Muziek voor de lijdenstijd

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door Hendrikus »

John Galt schreef:Het jammere van cd's en Spotify-playlists in deze tijd, is dat ze meestal "Passie en Pasen" combineren. Dan heb je eerst liederen als 't Is Mideernacht en Mijn Verlosser hangt aan 't kruis, maar dan ook U zij de glorie en Daar juicht een toon. Nu hoort dat natuurlijk wel bij elkaar, maar ik luister nog geen paasliederen in de lijdenstijd en met Pasen luister ik geen lijdensliederen. Alles op zijn tijd. Maar behalve de Passionen lijk je geen cd's te kunnen krijgen met alleen Passie- of alleen Paasmuziek.
Als je bij (bijvoorbeeld) Amazon zoekt op Music for Holy Week is er echt wel het een en ander te vinden. Maar je hebt gelijk, de titel gaat dikwijls nog verder met and Easter.

Maar een prachtige cd als deze
Afbeelding
kun je in de lijdenstijd ook gewoon stop zetten of inwisselen voor een andere zodra de paasmuziek begint.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:
Maanenschijn schreef:Ik voel mij soms toch wat vervreemd van de teksten.
Dat had ik bij het onderstaande lied wat genoemd werd.
Silo schreef:- Sela - Zie hoe Jezus lijdt voor mij
Kun je uitleggen waarom? Aangezien ik hem ook genoemd heb, ben ik wel benieuwd naar je visie hierop.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:
Jantje schreef:
Maanenschijn schreef:Ik voel mij soms toch wat vervreemd van de teksten.
Dat had ik bij het onderstaande lied wat genoemd werd.
Silo schreef:- Sela - Zie hoe Jezus lijdt voor mij
Kun je uitleggen waarom? Aangezien ik hem ook genoemd heb, ben ik wel benieuwd naar je visie hierop.
De tekst is, met name in de laatste coupletten, te veel op het wij- en ons-gevoel gericht.
En de les van: 'Want dit is al geschied, helaas! om mijne zonden', waar Revius over dichtte, mis ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door Christen »

Ds. Baan is begonnen met de uitleg van de Mattheus Passion via youtube. Seizoen 2.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:
Nasrani schreef:
Jantje schreef:
Maanenschijn schreef:Ik voel mij soms toch wat vervreemd van de teksten.
Dat had ik bij het onderstaande lied wat genoemd werd.
Silo schreef:- Sela - Zie hoe Jezus lijdt voor mij
Kun je uitleggen waarom? Aangezien ik hem ook genoemd heb, ben ik wel benieuwd naar je visie hierop.
De tekst is, met name in de laatste coupletten, te veel op het wij- en ons-gevoel gericht.
En de les van: 'Want dit is al geschied, helaas! om mijne zonden', waar Revius over dichtte, mis ik.
Gaat er bij jou bij het zien van de naam Sela niet gewoon een (onterecht) alarm af?
Ik houd zelf helemaal niet van Opwekkingsmuziek, maar bij dit lied kan ik niets verkeerds ontdekken. Wij en ons is een Schriftuurlijke benadering. Geloven is niet alleen iets individualistisch.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door Chrisje72 »

Sela is sela, stichting opwekking is opwekkingsmuziek.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door John Galt »

Dit lied staat in de bundel Opwekkingsliederen onder nummer 706.

Maar zingen ze zoveel anders dan wat Paulus zegt in 1 Kor 15: "Want ik heb ulieden ten eerste overgegeven, hetgeen ik ook ontvangen heb, dat Christus gestorven is voor onze zonden, naar de Schriften"?

Waar vind je trouwens in Psalm 22 het aspect van "om mijne zonden"?
Who is John Galt? :quoi
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Gaat er bij jou bij het zien van de naam Sela niet gewoon een (onterecht) alarm af?
Leg jij mij dan maar eens uit waarom een aanzienlijk deel van de ambtsdragers/predikanten in de GG waarschuwt voor de muziek van deze band.

Ik ben zeer benieuwd naar het antwoord.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door Erskinees »

Precies. Je antwoord geeft zelf al het probleem aan. Het gaat jou dus totaal niet om de inhoud, maar om wat de ambtsdragers van de GG zeggen. Bij de beelduitzendingen zagen we al dat dit zeer aan verandering onderhevig is. Sela wordt breed geluisterd in onze gezindte. Dat is overigens ook wegens een een gebrek aan eigentijdse reformatorische muziekinitiatieven. Het hierbij genoemde lied is wat mij betreft verantwoord.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door J.C. Philpot »

Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Precies. Je antwoord geeft zelf al het probleem aan. Het gaat jou dus totaal niet om de inhoud, maar om wat de ambtsdragers van de GG zeggen. Bij de beelduitzendingen zagen we al dat dit zeer aan verandering onderhevig is. Sela wordt breed geluisterd in onze gezindte. Dat is overigens ook wegens een een gebrek aan eigentijdse reformatorische muziekinitiatieven. Het hierbij genoemde lied is wat mij betreft verantwoord.
Jouw mening is natuurlijk niet het einde van alle tegenspraak. Net zo min als de mijne, overigens.

Maar je geeft totaal geen antwoord op mijn vraag. Het feit dat een abonnement op Netflix onder de reformatorische jongeren tegenwoordig meer regel dan uitzondering is, betekent nog niet dat dit ook is toegestaan. Nu wil ik Sela uiteraard niet vergelijken met Netflix, maar je argument is niet echt sterk, blijkt uit dit voorbeeld.

Dus nogmaals mijn vraag: waarom wordt er binnen de gereformeerde gezindte, ondanks het feit dat er breed wordt geluisterd naar deze band, tóch zoveel gewaarschuwd voor de muziek van Sela?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door John Galt »

Misschien omdat het een reflex is om te waarschuwen tegen alles wat niet uit eigen kring afkomstig is? Een andere reden zou ik echt niet weten. Tegen de psalmberijming van 1773 werd ook ernstig gewaarschuwd. Met Datheen zou de Geest uit de kerk verdwijnen. Inmiddels houdt men met hand en tand vast aan 1773, want die is zo dierbaar.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door parsifal »

Paulus verwees op de Areopagus naar filosofen waar hij het vast niet mee eens was. Ik heb mijn problemen met de theologie van Hillsong, toch denk ik dat "Shout to the Lord" en meer recent "Man of Sorrows" goede teksten hebben. Ik weet niet of ik theologisch zo dicht bij Lucretia van Merken sta toch keur ik de berijming van psalm 42 uit 1773 niet meteen af.

Al zou de kritiek op Sela terecht zijn. Ik heb me er niet echt in verdiept, maakt dat niet al hun muziek perse giftig. Je kunt wel eens te hard naar redenen voor kritiek zoeken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door Orchidee »

Mooi initiatief AfbeeldingAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door Henk J »

Hallo allemaal,
Ben nieuw hier maar laat ook maar gelijk mijn voorkeur horen.
Psalmen 22 en 40, op de Geneefse melodieën.
Mattheuspassion van Bach.
Liederen, O hoofd bedekt met wonden en leer mij o Heer Uw lijden recht betrachten.
Plaats reactie