Welke muziek luister je?

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Je bedoelt jouw eigen smaak is leidend. Andere zaken mogen een nootje mee spreken, maar je eigen smaakt heeft het laatste woord.
Dat uitgangspunt strijdt in ieder geval met historisch verantwoorde uitvoeringen.
Ben geen musicus maar als ik een musicus zou zijn zou ik me altijd serieus bezig houden met de bronnen die duidelijkheid geven rondom de toenmalige uitvoeringspraktijk. De kennis die is opgedaan rondom de historische orgels heeft ervoor gezorgd dat ook de uitvoering van de werken van Bach, Sweelinck, Buxtehude etc. enorm verbeterd is. Of bijvoorbeeld oude vingerzettingen in de muziek van Sweelinck, heel interessant, en het versterkt de uitvoering. Dat is pure winst en ik vind dat elke vakorganist hier serieus mee bezig moet zijn. Maar dat betekend toch niet dat een historisch geïnformeerde uitvoering de enige juiste is? Alleen al het orgel en de ruimte hebben een enorme invloed op je articulatie, registratie, tempo en ga maar door. Dat zorgt ervoor dat stukken altijd weer anders klinken, die soepelheid moeten we wel hebben. Anders kun je net zo goed een robot achter de klavieren zetten. Dus de historische bronnen vormen je uitgangspunt maar er is altijd de artistieke vrijheid om daarvan af te wijken in mijn optiek.
Tja, dan kom je op het punt van vertalen. En vertalen is verraden, zegt het spreekwoord. Een organist als Jaap Zwart jr speelt regelmatig Bach uit de Straube-uitgave, wanneer hij een romantisch orgel onder handen heeft en toch Bach wil spelen. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, want Bach spelen volgens de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk heeft op een romantisch orgel geen enkele zin. Maar dan blijft de vraag: wie doe je er een plezier mee om op zo'n orgel Bach te spelen? Er is toch een onafzienbare stapel muziek die op zo'n orgel veel beter klinkt dan Bach? Zelfs iemand als Feike Asma zei: "Je moet een orgel geen muziek door z'n strot drukken die hij niet lust". Met het geforceerde programmeren van muziek die voor een totaal ander orgeltype geschreven is, heb ik niks.
~~Soli Deo Gloria~~
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Henk J »

Hendrikus schreef: Tja, dan kom je op het punt van vertalen. En vertalen is verraden, zegt het spreekwoord. Een organist als Jaap Zwart jr speelt regelmatig Bach uit de Straube-uitgave, wanneer hij een romantisch orgel onder handen heeft en toch Bach wil spelen. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, want Bach spelen volgens de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk heeft op een romantisch orgel geen enkele zin. Maar dan blijft de vraag: wie doe je er een plezier mee om op zo'n orgel Bach te spelen? Er is toch een onafzienbare stapel muziek die op zo'n orgel veel beter klinkt dan Bach? Zelfs iemand als Feike Asma zei: "Je moet een orgel geen muziek door z'n strot drukken die hij niet lust". Met het geforceerde programmeren van muziek die voor een totaal ander orgeltype geschreven is, heb ik niks.
Soms kan het verrassende resultaten geven hoor, maar ik vind ook dat je dat met mate moet doen. Maar ik bedoel eigenlijk nog wat anders. Over het algemeen worden de preludes en fuga's van Bach in een plenum registratie gespeeld. Zeker op een mooi barokorgel zoals Alkmaar etc. Toch vind ik het juist ook wel weer mooi als iemand een keer wat anders doet. Bijvoorbeeld Van Doeselaar op deze opname: https://www.youtube.com/watch?v=nFm7u_9YReE&t=2583s. Hij besluit het waanzinnige Piece d'orgue met een zachte registratie. Ook in het spelen van de stukken mag een organist van mij zichzelf best wat vrijheid veroorloven om wat noten toe te voegen. Ik denk dat Bach dat ook rustig zou doen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef: Soms kan het verrassende resultaten geven hoor, maar ik vind ook dat je dat met mate moet doen. Maar ik bedoel eigenlijk nog wat anders. Over het algemeen worden de preludes en fuga's van Bach in een plenum registratie gespeeld. Zeker op een mooi barokorgel zoals Alkmaar etc. Toch vind ik het juist ook wel weer mooi als iemand een keer wat anders doet. Bijvoorbeeld Van Doeselaar op deze opname: https://www.youtube.com/watch?v=nFm7u_9YReE&t=2583s. Hij besluit het waanzinnige Piece d'orgue met een zachte registratie. Ook in het spelen van de stukken mag een organist van mij zichzelf best wat vrijheid veroorloven om wat noten toe te voegen. Ik denk dat Bach dat ook rustig zou doen.
Eens. Dat Bach bij sommige stukken "pro organo pleno" schrijft, wil nog niet zeggen dat je dus álle preludiums en fuga's in plenumklank hoeft te spelen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:
Henk J schreef: Soms kan het verrassende resultaten geven hoor, maar ik vind ook dat je dat met mate moet doen. Maar ik bedoel eigenlijk nog wat anders. Over het algemeen worden de preludes en fuga's van Bach in een plenum registratie gespeeld. Zeker op een mooi barokorgel zoals Alkmaar etc. Toch vind ik het juist ook wel weer mooi als iemand een keer wat anders doet. Bijvoorbeeld Van Doeselaar op deze opname: https://www.youtube.com/watch?v=nFm7u_9YReE&t=2583s. Hij besluit het waanzinnige Piece d'orgue met een zachte registratie. Ook in het spelen van de stukken mag een organist van mij zichzelf best wat vrijheid veroorloven om wat noten toe te voegen. Ik denk dat Bach dat ook rustig zou doen.
Eens. Dat Bach bij sommige stukken "pro organo pleno" schrijft, wil nog niet zeggen dat je dus álle preludiums en fuga's in plenumklank hoeft te spelen.
Eensch!
En soms wordt er te star met Plenum omgegaan, en plenumregistratie bij Duitse Barokorgels zijn op verschillende wijzen te maken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef:
Hendrikus schreef:
Henk J schreef: Soms kan het verrassende resultaten geven hoor, maar ik vind ook dat je dat met mate moet doen. Maar ik bedoel eigenlijk nog wat anders. Over het algemeen worden de preludes en fuga's van Bach in een plenum registratie gespeeld. Zeker op een mooi barokorgel zoals Alkmaar etc. Toch vind ik het juist ook wel weer mooi als iemand een keer wat anders doet. Bijvoorbeeld Van Doeselaar op deze opname: https://www.youtube.com/watch?v=nFm7u_9YReE&t=2583s. Hij besluit het waanzinnige Piece d'orgue met een zachte registratie. Ook in het spelen van de stukken mag een organist van mij zichzelf best wat vrijheid veroorloven om wat noten toe te voegen. Ik denk dat Bach dat ook rustig zou doen.
Eens. Dat Bach bij sommige stukken "pro organo pleno" schrijft, wil nog niet zeggen dat je dus álle preludiums en fuga's in plenumklank hoeft te spelen.
Eensch!
En soms wordt er te star met Plenum omgegaan, en plenumregistratie bij Duitse Barokorgels zijn op verschillende wijzen te maken.
Wat saai, zijn we het allemaal met elkaar eens... :nananere
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Herman »

