Is alle popmuziek slecht?

Online
Marco
Berichten: 3594
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Is alle popmuziek slecht?

Bericht door Marco »

Dodo schreef:Ik zie wel een parallel met wat je leest. Lees je alleen stichtelijke boeken, of ook voor je plezier (en dan loop je het risico dat je wel eens een vloek of voetjes-scene tegenkomt).
Ik luister ook wel naar lichte muziek. Maar als de teksten fout zijn, heb ik er geen plezier meer in.
Ik verlies ook al snel het plezier als de teksten niet fout zijn, maar gewoon nietszeggend. Maar dat komt dan ook omdat de muziek in veel gevallen ook nietszeggend is. Op z'n best...
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Is alle popmuziek slecht?

Bericht door Dodo »

Marco schreef:
Dodo schreef:Ik zie wel een parallel met wat je leest. Lees je alleen stichtelijke boeken, of ook voor je plezier (en dan loop je het risico dat je wel eens een vloek of voetjes-scene tegenkomt).
Ik luister ook wel naar lichte muziek. Maar als de teksten fout zijn, heb ik er geen plezier meer in.
Ik verlies ook al snel het plezier als de teksten niet fout zijn, maar gewoon nietszeggend. Maar dat komt dan ook omdat de muziek in veel gevallen ook nietszeggend is. Op z'n best...
Maar daar zit dan een verschil: je kunt muziek aanhebben terwijl je andere dingen doet. Je kunt eigenlijk niet lezen en ondertussen andere dingen doen (behalve misschien breien). Dus wat je leest, moet wel betekenisvol zijn. Anders ben je het snel zat. Maar lichte muziek kan de hele dag doorgaan terwijl je allerlei werk doet.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Is alle popmuziek slecht?

Bericht door Van Ewijk »

Bert_dijkstra schreef:Ik zit soms weleens naar popmuziek te luisteren, en pas viel het me op dat er ook vrij veel liedjes tussen zitten die niet over seks, drugs, geld of andere wereldse afgoden gaan. Kunnen we hier als christenen naar luisteren? En een aansluitend onderwerp: zouden christelijke rockbands (zoals Skillet) niet juist goed zijn voor de jeugd, om ze bij het geloof te betrekken op een voor hen aansprakelijke manier?

Ik zou graag jullie mening hierover ontvangen, YouTube links voor voorbeelden zijn geen probleem (in ieder geval niet voor mij).
Het nummer bij uitstek (naar mijn mening dan) waar psalmmuziek verwerkt is in een poplied.
Wie er aanstoot aan neemt hoeft allicht niet te klikken.
https://www.youtube.com/watch?v=vYK9iCRb7S4
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Is alle popmuziek slecht?

Bericht door Terri »

Van Ewijk schreef:
Bert_dijkstra schreef:Ik zit soms weleens naar popmuziek te luisteren, en pas viel het me op dat er ook vrij veel liedjes tussen zitten die niet over seks, drugs, geld of andere wereldse afgoden gaan. Kunnen we hier als christenen naar luisteren? En een aansluitend onderwerp: zouden christelijke rockbands (zoals Skillet) niet juist goed zijn voor de jeugd, om ze bij het geloof te betrekken op een voor hen aansprakelijke manier?

Ik zou graag jullie mening hierover ontvangen, YouTube links voor voorbeelden zijn geen probleem (in ieder geval niet voor mij).
Het nummer bij uitstek (naar mijn mening dan) waar psalmmuziek verwerkt is in een poplied.
Wie er aanstoot aan neemt hoeft allicht niet te klikken.
https://www.youtube.com/watch?v=vYK9iCRb7S4
Ik had in eerste instantie toen ik het ( heel lang geleden) voor het eerst hoorde niet eens door dat het een lied van een pop muzikant was, ik dacht dat het een negrospiritual was en ik vond/vind het mooi :?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Is alle popmuziek slecht?

Bericht door parsifal »

Van Ewijk schreef:
Bert_dijkstra schreef:Ik zit soms weleens naar popmuziek te luisteren, en pas viel het me op dat er ook vrij veel liedjes tussen zitten die niet over seks, drugs, geld of andere wereldse afgoden gaan. Kunnen we hier als christenen naar luisteren? En een aansluitend onderwerp: zouden christelijke rockbands (zoals Skillet) niet juist goed zijn voor de jeugd, om ze bij het geloof te betrekken op een voor hen aansprakelijke manier?

Ik zou graag jullie mening hierover ontvangen, YouTube links voor voorbeelden zijn geen probleem (in ieder geval niet voor mij).
Het nummer bij uitstek (naar mijn mening dan) waar psalmmuziek verwerkt is in een poplied.
Wie er aanstoot aan neemt hoeft allicht niet te klikken.
https://www.youtube.com/watch?v=vYK9iCRb7S4
U2 heeft ook wel wat muziek die dicht bij de psalmen blijft (forty bijvoorbeeld).
En dan zijn er wel meer Christelijke of Bijbelse liederen die regelmatig terug komen in de popmuziek (Turn turn turn, Battlehymn of the republic)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Is alle popmuziek slecht?

Bericht door Zeeuw »

ejvl schreef:
Zeeuw schreef:
Bert_dijkstra schreef:
Kijk eens naar hun liedje 'Stars' bijvoorbeeld, daar is toch wel een duidelijke christelijke boodschap in te herkennen die gesteund wordt door mooie muziek:

You spoke a word and life began
Told oceans where to start and where to end
You set in motion time and space
But still You come and You call to me by name
But still You come and You call to me by name

If You can hold the stars in place
You can hold my heart the same
Whenever I fall away
Whenever I start to break
So here I am, lifting up my heart
To the one who holds the stars

The deepest depths, the darkest nights
Can't separate, can't keep me from Your sight
I get so lost, forget my way
But still You love and You don't forget my name

If You can hold the stars in place
You can hold my heart the same
Whenever I fall away
Whenever I start to break
So here I am, lifting up my heart

If You can calm the raging sea
You can calm the storm in me
You're never too far away
You never show up too late
So here I am, lifting up my heart
To the one who holds the stars

Your love has called my name
What do I have to fear?
What do I have to fear?
Your love has called my name
What do I have to fear?
What do I have to fear?

If You can hold the stars in place
You can hold my heart the same
Whenever I fall away
Whenever I start to break
So here I am, lifting up my heart (lifting up my heart)

If You can calm the raging sea
You can calm the storm in me
You're never too far away
You never show up too late
So here I am, lifting up my heart
To the one who holds the stars

You're the one who holds the stars
Er staat waarheid in. Maar vind je de boodschap van ellende, verlossing en dankbaarheid erin doorklinken? Het verlossingswerk van de Heere Jezus? Mijn ervaring met Engelse teksten is dat kinderen ze vaak best luisteren, maar amper de tekst kennen.
Ik heb zojuist de clip bekeken op youtube. Mijn gevoel is dat het meer om de band en de lichteffecten gaat dan om de boodschap. Waarom moet het gepaard gaan met zoveel showelementen? Zodat je uit je dak kunt gaan?
Los van wat ik er van vind, niet elk lied of psalm heeft alle drie de stukken in zich toch?
Die discussie is inderdaad onlangs ook gevoerd. Check je meerdere teksten van deze band, dan kom ik het nog steeds niet tegen.
Plaats reactie