Welke muziek speel je nu?

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Ararat »

Tiberius schreef:
wilhelmus schreef:
Maanenschijn schreef:Ik heb de indruk dat men vroeger gewend was hoger te zingen. De zettingen van onder andere Worp maar ook van Johan de Heer zijn knap hoog, maar werden volop gezongen.
Klopt. Vroeger waren de mensen kleiner, hierdoor een korter strottenhoofd, vandaar dat de mensen hoger konden zingen, denk maar aan orgelpijpen, hoe korter de pijp hoe hoger de toon.
:)
Ik kan in kerk hoger dan in de douche. Verandert er onderweg dan ook iets in mijn strottenhoofd? :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
James Peter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2023, 15:02

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door James Peter »

Van mij mogen we nog wel lager gaan zingen dan we nu doen. In de kerk kan ik er, mits goed ingezongen, wel bij meestal. Maar zodra je hoger dan een hoge E gaat, kan ik het niet meer zingen.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Henk J »

Een hoge E is ook wel hoog hoor, die komt niet veel voor in het Psalmboek, maar zou mijns inziens wel moeten kunnen. Maar soms hoor ik mensen al klagen over C, als je dat al te hoog vind....
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Tiberius »

Ararat schreef:
Tiberius schreef:
wilhelmus schreef:
Maanenschijn schreef:Ik heb de indruk dat men vroeger gewend was hoger te zingen. De zettingen van onder andere Worp maar ook van Johan de Heer zijn knap hoog, maar werden volop gezongen.
Klopt. Vroeger waren de mensen kleiner, hierdoor een korter strottenhoofd, vandaar dat de mensen hoger konden zingen, denk maar aan orgelpijpen, hoe korter de pijp hoe hoger de toon.
:)
Ik kan in kerk hoger dan in de douche. Verandert er onderweg dan ook iets in mijn strottenhoofd? :)
Dat komt denk ik door de pepermunt; daar rekt je strottenhoofd vermoedelijk van uit. 's Middags zingen de meeste mensen ook beter dan 's morgens.
James Peter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jan 2023, 15:02

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door James Peter »

Henk J schreef:Een hoge E is ook wel hoog hoor, die komt niet veel voor in het Psalmboek, maar zou mijns inziens wel moeten kunnen. Maar soms hoor ik mensen al klagen over C, als je dat al te hoog vind....
Bij mij in de kerk zingen we de psalmen waar de hoge E in voorkomt vaak een noot lager, dus het komt over het algemeen weinig voor. Maar als je bij andere gelegenheden eens een stichtelijk lied zingt dan is het voor mij toch vaak wel te hoog. Of bijna te hoog, en dat zingt ook niet lekker.

Als je een C al hoog vind, kan je beter een octaaf lager zingen denk ik. Als je dat kunt natuurlijk.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Bourdon16 »

Psalm 92 van Jan Zwart.
Maestoso e pomposo staat er bij. En dat klopt wel. Een heerlijk stuk.
Ik speel meestal de psalmen niet ritmisch omdat ik ze ook zo 'denk' maar deze vind ik toch wel mooi om volgens de notatie te spelen.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Bourdon16 »

Orgelimprovisatie over psalm 42 van Jan Noordzij.
In een toonsoort die gg-lid wel zal kunnen bekoren..
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:De toonzetting heeft effect op de akkoorden. Als je altijd de laagste mogelijkheid neemt, beperk je je in de klankkleur die de begeleiding meebrengt.
Als je met toonzetting de toonhoogte bedoelt: die heeft geen enkel effect op de akkoorden. Niet in de gelijkzwevende stemming althans, die tegenwoordig algemeen gebruikelijk is. Als je verschil denkt te horen, zit dat tussen de oren.
DDD schreef:Soms zijn orgels ook lager gestemd, heb ik wel eens begrepen. Niet dat dat handig is, integendeel.
Er bestaat pas een gestandaardiseerde toonhoogte sinds 1834. Daarvóór deed iedereen maar wat, ongeveer in de buurt van a'=432. In Frankrijk waren de orgels vaak veel lager gestemd, in ons land en in Duitsland maakte men onderscheid tussen de Chorton en de Kammerton, waarbij de Kammerton aanzienlijk hoger was dan de Chorton.

