Evensongs in Nederland

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Bovendien: als je een fietstocht maakt, zoals @DIA graag doet, is daar ook weinig bevindelijks aan.
Dat is ook zo. Een de boog kan niet altijd gespannen staan. Maar er is wel verschil tussen gezonde ontspanning of dat we wellicht denken God te eren met deze muziek. Ik acht dit namelijk meer een kunstuiting dan dat het tot stichting zou zijn. En nu hoeft kunst ook niet verkeerd te zijn, denk maar aan de kunst die in de Tempel verwerkt werd, dat was toch tot de verheerlijking van Gods huis, maar de Israëliet moest ook niet aan het uiterlijke blijven hangen. Verder zal ik er me dan ook niet meer mee inlaten, want, mij aangaande, ik acht dit namelijk meer kunst dan stichting. Ik weet nu een beetje wat het is. En zo kun op deze manier kun je wel eens wat leren op een forum wat nooit in je hart zou zijn opgeklommen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door eilander »

J.C. Philpot schreef:Overigens begrijp ik DIA heel goed.

Ik geniet enorm van een evensongs, met name van de muziek, hymns en koorzang, en ik likkebaard als ik lees over een bezoek van iemand aan Kings College in Cambridge.

Echter zie ik ook de gevaren dat de facinatie voor liturgie kan leiden tot vrijzinnig-oecumenisme of sacramentisme. Voor mij gaat er niets boven de prediking van het evangelie, waar het woord word verklaard, geproclameerd en toegepast op het hart.
Bedankt, Philpot, voor deze bijdrage.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:Overigens begrijp ik DIA heel goed.

Ik geniet enorm van een evensongs, met name van de muziek, hymns en koorzang, en ik likkebaard als ik lees over een bezoek van iemand aan Kings College in Cambridge.

Echter zie ik ook de gevaren dat de facinatie voor liturgie kan leiden tot vrijzinnig-oecumenisme of sacramentisme. Voor mij gaat er niets boven de prediking van het evangelie, waar het woord word verklaard, geproclameerd en toegepast op het hart.
Ik begrijp het ook wel. Ik ben zeker ook niet immuun voor muziek, en van bepaalde muziek kan ik werkelijk wel genieten. Ik moet ook oppassen, om teveel in het uiterlijke, de schoonheid van bv. orgelspel op te gaan. Zo vind ik het bv. ook niet passend als de tussenzang van een ernstige preek wordt onderbroken met een (te) lang voorspel dat ver is van ernst. Het moet ook hier passend zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door DDD »

Ik denk dat de muziek in een evensong, mits goed uitgevoerd, een voorafschaduwing is van de eeuwige heerlijkheid. En daarom ben ik het helemaal niet met DIA eens dat het niet stichtelijk zou zijn.

Overigens lijkt het wel of DIA vindt dat ernst in een preek een belangrijk beoordelingscriterium is. Ik vraag mij af of dat terecht is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik denk dat de muziek in een evensong, mits goed uitgevoerd, een voorafschaduwing is van de eeuwige heerlijkheid. En daarom ben ik het helemaal niet met DIA eens dat het niet stichtelijk zou zijn.

Overigens lijkt het wel of DIA vindt dat ernst in een preek een belangrijk beoordelingscriterium is. Ik vraag mij af of dat terecht is.
Het is maar de vraag of de ernst van het menszijn begrijpen. Dat is wel het allerbelangrijkste wat we in dit leven kunnen leren. En als we in de Verlossing mogen delen zal er ook vrolijkheid en licht gekend worden. Groter en hoger dan wij bevatten kunnen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik denk dat de muziek in een evensong, mits goed uitgevoerd, een voorafschaduwing is van de eeuwige heerlijkheid. En daarom ben ik het helemaal niet met DIA eens dat het niet stichtelijk zou zijn.

Overigens lijkt het wel of DIA vindt dat ernst in een preek een belangrijk beoordelingscriterium is. Ik vraag mij af of dat terecht is.
Het zullen wel definitiekwesties zijn. Van 'ernst', 'preek', 'belangrijk' en 'beoordelingscriterium'.
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door DDD »

Ik vrees van niet, maar ik hoop dat je gelijk hebt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door Hendrikus »

Germanicus schreef:Wij hopen in april weer een evensong in Canterbury bij te gaan wonen. Weet iemand toevallig waar je (in de buurt van) de Yorkshire Dales een evensong kunt meemaken?
Canterbury is niet bepaald Yorkshire Dales.
Maar als je echt vanuit de Yorkshire Dales evensong wilt bijwonen, wordt dat York (aanrader), Durham (ook mooi), Ripon, Bradford, althans wat dagelijkse evensong betreft. Op zondag vind je het in veel méér plaatsen, ook in lokale parochiekerken. Denk dan bijvoorbeeld ook eens aan Beverley Minster, Bridlington Priory etc.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik vrees van niet, maar ik hoop dat je gelijk hebt.
Dat moet dan maar eens tot de bodem worden uitgezocht. Als je dat ook wilt? Dan leren we elkaar wellicht een beetje verstaan. Ik hoop dat er wat begrip mag zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik vrees van niet, maar ik hoop dat je gelijk hebt.
Dat moet dan maar eens tot de bodem worden uitgezocht. Als je dat ook wilt? Dan leren we elkaar wellicht een beetje verstaan. Ik hoop dat er wat begrip mag zijn.
Het was een reactie van DDD op mij, toen ik zei dat het definitiekwesties waren. Dat is namelijk wat DDD zelf soms stelt, vandaar dat ik het maar even vooronderstelde.
Ik zou je niet aanraden om dit tot op de bodem te gaan uitzoeken.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door Germanicus »

Hendrikus schreef:
Germanicus schreef:Wij hopen in april weer een evensong in Canterbury bij te gaan wonen. Weet iemand toevallig waar je (in de buurt van) de Yorkshire Dales een evensong kunt meemaken?
Canterbury is niet bepaald Yorkshire Dales.
Maar als je echt vanuit de Yorkshire Dales evensong wilt bijwonen, wordt dat York (aanrader), Durham (ook mooi), Ripon, Bradford, althans wat dagelijkse evensong betreft. Op zondag vind je het in veel méér plaatsen, ook in lokale parochiekerken. Denk dan bijvoorbeeld ook eens aan Beverley Minster, Bridlington Priory etc.
Thanks. We beginnen onze vakantie in de Yorkshire Dales en vervolgen 'm in Kent.. :slurp
Hier beneden is het niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik vrees van niet, maar ik hoop dat je gelijk hebt.
Dat moet dan maar eens tot de bodem worden uitgezocht. Als je dat ook wilt? Dan leren we elkaar wellicht een beetje verstaan. Ik hoop dat er wat begrip mag zijn.
Het was een reactie van DDD op mij, toen ik zei dat het definitiekwesties waren. Dat is namelijk wat DDD zelf soms stelt, vandaar dat ik het maar even vooronderstelde.
Ik zou je niet aanraden om dit tot op de bodem te gaan uitzoeken.
Dat zal zeker ook niet gaan. We zouden dan beter face-to-face kunnen spreken. En dan nog zou het wel eens niet kunnen gaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik vrees van niet, maar ik hoop dat je gelijk hebt.
Dat moet dan maar eens tot de bodem worden uitgezocht. Als je dat ook wilt? Dan leren we elkaar wellicht een beetje verstaan. Ik hoop dat er wat begrip mag zijn.
Het was een reactie van DDD op mij, toen ik zei dat het definitiekwesties waren. Dat is namelijk wat DDD zelf soms stelt, vandaar dat ik het maar even vooronderstelde.
Ik zou je niet aanraden om dit tot op de bodem te gaan uitzoeken.
Eilander kan ook aardig tussen de regels doorlezen :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik vrees van niet, maar ik hoop dat je gelijk hebt.
Dat moet dan maar eens tot de bodem worden uitgezocht. Als je dat ook wilt? Dan leren we elkaar wellicht een beetje verstaan. Ik hoop dat er wat begrip mag zijn.
Het was een reactie van DDD op mij, toen ik zei dat het definitiekwesties waren. Dat is namelijk wat DDD zelf soms stelt, vandaar dat ik het maar even vooronderstelde.
Ik zou je niet aanraden om dit tot op de bodem te gaan uitzoeken.
Eilander kan ook aardig tussen de regels doorlezen :huhu
Ik wilde bijna reageren... Maar soms is het beter om te zwijgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
refo schreef:Over evensongs gesproken: eind april hopen we een keer in King's College in Cambridge een evensong bij te wonen.
En nog één in een ander college, waarvan ik de naam vergeten ben. Ik denk Trinity College.
Als je een beetje doorloopt, kun je de evensongs van King's en St. John's na elkaar bezoeken: de een begint om 17:30, de ander om 18:30. Je loopt in 5 minuten van King's naar St. John'ns. Qua koor mag je St John's niet missen. King's heeft de naam, maar St. John's is minstens zo goed.
Er zullen in elk geval minder Chinezen zijn dan bij King's.
Plaats reactie