Is alle popmuziek slecht?

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Is alle popmuziek slecht?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Geytenbeekje schreef:
Bert_dijkstra schreef:Ik zit soms weleens naar popmuziek te luisteren, en pas viel het me op dat er ook vrij veel liedjes tussen zitten die niet over seks, drugs, geld of andere wereldse afgoden gaan. Kunnen we hier als christenen naar luisteren? En een aansluitend onderwerp: zouden christelijke rockbands (zoals Skillet) niet juist goed zijn voor de jeugd, om ze bij het geloof te betrekken op een voor hen aansprakelijke manier?

Ik zou graag jullie mening hierover ontvangen, YouTube links voor voorbeelden zijn geen probleem (in ieder geval niet voor mij).
Wat vind u van psalmen ?
Zit daar niet veel meer diepgang in ?
Dat het uit 1773 zegt natuurlijk niet veel
Nooit geweten dat de psalmen uit 1773 kwamen. Ik meende toch echt dat ze al wat ouder waren :huhu
Een scherpe opmerking, broeder! :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Is alle popmuziek slecht?

Bericht door parsifal »

Zelf ben ik niet echt meer op de hoogte van nieuwere Christelijke popmuziek. Ik heb vroeger wel veel geluisterd naar Michael W. Smith, Rebecca StJames, Caedmons Call, DC Talk, Third Day, Sara Groves, Rich Mullins etc. Het meeste (met uitzondering van DC Talk misschien) is wat rustiger dan Skillet.

En zo af en toe heb je wel erg goede tekstschrijvers, waar we echt wat mee kunnen. Rich Mullins (bijv. If I stand), Sara Groves (When the saints, generations) of Andrew Peterson (the ninety nine, Holy is the Lord) weten je zo af en toe goed stil te zetten.

Een mooi lied wat nu ook veel in evangelische Engelstalige kerken wordt gezongen is "who am I?" Van Casting Crowns. Weinig mis mee, en voegt zeker iets toe.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Is alle popmuziek slecht?

Bericht door -DIA- »

Eens kwam hier de gospelgroep 'Sela' ter sprake. We hebben wat teksten ontleed. Daaruit blijkt dan een heel duidelijke eenzijdigheid en een remonstrants denken. Ik weet dat er ook in reformatorische kringen klakkeloos naar liedjes van "Sela" wordt geluisterd. Dan is mijn advies: Bekijk de teksten een aandachtig en toets die eens aan het Woord.

https://www.sela.nl/liederen
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Is alle popmuziek slecht?

Bericht door Bertiel »

remonstrantse trekken zijn ook in de berijming van 1773 te vinden.
Kijk maar wat Vreugdenhil in z'n kerkgeschiedenis erover schrijft (oa psalm 1:4 berijmd)

Volgens mij is er in het topic over Sela meer gezegd dan alleen hetgeen je schrijft. Als je zegt dat door anderen de preken van Spurgeon worden misbruikt, hier doe je precies hetzelfde... enkel gebruiken wat in je straatje past
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Is alle popmuziek slecht?

Bericht door Erskinees »

-DIA- schreef:Eens kwam hier de gospelgroep 'Sela' ter sprake. We hebben wat teksten ontleed. Daaruit blijkt dan een heel duidelijke eenzijdigheid en een remonstrants denken.
Ik zit even terug te lezen, maar volgens mij is dat zeker niet de conclusie in dat topic.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Is alle popmuziek slecht?

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:
-DIA- schreef:Eens kwam hier de gospelgroep 'Sela' ter sprake. We hebben wat teksten ontleed. Daaruit blijkt dan een heel duidelijke eenzijdigheid en een remonstrants denken.
Ik zit even terug te lezen, maar volgens mij is dat zeker niet de conclusie in dat topic.
Het was wel mijn conclusie. Ik heb ook niet voor niets de link naar de website van Sela geplaatst:
onderzoek het zelf.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Is alle popmuziek slecht?