Voor de gemiddelde liefhebber kan natuurlijk alles ermee door. Mij maakt het niet uit of in Franck op een barok orgel hoor of Bach op een romantisch orgel. Alleen bij orgels in andere stemmingen moet je oppassen, dacht ik.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Henk J »

Herman schreef:Voor de gemiddelde liefhebber kan natuurlijk alles ermee door. Mij maakt het niet uit of in Franck op een barok orgel hoor of Bach op een romantisch orgel. Alleen bij orgels in andere stemmingen moet je oppassen, dacht ik.
Mij in principe ook niet hoor, maar inderdaad, Sweelicnk zonder middentoon is niet alles. En Reger in middentoon is zo vals als een kraai.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Henk J »

Hendrikus schreef: Wat saai, zijn we het allemaal met elkaar eens... :nananere
Ik vind nog steeds dat Widor zijn toccata te langzaam speelt :jongle
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef:
Hendrikus schreef: Wat saai, zijn we het allemaal met elkaar eens... :nananere
Ik vind nog steeds dat Widor zijn toccata te langzaam speelt :jongle
Ik wil jou wel eens horen als je 88 bent :yahoo
~~Soli Deo Gloria~~
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Henk J »

Hendrikus schreef:
Henk J schreef:
Hendrikus schreef: Wat saai, zijn we het allemaal met elkaar eens... :nananere
Ik vind nog steeds dat Widor zijn toccata te langzaam speelt :jongle
Ik wil jou wel eens horen als je 88 bent :yahoo
Haha, kan het nu ook al niet spelen, overigens heb ik een cd van Wim van Beek liggen die op zijn 83e nog het dieu parmi nous van Messiean speelt in een indrukwekkend tempo in de Martini. Over het juiste orgel gesproken trouwens. Maar die vitaliteit is niet iedereen gegeven natuurlijk.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door J.C. Philpot »

The Brooklyn Tabernacle Choir - Psalm 34 (Live)

https://youtu.be/DfW2mkkMTAg
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door DDD »

Je bijdragen in dit draadje blijven mij verrassen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Je bijdragen in dit draadje blijven mij verrassen.
Als Reformatorisch christen hou ik van psalmen. En dit is eens een keer een andere uitvoering als de cd's van "Zulks zingt dat volk" of het Urker Mannenkoor :) Overigens niets mis met "Zulks zingt dat volk" of met de Urkers, hoor.

Overigens is de Brooklyn Tabernacle een bijzondere kerk. Ik heb eens een boekje van Ds. Jim Cymbala gelezen over de herleving van deze gemeente, en de centrale rol van gebed daarin. Al moet ik zeggen dat zijn de theologische nadrukken, niet geheel de mijne zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Panny »

J.C. Philpot schreef:The Brooklyn Tabernacle Choir - Psalm 34 (Live)

https://youtu.be/DfW2mkkMTAg
Dat is Psalm 34 van Shane & Shane toch?
Die hebben nog meer mooie Psalmen op muziek.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door J.C. Philpot »

Panny schreef:Dat is Psalm 34 van Shane & Shane toch?
Ik zal eens kijken. Ik ben niet zo bekend met Shane&Shane.

Mijn stemming is inmiddels weer omgeslagen, en ik luister nu Anglicaanse Advent hymns.
https://www.youtube.com/watch?v=nX97512 ... ardMcVeigh
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie