Welke muziek luister je?

Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Hoopvol »

GerefGemeente-lid schreef:
Charles schreef:En dat doet me weer denken aan het verhaal over ds. J.W. Kersten

Over zijn adviseurschap van een aan te schaffen orgel in Waarde gaat nog een aardig verhaal. Men had in 1948 het oog op een te koop aangeboden orgel in een rooms-katholieke kerk ergens in den lande. Kersten, die toen nog geen predikant was, zou meegaan naar de pastoor om over het orgel te praten. Nu was er een probleem. Als hij zich nu voorstelde als de heer Kersten, dan zou dat wel eens van negatieve invloed kunnen zijn. Kersten had onder rooms-katholieken nu eenmaal niet zo’n beste naam, gedachtig aan de Nacht van Kersten, waarbij zijn vader zo geageerd had tegen een gezantschap bij de paus. Hoe nu die vervelende bijkomstigheid te ontlopen?

Nu had ds. G. H. Kersten uit achting voor zijn schoonvader Samuel Wisse (overigens een AR-man) een van zijn kinderen de naam Wisse als voornaam gegeven. Dat betrof de latere predikant J. W. Kersten, die derhalve Jan Wisse Kersten heette. Misschien heeft Kersten het wel wat vreemd gevonden de achternaam van opa als doopnaam te dragen. Zo vaak hoor je dat immers niet. Nu kwam het hem goed te pas, oog in oog met mijnheer pastoor. Hij stelde zich namelijk niet voor als Jan Kersten maar als Jan Wisse.
Klopt inderdaad.

Dat verhaal heb ik al heel vaak gehoord. Elke keer weer moet ik er om glimlachen.
Ik moest aan Abraham denken, die niet durfde te vertellen dat Sara zijn vrouw was maar zei dat Sara zijn zuster was. Wat overigens ook waar was.
Of is deze vergelijking een beetje vergezocht?
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Erik1960 »

Charles schreef:En dat doet me weer denken aan het verhaal over ds. J.W. Kersten

Over zijn adviseurschap van een aan te schaffen orgel in Waarde gaat nog een aardig verhaal. Men had in 1948 het oog op een te koop aangeboden orgel in een rooms-katholieke kerk ergens in den lande. Kersten, die toen nog geen predikant was, zou meegaan naar de pastoor om over het orgel te praten. Nu was er een probleem. Als hij zich nu voorstelde als de heer Kersten, dan zou dat wel eens van negatieve invloed kunnen zijn. Kersten had onder rooms-katholieken nu eenmaal niet zo’n beste naam, gedachtig aan de Nacht van Kersten, waarbij zijn vader zo geageerd had tegen een gezantschap bij de paus. Hoe nu die vervelende bijkomstigheid te ontlopen?

Nu had ds. G. H. Kersten uit achting voor zijn schoonvader Samuel Wisse (overigens een AR-man) een van zijn kinderen de naam Wisse als voornaam gegeven. Dat betrof de latere predikant J. W. Kersten, die derhalve Jan Wisse Kersten heette. Misschien heeft Kersten het wel wat vreemd gevonden de achternaam van opa als doopnaam te dragen. Zo vaak hoor je dat immers niet. Nu kwam het hem goed te pas, oog in oog met mijnheer pastoor. Hij stelde zich namelijk niet voor als Jan Kersten maar als Jan Wisse.
Prachtig verhaal; dat ook weer laat zien dat de koopman en de dominee vaak in elkaars buurt verkeren ;-)
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Henk J »

Zo in de Dom van Utrecht naar muziek van R.V. Williams, P. Whitlock en G. Finzi. Uitgevoerd door Jan Hage op orgel(solo) en piano en Bas Kuijlenburg als bariton. Eindelijk weer eens een live concert bijwonen in de Dom, dat was al lang geleden.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef:Zo in de Dom van Utrecht naar muziek van R.V. Williams, P. Whitlock en G. Finzi. Uitgevoerd door Jan Hage op orgel(solo) en piano en Bas Kuijlenburg als bariton. Eindelijk weer eens een live concert bijwonen in de Dom, dat was al lang geleden.
Mooi dat 't weer kan. Vaughan is overigens een stukje van z'n achternaam, dus als je iets wilt afkorten wordt het R. Vaughan Williams en niet R.V. Williams.
~~Soli Deo Gloria~~
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Henk J »

Hendrikus schreef:
Henk J schreef:Zo in de Dom van Utrecht naar muziek van R.V. Williams, P. Whitlock en G. Finzi. Uitgevoerd door Jan Hage op orgel(solo) en piano en Bas Kuijlenburg als bariton. Eindelijk weer eens een live concert bijwonen in de Dom, dat was al lang geleden.
Mooi dat 't weer kan. Vaughan is overigens een stukje van z'n achternaam, dus als je iets wilt afkorten wordt het R. Vaughan Williams en niet R.V. Williams.
Aha, dat wist ik niet. Dank voor de info. Zeker mooi dat we weer concerten kunnen bezoeken ja, en ook voor de musici is het vaak fijner om voor publiek te spelen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef: Aha, dat wist ik niet. Dank voor de info. Zeker mooi dat we weer concerten kunnen bezoeken ja, en ook voor de musici is het vaak fijner om voor publiek te spelen.
En dat in het 150e geboortejaar van RVW ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Fantaise und Fuge über die Melodie des 66ten Psalms
Samuel de Lange (1840-1911)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door J.C. Philpot »

https://youtu.be/fAJyGZlbeTg

Before the Throne of God Above (Grace Community Church)

Before the throne of God above
I have a strong and perfect plea
A great High Priest whose name is love
Who ever lives and pleads for me
My name is graven on His hands
My name is written on His heart
I know that while in heav’n He stands
No tongue can bid me thence depart

When Satan tempts me to despair
And tells me of the guilt within
Upward I look and see Him there
Who made an end of all my sin
Because the sinless Savior died
My sinful soul is counted free
For God the Just is satisfied
To look on Him and pardon me

Behold Him there, the risen Lamb
My perfect, spotless Righteousness
The great unchangeable I AM
The King of glory and of grace
One with Himself, I cannot die
My soul is purchased by His blood
My life is hid with Christ on high
With Christ my Savior and my God
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Herman »

Roeland de Reuver, Psalm 63
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door DDD »

Een van mijn favoriete organisten.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Een van mijn favoriete organisten.
Roeland de Reuver?
Of beluister jij zelf een organist?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door DDD »

Het eerste.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Herman »

Richard McVeigh: Playing Bach's Toccata & Fugue in D Minor for 12 hours straight :hi :bobo :OO3 :oO
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Andre »

Praeludium und Fuge h moll - Johann Sebastian Bach (Everhard Zwart - Nieuwe Kerk Delft)
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Bourdon16 »

Op deze avond terwijl de storm om het huis raast, wat aan het spelen uit mijn oude Joh. de Heer bundel. Nu nummer 420. O eeuw'ge Vader, sterk in macht
Plaats reactie