Welke muziek luister je?

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Zita »

Ik vind het ook wel prettig dat het zo goed verstaanbaar is. Hoe groter het koor, hoe meer het lijkt alsof er een enorme machine wordt opgestart die een soort ronkend geloei voortbrengt. Vaak echt wel mooi, maar ik kan er meestal niks van verstaan. Bij bekende teksten kan ik het zelf wel invullen en lijken klanken wel overeen te komen. Maar bij Eldridge kan ik zelfs nieuwe hymns waarvan ik de tekst nog niet kende compleet aanleren door m een paar keer te luisteren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door eilander »

Terri schreef:
Zita schreef:Ik luister de laatste weken erg veel Acapeldridge: Michael Eldridge, een eenmanskwartet dat a capella klassieke hymns zingt.
Ja dat is echt heel mooi. Erg zuiver.
Knap gedaan, en zuiver is het zeker. Maar mooi kan ik het echt niet vinden.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Charles »

Dank voor deze tip. Mooi. Enige bezwaar vind ik dat ik het af en toe tikkeltje richting popmuziek achtige manier gezongen vind; de manier waarop ze hun stem gebruiken. Ik ben meer de klassiek geschoolde stemmen zoals de King's singers gewend: https://youtu.be/NPBGHNzxL1A

Ik zocht pas op muziek van / uit de tijd van de Puriteinen maar kwam daar niet uit. Iemand tips? Hoe klonk hun gemeentezang?
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Charles »

Jaren geleden vroeg ik me af hoe de muziek in de tempel geklonken heeft. Hoe klonk het als David een psalm zong? Weet men daar überhaupt iets van?

Daarop kwam ik de Franse musicologe Suzanne Haik-Ventoura tegen. Haar levenswerk is geweest om de melodieën van de psalmen te reconstrueren aan de hand van de 'Hebrew cantillation' zoals die in de Hebreeuwse tekst staan. Zo kwam ze uiteindelijk tot een vertaling naar ons notensysteem. Andere musicologen hebben (uiteraard) kritiek op haar methode. Anderen beschouwen haar werk als stevig wetenschappelijk onderbouwd, waarbij het nauw overeenkomt met de best overgebleven fragmenten van oude psalmodieën. Muziekinstrumenten kan men reconstrueren aan de hand van afbeeldingen en vondsten (zoals men dat ook gedaan heeft met de instrumenten van de Grieken).

Dat zou kunnen betekenen dat als je door de velden zou lopen je de herdersjongen David kon horen zingen met zijn harp en dit zo geklonken zou kunnen hebben:
https://youtu.be/WRJ0osUNqBY

Psalm 148 zou dan in de tempelzang zo geklonken hebben:
https://youtu.be/8A7SPcdU03w
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Hendrikus »

Charles schreef:Dank voor deze tip. Mooi. Enige bezwaar vind ik dat ik het af en toe tikkeltje richting popmuziek achtige manier gezongen vind; de manier waarop ze hun stem gebruiken.
Dat wordt steeds meer een probleem. In de afgelopen periode kon je overal diensten beluisteren waarin de psalmen en gezangen pars pro toto werden gezongen door een groepje van drie of vier gemeenteleden. En dan hoor je regelmatig mensen de klassieke kerkliederen en de psalmen zingen met een zangtechniek alsof ze een lied van Sela zingen. De lichte-muziek-manier-van-zingen toepassen op liederen uit de hoek van opwekking of Sela is te verdedigen: 't is de manier van zingen die bij dat genre hoort. Maar het besef lijkt vaak te ontbreken dat liederen uit een andere traditie ook om een heel andere manier van zingen vragen. Alles wordt met hetzelfde sausje overgoten. En dat is jammer.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door J.C. Philpot »

Een hymn die mij vaak vertroost en hoop geeft (Christ will hold me fast), gezongen in de Capitol Hill Baptist church in Washington DC.

https://youtu.be/tE3-QLX-3pc
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef: Alles wordt met hetzelfde sausje overgoten. En dat is jammer.
En lelijk. Interessant om je mening daarover eens te lezen.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Johannes S »

J.C. Philpot schreef:Een hymn die mij vaak vertroost en hoop geeft (Christ will hold me fast), gezongen in de Capitol Hill Baptist church in Washington DC.

https://youtu.be/tE3-QLX-3pc
Mooi.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef:
Hendrikus schreef: Alles wordt met hetzelfde sausje overgoten. En dat is jammer.
En lelijk. Interessant om je mening daarover eens te lezen.
Inderdaad.

Ik ben het roerend met @Hendrikus eens.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Charles »

Blijft een geweldige opname. Met 'onze' onvolprezen Deutekom.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Prealudium und Fuge in D, Georg Wilhelm Dieterich Saxer (? -1740, leerling van Georg Böhm)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Mara »

Charles schreef:Blijft een geweldige opname. Met 'onze' onvolprezen Deutekom.
Zeldzaam mooie stem inderdaad.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Charles »

Nou ja mooi... Ik kan me voorstellen dat mensen de stem te scherp vinden. Iig uniek (ik heb al haar opnamen). Ik heb wel eens mensen gesproken die haar live hebben meegemaakt. Die gaven aan dat haar stem zo krachtig was dat het zeer kon doen aan je oren. Alleen Joan Sutherland was krachtiger in de zaal.

Voor wie Deutekom niet kent hier met het liedje Ik hou van Holland:
https://youtu.be/UIWcYIf2pF8

En hier kun je horen waarom ze zo beroemd is geworden. Een rol die bijna niet gezongen wordt want te moeilijk:
https://youtu.be/5bs-gERYKSI
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Mara »

Bij de nieuwe generatie kunnen de stemmen van Maria Fiselier en Miranda van Kralingen mij wel ontroeren.
Over het algemeen houd ik van solozangeressen, maar ik hoor liever een mannenkoor dan een vrouwenkoor.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Lilian1975 »

Charles schreef:Jaren geleden vroeg ik me af hoe de muziek in de tempel geklonken heeft. Hoe klonk het als David een psalm zong? Weet men daar überhaupt iets van?

Daarop kwam ik de Franse musicologe Suzanne Haik-Ventoura tegen. Haar levenswerk is geweest om de melodieën van de psalmen te reconstrueren aan de hand van de 'Hebrew cantillation' zoals die in de Hebreeuwse tekst staan. Zo kwam ze uiteindelijk tot een vertaling naar ons notensysteem. Andere musicologen hebben (uiteraard) kritiek op haar methode. Anderen beschouwen haar werk als stevig wetenschappelijk onderbouwd, waarbij het nauw overeenkomt met de best overgebleven fragmenten van oude psalmodieën. Muziekinstrumenten kan men reconstrueren aan de hand van afbeeldingen en vondsten (zoals men dat ook gedaan heeft met de instrumenten van de Grieken).

Dat zou kunnen betekenen dat als je door de velden zou lopen je de herdersjongen David kon horen zingen met zijn harp en dit zo geklonken zou kunnen hebben:
https://youtu.be/WRJ0osUNqBY

Psalm 148 zou dan in de tempelzang zo geklonken hebben:
https://youtu.be/8A7SPcdU03w



Wat bijzonder om te horen. Ik kan het wel waarderen. Wat klinken onze melodieën dan pompeus en zwaar.... en hard.
Plaats reactie