Schroom met zingen in de kerk

Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Schroom met zingen in de kerk

Bericht door Apologeet »

De reden daarvoor is nogal simpel, omdat ik vind van mezelf dat ik een rotstem heb.
Natuurlijk doe ik het wel, omdat ik oprecht mee wil zingen.
Maar ik voel me er nooit echt bij op mijn gemak.
Meer mensen hier last van?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Schroom met zingen in de kerk

Bericht door Herman »

Nee, niet van mijzelf en niet van een ander. Het geheel aan stemmen maakt gemeentezang tot een mooi koor, omdat elk gebrek geaccepteerd mag worden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Schroom met zingen in de kerk

Bericht door J.C. Philpot »

Over het algemeen ergeren mensen zich alleen al zeer extreme dissonanten. Zo zat ik in het verleden regelmatig achter iemand die echt met een zeer hoog tempo ver voor de gemeente uitzong, maar met zoveel decibellen dat je niet kon horen waar de gemeente was. Het was dus niet mogelijk om met de gemeente mee te zingen vlak bij de betreffende persoon. Daar stoorde ik me wel aan, maar heb hier de betreffende persoon nooit op aan gesproken.

Maar de meeste andere "gebreken", worden gewoon geaccepteerd, en waarschijnlijk valt het buiten jezelf niemand op.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Schroom met zingen in de kerk

Bericht door Arja »

Apologeet schreef:De reden daarvoor is nogal simpel, omdat ik vind van mezelf dat ik een rotstem heb.
Natuurlijk doe ik het wel, omdat ik oprecht mee wil zingen.
Maar ik voel me er nooit echt bij op mijn gemak.
Meer mensen hier last van?
Ik heb daar ook soms last van. Maar zing gewoon zo zacht dat een ander er geen last van heeft. de hoge noten laat ik zitten en laag zingen lukt het best. Met z'n allen maak je iets moois en elke stem telt.

Stukje van Corrie ten Boom hierover (gelinkt aan) https://geloofhoopenboeken.blogspot.com ... ccolo.html
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Schroom met zingen in de kerk

Bericht door vriend-en-metgezel »

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is. Als je een ‘rotstem’ hebt, waak dan op dat niets je klanken stuit. Maar het belangrijkste is dat het bij samen zingen om de symfonie gaat… en dan kan een schelle stem opeens toch tot z’n recht komen.
Zing dus maar gewoon mee! Ik vind het altijd heel negatief overkomen als mensen hun lippen op elkaar houden tijdens de samenzang. Liever een vals geluid dan geen geluid.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Schroom met zingen in de kerk

Bericht door Geytenbeekje »

Ik zing juist vaak wat langzamer dan de organist, af en toe met bovenstem :huhu
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Schroom met zingen in de kerk

Bericht door Erik1960 »

Apologeet schreef:De reden daarvoor is nogal simpel, omdat ik vind van mezelf dat ik een rotstem heb.
Natuurlijk doe ik het wel, omdat ik oprecht mee wil zingen.
Maar ik voel me er nooit echt bij op mijn gemak.
Meer mensen hier last van?
Heel veel mensen hebben hier last van. Daarom zingen veel mensen ook het liefst onder de douche. Wat vaak de oorzaak is: je wilt zingen zoals (vul maar een naam van een goede zanger/zangeres in). En dat kan niet, omdat je alleen als jezelf kunt zingen. Belemmert het je echt? Doe eens een workshop stembevrijding.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Schroom met zingen in de kerk

Bericht door Zeeuw »

Apologeet schreef:De reden daarvoor is nogal simpel, omdat ik vind van mezelf dat ik een rotstem heb.
Natuurlijk doe ik het wel, omdat ik oprecht mee wil zingen.
Maar ik voel me er nooit echt bij op mijn gemak.
Meer mensen hier last van?
Wat vinden anderen van je stem?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Schroom met zingen in de kerk

Bericht door Ararat »

Geytenbeekje schreef:Ik zing juist vaak wat langzamer dan de organist, af en toe met bovenstem :huhu
Je bedoelt: ik zing eigenlijk even snel als de organist speelt, maar begin expres gewoon wat later :D
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Schroom met zingen in de kerk

Bericht door HersteldHervormd »

Ik heb er eigenlijk geen last van, nooit ook nog zo over nagedacht dat andere er mee zouden kunnen zitten. Ik let er ook nooit zo op. Vind het vervelender als een kettingroker voor/naast je zit, of iemand die lekker een paar borrels op heeft.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Schroom met zingen in de kerk

Bericht door Tiberius »

@Apologeet, als je nu eens een psalmversje zingt, dat opneemt en hier als MP3-tje plaatst, dan zullen wij het wel beoordelen.
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Schroom met zingen in de kerk

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:Ik heb er eigenlijk geen last van, nooit ook nog zo over nagedacht dat andere er mee zouden kunnen zitten. Ik let er ook nooit zo op. Vind het vervelender als een kettingroker voor/naast je zit, of iemand die lekker een paar borrels op heeft.
Als ze dat dan ook ter plaatse doen of je bedoeld die roken of drinken voordat de kerk begint?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Schroom met zingen in de kerk

Bericht door Piet Puk »

Apologeet schreef:De reden daarvoor is nogal simpel, omdat ik vind van mezelf dat ik een rotstem heb.
Natuurlijk doe ik het wel, omdat ik oprecht mee wil zingen.
Maar ik voel me er nooit echt bij op mijn gemak.
Meer mensen hier last van?
Wanneer je beseft dat God je die stem gegeven hebt, zou je het dan nog een 'rotstem' durven noemen?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Schroom met zingen in de kerk

Bericht door Ararat »

Iedereen moet wat mij betreft zingen, maar sommige mensen mogen van mij wel wat zachter ;)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Schroom met zingen in de kerk

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef:Iedereen moet wat mij betreft zingen, maar sommige mensen mogen van mij wel wat zachter ;)
Oei, ik krijg beelden in mijn gedachten. :)
Plaats reactie