Enkele voorbeelden van afwijkende toonhoogtes:
Vlaardingen Grote kerk: a1=415 (een halve toon lager dan normaal)
Martinikerk Groningen, koororgel: eveneens a=415 (halve toon onder normaal)
Kampen Bovenkerk: a1=448 (iets hoger dan normaal)
Martinikerk Groningen, hoofdorgel: a1=465 (een halve toon hoger dan normaal)
Zwolle Grote kerk: a1=494 (een hele toon hoger dan normaal)

De standaard was sinds 1936 jarenlang 440, orkesten spelen tegenwoordig op 442 of zelfs 443.
~~Soli Deo Gloria~~
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Henk J »

Hendrikus schreef: Zwolle Grote kerk: a1=494 (een hele toon hoger dan normaal)
Niet meer, Zwolle wordt nu gestemd op a1=465 volgens mij, dus vergelijkbaar met de Martini. Als je de nieuwe foto's van het gerestaureerde front goed bekijkt zie je dat de pijpen van de Prestant 8' van het hoofdwerk, die altijd iets tekort waren, nu verlengd zijn.
Overigens staat Alkmaar ook een toon lager volgens mij.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef:
Hendrikus schreef: Zwolle Grote kerk: a1=494 (een hele toon hoger dan normaal)
Niet meer, Zwolle wordt nu gestemd op a1=465 volgens mij, dus vergelijkbaar met de Martini. Als je de nieuwe foto's van het gerestaureerde front goed bekijkt zie je dat de pijpen van de Prestant 8' van het hoofdwerk, die altijd iets tekort waren, nu verlengd zijn.
Overigens staat Alkmaar ook een toon lager volgens mij.
Het duurt nog een paar jaar voordat er weer geluid uit die pijpen komt. Dus "niet meer" is een beetje voorbarig. Maar je hebt gelijk, de toonhoogte blijft hoger dan normaal, zij het niet langer een hele toon te hoog. Maar nog steeds lastig als je een absoluut gehoor hebt...
~~Soli Deo Gloria~~
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Henk J »

Hendrikus schreef: Het duurt nog een paar jaar voordat er weer geluid uit die pijpen komt. Dus "niet meer" is een beetje voorbarig. Maar je hebt gelijk, de toonhoogte blijft hoger dan normaal, zij het niet langer een hele toon te hoog. Maar nog steeds lastig als je een absoluut gehoor hebt...
Ja voor iemand met een absoluut gehoor zal dat wel verwarrend zijn.
Over een einddatum van de restauratie laat niemand zich uit. Terwijl het orgel al meer dan vier jaar zwijgt. Blijkbaar zijn de financiën een groot probleem. Het is dan ook een enorm orgel, dat kost heel veel.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:De toonzetting heeft effect op de akkoorden. Als je altijd de laagste mogelijkheid neemt, beperk je je in de klankkleur die de begeleiding meebrengt.
Als je met toonzetting de toonhoogte bedoelt: die heeft geen enkel effect op de akkoorden. Niet in de gelijkzwevende stemming althans, die tegenwoordig algemeen gebruikelijk is. Als je verschil denkt te horen, zit dat tussen de oren.
Ik heb het nog eens nagevraagd bij een professionele organist. Maar toonsoort en toonhoogte zijn toch echt niet hetzelfde. Hij legde mij het als volgt uit, als ik het nu goed begreep. Bij een melodie in een bepaalde toonsoort passen (in de barokstijl) twee andere toonsoorten als uitstapje. Als het anders wordt, dan wordt het lelijk.

Het heeft dus niet zozeer te maken met de lagere toonzetting, zoals ik dacht, maar met de verschillende typen akkoorden.

In ieder geval komt het bij bepaalde orgelbegeleidingsboeken geregeld voor dat het naspel precies één (halve) toon lager uitkomt dan het slot van de psalmmelodie, en dat doet pijn aan mijn oren.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:
In ieder geval komt het bij bepaalde orgelbegeleidingsboeken geregeld voor dat het naspel precies één (halve) toon lager uitkomt dan het slot van de psalmmelodie, en dat doet pijn aan mijn oren.
Dat is een heel andere bewering dan waarmee je begon, maar vooruit.
Ben benieuwd welke "orgelbegeleidingsboeken" (wij noemen dat koraalboeken) je bedoelt.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door DDD »

Ik bedoelde wel hetzelfde, maar ik gebruikte niet het goede woord. Dat bedoelde ik ook te schrijven.

Ik vermoed dat het in een boek van Marco den Toom is. Maar zeker weten doe ik het niet. Het moet wel een boek zijn, haast, omdat ik hetzelfde voorspel meerdere keren hoor en als het improvisatie is, is het toch zelden exact gelijk. En het kan ook zijn dat het naspel een eigen bewerking is, natuurlijk.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek speel je nu?

Bericht door Maanenschijn »

Ik wil graag deze bundel digitaal op mij iPad zetten, is er ergens een digitale versie te kopen (pdf) of wordt het gewoon een foto van de bladzijden uit het boek maken?

https://opus10.nl/product/dick-sanderma ... uspassion/
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie