Evensongs in Nederland

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door Jantje »

Maar kun je nog een keer vermelden en uitleggen wat je in je eerste bericht nou wilde zeggen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door Zita »

Ontopic!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Maar kun je nog een keer vermelden en uitleggen wat je in je eerste bericht nou wilde zeggen?
Het is goed om te weten wat er speelt in onze gezindte. En als dat iets nieuws is, wat ik niet ken, waarom zou ik dat niet onderzoeken? Is dat kortzichtig, of een brede kijk op de zaken proberen te krijgen. Alleen door te onderzoeken kan men weten wat een term inhoudt. Dat behoort men, mijns inziens niet af te doen met kortzichtigheid, maar dat is de achtergronden onderzoeken. Hoe mijn vriend dan tot de term kortzichtigheid komt is me een raadsel, al snap ik het wel :)
Samengevat: Ik mag weten, dacht ik, wat Evensongs zijn, maar dat zijn mijn gedachten maar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door DDD »

Het punt was, dat Hendrikus meende dat je bezwaar zou hebben tegen een Evensong. Wat lichtelijk wonderbaarlijk zou zijn, want afgezien van de vrije gebeden is er geen ruimte voor enige vrijzinnigheid.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Het punt was, dat Hendrikus meende dat je bezwaar zou hebben tegen een Evensong. Wat lichtelijk wonderbaarlijk zou zijn, want afgezien van de vrije gebeden is er geen ruimte voor enige vrijzinnigheid.
Wat ik tot nu toe heb beluisterd vind ik persoonlijk weinig stichtend. Ik merk ook niet heel veel bevindelijke diepgang, maar zal dat nog verder onderzoeken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Het punt was, dat Hendrikus meende dat je bezwaar zou hebben tegen een Evensong. Wat lichtelijk wonderbaarlijk zou zijn, want afgezien van de vrije gebeden is er geen ruimte voor enige vrijzinnigheid.
Wat ik tot nu toe heb beluisterd vind ik persoonlijk weinig stichtend. Ik merk ook niet heel veel bevindelijke diepgang, maar zal dat nog verder onderzoeken.
Laten we afspreken dat jij een keer met DDD meegaat naar een evensong. De pub daarna mag je van mij wel overslaan.
Mocht daarna blijken dat ik tussen de regels door dingen heb gelezen die je absoluut niet bedoelde, dan trek ik mijn woorden met vreugde weer in. Die cryptogrammen van jou zijn soms ook moeilijk te duiden ;)
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Het punt was, dat Hendrikus meende dat je bezwaar zou hebben tegen een Evensong. Wat lichtelijk wonderbaarlijk zou zijn, want afgezien van de vrije gebeden is er geen ruimte voor enige vrijzinnigheid.
Wat ik tot nu toe heb beluisterd vind ik persoonlijk weinig stichtend. Ik merk ook niet heel veel bevindelijke diepgang, maar zal dat nog verder onderzoeken.
Laten we afspreken dat jij een keer met DDD meegaat naar een evensong. De pub daarna mag je van mij wel overslaan.
Mocht daarna blijken dat ik tussen de regels door dingen heb gelezen die je absoluut niet bedoelde, dan trek ik mijn woorden met vreugde weer in. Die cryptogrammen van jou zijn soms ook moeilijk te duiden ;)
Wat is hier nu weer cryptisch aan? Kort gezegd ik mis diepgang, bevindelijke stichting. Het is zo helder als glas, meen ik... Alleen, wat hier speelt is dat we elkaar niet verstaan. Ik versta ook geen ingewikkelde muziektermen. Maar als je je daarin verdiept zal het glashelder zijn. Zo ook met de uitdrukkingen die je cryptisch noemt. Als ik zou zeggen: Geef je definitie van 'bevinding', dan zal dat voor mij zeker zeer cryptisch zijn. Voor het verstand dan, want bevinding laat zich ook niet makkelijk definiëren, of ook maar te begrijpen met ons natuurlijk verstand, maar het moet toch zeker geleerd worden. Wie veel leest, en neem nu de oudvaders en goede reformatorische geschriften, dan is het niet moeilijk om verstandelijk te weten wat bevinding is en wat louter verstandelijk is. En juist het feit dat we alles verstandelijk willen doorgronden maakt ons, ik zou haast zeggen, onvatbaar voor het verstaan van bevinding. Dit even als voorbeeld. Ik spreek geen geheimtaal, maar wel een taal waarvan ik wel merk dat je die niet verstaat, evenals, zo ik boven noemde, ik ingewikkelde muziektermen niet versta. Het verschil is wel, dat we zonder dat laatste wel kunnen leven, maar zonder het eerste het leven niet uit kunnen. Spreek vrijuit over zaken waar je verstand van mag hebben, maar voor wat je niet weet, daar kun je beter het zwijgen toe doen. Anders komen er onherroepelijk karikaturen van elkaar. Of ben ik nu weer cryptisch? Ja, ik ben ook geen onderwijzer, maar een gewoon mens. :hum
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Het punt was, dat Hendrikus meende dat je bezwaar zou hebben tegen een Evensong. Wat lichtelijk wonderbaarlijk zou zijn, want afgezien van de vrije gebeden is er geen ruimte voor enige vrijzinnigheid.
Wat ik tot nu toe heb beluisterd vind ik persoonlijk weinig stichtend. Ik merk ook niet heel veel bevindelijke diepgang, maar zal dat nog verder onderzoeken.
Laten we afspreken dat jij een keer met DDD meegaat naar een evensong. De pub daarna mag je van mij wel overslaan.
Mocht daarna blijken dat ik tussen de regels door dingen heb gelezen die je absoluut niet bedoelde, dan trek ik mijn woorden met vreugde weer in. Die cryptogrammen van jou zijn soms ook moeilijk te duiden ;)
Wat is hier nu weer cryptisch aan? Kort gezegd ik mis diepgang, bevindelijke stichting. Het is zo helder als glas, meen ik... Alleen, wat hier speelt is dat we elkaar niet verstaan. Ik versta ook geen ingewikkelde muziektermen. Maar als je je daarin verdiept zal het glashelder zijn. Zo ook met de uitdrukkingen die je cryptisch noemt. Als ik zou zeggen: Geef je definitie van 'bevinding', dan zal dat voor mij zeker zeer cryptisch zijn. Voor het verstand dan, want bevinding laat zich ook niet makkelijk definiëren, of ook maar te begrijpen met ons natuurlijk verstand, maar het moet toch zeker geleerd worden. Wie veel leest, en neem nu de oudvaders en goede reformatorische geschriften, dan is het niet moeilijk om verstandelijk te weten wat bevinding is en wat louter verstandelijk is. En juist het feit dat we alles verstandelijk willen doorgronden maakt ons, ik zou haast zeggen, onvatbaar voor het verstaan van bevinding. Dit even als voorbeeld. Ik spreek geen geheimtaal, maar wel een taal waarvan ik wel merk dat je die niet verstaat, evenals, zo ik boven noemde, ik ingewikkelde muziektermen niet versta. Het verschil is wel, dat we zonder dat laatste wel kunnen leven, maar zonder het eerste het leven niet uit kunnen. Spreek vrijuit over zaken waar je verstand van mag hebben, maar voor wat je niet weet, daar kun je beter het zwijgen toe doen. Anders komen er onherroepelijk karikaturen van elkaar. Of ben ik nu weer cryptisch? Ja, ik ben ook geen onderwijzer, maar een gewoon mens. :hum
En zo werd ook het Evensongtopic weer bedolven onder een stortvloed van woorden die niets met Evensongs van doen hebben. Moet dat nou echt in élk topic gebeuren? Waar je geen verstand van hebt, kun je beter het zwijgen toe doen, zeg je. Welnu: breng het nou eens in praktijk, zou ik zeggen.
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door Jantje »

Bovendien: als je een fietstocht maakt, zoals @DIA graag doet, is daar ook weinig bevindelijks aan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door refo »

Over evensongs gesproken: eind april hopen we een keer in King's College in Cambridge een evensong bij te wonen.
En nog één in een ander college, waarvan ik de naam vergeten ben. Ik denk Trinity College.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Over evensongs gesproken: eind april hopen we een keer in King's College in Cambridge een evensong bij te wonen.
En nog één in een ander college, waarvan ik de naam vergeten ben. Ik denk Trinity College.
Als je een beetje doorloopt, kun je de evensongs van King's en St. John's na elkaar bezoeken: de een begint om 17:30, de ander om 18:30. Je loopt in 5 minuten van King's naar St. John'ns. Qua koor mag je St John's niet missen. King's heeft de naam, maar St. John's is minstens zo goed.
~~Soli Deo Gloria~~
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door Germanicus »

Wij hopen in april weer een evensong in Canterbury bij te gaan wonen. Weet iemand toevallig waar je (in de buurt van) de Yorkshire Dales een evensong kunt meemaken?
Hier beneden is het niet.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Het punt was, dat Hendrikus meende dat je bezwaar zou hebben tegen een Evensong. Wat lichtelijk wonderbaarlijk zou zijn, want afgezien van de vrije gebeden is er geen ruimte voor enige vrijzinnigheid.
Wat ik tot nu toe heb beluisterd vind ik persoonlijk weinig stichtend. Ik merk ook niet heel veel bevindelijke diepgang, maar zal dat nog verder onderzoeken.
Zijn er ook bijbelhoofdstukken met niet heel veel bevindelijke diepgang? En waar denk je dan aan?

Overigens weet ik nu nog steeds niet of je bezwaar hebt tegen een evensong, zoals Hendrikus meende.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door J.C. Philpot »

Zaterdag 14 maart a.s. is er om 16:30 uur weer een Choral Evensong in de Cunerakerk van Rhenen. Medewerking wordt verleend door Capella Sine Vinculis Hreni o.l.v. Bea van der Kaaij. Organist is Pim Schipper.

Deze zaterdag valt in de tweede week van de vastentijd. De liturgie is dan ook aangepast op de tijd van het kerkelijk jaar.

Capella Sine Vinculis Hreni bestaat uit zangers, van het door Bea van der Kaaij na haar terugkeer uit Engeland in 2017 opgerichte koor, aangevuld met zangers uit Rhenen en omgeving. Vandaar de toevoeging Hreni (Villa Hreni is de oudste naam in de geschiedenis waaronder de stad Rhenen bekend is). Bea en haar gezin hebben tien jaar in Engeland gewoond, gewerkt, gestudeerd, gezongen en voelen zich helemaal thuis in de Anglicaanse koortraditie en kerkmuziek. Twee van de vier kinderen waren choristers bij Lincoln Cathedral. Zij maken, samen met de andere familieleden als vaste kern, deel uit van het koor. Met Capella Sine Vinculis Hreni willen we graag in de toekomst invulling geven aan onze Choral Evensongs.

U bent van harte welkom!

Muzieklijst
Organ Voluntary: Prelude on “Rockingham” – Parry
Introit: View me Lord – Lloyd
Processional Hymn: There is a green hill far away
Office Hymn: O hoofd vol bloed en wonden
Responses – Ayleward
Psalm 88
Magnificat & Nunc Dimittis – D. Purcell
Anthem : Turn thy face from my sins – Attwood
Closing Hymn: When I survey the wondrous Cross
Organ Voluntary: Folk Tune – Whitlock


Zaterdag 14 maart 2020 | 16:30 uur
Cunerakerk Rhenen
Toegang vrij / collecte
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door J.C. Philpot »

Overigens begrijp ik DIA heel goed.

Ik geniet enorm van een evensongs, met name van de muziek, hymns en koorzang, en ik likkebaard als ik lees over een bezoek van iemand aan Kings College in Cambridge.

Echter zie ik ook de gevaren dat de facinatie voor liturgie kan leiden tot vrijzinnig-oecumenisme of sacramentisme. Voor mij gaat er niets boven de prediking van het evangelie, waar het woord word verklaard, geproclameerd en toegepast op het hart.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie