Jantje schreef:@freek en @Bezorgd, het is wel jammer dat jullie niet in gaan op de andere Psalmen.
Overigens ben ik het er helemaal mee oneens. Hoe verzin je het?
Geen enkele psalm is aan het begin van een 'wedergeboorte' gedicht.
Jantje schreef:@freek en @Bezorgd, het is wel jammer dat jullie niet in gaan op de andere Psalmen.
Overigens ben ik het er helemaal mee oneens. Hoe verzin je het?
freek schreef:Jantje schreef:@freek en @Bezorgd, het is wel jammer dat jullie niet in gaan op de andere Psalmen.
Overigens ben ik het er helemaal mee oneens. Hoe verzin je het?
Geen enkele psalm is aan het begin van een 'wedergeboorte' gedicht.
Jantje schreef:freek schreef:Jantje schreef:@freek en @Bezorgd, het is wel jammer dat jullie niet in gaan op de andere Psalmen.
Overigens ben ik het er helemaal mee oneens. Hoe verzin je het?
Geen enkele psalm is aan het begin van een 'wedergeboorte' gedicht.
Juiat. En wat maakt dat uit? Feit is wel dat er wordt teruggezien op het vorige leven, de oude mens. Dat is in de liederen van vandaag de dag helaas zelden meer het geval. Daar is dat allemaal een gepasseerd station.
Dus je wilt hiermee zeggen dat je afstapt van de volgorde ellende-verlossing-dankbaarheid?freek schreef:Jantje schreef:freek schreef:Jantje schreef:@freek en @Bezorgd, het is wel jammer dat jullie niet in gaan op de andere Psalmen.
Overigens ben ik het er helemaal mee oneens. Hoe verzin je het?
Geen enkele psalm is aan het begin van een 'wedergeboorte' gedicht.
Juiat. En wat maakt dat uit? Feit is wel dat er wordt teruggezien op het vorige leven, de oude mens. Dat is in de liederen van vandaag de dag helaas zelden meer het geval. Daar is dat allemaal een gepasseerd station.
Dat maakt in elk geval uit voor de wijze waarop, op basis van de geloofsbeleving in psalmen, een noodzakelijk patroon geschetst wordt om de wedergeboorte te beleven.
Jantje schreef:Dus je wilt hiermee zeggen dat je afstapt van de volgorde ellende-verlossing-dankbaarheid?freek schreef:Jantje schreef:freek schreef:
Geen enkele psalm is aan het begin van een 'wedergeboorte' gedicht.
Juiat. En wat maakt dat uit? Feit is wel dat er wordt teruggezien op het vorige leven, de oude mens. Dat is in de liederen van vandaag de dag helaas zelden meer het geval. Daar is dat allemaal een gepasseerd station.
Dat maakt in elk geval uit voor de wijze waarop, op basis van de geloofsbeleving in psalmen, een noodzakelijk patroon geschetst wordt om de wedergeboorte te beleven.
Wandelende schreef:DDD schreef:Ik ben in ieder geval zeker geen aanhanger van het overwinningsleven en ook niet evangelisch.
Dan ben ik in dat kader toch benieuwd naar een reactie op mijn eerdere post hierover.
DDD schreef:Wandelende schreef:DDD schreef:Ik ben in ieder geval zeker geen aanhanger van het overwinningsleven en ook niet evangelisch.
Dan ben ik in dat kader toch benieuwd naar een reactie op mijn eerdere post hierover.
Welke?
Wandelende schreef:DDD schreef:Ehm. De vrijheid van de kinderen Gods is toch een kernpunt in de brieven van Paulus? Ik begrijp niet zo goed wat dat met overwinningsdrijven te maken heeft?
Vrij te zijn van de vloek van de wet en door genade vrij te zijn in Christus. Dat is iets anders dan vrij te zijn van de zonde. Na genade is er nog steeds zonde en soms ook een steeds dieper besef van de zondigheid. Als deze bijzin betrekking zou hebben op het overwinningsleven, zou dat voor mij in tegenspraak zijn met o.a. 1 Joh. 1:6 t/m 2 Joh. 2:2. Christus heeft overwonnen, terwijl in het desbetreffende couplet de taak naar mensen verschoven; Mensen die deze weg gaan. Terwijl Christus de weg is gegaan en alleen door kracht van de Heilige Geest de mens tot leven gewekt kan worden. (Dit soort spreken raakt voor mij dus ook het punt van Gods soevereiniteit)
Jantje schreef:Duidelijk, @freek. Het omzijlen van mijn vraag bevestigt vooralsnog dat je dus niet meer achter Zondag 2 van de Heidelberger Catechismus staat.
Wellicht is het overbodig, maar ik meld toch maar dat ik dat zeer zorgelijk vind. Zo kun je alle Bijbelteksten wel anders gaan lezen. Tsja, Romeinen 3? Dat is geschreven door een gelovige hoor, het is vervult door Romeinen 6, 7 en 8.
J.C. Philpot schreef:O God, Great Father, Lord And King!
O God, great Father, Lord and King!
Our children unto Thee we bring;
And strong in faith, and hope, and love,
We dare Thy steadfast Word to prove.
Thy covenant kindness did of old
Our fathers and their seed enfold;
That ancient promise standeth sure,
And shall while heaven and earth endure.
Look down upon us while we pray,
And visit us in grace today;
These little ones in mercy take
And make them Thine for Jesus’ sake.
While they the outward sign receive,
Wilt Thou Thy Holy Spirit give,
And keep and help them by Thy power
In every hard and trying hour.
Guide Thou their feet in holy ways:
Shine on them through the darkest days;
Uphold them till their life be past,
And bring them all to heaven at last.
Jantje schreef:Duidelijk, @freek. Het omzijlen van mijn vraag bevestigt vooralsnog dat je dus niet meer achter Zondag 2 van de Heidelberger Catechismus staat.
Wellicht is het overbodig, maar ik meld toch maar dat ik dat zeer zorgelijk vind. Zo kun je alle Bijbelteksten wel anders gaan lezen. Tsja, Romeinen 3? Dat is geschreven door een gelovige hoor, het is vervult door Romeinen 6, 7 en 8.
Terug naar “Muziek en Gedichten”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast