Muziek voor de lijdenstijd

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door John Galt »

De openingsvraag was: Wat vind jij het mooiste lied / muziekstuik om te luisteren in de lijdenstijd?
Dus de post van DIA is volledig on-topic. Zelfs al had hij het Wilhelmus genoemd, of Poesje mauw, dan was dat nog antwoord op mijn vraag geweest.

Zelf kan ik ontroerd raken van het lied "Als ik in gedachten sta". Maar ook meer hedendaagse liederen als "Aan de maaltijd wordt het stil" luister/zing ik graag.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door Hendrikus »

John Galt schreef:De openingsvraag was: Wat vind jij het mooiste lied / muziekstuik om te luisteren in de lijdenstijd?
Dus de post van DIA is volledig on-topic. Zelfs al had hij het Wilhelmus genoemd, of Poesje mauw, dan was dat nog antwoord op mijn vraag geweest.

Zelf kan ik ontroerd raken van het lied "Als ik in gedachten sta". Maar ook meer hedendaagse liederen als "Aan de maaltijd wordt het stil" luister/zing ik graag.
Een lied is een tekst met een eenduidige melodie.
Een gedicht waarbij tien verschillende melodieën zijn gemaakt (misschien nog wel méér) is geen lied, eenduidig. Dus als er dan alleen een tekst wordt geplaatst, past dat niet onder de topictitel MUZIEK voor de lijdenstijd.
~~Soli Deo Gloria~~
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door Bertiel »

Sela - Via Dolororsa
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door John Galt »

Hendrikus schreef:
John Galt schreef:De openingsvraag was: Wat vind jij het mooiste lied / muziekstuik om te luisteren in de lijdenstijd?
Dus de post van DIA is volledig on-topic. Zelfs al had hij het Wilhelmus genoemd, of Poesje mauw, dan was dat nog antwoord op mijn vraag geweest.

Zelf kan ik ontroerd raken van het lied "Als ik in gedachten sta". Maar ook meer hedendaagse liederen als "Aan de maaltijd wordt het stil" luister/zing ik graag.
Een lied is een tekst met een eenduidige melodie.
Een gedicht waarbij tien verschillende melodieën zijn gemaakt (misschien nog wel méér) is geen lied, eenduidig. Dus als er dan alleen een tekst wordt geplaatst, past dat niet onder de topictitel MUZIEK voor de lijdenstijd.
Dan vraag ik nederig excuus voor de discrepantie tussen titel en openingsvraag van dit topic.
Who is John Galt? :quoi
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
John Galt schreef:De openingsvraag was: Wat vind jij het mooiste lied / muziekstuik om te luisteren in de lijdenstijd?
Dus de post van DIA is volledig on-topic. Zelfs al had hij het Wilhelmus genoemd, of Poesje mauw, dan was dat nog antwoord op mijn vraag geweest.

Zelf kan ik ontroerd raken van het lied "Als ik in gedachten sta". Maar ook meer hedendaagse liederen als "Aan de maaltijd wordt het stil" luister/zing ik graag.
Een lied is een tekst met een eenduidige melodie.
Een gedicht waarbij tien verschillende melodieën zijn gemaakt (misschien nog wel méér) is geen lied, eenduidig. Dus als er dan alleen een tekst wordt geplaatst, past dat niet onder de topictitel MUZIEK voor de lijdenstijd.
Allemaal prima, maar we blijven er niet over bezig. Een forummer gaat over zijn eigen antwoorden, mits binnen de regels. Verdere bewaking kunnen we als moderators nog wel aan.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door Susanna »

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door FlyingEagle »

Ik luister in de lijdenstijd altijd een keer naar The passion van Adrian Snell
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door Maanenschijn »

FlyingEagle schreef:Ik luister in de lijdenstijd altijd een keer naar The passion van Adrian Snell
Ik voel mij soms toch wat vervreemd van de teksten.

Ik besef me zeker dat ik van niet alle muziek die ik luister de teksten heb onderzocht of kan verstaan. Dus daar zullen mogelijk ook teksten bij zijn die ik bij kennis daarvan als vervreemdend zal ervaren.
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 18 feb 2021, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door Maanenschijn »

Hoewel niet direct geschreven over de kruisweg, maar vind The Deer’s Cry van Arvo Pärt ook erg mooi in de lijdenstijd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door Jantje »

Maanenschijn schreef:Ik voel mij soms toch wat vervreemd van de teksten.
Dat had ik bij het onderstaande lied wat genoemd werd.
Silo schreef:- Sela - Zie hoe Jezus lijdt voor mij
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door Maanenschijn »

Valcke schreef:Ik kom uit bij Psalm 22, Bach en Telemann

Van Bach specifiek:
Mattheus Passion: Wir setzen uns mit Tränen nieder.
Mattheus Passion: Erbarme Dich, mein Gott

Ook Telemann heeft een aria die mij bijzonder raakt, ook zeer qua inhoud:
Mattheus Passion, Lass mich mein Teil bei Deinem Sterben, auch etwas erben. (De ongescheurde rok van Christus en de verdeling van Christus’ klederen in zijn geestelijke toepassing)
Laatstgenoemde aria heb ik vele malen beluisterd, gezongen door Barbara Schlick.
De teksten van Telemann’s Mattheus Passion hebben trouwens sowieso een bijzondere geestelijke diepgang.

En om Hendrikus voor te zijn: Psalm 22 in bv het Geneefse psalter (ik ken geen andere muziekversie, maar mogelijk zijn er ook heel andere mooie muzikale vertolkingen).
Ik kende Telemann’s Mattheus Passion nog niet. Dank voor de tip!
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door Terri »

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door Nasrani »

John Galt schreef:Wat vind jij het mooiste lied / muziekstuik om te luisteren in de lijdenstijd?
Het ruw houten kruis
Zie hoe Jezus lijdt voor mij
Uw genade is mij genoeg
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door John Galt »

Het jammere van cd's en Spotify-playlists in deze tijd, is dat ze meestal "Passie en Pasen" combineren. Dan heb je eerst liederen als 't Is Mideernacht en Mijn Verlosser hangt aan 't kruis, maar dan ook U zij de glorie en Daar juicht een toon. Nu hoort dat natuurlijk wel bij elkaar, maar ik luister nog geen paasliederen in de lijdenstijd en met Pasen luister ik geen lijdensliederen. Alles op zijn tijd. Maar behalve de Passionen lijk je geen cd's te kunnen krijgen met alleen Passie- of alleen Paasmuziek.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Muziek voor de lijdenstijd

Bericht door parsifal »

Ik maak graag mijn eigen playlist hier. Een lied als "Beautiful scandalous night" vind ik mooi. Ook Hillsong's "Man of Sorrows". En veel van wat hier al genoemd is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie