Opwekkingsmuziek

Ik luister naar opwekkingsmuziek

Nee - muzikaal vind ik het niet mooi
11
26%
Nee - ik heb theologische bezwaren
13
30%
Ja - ondanks mijn theologische bedenkingen
6
14%
Ja - want het is goede en verantwoorde muziek
13
30%
 
Totaal aantal stemmen: 43

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Opwekkingsmuziek

Bericht door Herman »

Ik wilde even de gevoelens van mijn medeforummers peilen over het luisteren naar opwekkingsmuziek.

Ik heb de peiling beperkt gehouden. Wijkt je mening af van het format, dan kan je dat in de comments kwijt.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Zita »

Muzikaal spreekt het mij helemáál niet aan. Daarom kan ik vrij makkelijk tegen zijn. Lastiger is het als je het juist muzikaal wel heel erg mooi vindt. Tegen sommige liederen heb ik theologische bezwaren, maar opwekking is niet helemaal op een hoop te vegen. Bedoel je trouwens de muziek uit de opwekkingsbundels, of opwekkingsmuziek in bredere zin?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door John Galt »

Ik vind sommige opwekkingsliederen mooi, andere niet. In z'n algemeenheid kan ik goed leven met de opwekkingsliederen die in Op Toonhoogte zijn opgenomen. Sommige zijn mij in de loop der jaren zeer dierbaar geworden.
Het komt maar weinig voor dat ik denk: Dit kan ik echt niet meezingen wegens theologische bezwaren. (Nu ken ik ze ook niet alle 800 zoveel). Maar ik ben wel blij dat ik niet alléén de Opwekkingsbundel tot mijn beschikking heb.
Who is John Galt? :quoi
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Panny »

Ik kan onmogelijk een algemeen antwoord geven op deze vraag.
Het is een verzameling van meer dan 800 liederen.
Er zitten zeker goede liederen tussen, maar ook liederen waar ik niet achter sta.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Herman »

Ik bedoel vooral clips en opnames van recente datum, dus echt 21e eeuw.

En niet het herzingen van een Johannes de Heer lied, alhoewel de uitvoering daarvan natuurlijk ook een 21e eeuwse make-over kan hebben gehad.

De zangtechniek die bij Jijdaar wordt gebruik om psalmen (berijming 1773) te zingen, kan trouwens dan weer wel onder de eerste bullet vallen.

Afijn. Maar als ik de poll zo fijnmazig moet gaan inrichten, dan kan ik beter uitwijken naar surveymonkey, inclusief afsluitende vragen over leeftijd, kerkelijke gezindheid en hoogst genoten opleiding.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Herman »

Panny schreef:Ik kan onmogelijk een algemeen antwoord geven op deze vraag.
Het is een verzameling van meer dan 800 liederen.
Er zitten zeker goede liederen tussen, maar ook liederen waar ik niet achter sta.
Dat is dan optie 3.
:garde
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Ambtenaar »

Ik heb er geen inhoudelijke of muzikale bezwaren tegen, maar luister het nooit.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Erskinees »

Muzikaal vind ik het vreselijk, al kan ieder lied natuurlijk versierd worden door instrumenten die ik fijner vind en zangers die niet allerlei uithalen en handklapjes maken. Theologisch heb ik geen bezwaren tegen de gehele bundel, wel tegen een flink aantal liederen. Mijn oudste kinderen luisteren veelvuldig opwekkingsmuziek en filteren helaas niet zo. Anderzijds biedt onze gezindte geen enkel alternatief terwijl muziek en zang een groot onderdeel is van de geloofsbeleving. Ik durf daarom niet te zeggen Opwekking = helemaal fout. Wel dat wanneer je de bundel gebruikt, of de muziek luistert je dat onderzoekend moet doen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door J.C. Philpot »

Opwekkingsmuziek is een redelijk breed begrip. Over het algemeen vind ik:
- De inhoud theologisch zeer eenzeidig of zelfs onbijbels
- De muzikale stijl en entourage speekt me totaal niet aan, en ervaar ik vaak als vervreemdend
- Ik vind vele herhalingen erg storend
- Ik vind de nadruk te veel op het gevoel liggen in plaats van op het woord en op het verzoenend lijden en sterven van Christus

Ik koester dus geen warme gevoelens voor dit genre. Waar het in kerken van Gereformeerde signatuur word ingevoerd, gaat het in allerlei opzicht hard achteruit (mijn mening).

Dat is mijn algemene mening. Er zijn ook uitzonderingen. Heel af en toe komt het voor dat ik wat luister van bijvoorbeeld Keith & Kristyn Getty, waar de inhoud beter is (met de koptelefoon en niet waar de kinderen bij zijn).

Maar normaliter kies ik voor klassieke muziek, en klassieke geestelijke muziek.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door parsifal »

Zelfs de afgelopen jaar is het heel divers.
Als je met vertalingen komt van muziek van de Getty's, Stuart Townend, Sovereign Grace Music, Andrew Peterson en veel van Matt Redman zit het theologisch allemaal wel goed in elkaar. Soms klinkt het zelfs nog goed ook. Er is ook vrij veel wat theologisch minder klopt.

Trouwens een terzijde. Ook Hillsong heeft liederen die theologisch echt wel goed zitten. Denk aan "Man of Sorrow"
https://www.worshiptogether.com/songs/m ... g-worship/
Toen zocht ik of er een Nederlandse vertaling was, en die is er
https://dagelijksebroodkruimels.nl/opwekking-787/
Die vertaling loopt m.i. echt voor geen meter.

Zoiets zie ik ook met "Jezus alleen". Waar "In Christ alone" goed loopt qua zinsbouw, was de vertaler blijkbaar van het "Statenvertaling" principe met de extra beperking dat het op de melodie moet blijven passen.

Niet iedereen is een dichter van het kaliber Jacqueline vdWaals, maar je kunt "Vaste rots van mijn behoud" wel zien als een voorbeeld voor een liedvertaling.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Vervolgde »

Als DC Lewis met ingetogen zang en kerkorgel begeleiding de top 40 weet te halen, is het muzikale verschil niet meer essentieel in mijn ogen. Dan gaat het primair om een oordeel over de Bijbelse inhoud van de liederen. En daaraan voldoet mijn voorbeeld niet en zeker ook de hele opwekkingsmuziek niet. Het toelaten en verdedigen van dergelijke liederen kan dan ook niet op mijn begrip rekenen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Bezorgd »

Opwekkingsmuziek is zo breed dat er geen goed antwoord gegeven kan worden.
Er zijn prachtige liederen. Er zijn ook liederen die bijbels echt niet kloppen.
Vaak is er wel een bepaalde eenzijdigheid.

Qua muziek vind ik ze vaak wel mooi. Ik begrijp wel dat jongeren dat graag luisteren.
Er is in onze gezindte nog veel te winnen op muzikaal gebied. Gelukkig zie je hier en daar wat initiatieven ontstaan, die qua muziekstijl wat beter aansluiten bij de huidige cultuur, maar wel een voluit bijbelse boodschap vertolken.
Je hoort dit ook bij koren wel.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door ejvl »

J.C. Philpot schreef:Opwekkingsmuziek is een redelijk breed begrip. Over het algemeen vind ik:
- De inhoud theologisch zeer eenzeidig of zelfs onbijbels
- De muzikale stijl en entourage speekt me totaal niet aan, en ervaar ik vaak als vervreemdend
- Ik vind vele herhalingen erg storend
- Ik vind de nadruk te veel op het gevoel liggen in plaats van op het woord en op het verzoenend lijden en sterven van Christus

Ik koester dus geen warme gevoelens voor dit genre. Waar het in kerken van Gereformeerde signatuur word ingevoerd, gaat het in allerlei opzicht hard achteruit (mijn mening).

Dat is mijn algemene mening. Er zijn ook uitzonderingen. Heel af en toe komt het voor dat ik wat luister van bijvoorbeeld Keith & Kristyn Getty, waar de inhoud beter is (met de koptelefoon en niet waar de kinderen bij zijn).

Maar normaliter kies ik voor klassieke muziek, en klassieke geestelijke muziek.
Vast al eerder gepost:

Psalmen, gezangen of opwekking?

Een boer ging zondags naar de kerk in de stad. toen hij thuis kwam zei hij dat hij de dienst best goed vond, maar dat ze van die praise-liederen hadden, in plaats van psalmen.
"Wat is een praise-lied?" vroeg zijn vrouw.
"Wel Martha" zei de boer, "als ik je wilde zeggen 'Martha, de koeien zijn in het koren', dan zou dat een psalm zijn.Maar als ik tegen je zou zeggen
Martha, MARTHA, MARTHA, de koeien, de grote koeien, de zwarte koeien, de witte koeien, de koeien, KOEIEN, KOEIEN, zijn in het koren, zijn in het koren, zijn in het koren, zijn in het koren, KOREN, KOREN, KO¬REN, KOREN'
en ik zou dat geheel nog eens twee of drie keer herhalen, dan zou dat een praise-lied zijn."


Een jonge man ging op een zondag naar een andere gemeente dan hij gewoon was. Toen hij thuiskwam zei hij tegen zijn vrouw 'de samenkomst was wel mooi, maar ze zongen van die psalmen, in plaats van praise-liederen. "
"Wat is een psalm?"vroeg zijn vrouw.
"Wel" zei de man, "als ik tegen je zou zeggen:
'Martha de koeien zijn in het koren' dan zou dat een praise-lied zijn. Maar als ïk zou zeggen:
'0, Martha; gij die mijn liefste zijt,
hoor naar mijn geroep in deze wereldtijd,
neig toch uw oor,
dat 'k u mijn klacht doe horen;
het redeloos gediert' op zoek naar geurig kruid,
maakte des mensen spijze tot zijn buit.
De runderen zijn staande in het koren'

En als er dan nog twee coupletten waren en ik zou zeggen we zingen alleen couplet I en 3, dan zou dat een psalm zijn ....

Zelf houdt ik er niet echt van, uitzonderingen daargelaten.
Ik ben een orgelfanaat en veel opwekking klinkt gewoon niet best op orgel, uitzondering bijvoorbeeld de bewerkingen van dhr Sanderman.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Van Ewijk »

Herman schreef:Ik wilde even de gevoelens van mijn medeforummers peilen over het luisteren naar opwekkingsmuziek.

Ik heb de peiling beperkt gehouden. Wijkt je mening af van het format, dan kan je dat in de comments kwijt.
Ik kan er naar luisteren.
De bijbel moedigt ons aan om God te eren in zang en er staat niet bij dat dat uitsluitend in Psalmen moet gebeuren.
Aan de andere kant vind ik de huidige opwekkingsmuziek wel een erg hoog commercieel gehalte hebben en het beeld scheppen van de God die alles op bestelling levert.
Maar dat is een element dat ik vaak terug zie bij evangelische en pinkstergemeenten waar deze muziek zijn wortels heeft, de ''Yo-Yo-Yo-God regelt dat wel!'' en ''Jezus is mijn beste vriend!'' houding die vooral emotioneel beladen is maar zinnelijk weinig te bieden heeft.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door samanthi »

Ik luister opwekking en andere gospels, ik ben qua tekst kieskeurig, qua uitvoering minder kieskeurig,
Ik ben qua tekst bij de berijming van 1773 net zo kieskeurig, het zijn maar enkele verzen of regels, maar die zing ik niet, ik zing net zo graag, een psalm 1773 als een psalm van psalmproject, opwekking of andere gospel
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie