Gezocht: gedicht

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door DDD »

Dat wij het nog eens zo eens zouden zijn.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door Zita »

Wat mij verwonderde in zijn interview: in een Visie-context vertelt hij over een best wel krachtdadige bekering. Van het ene moment op het andere, een tekst erbij, enzovoorts. En tegelijk leert hij zijn kinderen niet dat dit nodig zou zijn. Dat begrijp ik niet helemaal.
En verder respect dat hij ondanks wat negatieve ervaringen toch met een zekere waardering blijft spreken over de kerk waarin hij groot werd.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door DDD »

Dat is inderdaad een zegen.

Net zojuist was in het boekje waar ik al geruime tijd steeds een hoofdstuk in lees (en het na een week weer herlees, want mijn hoofd en hart zijn beiden vergeetachtig, of moet ik zeggen hardleers) de omgang met de kerk aan de orde. Ik moest aan de opmerking van CvdW denken:
In de zonde en gebrekkigheid van de kerk zien we de duisternis en afstotelijkheid waarvoor Christus leed en stierf. Maar we zien ook de opvallende hoop dat God te midden van zondaren redding, bekering en verandering kan voortbrengen. We turen in zwakheid, met doffe ogen, naar de kracht van God.
Er is bovendien een extra complicatie: de kerk is geen wezen buiten mij. Ik sta er niet van buitenaf naar te kijken. Ik ben net zozeer deel van de kerk als (met de woorden van Paulus) een hand deel is van een lichaam. Dat betekent dat als ik zonde in de kerk zie, ik erbij betrokken ben. Ik draag bij aan de gebrokenheid van de kerk. Ik heb ook anderen wonden toegebracht; ik ben ontrouw geweest aan de bruidegom. Elke kerkelijke leider en kerklid is, op zeer betekenisvolle wijze, een mislukkeling.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door DDD »

Zita schreef:Wat mij verwonderde in zijn interview: in een Visie-context vertelt hij over een best wel krachtdadige bekering. Van het ene moment op het andere, een tekst erbij, enzovoorts. En tegelijk leert hij zijn kinderen niet dat dit nodig zou zijn. Dat begrijp ik niet helemaal.
En verder respect dat hij ondanks wat negatieve ervaringen toch met een zekere waardering blijft spreken over de kerk waarin hij groot werd.
Wat dat eerste betreft:

Dat sluit elkaar niet uit. Als je in kinderen ziet dat zij de Heere vrezen, dan hoef je hen geen heilsonzekerheid aan te praten. Al moet ik zeggen dat het bidden om een nieuw hart voor alle gelovigen past. Maar zodra zo'n gebedje de indruk achterlaat dat je nog geen kind van God bent, dan gaat er iets mis.

Zulke bekeringen zijn vooral nodig bij een verkeerde prediking, denk ik eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Zita schreef:Wat mij verwonderde in zijn interview: in een Visie-context vertelt hij over een best wel krachtdadige bekering. Van het ene moment op het andere, een tekst erbij, enzovoorts. En tegelijk leert hij zijn kinderen niet dat dit nodig zou zijn. Dat begrijp ik niet helemaal.
En verder respect dat hij ondanks wat negatieve ervaringen toch met een zekere waardering blijft spreken over de kerk waarin hij groot werd.
Wat dat eerste betreft:

Dat sluit elkaar niet uit. Als je in kinderen ziet dat zij de Heere vrezen, dan hoef je hen geen heilsonzekerheid aan te praten. Al moet ik zeggen dat het bidden om een nieuw hart voor alle gelovigen past. Maar zodra zo'n gebedje de indruk achterlaat dat je nog geen kind van God bent, dan gaat er iets mis.

Zulke bekeringen zijn vooral nodig bij een verkeerde prediking, denk ik eerlijk gezegd.
Dat laatste denk ik niet. Bekering blijft een wonder van genade. Wij zijn verkeerd zegt Gods Woord ons, wij zijn dood door de misdaden en de zonden (Efeze 2) Daarom is het vragen om een nieuw hart een noodzakelijke vraag. Verder vond ik het een mooi en eerlijk interview.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door DDD »

Wat denk je nu precies niet? Want je zegt hetzelfde als ik.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door Ditbenik »

huisman schreef:
DDD schreef:
Zita schreef:Wat mij verwonderde in zijn interview: in een Visie-context vertelt hij over een best wel krachtdadige bekering. Van het ene moment op het andere, een tekst erbij, enzovoorts. En tegelijk leert hij zijn kinderen niet dat dit nodig zou zijn. Dat begrijp ik niet helemaal.
En verder respect dat hij ondanks wat negatieve ervaringen toch met een zekere waardering blijft spreken over de kerk waarin hij groot werd.
Wat dat eerste betreft:

Dat sluit elkaar niet uit. Als je in kinderen ziet dat zij de Heere vrezen, dan hoef je hen geen heilsonzekerheid aan te praten. Al moet ik zeggen dat het bidden om een nieuw hart voor alle gelovigen past. Maar zodra zo'n gebedje de indruk achterlaat dat je nog geen kind van God bent, dan gaat er iets mis.

Zulke bekeringen zijn vooral nodig bij een verkeerde prediking, denk ik eerlijk gezegd.
Dat laatste denk ik niet. Bekering blijft een wonder van genade. Wij zijn verkeerd zegt Gods Woord ons, wij zijn dood door de misdaden en de zonden (Efeze 2) Daarom is het vragen om een nieuw hart een noodzakelijke vraag. Verder vond ik het een mooi en eerlijk interview.
Ik heb heel veel moeite met de vraag om een nieuw hart. De kinderen in mijn omgeving kennen een nieuw hart alleen van de beelden die ze zien op TV van een open hart operatie. Ik spreek daarom liever over een rein of schoon hart. En dan nog vraagt het om de nodige uitleg.
Waar ik in uw redenering moeite mee heb, is dat er aan voorbij gegaan wordt dat wanneer dat wonder van genade is geschonken dat 'nieuwe hart' is geschonken. Zoiets als een kind wat aan zijn vader vraagt om een nieuwe fiets en als die op z'n verjaardag een nieuwe fiets gekregen heeft de volgende dag weer aan zijn vader om een nieuwe fiets gaat vragen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door Ad Anker »

Ditbenik schreef: Waar ik in uw redenering moeite mee heb, is dat er aan voorbij gegaan wordt dat wanneer dat wonder van genade is geschonken dat 'nieuwe hart' is geschonken. Zoiets als een kind wat aan zijn vader vraagt om een nieuwe fiets en als die op z'n verjaardag een nieuwe fiets gekregen heeft de volgende dag weer aan zijn vader om een nieuwe fiets gaat vragen.
Het is inderdaad een bepaalde beweging geweest om niet meer te vragen om een 'nieuw hart'. Ik begrijp dat in bepaalde omgevingen dat extra uitleg nodig heeft. Wat is een nieuw hart? Dus een rein of een schoon hart is ook prima, natuurlijk.

Je vergelijking met de fiets: David had in Ps. 51 een nieuw hart. En toch vroeg hij er weer om. In vers 12.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door Bertiel »

misschien moeten we meer in bijbelse termen blijven spreken?
Heb ik dagelijks wedergeboorte nodig, of dagelijks bekering?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door Ditbenik »

Ad Anker schreef:
Ditbenik schreef: Waar ik in uw redenering moeite mee heb, is dat er aan voorbij gegaan wordt dat wanneer dat wonder van genade is geschonken dat 'nieuwe hart' is geschonken. Zoiets als een kind wat aan zijn vader vraagt om een nieuwe fiets en als die op z'n verjaardag een nieuwe fiets gekregen heeft de volgende dag weer aan zijn vader om een nieuwe fiets gaat vragen.
Het is inderdaad een bepaalde beweging geweest om niet meer te vragen om een 'nieuw hart'. Ik begrijp dat in bepaalde omgevingen dat extra uitleg nodig heeft. Wat is een nieuw hart? Dus een rein of een schoon hart is ook prima, natuurlijk.

Je vergelijking met de fiets: David had in Ps. 51 een nieuw hart. En toch vroeg hij er weer om. In vers 12.
Met het risico op een nieuwe uitbrander waag ik het er toch maar op. De vertalingen die ik gebruik vertalen in Psalm 51 vers 12 niet met nieuw maar met rein. Maar goed, ik ben geen schoolmeester dus ik heb het vast helemaal mis.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door huisman »

DDD schreef:Wat denk je nu precies niet? Want je zegt hetzelfde als ik.
Jouw conclusie dat ‘zulke’ bekeringen alleen nodig zijn bij een ‘verkeerde’ prediking. We worden niet geboren als een kind van God maar zoals ons doopformulier terecht zegt: Wij moeten van nieuws geboren worden anders blijven wij kinderen des toorns die niet in het Rijk van God kunnen komen, tenzij…….

Ben het eens dat wij onze kinderen natuurlijk veel meer moeten leren dan alleen de zin: Bid maar veel om een nieuw hartje.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door Herman »

Ezechiël 36:26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlezen hart geven.

De terminologie 'nieuw hart' lijkt me onbetwistbaar bijbels.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:Met het risico op een nieuwe uitbrander waag ik het er toch maar op. De vertalingen die ik gebruik vertalen in Psalm 51 vers 12 niet met nieuw maar met rein. Maar goed, ik ben geen schoolmeester dus ik heb het vast helemaal mis.
De tekst zegt 'Schep mij een rein hart'. De nadruk valt dus op het woord scheppen, walt als vanzelf dus een nieuw hart impliceert.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door Ad Anker »

Ditbenik schreef:
Met het risico op een nieuwe uitbrander waag ik het er toch maar op. De vertalingen die ik gebruik vertalen in Psalm 51 vers 12 niet met nieuw maar met rein. Maar goed, ik ben geen schoolmeester dus ik heb het vast helemaal mis.
Je bent wel benauwd voor een uitbrander. Maar ik heb al aangegeven dat rein ook mag. Dat is ook een letterlijke weergave van dit vers. Maar nieuw is inderdaad onbetwistbaar bijbels, zoals Herman al aangeeft. Dat laat ik ook graag staan.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Gezocht: gedicht

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Wat denk je nu precies niet? Want je zegt hetzelfde als ik.
Jouw conclusie dat ‘zulke’ bekeringen alleen nodig zijn bij een ‘verkeerde’ prediking. We worden niet geboren als een kind van God maar zoals ons doopformulier terecht zegt: Wij moeten van nieuws geboren worden anders blijven wij kinderen des toorns die niet in het Rijk van God kunnen komen, tenzij…….

Ben het eens dat wij onze kinderen natuurlijk veel meer moeten leren dan alleen de zin: Bid maar veel om een nieuw hartje.
Dat schreef ik zeker niet.
Plaats reactie