Welke muziek luister je?

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Hendrikus »

Maanenschijn schreef:Toch ontwikkel ik een bepaalde aversie tegen al dat ‘gedramatiseer’: met handen bewegen, ogen dicht doen, liefst daarbij omhoog kijken (valt trouwens niet mee met de ogen dicht :) ). Vaak in een decor van een kerk die in allerlei sfeerverlichting is uitgelicht.
Dan is een opname in de natuur toch wel meer puur.
Maar je wilt toch ook wel graag dat wat je hoort klopt met wat je ziet.
Ik herinner me een dvd van een mannenkoor dat bij onze plaatselijke molen staat te zingen, maar het klinkt alsof ze in de Dom van Keulen staan, met 8 seconden nagalm. Dat slaat helemaal nergens op...

Maar verder: eens, al die gebaartjes, gesloten ogen en discoverlichting: brr, wat een theater.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door J.C. Philpot »

Onbekende schreef:
J.C. Philpot schreef:Blijf bij mij Heer want d' avond is nabij
https://youtu.be/9wlF7XQs450
Doet me hier aan denken:

https://youtu.be/r3doe3P8qFw
Dat zijn wat modernere liede(re)n. Te charismatisch.

Deze jongelui van over de grote plas zijn wat klassieker en vergelijkbaar qua entourage:
https://youtu.be/pxPxix4JRYQ
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 28 jan 2023, 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Welke muziek luister je?

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Die man staat daar geworteld als een lantaarnpaal.
Mooie vergelijking. Doet me aan je vergelijking "taartpunten als plezierjachten" in het verleden :D
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Thea »

Eens met @Hendrikus, dat het theater is. Net zoals muziek van Sela. Hopelijk gaat dit niet de reformatorische wereld veroveren. Ik ervaar het als vervreemdend. Als je een klassiek concert van zeg maar de Mattheus Pasion beluisterd, doen ze toch ook niet zo 'sentimenteel'. Ik houd van oprechte, serene muziek.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Henk J »

Ik ben bang dat de muziek van Sela al veel verder is doorgedrongen in de reformatorische wereld dan wij soms willen geloven. Anderzijds, liever Sela dan allerlei popmuziek.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door J.C. Philpot »

Henk J schreef:Ik ben bang dat de muziek van Sela al veel verder is doorgedrongen in de reformatorische wereld dan wij soms willen geloven. Anderzijds, liever Sela dan allerlei popmuziek.
En met de muziek van Sela komt wordt een bepaalde geloofsbeleving onze gezindte ingezongen (en ik ontken niet dat er een gradueel verschil zit tussen de afzonderlijke nummers). Ik ben daar niet positief over.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Henk J »

https://www.youtube.com/watch?v=HtLch4nJoaU
De eerste symfonie van Vierne, werkelijk schitterend uitgevoerd door Boerema.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Henk J »

J.C. Philpot schreef:
Henk J schreef:Ik ben bang dat de muziek van Sela al veel verder is doorgedrongen in de reformatorische wereld dan wij soms willen geloven. Anderzijds, liever Sela dan allerlei popmuziek.
En met de muziek van Sela komt wordt een bepaalde geloofsbeleving onze gezindte ingezongen (en ik ontken niet dat er een gradueel verschil zit tussen de afzonderlijke nummers). Ik ben daar niet positief over.
Inderdaad, ds. De Heer heeft dat scherp ingezien. En zelfs Andries Knevel gaf hem daarin gelijk.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door DDD »

Het zijn prachtige liederen en in de genoemde gevallen een heilzame correctie op eenzijdigheden.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Thea »

En wat vind je van de entourage, @DDD?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door GerefGemeente-lid »

J.C. Philpot schreef:
Henk J schreef:Ik ben bang dat de muziek van Sela al veel verder is doorgedrongen in de reformatorische wereld dan wij soms willen geloven. Anderzijds, liever Sela dan allerlei popmuziek.
En met de muziek van Sela komt wordt een bepaalde geloofsbeleving onze gezindte ingezongen (en ik ontken niet dat er een gradueel verschil zit tussen de afzonderlijke nummers). Ik ben daar niet positief over.
Inderdaad. Ik durf de stelling aan dat deze liederen de algemene verzoeningsleer bevordert en mede zorgt voor onbegrip over de oude waarheid zoals die altijd in onze gezindte werd en (gelukkig!) wordt gebracht.

Een groot gevaar! Maar nemen wij er nog acht op? Of..., omarmen we deze eenzijdigheid waardoor de prediking van Wet en Evangelie wordt verdrongen door een leer waarin Jezus wordt voorgesteld als Vriend en Redder en er over zonde en ellende liever niet meer mag gesproken worden?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Onbekende »

Thea schreef:En wat vind je van de entourage, @DDD?
Geheel in lijn met Psalm 150
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Bourdon16 »

Hendrikus schreef:
Maanenschijn schreef:Toch ontwikkel ik een bepaalde aversie tegen al dat ‘gedramatiseer’: met handen bewegen, ogen dicht doen, liefst daarbij omhoog kijken (valt trouwens niet mee met de ogen dicht :) ). Vaak in een decor van een kerk die in allerlei sfeerverlichting is uitgelicht.
Dan is een opname in de natuur toch wel meer puur.
Maar je wilt toch ook wel graag dat wat je hoort klopt met wat je ziet.
Ik herinner me een dvd van een mannenkoor dat bij onze plaatselijke molen staat te zingen, maar het klinkt alsof ze in de Dom van Keulen staan, met 8 seconden nagalm. Dat slaat helemaal nergens op...

Maar verder: eens, al die gebaartjes, gesloten ogen en discoverlichting: brr, wat een theater.
Een tremulant kan nog net hoop ik..
Of zal dat ook al trammelant geven?
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Zita »

Klezmermuziek is heerlijk om actie op te ondernemen. Poetsen gaat heel prima. Maar het is hoogst irritante muziek om bij te chillen. Vind ik. En dus stap ik over op Mon Dieu me Paist; Psalms by Claude LeJeune.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Bertiel »

De hoogmis van Bach
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie