Welke muziek luister je?

KDD
Berichten: 1528
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door KDD »

Henk J schreef:Psalm 90 op deze oudjaarsdag gespeeld op het Schonat/Van Hagerbeer orgel van de nieuwe kerk in Amsterdam. Naar mijn mening het mooiste orgel van ons land. https://www.youtube.com/watch?v=9aDv_yFqcBU
De organist was niet in de stemming van Psalm 90 aangekleed :fi Hoe serieus zal hij de psalm genomen hebben vraag ik me af.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:
Henk J schreef:Psalm 90 op deze oudjaarsdag gespeeld op het Schonat/Van Hagerbeer orgel van de nieuwe kerk in Amsterdam. Naar mijn mening het mooiste orgel van ons land. https://www.youtube.com/watch?v=9aDv_yFqcBU
De registratievoorschriften of de registratiesuggestie van de componist (zie soundcloud) worden helaas niet opgevolgd. Niettemin heb ik genoten van de uitvoering.
Prima gespeeld! Volgens mij staan er geen voorschriften, maar hoogstens suggesties. Maar als je zo'n orgel onder je vingers hebt als hier het geval is, dan kom je soms tot heel andere keuzes, die toch prima werken.

Voorzover ik weet, geeft de componist geen kledingvoorschriften. Jammer dat daar dan weer opmerkingen over moeten worden gemaakt, die zelfs worden doorgetrokken tot het niet serieus nemen van de psalm. Hetgeen wel symptomatisch is voor bepaalde kringen, moet ik helaas zeggen. In de kerk zie je er niks van, of de organist nou driedelig zwart aan heeft of een casual trui. Hij maakt muziek, en daar gaat het in dit geval toch om.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Maanenschijn »

KDD schreef:
Henk J schreef:Psalm 90 op deze oudjaarsdag gespeeld op het Schonat/Van Hagerbeer orgel van de nieuwe kerk in Amsterdam. Naar mijn mening het mooiste orgel van ons land. https://www.youtube.com/watch?v=9aDv_yFqcBU
De organist was niet in de stemming van Psalm 90 aangekleed :fi Hoe serieus zal hij de psalm genomen hebben vraag ik me af.
Hoe moet een organist gekleed gaan? Ik laat mij graag onderwijzen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
KDD
Berichten: 1528
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door KDD »

Maanenschijn schreef:
KDD schreef:
Henk J schreef:Psalm 90 op deze oudjaarsdag gespeeld op het Schonat/Van Hagerbeer orgel van de nieuwe kerk in Amsterdam. Naar mijn mening het mooiste orgel van ons land. https://www.youtube.com/watch?v=9aDv_yFqcBU
De organist was niet in de stemming van Psalm 90 aangekleed :fi Hoe serieus zal hij de psalm genomen hebben vraag ik me af.
Hoe moet een organist gekleed gaan? Ik laat mij graag onderwijzen.
Dat legt aan waar je bent en waar je mee bezig ben.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Delftenaar »

Als de organist maar goed speelt.

De kledingkeuze van de organist is afhankelijk van de smaak/stijl van de persoon in kwestie en vind ik verder niet boeiend.
Of moet iedereen vanwege oudjaar c.q. psalm 90 in het zwart naar de kerk gaan en morgenochtend vanwege nieuwjaar in het wit ofzo?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Hendrikus »

Delftenaar schreef:Als de organist maar goed speelt.

De kledingkeuze van de organist is afhankelijk van de smaak/stijl van de persoon in kwestie en vind ik verder niet boeiend.
Of moet iedereen vanwege oudjaar c.q. psalm 90 in het zwart naar de kerk gaan en morgenochtend vanwege nieuwjaar in het wit ofzo?
https://youtu.be/5J2xTN0qU2M
o o, alweer eentje die Psalm 90 speelt zonder stropdas voor...
Dat legt aan waar je bent en waar je mee bezig ben.
Leggen laten we maar aan de kippen over :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Maanenschijn »

KDD schreef:
Maanenschijn schreef:
KDD schreef:
Henk J schreef:Psalm 90 op deze oudjaarsdag gespeeld op het Schonat/Van Hagerbeer orgel van de nieuwe kerk in Amsterdam. Naar mijn mening het mooiste orgel van ons land. https://www.youtube.com/watch?v=9aDv_yFqcBU
De organist was niet in de stemming van Psalm 90 aangekleed :fi Hoe serieus zal hij de psalm genomen hebben vraag ik me af.
Hoe moet een organist gekleed gaan? Ik laat mij graag onderwijzen.
Dat legt aan waar je bent en waar je mee bezig ben.
Bijzondere vraag. In de kerk, aan het orgelspelen. Dat doen organisten doorgaans.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Delftenaar »

De beste man speelt een orgel in Amsterdam.

Van de 870.000 inwoners in die stad kunnen misschien hooguit 10.000 mensen vertellen wat het verband is tussen psalm 90 en oudjaar. En wellicht weten nog enkele duizenden mensen vaag iets over dat psalmen ooit in de kerk gezongen werd ofzo. In de tijd van opa en oma...
De Nieuwe Kerk daar is trouwens niet niet meer in gebruik als kerk. Het is vooral (nu vanwege corona uiteraard minder) een tentoonstellingsruimte c.q. museum.

Nu klinkt, wellicht sinds lang, op het orgel van de Amsterdamse Nieuwe Kerk een psalm (90 dus). En daarmee iets van God zelf. In een ontkerstende stad en in een kerk die niet meer gebruikt wordt. Heel positief dat zo'n geluid daar opeens weer klinkt.

En op dit forum wordt alleen gemopperd dat de organist een capuchontrui aan heeft.
Laatst gewijzigd door Delftenaar op 01 jan 2022, 22:14, 2 keer totaal gewijzigd.
KDD
Berichten: 1528
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door KDD »

Delftenaar schreef:De beste man speelt een orgel in Amsterdam.

Van de 870.000 inwoners in die stad kunnen misschien hooguit 10.000 mensen vertellen wat het verband is tussen psalm 90 en oudjaar. En wellicht weten nog enkele duizenden mensen vaag iets over dat psalmen ooit in de kerk gezongen werd ofzo. In de tijd van opa en oma...
De Nieuwe Kerk daar is trouwens niet niet meer in gebruik als kerk. Het is vooral (nu vanwege corona uiteraard minder) een tentoonstellingsruimte c.q. museum.

Nu klinkt, wellicht sinds lang, op het orgel van de Amsterdamse Nieuwe Kerk een psalm (90 dus). En daarmee iets van God zelf. In een ontkerstende stad en in een kerk die niet meer gebruikt wordt. Heel positief dat zo'n geluid daar opeens weer klinkt.

En op dit forum wordt alleen gemopperd dat de organist een capuchontrui aan heeft.
Ik krijg sterk het gevoel dat dit een minderheidsstandpunt is maar ik het ongepast om zo in de kerk te zijn en dan ook nog psalmen spelen. Ere zij God is niet alleen iets om te zingen maar er is ook een praktijk aan verbonden.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Delftenaar »

Om eerlijk te zijn begrijp ik nog niet goed wat je bedoeld te zeggen.

Kun je dat verder uitleggen?
KDD
Berichten: 1528
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door KDD »

Delftenaar schreef:Om eerlijk te zijn begrijp ik nog niet goed wat je bedoeld te zeggen.

Kun je dat verder uitleggen?
Laat maar. Ik ben niet taalkundig genoeg om het uit te leggen (liggen?) zodat iedereen het begrijpt laat staan eens mee wordt. Ik zou zeggen wie het vat die vatte het.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Hendrikus »

KDD schreef: Ik krijg sterk het gevoel dat dit een minderheidsstandpunt is maar ik het ongepast om zo in de kerk te zijn en dan ook nog psalmen spelen. Ere zij God is niet alleen iets om te zingen maar er is ook een praktijk aan verbonden.
Dat klinkt een beetje alsof je, zodra je iets doet tot eer van God, eerst een ander pak aan moet trekken.
Maar 1 Kor. 10: 31 zegt dat alles wat we doen tot eer van God moet zijn. Ook wanneer je in je daagse kloffie loopt. Ook wanneer je op de fiets zit, op weg naar je werk. Of wanneer je in de tuin werkt. Of wanneer je een psalm speelt op een orgel in Amsterdam. Daar zit geen kledingvoorschrift aan vast.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Hendrikus »

KDD schreef: Laat maar. Ik ben niet taalkundig genoeg om het uit te leggen (liggen?) zodat iedereen het begrijpt laat staan eens mee wordt. Ik zou zeggen wie het vat die vatte het.
Hè ja, de bekende dooddoener die hier wel vaker voorbij komt.
Waarmee je jezelf impliciet op een hoger voetstuk plaatst dan degenen die het (in jouw optiek) niet vatten.
~~Soli Deo Gloria~~
KDD
Berichten: 1528
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door KDD »

Hendrikus schreef:
KDD schreef: Laat maar. Ik ben niet taalkundig genoeg om het uit te leggen (liggen?) zodat iedereen het begrijpt laat staan eens mee wordt. Ik zou zeggen wie het vat die vatte het.
Hè ja, de bekende dooddoener die hier wel vaker voorbij komt.
Waarmee je jezelf impliciet op een hoger voetstuk plaatst dan degenen die het (in jouw optiek) niet vatten.
Ik zei al dat ik te dom was om het uit te leggen. Dus geen hoge voetstuk maar ik denk dat er misschien sommige zijn die mij begrijpen.
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door DDD »

Ik begrijp het heel goed, maar ik vind het werkelijk te gek voor woorden. Alsof je met een trui geen orgel mag spelen. Al lijkt mij dat in zijn algemeenheid te warm, maar goed.
Plaats reactie