Bespreking teksten gezangen

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Wandelende »

Panny schreef:Dit is een goed antwoord wat betreft de inhoud van de opwekkingsbundel: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/12 ... ren-zingen
Een eerlijk, nuchter, evenwichtig antwoord. Het goede behouden, het andere bevragen en laten. Mooi voorbeeld van hoe het zou moeten zijn!
(~)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door liz boer »

Mannetje schreef: Verderop zingt hij, met een verwijzing naar Johannes 1:12 (waarover zo meer) dat wie Christus heeft aangenomen, een kind van God is. Maar hij richt zich tot anderen. Dus bijzonder om nu al de aanspraak "mijn kind" te gebruiken...
Ook de vader uit de gelijkenis sprak de oudste zoon met kind aan: Lukas 15 : 31 En hij zeide tot hem: Kind, gij zijt altijd bij mij, en al het mijne is uwe.

Judas spreekt Hij met vriend aan: matth. 26 : 50 Maar Jezus zeide tot hem: Vriend, waartoe zijt gij hier? Toen kwamen zij toe en sloegen de handen aan Jezus en grepen Hem.

Het is de nodiging die uitgaat, de vermaning ook naar mensen die Hem (nog) niet kennen. Die kan liefelijk zijn, wij hebben u op de fluit gespeeld... ook kan dat anders zijn... wij hebben u klaagliederen gezongen...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Mannetje »

Dit topic heet "Bespreking teksten gezangen"
Carrie schreef:Reacties liefst niet op gevoel, maar bijbels onderbouwd.
Mannetje schreef:Uitgebreide reactie
Carrie schreef:Verder heb ik niet echt de behoefte me in de discussie te mengen.
:quoi

Een beetje jammer is het wel. Vragen om reacties maar er vervolgens niet op ingaan.
-
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Carrie »

Mannetje schreef:Dit topic heet "Bespreking teksten gezangen"
Carrie schreef:Reacties liefst niet op gevoel, maar bijbels onderbouwd.
Mannetje schreef:Uitgebreide reactie
Carrie schreef:Verder heb ik niet echt de behoefte me in de discussie te mengen.
:quoi

Een beetje jammer is het wel. Vragen om reacties maar er vervolgens niet op ingaan.
Volgens mij heb ik duidelijk aangegeven waarom dit topic gestart is, en waarom de liedkeuze!

En ja, ik heb daarna mijn mening erover gegeven.
Hoewel ik onderschrijf dat lang niet alles verantwoord is, sta ik niet achter de manier waarop verschillende deze muziek als het ware fileren.

Ik vraag me weleens af of degene hier ook net zo als bij de opwekking muziek beseffen wat ze op 31 oktober zingen.
Want dan vind ik het moeilijk om mee te zingen!
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Mannetje »

Toch blijft het heel vreemd. Je vraagt een onderbouwde reactie. Ik doe mijn best om die te geven. Maar je wilt daarna niet op zo'n reactie ingaan.
Je komt wel met een afleidend verhaal. En nu weer ga je een afleidend verhaal houden, met een link naar "Een vaste Burcht", neem ik aan.
Zijn dat geen onderwerpen om te kunnen bespreken? O zeker wel. Maar hier vraag je reacties waar je vervolgens niet op in wilt gaan en dat vind ik erg bijzonder. Ik doe mijn best er geen conclusies uit te trekken.
-
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Carrie »

Mannetje schreef:Toch blijft het heel vreemd. Je vraagt een onderbouwde reactie. Ik doe mijn best om die te geven. Maar je wilt daarna niet op zo'n reactie ingaan.
Je komt wel met een afleidend verhaal. En nu weer ga je een afleidend verhaal houden, met een link naar "Een vaste Burcht", neem ik aan.
Zijn dat geen onderwerpen om te kunnen bespreken? O zeker wel. Maar hier vraag je reacties waar je vervolgens niet op in wilt gaan en dat vind ik erg bijzonder. Ik doe mijn best er geen conclusies uit te trekken.
Ik reageer later via pb.
Ik heb het idee dat ik de reden van het openen van dit topic nog niet duidelijk heb kunnen krijgen.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door TSD »

Mij bekruipt hetzelfde gevoel als @Mannetje. Dit is een vrij nutteloos topic zo, is feitelijk nu een dubbele discussie als het andere topic. Terwijl het juist bedoeld was als aanvulling.

Er moest een analyse komen met een Bijbelse onderbouwing en niet op gevoel. Dat probeerde ik oprecht te doen en vervolgens heet het “fileren”. Prima, maar dan heb je gewoon geen behoefte om eerlijk naar muziek te kijken met de Bijbel als grondslag.

Blijkbaar vinden we het leuker en makkelijker om met snel te geven oneliners onze mening te verkondigen...
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Carrie »

TSD schreef:Mij bekruipt hetzelfde gevoel als @Mannetje. Dit is een vrij nutteloos topic zo, is feitelijk nu een dubbele discussie als het andere topic. Terwijl het juist bedoeld was als aanvulling.

Er moest een analyse komen met een Bijbelse onderbouwing en niet op gevoel. Dat probeerde ik oprecht te doen en vervolgens heet het “fileren”. Prima, maar dan heb je gewoon geen behoefte om eerlijk naar muziek te kijken met de Bijbel als grondslag.

Blijkbaar vinden we het leuker en makkelijker om met snel te geven oneliners onze mening te verkondigen...
Wat ik al eerder zei...
Ik heb dit topic enkel op verzoek van een ander forumlid gestart.

En wil er best vanavond inhoudelijk op in gaan.
Doe dit vandaag vooral tussendoor waardoor er inderdaad geen goed onderbouwde studie uitkomt.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Zeeuw »

Nasrani schreef:
Bezorgd schreef:In het andere topic werd ook dit bekende lied , min of meer verdacht gesteld.
Persoonlijk vind ik het een prachtige tekst

1
Welk een vriend is onze Jezus,
die in onze plaats wil staan!
Welk een voorrecht, dat ik door Hem,
altijd vrij tot God mag gaan.
Dikwijls derven wij veel vrede,
dikwijls drukt ons zonde neer
juist omdat wij 't al niet brengen
in 't gebed tot onze Heer.
2
Leidt de weg soms door verzoeking,
dat ons hart in 't strijduur beeft,
gaan wij dan met al ons strijden
tot Hem die verlossing geeft.
Kan een vriend ooit trouwer wezen
dan Hij, die ons lijden draagt?
Jezus biedt ons aan genezing;
Hij alleen is 't , die ons schraagt.
3
Zijn wij zwak, belast, beladen
en ter neêr gedrukt door zorg.
Dierb're Heiland, onze Toevlucht,
Gij zijt onze Hulp en Borg!
Als soms vrienden ons verlaten,
gaan wij biddend tot de Heer;
in zijn armen zijn wij veilig,
Hij verlaat ons nimmermeer.
Psalm 103:5 heeft het ook over vriendschap. Dat God ons Zijn vriendschap biedt.
Klopt. Ik zing heel graag psalm 68 vers 10. ‘Hij overlaadt ons dag aan dag’. Die God wil ons alles schenken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Jantje »

De ondeugendheid in mijn kan het niet laten om mee te delen dat de regel 'Hij biedt ons Zijne vriendschap aan', in de onberijmde Psalm 103 helemaal niet letterlijk voorkomt...
Dat neemt niet weg dat zelfs ds. De Heer deze Psalm ooit eens opgaf tijdens een dienst in mijn gemeente.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Ad Anker »

Carrie schreef:
TSD schreef:Mij bekruipt hetzelfde gevoel als @Mannetje. Dit is een vrij nutteloos topic zo, is feitelijk nu een dubbele discussie als het andere topic. Terwijl het juist bedoeld was als aanvulling.

Er moest een analyse komen met een Bijbelse onderbouwing en niet op gevoel. Dat probeerde ik oprecht te doen en vervolgens heet het “fileren”. Prima, maar dan heb je gewoon geen behoefte om eerlijk naar muziek te kijken met de Bijbel als grondslag.

Blijkbaar vinden we het leuker en makkelijker om met snel te geven oneliners onze mening te verkondigen...
Wat ik al eerder zei...
Ik heb dit topic enkel op verzoek van een ander forumlid gestart.

En wil er best vanavond inhoudelijk op in gaan.
Doe dit vandaag vooral tussendoor waardoor er inderdaad geen goed onderbouwde studie uitkomt.
Is wel wat vaag zo. We posten allemaal tussendoor en met regelmaat lees ik toch goed onderbouwde postings. Ik heb ook nog wat vragen gesteld. Wat vind je zelf van het lied?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:De ondeugendheid in mij kan het niet laten om mee te delen dat de regel 'Hij biedt ons Zijne vriendschap aan', in de onberijmde Psalm 103 helemaal niet letterlijk voorkomt...
Dat neemt niet weg dat zelfs ds. De Heer deze Psalm ooit eens opgaf tijdens een dienst in mijn gemeente.
Dit vind ik raar, Jantje. Alsof het bijzonder is dat deze predikant dit vers opgeeft. Bedoel je het zo?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:De ondeugendheid in mij kan het niet laten om mee te delen dat de regel 'Hij biedt ons Zijne vriendschap aan', in de onberijmde Psalm 103 helemaal niet letterlijk voorkomt...
Dat neemt niet weg dat zelfs ds. De Heer deze Psalm ooit eens opgaf tijdens een dienst in mijn gemeente.
Dit vind ik raar, Jantje. Alsof het bijzonder is dat deze predikant dit vers opgeeft. Bedoel je het zo?
Nee nee. Ik bedoel ermee te zeggen dat ds. De Heer ook 'gewoon' zo'n Psalm opgeeft (voor het geval sommigen dat niet geloven).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Carrie »

Zoals beloofd

Eerste gedeelte :
Dat eerste gedeelte lees ik als zijn eigen beleving.
Je leest ook in zijn verhaal dat hij graag de zekerheid wilde dat hij zich kind van God mocht noemen. Ik zie in deze eerste zinnen en bekende strijd die ik bij meerdere gezien heb. Afgehouden van het licht, omdat je denkt niet aan voorwaarden te voldoen. Te geloven (zoals de duivel ook werkt) dat je niet goed genoeg ben voor God. Dat je eerst nog echt moet bidden en echt moet geloven. En dat geeft onrust.
En dan vraag hij, hoor toch de roep van Gods Vaderhart.
Is voluit bijbels naar mijn mening. (Zie, ik sta aan de deur en ik klop. Hoor naar mij)
Kom naar huis, de tijd dringt. Ook dat lijkt mij een juiste oproep. Want wordt er niet om in onze kerken gewaarschuwd dat we niet moeten wachten? Elke dag kan een dag te laat zijn...
Nog nooit is iemand tevergeefs naar Jezus toegegaan. ook dat is bijbels. We zien dat bij Nicodemus, maar ook in teksten als "komt allen tot mij die vermoeid en belast zijn, en ik zal u rust geven"
Dus geloof en keer je om naar Hem. Die oproep is ook bijbels. De roep tot geloof en bekering (wat omkeren naar Hem is) klinkt als het goed is elke week in onze kerken.
Neem Hem als je Redder aan. Aannemen is bij ons helaas een remonstrants woord geworden.
Toch verwijst hij later in zo'n lied naar de basis van deze oproep. Allen die Hem aangenomen hebben, heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden.
We mogen zijn uitgestrekte hand aannemen. En nee, we kunnen het niet, maar God vraagt het wel van ons!
Ik denk hierbij ook aan het voorbeeld van de cheque die we in mogen wisselen.

Ik zie dit lied als dat hij anderen zo graag wil laten zien dat ze niet in onzekerheid hoeven te blijven, zoals hij zelf die strijd gehad heeft, maar ze zo graag de rijkdom en ruimte die er bij God is wil laten zien. En dat God als de Vader van de verloren zoon staat te wachten totdat we terug komen.
Puur op de tekst die er staat, zie ik dus zelf niets wat niet bijbels is.