Bericht door JvW »

Ik krijg sterk het idee dat er met twee maten gemeten wordt. Zolang het de psalmen betreft, dan is er geen kritiek mogelijk. Zodra het christelijke popmuziek betreft wordt ieder couplet gefileerd. Naar mijn idee moet je bij zowel de psalmen als christelijke popmuziek goed kijken dat je afwisselt. Dus dat je niet eenzijdig bezig bent.

De vraagstelling in dit topic is ook erg interessant, want wat zou er mis kunnen zijn met seculiere popmuziek. Zolang de teksten niet ingaan tegen Gods woord is het enige wat ik nog kan bedenken de verering van de popgroepen zelf (maar dat gevaar loop je ook met de muzikanten die psalmen en christelijke liederen uitvoeren). We laten onze kinderen toch ook allerlei versjes zingen die niet christelijk zijn? Het gevaar is alleen met seculiere popmuziek dat je de teksten niet goed uitpluist en daardoor toch naar teksten zit te luisteren die ingaan tegen de Bijbel.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Is alle popmuziek slecht?

Bericht door samanthi »

JvW schreef:Ik krijg sterk het idee dat er met twee maten gemeten wordt. Zolang het de psalmen betreft, dan is er geen kritiek mogelijk. Zodra het christelijke popmuziek betreft wordt ieder couplet gefileerd. Naar mijn idee moet je bij zowel de psalmen als christelijke popmuziek goed kijken dat je afwisselt. Dus dat je niet eenzijdig bezig bent.

De vraagstelling in dit topic is ook erg interessant, want wat zou er mis kunnen zijn met seculiere popmuziek. Zolang de teksten niet ingaan tegen Gods woord is het enige wat ik nog kan bedenken de verering van de popgroepen zelf (maar dat gevaar loop je ook met de muzikanten die psalmen en christelijke liederen uitvoeren). We laten onze kinderen toch ook allerlei versjes zingen die niet christelijk zijn? Het gevaar is alleen met seculiere popmuziek dat je de teksten niet goed uitpluist en daardoor toch naar teksten zit te luisteren die ingaan tegen de Bijbel.
Er wordt bij de berijming van 1773 best wel kritiek geuit en evenzo wordt gospelmuziek ook wel gewaardeerd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Is alle popmuziek slecht?

Bericht door JvW »

samanthi schreef: Er wordt bij de berijming van 1773 best wel kritiek geuit en evenzo wordt gospelmuziek ook wel gewaardeerd.
Daar denken wij dan hetzelfde over.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Is alle popmuziek slecht?

Bericht door Dodo »

Er is best veel popmuziek die goed in het gehoor ligt, en waarvan de tekst ongeveer is: ik hou van jou, hou jij van mij, ik verlang naar je, ik wil voor altijd bij je zijn.
Is dat fout? Misschien wat oppervlakkig, maar is het daarom fout?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Is alle popmuziek slecht?

Bericht door J.C. Philpot »

Over die romantische liedjes:

Vaak draait het toch uit op sex. Terwijl er goede muziek is van diverse stijl, waarin God wel verheerlijkt word. Waarom zou je dan zitten vissen in de "minst slechte muziek" van deze wereld?

Verder leer ik mijn kinderen een huwelijkspartner te zoeken die de Heere vreest als zijnde het belangrijkste criterium.

Deze liedjes hebben allemaal de insteek dat je je gevoel en hart moet volgen. En dat wil ik dus niet aan mijn kinderen meegeven. Gods woord is ook op dit terein normatief, ook al gaat het radicaal tegen je hart en gevoel in. En dat een heel ander levenspricipe als je hart volgen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 08 aug 2019, 10:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Is alle popmuziek slecht?

Bericht door Mara »

Bert_dijkstra schreef:Ik zit soms weleens naar popmuziek te luisteren, en pas viel het me op dat er ook vrij veel liedjes tussen zitten die niet over seks, drugs, geld of andere wereldse afgoden gaan.
Die zijn er zeker.
Als je weleens naar classic fm luistert, kun je regelmatig bewerkingen horen van popliedjes, die nu als klassieker te boek staan.
Van The Beatles bijvoorbeeld.
Of Bridge over troubled water van Simon and Garfunkel.
Er zijn echt wel goed geschreven liedjes te vinden, maar het blijft natuurlijk wel over aardse zaken gaan.
Verdriet, rouw, pijn, verlating.
Als ik het thema van Schindler's list hoor (niet echt een popsong, maar wel hedendaags) vliegt het kippenvel over mijn rug.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Is alle popmuziek slecht?

Bericht door Bertiel »

eilander schreef:Brengen ze je dichter bij de Bijbel? Ik vind het heel zorgelijk dat je hier naar luistert, en dat het je pas opviel dat er veel liedjes tussen zitten die niet een direct verwerpelijke inhoud hebben... Blijkbaar gaat het helemaal niet zo om die inhoud. Pas ermee op, niets is neutraal.
Hier kan ik me an sich wel in vinden, echter als ik b.v. de Kindertotenlieder van Mahler luister, of 4 letze lieder van Strauss, een gedicht lees van Schiller, of van Boutens, dan zijn dat ook niet direct zaken die inhoudelijk je dichter bij de bijbel brengen, maar wel je aan het nadenken zet.

Is onze cultuurvermijding met betrekking tot popmuziek te eenzijdig, of moeten we de stofkam die we gebruiken voor andere culturele uitingen (literatuur, poezie, klassieke muziek, etc) ook gebruiken bij popmuziek en het goed behouden?

Ik vind het lastig hoor, af en toe heb ook nog wel eens zin om met Elvis' an Amerian Trilogy mee te galmen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Is alle popmuziek slecht?

Bericht door Marco »

Bertiel schreef:
eilander schreef:Brengen ze je dichter bij de Bijbel? Ik vind het heel zorgelijk dat je hier naar luistert, en dat het je pas opviel dat er veel liedjes tussen zitten die niet een direct verwerpelijke inhoud hebben... Blijkbaar gaat het helemaal niet zo om die inhoud. Pas ermee op, niets is neutraal.
Hier kan ik me an sich wel in vinden, echter als ik b.v. de Kindertotenlieder van Mahler luister, of 4 letze lieder van Strauss, een gedicht lees van Schiller, of van Boutens, dan zijn dat ook niet direct zaken die inhoudelijk je dichter bij de bijbel brengen, maar wel je aan het nadenken zet.

Is onze cultuurvermijding met betrekking tot popmuziek te eenzijdig, of moeten we de stofkam die we gebruiken voor andere culturele uitingen (literatuur, poezie, klassieke muziek, etc) ook gebruiken bij popmuziek en het goed behouden?

Ik vind het lastig hoor, af en toe heb ook nog wel eens zin om met Elvis' an Amerian Trilogy mee te galmen.
Zoals zoveel dingen is het mijden van popmuziek inderdaad nogal eenzijdig. Waarom wel popmuziek mijden, maar al minder moeilijk doen over gedrukte tekst (al geldt dat niet voor iedereen), en nog minder doen over spelletjes als 'welk van de twee kies je', wat ook gewoon ledigheid is, als je je op het standpunt stelt dat alles je dichter bij de Bijbel moet brengen...
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Is alle popmuziek slecht?

Bericht door Dodo »

Ik zie wel een parallel met wat je leest. Lees je alleen stichtelijke boeken, of ook voor je plezier (en dan loop je het risico dat je wel eens een vloek of voetjes-scene tegenkomt).
Ik luister ook wel naar lichte muziek. Maar als de teksten fout zijn, heb ik er geen plezier meer in.
Plaats reactie