Welke muziek luister je?

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Zita »

Christen schreef:Wel geinig ja.. die piano en het geluid.

Maar tegen je argumenten kan ik niet op.. inderdaad.. mooie jonge mensen.
Ik vind het best mooi, maar meer in meditatieve dan in muzikale zin (want wat dat laatste betreft valt er best wel heel wat op af te dingen).
En het leidt me vreselijk af: waar zitten de strijkers? Achter die struiken?
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door DDD »

Ik snap de sympathie van Philpot wel, denk ik. Al vind ik de kleding niet overdreven netjes. Precies goed, voor de setting.

Mij stoort dan toch de uitvoering te veel. In andere filmpjes zingt het koor voor of na de gemonteerde muziek. Dat zou eenvoudig te voorkomen zijn door te playbacken op de daadwerkelijk gemonteerde muziek. Het concept is goed, maar de uitvoering vereist iets meer reflectie, wellicht.

Maar misschien speelt onbewust een rol dat ik het jammer vind dat zo'n leuk concept -want dat vind ik het wel- wordt ontsierd door zeer oude versies van liederen, terwijl er ook goede hedendaagse versies bestaan. En dat is natuurlijk precies wat andere mensen geweldig vinden.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Thea »

Ik vind het mooi gezongen, maar begrijp dat handje van die man niet zo goed tijdens het zingen. Dat meebewegen lijkt steeds meer op te komen in onze kringen. Ik houd er niet zo van.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Terri »

Thea schreef:Ik vind het mooi gezongen, maar begrijp dat handje van die man niet zo goed tijdens het zingen. Dat meebewegen lijkt steeds meer op te komen in onze kringen. Ik houd er niet zo van.
Och onze calvinistische roots wellicht :D
Ik vind het juist mooi. Als je ziet hoe het jodendom 'meebeweegt' op de muziek. En neem bv de rei dansen.
Als een houten klaas God de lof toe te zingen vind ik dan weer raar, zo zie je maar.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Thea »

Ik vind het meer lijken op 'praise en worship'. In ieder geval niet reformatorisch.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Chrisje72 »

Lof en aanbidding
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Erskinees »

Thea schreef:Ik vind het meer lijken op 'praise en worship'. In ieder geval niet reformatorisch.
Het lijkt me heel natuurlijk om tijdens het zingen ook de handen mee te bewegen op de een of andere manier. Iedereen praat enigszins met ondersteunende gebaren. Trouwens, predikanten in onze gezindte bewegen de armen vaak als molenwieken. Maar wanneer iemand beweegt met de armen/handen tijdens het zingen vinden we dit apart en niet-reformatorisch?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Bourdon16 »

Erskinees schreef:
Thea schreef:Ik vind het meer lijken op 'praise en worship'. In ieder geval niet reformatorisch.
Het lijkt me heel natuurlijk om tijdens het zingen ook de handen mee te bewegen op de een of andere manier. Iedereen praat enigszins met ondersteunende gebaren. Trouwens, predikanten in onze gezindte bewegen de armen vaak als molenwieken. Maar wanneer iemand beweegt met de armen/handen tijdens het zingen vinden we dit apart en niet-reformatorisch?
De 'bewegingen ' waren mij niet zo opgevallen dus ik heb speciaal nog een keer gekeken..
Hij heeft een soort van baardje dus is sowieso niet reformatorisch...
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Ararat »

Ik herinner me iets over een soort van danser. Ik denk wel met een baardje, schaars gekleed... Z'n vrouw vond er wat van.
... David ofzo?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Christen »

Huppelde van zielenvreugd...
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Welke muziek luister je?

Bericht door Maanenschijn »

Toch ontwikkel ik een bepaalde aversie tegen al dat ‘gedramatiseer’: met handen bewegen, ogen dicht doen, liefst daarbij omhoog kijken (valt trouwens niet mee met de ogen dicht :) ). Vaak in een decor van een kerk die in allerlei sfeerverlichting is uitgelicht.
Dan is een opname in de natuur toch wel meer puur.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef:
Thea schreef:Ik vind het meer lijken op 'praise en worship'. In ieder geval niet reformatorisch.
Het lijkt me heel natuurlijk om tijdens het zingen ook de handen mee te bewegen op de een of andere manier. Iedereen praat enigszins met ondersteunende gebaren. Trouwens, predikanten in onze gezindte bewegen de armen vaak als molenwieken. Maar wanneer iemand beweegt met de armen/handen tijdens het zingen vinden we dit apart en niet-reformatorisch?
Ik begrijp wel wat @Thea bedoelt.

Bij predikanten is het echter een ander verhaal. Ik vind het fijn als die wat bewegen.

Er was eens een predikant die in zijn studententijd zo vol was dat hij bijna van de preekstoel afviel. Helaas is hij daarna nooit meer in onze gemeente wezen preken. En dat terwijl hij al weer enkele jaren zomers twee weken in een zustergemeente in de classis voorgaat.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Herman »

Thea schreef:Ik vind het mooi gezongen, maar begrijp dat handje van die man niet zo goed tijdens het zingen. Dat meebewegen lijkt steeds meer op te komen in onze kringen. Ik houd er niet zo van.
Misschien moet je de meer internationale aanbevelingen van vriend Philpot eens bekijken. Dan lijkt dit in de verste verte niet op meebewegen. Die man staat daar geworteld als een lantaarnpaal.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door DDD »

Wat is er mis met handgebaren als je praat? Ik vind dat juist wel normaal. Ik zou het niet onmiddellijk als evangelisch zien.

Overigens gebruik ik geen handgebaren als ik praat.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Onbekende »

J.C. Philpot schreef:Blijf bij mij Heer want d' avond is nabij
https://youtu.be/9wlF7XQs450
Doet me hier aan denken:

https://youtu.be/r3doe3P8qFw
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Plaats reactie