Dan ontstaat er een discussie, wat voor conclusies er uit zo'n lied getrokken kunnen worden.
Want terecht wordt opgemerkt dat niet de hele bekeringsweg van ellende, verlossing en dankbaarheid erin voorkomt. Maar is dat nodig, en is dat de bedoeling van de schrijver?
Ik zie geen heilsautomatisme. Zeker als je zijn verhaal leest, lees je dat hij heel duidelijk heeft geleerd dat alleen Gods bloed hem verzoening bracht. Wat hij naar mijn idee met dit lied wil, is mensen aansporen om naar God te gaan! En niet hen uitleggen wat er dan allemaal gebeurd of gaat gebeuren.
Is dat nodig? Ik weet niet.. Jezus zei tegen de rijke man, verkoop alles wat je heb een volg mij...
Leerde niet dat hij eerst in de ellende moest komen etc. Ik denk dat iedereen hier weet, dat als je de Vader mag zien, je direct je eigen ellende ziet. Dat zie je ook bij de verloren zoon.
Lees ik het te positief, of te oppervlakkig? Wellicht.. Maar puur op de tekst zie ik geen onwaarheden.
Alleen ja. Het is een deel van wie God is. En als je alleen dat deel lees of luistert, kan je een verkeerd beeld krijgen. Daarom vind ik evenwicht belangrijk, maar daarom kan ik dit lied niet direct afkeuren.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Carrie »

TSD schreef: Ik waag me dan maar even aan een inhoudelijke reactie. Deze tekst is een behoorlijk appellerende tekst. Nu heb ik geen probleem met appèl in een liedtekst, maar dit staat natuurlijk niet op zichzelf. Er zijn behoorlijk veel liederen die eenzijdig appellerend zijn.

Ik vind het zelf een eenzijdig lied.In de psalmen bijvoorbeeld vind je het eenzijdige appèl in teksten niet terug.

Alhoewel zaken niet rechtstreeks uit de tekst te halen zijn roept het lied wel een aantal zaken op:
1. Ik denk dat het Bijbels is om Gods spreken tot jou ziel te verwachten, door Zijn Woord en Geest. In dit lied is wachten alleen iets negatiefs, daar wordt niet het 'verwachten' tegenover gezet, nee, God heeft al gesproken, dus je hoeft nergens meer op te wachten (alsof God niet persoonlijk tot mensen spreekt door Zijn Woord en Geest), ik mis de Bijbelse notie van persoonlijke toepassing door de Heilige Geest.
Mijn interpretatie is dat hij inderdaad het "wachten"negatief ervaren heeft. En een waarschuwing voor lijdelijk wachten vind ik niet misplaatst. de term "Och, mocht het nog eens komen te gebeuren"is bekend. En ik denk ook aan het paadje rechts van de brede weg uit de Christenreis. Als dit een ervaring uit zijn jeugd is, begrijp ik zijn gebruik hiervan.
TSD schreef:2. Het feit dat hier feitelijk niet-gelovigen worden aangesproken en ze allemaal 'Zijn kind' worden genoemd vind ik ook niet Bijbels. "Zovelen Hem aangenomen hèbben, dìen heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden" (die tekst wordt letterlijk aangehaald in het lied, maar desondanks wordt daar 'blijkbaar' al een voorschot op genomen)
Ook dit is net hoe je het leest.
Ik lees het juist niet als dat het om ongelovige gaat. Maar juist over de gelovigen die wachten op iets bijzonders, of denken dat ze nog te slecht zijn voor God. gedoopte kinderen...
TSD schreef:3. Door het eenzijdige appèl roept bij mij het lied op dat geloof wellicht dan toch een werk is, of een nieuwe wet. Ook kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat, vooral door de hoeveelheid herhaling die er in zit, het lied de luisteraar of zanger het gevoel geeft dat het van jezelf mogelijk is om te komen. Ik weet het, dat staat er niet, het is meer de algehele indruk die de tekst mij geeft.
Eerlijk dat je zegt dat het jou dit gevoel geeft. Ik zie het als een indringende oproep om te geloven. Niet anders dan Jona deed in Nineve
TSD schreef:4. Eenzijdig vind ik het lied omdat er wel een oproep is tot het komen tot Hem, het geloof in Jezus, maar de notie van ellende, zonde, schuld (behalve wat woorden aan onzekerheid die gewijd worden) wordt feitelijk volledig gemist. Ook dat is niet Bijbels. Het bekende hoofdstuk Jes. 55 heeft het toch ook over "alle gij dorstigen" en "gij die geen geld hebt"? Of Jezus zelf, heeft Hij het niet over "allen die vermoeid en belast zijt"? En als je dat laatste in de tekst wilt lezen ontstaat er toch in elk geval wel een hele oppervlakkige invulling van dat 'vermoeid en belast zijn'.
Dit in mijn vorige post benoemd.
Plaats reactie