Gedichten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gedichten

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
DDD schreef:Ik denk dat Datheen wel degelijk gewaardeerd wordt door geestelijke fijnproevers. Maar mensen die daarnaast ook literaire fijnproevers zijn, zullen er in het algemeen minder van genieten.
Ik wil niemand de lust ontnemen Datheen te zingen en daar geestelijke waarde aan te ontlenen, maar als iemand de MacDonald frequenteert vanwege zijn gehechtheid aan het menu, dan noem ik die persoon geen fijnproever alleen omdat hij zijn honger daar stilt.
Dat slaat werkelijk als een tang op een varken. Het spijt me zeer, maar meer kan ik niet bedenken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gedichten

Bericht door Herman »

Jantje schreef:
Herman schreef:
DDD schreef:Ik denk dat Datheen wel degelijk gewaardeerd wordt door geestelijke fijnproevers. Maar mensen die daarnaast ook literaire fijnproevers zijn, zullen er in het algemeen minder van genieten.
Ik wil niemand de lust ontnemen Datheen te zingen en daar geestelijke waarde aan te ontlenen, maar als iemand de MacDonald frequenteert vanwege zijn gehechtheid aan het menu, dan noem ik die persoon geen fijnproever alleen omdat hij zijn honger daar stilt.
Dat slaat werkelijk als een tang op een varken. Het spijt me zeer, maar meer kan ik niet bedenken.
Hoezo? Ik maak bezwaar tegen het woord fijnproevers binnen dit verband. Het geestelijke karakter van Datheen heeft weinig met fijnproeverij te maken, maar alles met gewenning.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gedichten

Bericht door eilander »

@Herman, de vergelijking die je maakt heeft in elk geval weinig met fijngevoeligheid te maken...
DDD maakte verschil tussen literaire fijnproevers (dan zul je bij Datheen inderdaad niet aan je trekken komen) en geestelijke fijnproevers. Die laatste categorie zou Datheen best wel eens kunnen waarderen.

Ik vind sommige verzen in de berijming van Datheen gewoon mooi, die raken mij. De meeste vind ik echter gewoon niet mooi omdat de dichtkunst aan alle kanten rammelt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gedichten

Bericht door Herman »

Het is een wat zakelijke vergelijking. Misschien had ik het beter geen beeld bij kunnen gebruiken. Er is wat mij betreft een verschil tussen fijnproeverij en gewenning. Dat is mijn enige punt.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gedichten

Bericht door Hoopvol »

eilander schreef:@Herman, de vergelijking die je maakt heeft in elk geval weinig met fijngevoeligheid te maken...
DDD maakte verschil tussen literaire fijnproevers (dan zul je bij Datheen inderdaad niet aan je trekken komen) en geestelijke fijnproevers. Die laatste categorie zou Datheen best wel eens kunnen waarderen.

Ik vind sommige verzen in de berijming van Datheen gewoon mooi, die raken mij. De meeste vind ik echter gewoon niet mooi omdat de dichtkunst aan alle kanten rammelt.
Ik denk dat het ook aan ligt waarmee je opgevoed bent. Ik ben bijvoorbeeld opgegroeid met Datheen. Als ik aan een psalm denk denk ik in Datheen. Ik zie de mankementen wel maar ik erger mij er niet aan want voor mij is dat "normaal". Dus je snapt wel dat ik Datheen erg waardeer
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedichten

Bericht door -DIA- »

IK ben niet opgevoed met Datheen
Hoe komt het dat juist Datheen je zo weet te raken?
Ik heb ik de loop van mijn leven veel psalmen van Datheen geleerd
Niet dat ik daar speciaal voor ging zitten maar omdat ze heel vaak
werden geciteerd door dominees in mijn jeugd.
Ondanks de kreupelrijm vindt ik in Datheen heel goed het leven verwoord, dat we ook waarnamen in de bevindelijke predikers die ik mocht horen.
Het is niet de taal, in de eerste plaats, maar meer hoe de zaken verwoord zijn
  • Neem psalm 25
    HEER', ai, maak mij Uwe wegen,
    Door Uw woord en Geest bekend;
    Leer mij, hoe die zijn gelegen,
    En waarheen G' Uw treden wendt,
    Leid mij in Uw waarheid, leer
    IJv'rig mij Uw wet betrachten;
    Want Gij zijt mijn heil, o HEER',
    'k Blijf U al den dag verwachten.

    HEER' wijs mij toch Uwe wegen,
    Die Gij wilt dat ik zal gaan;
    Tot dezelve maak genegen
    Mij, en doe mij die verstaan.
    Leer en stier mij naar Uw woord,
    In Uwe waarheid geprezen,
    Gij zijt mijn hulp; dies nu voort
    Wacht ik op U in dit wezen.


