ook, het vertrouwen wordt wel eens erg op de proef gesteld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gedichten

Bericht door Ad Anker »

Geen dag kan zo beginnen

Geen dag kan zo beginnen,
als deze dag begon;
ik kwam mijn kamer binnen
en daar was enkel zon.

De klok was staan gebleven,
maar ik vroeg naar geen uur;
de tijd was opgeheven,
daar was slechts licht en duur.

En duur en licht en luister;
de winter was voorbij;
in rouwfloers sloop het duister
en vluchtte weg van mij.

De zon, op drup en perel,
viel over knop en tak;
en voor me zong een merel
op buurmans pannendak.

Geen dag kan zo beginnen,
als deze dag begon:
ik kwam mijn kamer binnen
en daar was enkel zon.

Jac. van Hattum
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gedichten

Bericht door Jantje »

  1. Gelijk een landman, moe van 't ploegen,
    de neigend' avondschaduw groet
    en zich verheugt in het genoegen,
    dat hij naar 't huis der ruste spoedt,
    zo zal de mens, vermoeid van zorgen,
    waaraan hij zijne krachten sleet,
    verlangend uitzien naar de morgen,
    die 't graf is van verdriet en leed.
  2. Al is het einde ook verborgen
    voor 't oog, dat door geen nevels ziet,
    God zal voor onze toekomst zorgen:
    zij, die geloven, haasten niet.
    Geloofd zij God! Hij zal ons schenken
    een toekomst beter dan het graf;
    aan sterven onbevreesd te denken
    is ook een vrucht, die 't kruis ons gaf.
  3. Nooit kan 't geloof te veel verwachten,
    des Heilands woorden zijn gewis.
    't Faalt aardse vrienden vaak aan krachten,
    maar nooit een Vriend als Jezus is.
    Wat zou ooit Zijne macht beperken?
    't Heelal staat onder Zijn gebied!
    Wat Zijne liefde wil bewerken,
    ontzegt Hem Zijn vermogen niet.
  4. Die hoop moet al ons leed verzachten.
    Komt, reisgenoten, 't hoofd omhoog!
    Voor hen, die 't heil des Heeren wachten,
    zijn bergen vlak en zeeën droog.
    O zaligheid niet af te meten,
    o vreugd, die alle smart verbant!
    Daar is de vreemd'lingschap vergeten
    en wij, wij zijn in 't Vaderland!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedichten

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef: [*]Nooit kan 't geloof te veel verwachten,
des Heilands woorden zijn gewis.
't Faalt aardse vrienden vaak aan krachten,
maar nooit een Vriend als Jezus is.
Wat zou ooit Zijne macht beperken?
't Heelal staat onder Zijn gebied!
Wat Zijne liefde wil bewerken,
ontzegt Hem Zijn vermogen niet.



[*]Die hoop moet al ons leed verzachten.
Komt, reisgenoten, 't hoofd omhoog!
Voor hen, die 't heil des Heeren wachten,
zijn bergen vlak en zeeën droog.
O zaligheid niet af te meten,
o vreugd, die alle smart verbant!
Daar is de vreemd'lingschap vergeten
en wij, wij zijn in 't Vaderland!
[/list]
Deze twee verzen waren het lievelingslied van mijn opa. Steeds als ik ze hoor of lees moet ik daar steeds weer aan denken.
Bij het zingen van psalmen bij het orgel werd er aan het eind gevraagd: Opa, wat zullen we als slot zingen? En vaak was dat dan deze 'psalm'.

Overigens ook een andere psalm, een echte psalm brengt me in gedachten bij mijn opa.
Zijn laatste woorden op zijn sterfbed waren uit Psalm 138:
Als ik, omringd door tegenspoed,
Bezwijken moet,
Schenkt Gij mij leven;
Is 't, dat mijns vijands gramschap brandt,
Uw rechterhand
Zal redding geven.
De HEER' is zo getrouw, als sterk;
Hij zal Zijn werk
Voor mij volenden,
Verlaat niet wat Uw hand begon,
O Levensbron,
Wil bijstand zenden.


Herinneringen...
Veel herinneringen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gedichten

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Deze twee verzen waren het lievelingslied van mijn opa. Steeds als ik ze hoor of lees moet ik daar steeds weer aan denken.
Bij het zingen van psalmen bij het orgel werd er aan het eind gevraagd: Opa, wat zullen we als slot zingen? En vaak was dat dan deze 'psalm'.
Durf je niet gewoon te erkennen dat het een gezang is? Waarom noem je zo'n lied nou 'psalm'?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedichten

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Deze twee verzen waren het lievelingslied van mijn opa. Steeds als ik ze hoor of lees moet ik daar steeds weer aan denken.
Bij het zingen van psalmen bij het orgel werd er aan het eind gevraagd: Opa, wat zullen we als slot zingen? En vaak was dat dan deze 'psalm'.
Durf je niet gewoon te erkennen dat het een gezang is? Waarom noem je zo'n lied nou 'psalm'?
Welke gedachten heb je toch over me? Ik zal het speciaal voor u uitleggen. We zongen doorgaans PSALMEN bij het orgel. Als dan het laatste opgegeven vers geen psalm was, dan wat het heel eenvoudig geen psalm, en daarom zette ik het tussen aanhalingsteken. Duidelijk? Anders wil ik het wel trachten onder andere voorbeelden duidelijker te maken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie