Welke muziek luister je?

Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Charles »

Wat leuk om een reactie op dat bericht te lezen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Lilian1975 »

Charles schreef:Wat leuk om een reactie op dat bericht te lezen.
Ik werd een beetje nieuwsgierig en klikte de link aan. Blij verrast. Zat wat oude berichten terug te lezen na vakantie. Er is ook een cd van he?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Maanenschijn »

Ik las in ‘Kerk en muziek’ de aankondiging van een nieuw koraalboek van Boudewijn Zwart. Daarbij stond vermeld dat op YouTube voorbeelden zou zijn te vinden van zijn composities. Ik kan die helaas niet daar terugvinden. Mogelijk zoek ik verkeerd, hier toevallig iemand er wat van gevonden?

Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar wat voorbeelden door het interview in K&M.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Henk J »

Lilian1975 schreef:
Charles schreef:Jaren geleden vroeg ik me af hoe de muziek in de tempel geklonken heeft. Hoe klonk het als David een psalm zong? Weet men daar überhaupt iets van?

Daarop kwam ik de Franse musicologe Suzanne Haik-Ventoura tegen. Haar levenswerk is geweest om de melodieën van de psalmen te reconstrueren aan de hand van de 'Hebrew cantillation' zoals die in de Hebreeuwse tekst staan. Zo kwam ze uiteindelijk tot een vertaling naar ons notensysteem. Andere musicologen hebben (uiteraard) kritiek op haar methode. Anderen beschouwen haar werk als stevig wetenschappelijk onderbouwd, waarbij het nauw overeenkomt met de best overgebleven fragmenten van oude psalmodieën. Muziekinstrumenten kan men reconstrueren aan de hand van afbeeldingen en vondsten (zoals men dat ook gedaan heeft met de instrumenten van de Grieken).

Dat zou kunnen betekenen dat als je door de velden zou lopen je de herdersjongen David kon horen zingen met zijn harp en dit zo geklonken zou kunnen hebben:
https://youtu.be/WRJ0osUNqBY

Psalm 148 zou dan in de tempelzang zo geklonken hebben:
https://youtu.be/8A7SPcdU03w



Wat bijzonder om te horen. Ik kan het wel waarderen. Wat klinken onze melodieën dan pompeus en zwaar.... en hard.
Vind het ook bijzonder en bijzonder mooi tegelijk. Doet me denken aan de Engelse chant. Overigens, de Geneefse melodieën klinken vooral zwaar en pompeus door onze manier van zingen, dat dat ook anders kan laat Suzuki horen: https://youtu.be/smADVMpgECk
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Terri »

Henk J schreef: Wat bijzonder om te horen. Ik kan het wel waarderen. Wat klinken onze melodieën dan pompeus en zwaar.... en hard.
Vind het ook bijzonder en bijzonder mooi tegelijk. Doet me denken aan de Engelse chant. Overigens, de Geneefse melodieën klinken vooral zwaar en pompeus door onze manier van zingen, dat dat ook anders kan laat Suzuki horen: https://youtu.be/smADVMpgECk[/quote]

Inderdaad echt mooi.
Ze zingen iig al 'gelijk', orgel begeleidt goed en ze luisteren naar het orgel.
Zondag was het bij ons weer zo rommelig. Organist doet echt z'n best, maar de gemeente 'zingt z'n eigen lied' en luistert niet naar het orgel.
Je zou er eigenlijk een dirigent voor willen zetten, of een soort ritme meter :huhu
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Terri »

sorry quoten ging fout
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Henk J »

Terri schreef:
Henk J schreef: Wat bijzonder om te horen. Ik kan het wel waarderen. Wat klinken onze melodieën dan pompeus en zwaar.... en hard.
Vind het ook bijzonder en bijzonder mooi tegelijk. Doet me denken aan de Engelse chant. Overigens, de Geneefse melodieën klinken vooral zwaar en pompeus door onze manier van zingen, dat dat ook anders kan laat Suzuki horen: https://youtu.be/smADVMpgECk
Inderdaad echt mooi.
Ze zingen iig al 'gelijk', orgel begeleidt goed en ze luisteren naar het orgel.
Zondag was het bij ons weer zo rommelig. Organist doet echt z'n best, maar de gemeente 'zingt z'n eigen lied' en luistert niet naar het orgel.
Je zou er eigenlijk een dirigent voor willen zetten, of een soort ritme meter :huhu[/quote]
Dit is wel het professionele koor van Suzuki, niet te vergelijken met gemeentezang.
Hmm, bij mij gaat het quoten nu ook verkeerd
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Hendrikus »

Terri schreef: Ze zingen iig al 'gelijk', orgel begeleidt goed en ze luisteren naar het orgel.
Zondag was het bij ons weer zo rommelig. Organist doet echt z'n best, maar de gemeente 'zingt z'n eigen lied' en luistert niet naar het orgel.
Je zou er eigenlijk een dirigent voor willen zetten, of een soort ritme meter :huhu
De periode dat gemeentezang werd ontraden en er gewerkt werd met drie of vier voorzangers, heeft in verschillende gemeenten een positieve uitwerking gehad op de gemeentezang. Men heeft een aantal maanden lang kunnen horen dat zang en begeleiding mooi gelijk kunnen gaan, dat inzetten gewoon op tijd kunnen komen en niet ná het orgel. Als de organisten die manier van begeleiden vasthouden, ook nu de gemeente weer zelf zingt, is het verschil vaak goed merkbaar. De inzet is een stuk actiever, goed voorbeeld doet goed volgen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Terri »

Hendrikus schreef:
Terri schreef: Ze zingen iig al 'gelijk', orgel begeleidt goed en ze luisteren naar het orgel.
Zondag was het bij ons weer zo rommelig. Organist doet echt z'n best, maar de gemeente 'zingt z'n eigen lied' en luistert niet naar het orgel.
Je zou er eigenlijk een dirigent voor willen zetten, of een soort ritme meter :huhu
De periode dat gemeentezang werd ontraden en er gewerkt werd met drie of vier voorzangers, heeft in verschillende gemeenten een positieve uitwerking gehad op de gemeentezang. Men heeft een aantal maanden lang kunnen horen dat zang en begeleiding mooi gelijk kunnen gaan, dat inzetten gewoon op tijd kunnen komen en niet ná het orgel. Als de organisten die manier van begeleiden vasthouden, ook nu de gemeente weer zelf zingt, is het verschil vaak goed merkbaar. De inzet is een stuk actiever, goed voorbeeld doet goed volgen.
Dit (vet gedrukt) hoopte ik ook.
Nu worden de eerste liederen/psalmen gezongen door de 'voorzangers' , dat gaat prima, maar ze zingen daarna niet (met microfoon) meer mee als de gemeente zingt.
En dan gaat het gelijk al mis, helaas.
Echt zo jammer. :bobo
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Maanenschijn »

De ‘opstart’ van de gemeentezang valt niet mee. Door de wisselende samenstelling van de aanwezigen, het nog ruim uit elkaar zitten en soms ook de verschillen in begeleiding van de organisten maakt het niet eenvoudig.

Gisteren heb ik na mijn vakantie weer twee diensten (in de eigen gemeente) gespeeld. De gemeente is bij de eerste psalm(en) erg afwachtend met inzet en naar het ritme. Daarna overigens prima opgepakt door de gemeente. Maar het blijft een beetje een uitdaging op deze manier.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door DDD »

Bij ons in de kerk en ook in de gemeente waar ik orgel speel, gaat het prima. Het is in belangrijke mate een kwestie van voorspelbaarheid. Bij ons heb je een deel van de gemeente dat altijd op de organist wacht en een kleiner deel dat gewoon doorzingt, behalve dan bij komma's.

Als je als organist goed in de maat speelt, dan zingt de gemeente ook goed in de maat. En natuurlijk moet het tempo passen bij de verwerkingssnelheid van het gemiddelde kerklid. En die verschilt per plaats.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:En natuurlijk moet het tempo passen bij de verwerkingssnelheid van het gemiddelde kerklid. En die verschilt per plaats.
:D
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Klavart »

Maanenschijn schreef:Ik las in ‘Kerk en muziek’ de aankondiging van een nieuw koraalboek van Boudewijn Zwart. Daarbij stond vermeld dat op YouTube voorbeelden zou zijn te vinden van zijn composities. Ik kan die helaas niet daar terugvinden. Mogelijk zoek ik verkeerd, hier toevallig iemand er wat van gevonden?

Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar wat voorbeelden door het interview in K&M.
Dit is het enige wat ik kan vinden:
https://www.youtube.com/watch?v=QeeRGBlE4I4 (zie de beschrijving).
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Ik las in ‘Kerk en muziek’ de aankondiging van een nieuw koraalboek van Boudewijn Zwart. Daarbij stond vermeld dat op YouTube voorbeelden zou zijn te vinden van zijn composities. Ik kan die helaas niet daar terugvinden. Mogelijk zoek ik verkeerd, hier toevallig iemand er wat van gevonden?

Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar wat voorbeelden door het interview in K&M.
Die staan er gewoon nog niet op:

https://bellmoods.com/media-2/
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door DDD »

Prachtig! Heel mooi.
Plaats reactie