Welke muziek luister je?

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef:
Maanenschijn schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ik ken Latry niet. Waarschijnlijk wil ik dat graag zo houden. Geef mij maar een bibberende camera. Ik sluit meestal toch mijn ogen bij deze orgelmuziek. Zo'n tremulant is heerlijk rustgevend.

Maar ik begrijp in ieder geval dat ik zangavonden van André Nieuwkoop voortaan rustig kan bezoeken, zonder bang te wezen dat ik jou speurende blik tegen kom. Dat geeft nóg meer rust.
Ik heb zojuist Nieuwkoop op Youtube gezien, maar vraag me oprecht af: dat bibberen in de pols, is dat een vorm van spanning of heeft dat een beoogd effect?

Ik ken het ‘lidderen’ als techniek om een bepaalde zweving te bewerkstelligen, maar dat is toch anders dan deze bibberende polsen. Het zou ook gewoon een vorm van spanning of zelfs een ‘gebrek’ kunnen zijn.
Lidderen is bekend van WHZ, hoewel hij het alleen in Kampen deed, een techniek zou ik het niet willen noemen. Volgens mij doet Nieuwkoop het omdat hij het mooi vind.
Het is een stukje folklore in de refohoek. Je zult in het buitenland, maar ook in Nederland onder serieuze vakorganisten, dit gebibber niet tegenkomen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Maanenschijn »

Ik zie net een aankondiging van het nieuwjaarsconcert in de Laurens. Met Thomas Ospital en Minne Veldman.

Ik kom die dag terug uit Oekraïne, bij leven en welzijn. Spijt me wel een beetje, ik had graag Ospital eens live gehoord.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door -DIA- »

Ik luister niet heel veel muziek. Wat ik luister is meer gesproken woord. Luistertijd, misschien, ruwe schatting, 3/4 gesproken woord, en 1/4 rustige muziek. Dat is dan doordeweeks. Ik vind het meer ontspannend om zelf te musiceren. Natuurlijk luister ik dan ook wel muziek, en dan doe ik meest om ideeën op te doen voor eigen improvisaties. Als iets goed in mijn hoofd zit kan ik er wel over improviseren.
Rond de Kerstdagen zijn er veel mooie melodieën om wat over te improviseren. Vanavond speelde ik een klein half uurtje verschillende traditionele Kerstmelodieën. Muziek, in dit geval orgel, voelt ontspannend in een bruisende en borrelende wereld die overloopt van spanningen, oorlogen, virussen, verkilde mensen, boze mensen die zeer explosief kunnen zijn, en allerlei kerstbomen, kaarsjes en allerlei uitwendige dingetjes die tegenwoordig rond Kerst voor de dag worden gehaald.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef:
Henk J schreef:
Maanenschijn schreef:Ik heb zojuist Nieuwkoop op Youtube gezien, maar vraag me oprecht af: dat bibberen in de pols, is dat een vorm van spanning of heeft dat een beoogd effect?

Ik ken het ‘lidderen’ als techniek om een bepaalde zweving te bewerkstelligen, maar dat is toch anders dan deze bibberende polsen. Het zou ook gewoon een vorm van spanning of zelfs een ‘gebrek’ kunnen zijn.
Lidderen is bekend van WHZ, hoewel hij het alleen in Kampen deed, een techniek zou ik het niet willen noemen. Volgens mij doet Nieuwkoop het omdat hij het mooi vind.
Het is een stukje folklore in de refohoek. Je zult in het buitenland, maar ook in Nederland onder serieuze vakorganisten, dit gebibber niet tegenkomen.
Precies. Daarom luister ik ook nooit naar bepaalde vakorganisten. Zeker niet als de zetting dusdanig hoog is dat je er als een normale bariton of tenor amper bij kan. Er zijn bewerkingen van Psalmen waarbij ik me soms groen en geel erger. Ik zal geen namen noemen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Hendrikus »

GerefGemeente-lid schreef:
Hendrikus schreef: Het is een stukje folklore in de refohoek. Je zult in het buitenland, maar ook in Nederland onder serieuze vakorganisten, dit gebibber niet tegenkomen.
Precies. Daarom luister ik ook nooit naar bepaalde vakorganisten. Zeker niet als de zetting dusdanig hoog is dat je er als een normale bariton of tenor amper bij kan. Er zijn bewerkingen van Psalmen waarbij ik me soms groen en geel erger. Ik zal geen namen noemen.
Jij bent de kenner, ik zal je niet tegenspreken. :nananere
~~Soli Deo Gloria~~
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Hendrikus schreef: Het is een stukje folklore in de refohoek. Je zult in het buitenland, maar ook in Nederland onder serieuze vakorganisten, dit gebibber niet tegenkomen.
Precies. Daarom luister ik ook nooit naar bepaalde vakorganisten. Zeker niet als de zetting dusdanig hoog is dat je er als een normale bariton of tenor amper bij kan. Er zijn bewerkingen van Psalmen waarbij ik me soms groen en geel erger. Ik zal geen namen noemen.
Jij bent de kenner, ik zal je niet tegenspreken. :nananere
Gelukkig. Ik zou zeggen: Wie het vatte kan, die vatte het! :slurp
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door -DIA- »

Kerstzang vanuit de Zuiderkerk te Rijssen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Henk J »

https://m.youtube.com/watch?v=qytsEV2wivM
Hier een voorbeeld van het lidderen bij WHZ, hoewel ik er geen fan van ben kan ik het hier nog wel pruimen, net niet te gek en verder wordt er prachtig gezongen. Mooi tempo en mooie toonhoogte.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Psalm 24 en 72 (Fantasia en Fuga) in bewerking van Jan Zwart (1877 -1937):
https://www.youtube.com/watch?v=dZ8_WobaeXY
https://www.youtube.com/watch?v=KlFItx0Wq-c

Fantaisie en la, van Cesar Franck (1 van de weinige werken die ik hem kan waarderen, hier fantastisch gespeeld door Vincent Dubois)
https://www.youtube.com/watch?v=_rPZPoNnsH4&t=1s
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door FlyingEagle »

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door FlyingEagle »

FlyingEagle schreef:Eindejaarsconcert

https://youtu.be/lK53R2Bgrp8
Herstel: eindejaarssamenzang
bombus
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 aug 2022, 13:50

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door bombus »

Liszt, Grandes Etudes de Paganini No. 3 in G sharp minor. "La campanella"

Schubert, Impromptu, D. 889 Opus 90 No. 3 in G-Flat Major

Beethoven, Piano Sonata No.21 in C major 'Waldstein', Op.53

Chopin, Prelude No.20 In C-Moll, Op.28

Schubert, 3 Klavierstucke, D.946 - No.2 in E Flat

Schubert Piano Sonata No.16 in A minor, D.845
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Hendrikus »

bombus schreef:Liszt, Grandes Etudes de Paganini No. 3 in G sharp minor. "La campanella"

Schubert, Impromptu, D. 889 Opus 90 No. 3 in G-Flat Major

Beethoven, Piano Sonata No.21 in C major 'Waldstein', Op.53

Chopin, Prelude No.20 In C-Moll, Op.28

Schubert, 3 Klavierstucke, D.946 - No.2 in E Flat

Schubert Piano Sonata No.16 in A minor, D.845
Mooie muziek, maar waarom Engelse toonsoortaanduidingen? Zo'n Schubert staat niet in G-Flat-Major, maar in Ges Dur.
Die Chopin-prelude is correct, de rest allemaal ClassicFM-getitel.
~~Soli Deo Gloria~~
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door HersteldHervormd »

Hendrikus schreef:
bombus schreef:Liszt, Grandes Etudes de Paganini No. 3 in G sharp minor. "La campanella"

Schubert, Impromptu, D. 889 Opus 90 No. 3 in G-Flat Major

Beethoven, Piano Sonata No.21 in C major 'Waldstein', Op.53

Chopin, Prelude No.20 In C-Moll, Op.28

Schubert, 3 Klavierstucke, D.946 - No.2 in E Flat

Schubert Piano Sonata No.16 in A minor, D.845
Mooie muziek, maar waarom Engelse toonsoortaanduidingen? Zo'n Schubert staat niet in G-Flat-Major, maar in Ges Dur.
Die Chopin-prelude is correct, de rest allemaal ClassicFM-getitel.
Haha je blijft dit ook zeggen ;)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Henk J »

Zojuist in Rotterdam geluisterd naar Thomas Ospital, wat een fenomenale organist is dat zeg. Niet vaak zo'n goede organist gehoord.
Plaats reactie