Vergelijk maar hoe zaken anders worden geaccentueerd.
Ook psalm 138, laatste vers spreekt bijzonder aan.
Weer vergelijking met 1773:
  • Als ik door angst en tegenspoed
    Ben in kleinmoed,
    Gij mij verkwikket;
    Ook tegen mijn wreedsten vijand
    Uw rechterhand
    Mij hulp beschikket.
    Gij zult mijn kruis eindigen hier;
    Want goedertier
    Zijt Gij gestadig;
    Het werk Uwer handen zult Gij
    Volvoeren vrij,
    O HEER' genadig

    Als ik, omringd door tegenspoed,
    Bezwijken moet,
    Schenkt Gij mij leven;
    Is 't, dat mijns vijands gramschap brandt,
    Uw rechterhand
    Zal redding geven.
    De HEER' is zo getrouw, als sterk;
    Hij zal Zijn werk
    Voor mij volen - den,
    Verlaat niet wat Uw hand begon,
    O Levensbron,
    Wil bijstand zenden.
Daarmee wil ik ook niet zeggen dat we per se terg zouden moeten naar Datheen, maar ik vind het wel belangrijk dat we deze psalmen inhoudelijk leren kennen. Daar zitten hele treffende verwoordingen in van het geestelijk leven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gedichten

Bericht door DDD »

Herman schreef:Het is een wat zakelijke vergelijking. Misschien had ik het beter geen beeld bij kunnen gebruiken. Er is wat mij betreft een verschil tussen fijnproeverij en gewenning. Dat is mijn enige punt.
Dat is echt onjuist.

Ik ben het met DIA eens. Er zijn inhoudelijke redenen om Datheen wel te waarderen. En die zijn niet alleen gewenning of een hang naar het extreme. Er spreekt wel degelijk een ander geestelijk klimaat uit Datheen dan uit 1773. En dat is bij 1967 weer anders.

Dat neemt niet weg dat ook voor geestelijke fijnproevers de drempel hoog is, als ze ook literaire fijnproever zijn. Ik geef de voorkeur aan 1967, maar ik kan mij voorstellen dat iemand voor wie taal en stijl niet zo belangrijk zijn, een andere keuze maakt. Dat heeft niet perse met gewenning te maken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gedichten

Bericht door Herman »

DDD schreef:
Herman schreef:Het is een wat zakelijke vergelijking. Misschien had ik het beter geen beeld bij kunnen gebruiken. Er is wat mij betreft een verschil tussen fijnproeverij en gewenning. Dat is mijn enige punt.
Dat is echt onjuist.

Ik ben het met DIA eens. Er zijn inhoudelijke redenen om Datheen wel te waarderen. En die zijn niet alleen gewenning of een hang naar het extreme. Er spreekt wel degelijk een ander geestelijk klimaat uit Datheen dan uit 1773. En dat is bij 1967 weer anders.

Dat neemt niet weg dat ook voor geestelijke fijnproevers de drempel hoog is, als ze ook literaire fijnproever zijn. Ik geef de voorkeur aan 1967, maar ik kan mij voorstellen dat iemand voor wie taal en stijl niet zo belangrijk zijn, een andere keuze maakt. Dat heeft niet perse met gewenning te maken.
Het geestelijke karakter wordt gevormd door de onderliggende bijbeltekst en niet door de vernis van de dichtvorm.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gedichten

Bericht door DDD »

Ik denk dat je echt niet begrijpt wat ik schrijf. Ik heb geen idee hoe ik het duidelijker moet uitleggen, maar dit slaat ook als een tang op een varken.

Los daarvan: de meeste bevindelijk gereformeerden zien juist de persoonlijke reflectie en toe-eigening van de bijbeltekst in een berijming als het geestelijke karakter ervan. Die reflectie volgt niet automatisch uit de bijbeltekst. Om die reden zijn vooral de psalmverzen in 1773 die deels een gezang zijn, populair.
Laatst gewijzigd door DDD op 04 apr 2020, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gedichten

Bericht door Herman »

Uiteraard begrijp ik het wel. Ik heb alleen een ander gezichtspunt. Op dit onbelangrijke punt hoeven die toch echt niet samen te vallen?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gedichten

Bericht door DDD »

Ok. Dat is mooi. Ik reageerde inmiddels ook op jouw gezichtspunt, want het duurde even tot dat tot mij doordrong. Maar los daarvan: het is handig als je ook op het punt van een ander ingaat, dan. Dat voorkomt dan weer misverstanden.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gedichten

Bericht door Hoopvol »

Welke berijming dan ook, of 1773 of Datheen of misschien nog een ander, morgen is het zondag:

Laat ons den rustdag wijden
Met psalmen tot Gods eer.
't Is goed, o Opperheer,
Dat w' ons in U verblijden;
't Zij d' ochtendstond, vol zoetheid,
Ons stelt Uw gunst in 't licht,
't Zij ons de nacht bericht
Van Uwe trouw en goedheid

En dan doen we Datheen dan ook maar:
Het zijn heerlijke dingen,
Als men U looft, o Heer!
Als men des Hoogsten eer
Met harte goed mag zingen;
Als men 's morgens verkondet
Des Heeren goedigheid,
En Zijn getrouwigheid
Des nachts ook steeds vermondet.

Ik hoop dat ieder een goede zondag mag hebben!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gedichten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Om die reden zijn vooral de psalmverzen in 1773 die deels een gezang zijn, populair.
Welke verzen zijn deels een gezang? Kun je er enkele opnoemen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gedichten

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:
DDD schreef:Om die reden zijn vooral de psalmverzen in 1773 die deels een gezang zijn, populair.
Welke verzen zijn deels een gezang? Kun je er enkele opnoemen?
Kun je hierop nog reageren?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gedichten

Bericht door DDD »

Ja maar ik zie niet altijd alles.
Ik noem willekeurige voorbeelden, want ik heb geen tijd om dat allemaal te gaan markeren. Dat kun je ook prima zelf.

Psalm 116, vooral vers 10, maar zie ook 11 en 1.
Psalm 19, 5,2,4,6.
Plaats reactie