Christelijke liederen op de basisschool

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Christelijke liederen op de basisschool

Bericht door Mannetje »

Een vraag aan de forumleden met (klein)kinderen op de basisschool (of leerkrachten, die kunnen er vast ook iets zinnigs over zeggen):
Welke christelijke liederen worden er gezongen en hoe worden ze begeleid?

'Onze' situatie wil ik later beschrijven, maar discussie daarover stel ik liever uit totdat ik meer weet over andere scholen.

Ps.
Natuurlijk wil ik niemand uitsluiten, maar ik ben vooral op zoek naar ervaringen vanuit de reformatorische hoek, of christelijk op reformatorische grondslag.
-
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Christelijke liederen op de basisschool

Bericht door Hendrikus »

Mannetje schreef:Een vraag aan de forumleden met (klein)kinderen op de basisschool (of leerkrachten, die kunnen er vast ook iets zinnigs over zeggen):
Welke christelijke liederen worden er gezongen en hoe worden ze begeleid?

'Onze' situatie wil ik later beschrijven, maar discussie daarover stel ik liever uit totdat ik meer weet over andere scholen.

Ps.
Natuurlijk wil ik niemand uitsluiten, maar ik ben vooral op zoek naar ervaringen vanuit de reformatorische hoek, of christelijk op reformatorische grondslag.
Toen onze kinderen naar de ref. basisschool gingen, was het liedmateriaal nog behoorlijk breed: psalmen, maar ook gezangen en liederen uit "Alles wordt nieuw". Later heeft het schoolbestuur de touwtjes aangehaald en mag er bijna niks meer gezongen worden buiten de psalmen. Zelfs een kerstlied bij de kerstviering ligt al gevoelig.
Maar het verschilt wel heel erg per plaats / school / schoolvereniging. Nog niet zo lang geleden stond er in het RD een foto van een een ref. school in Amersfoort waar men ook uit Weerklank zingt.
Voor scholen die zijn aangesloten bij het Kersten Onderwijscentrum (GGiN) is de bundel "Elk zing' Zijn lof" ontwikkeld.
Op prot. chr. basisscholen is het veel Elly & Rikkert, Marcel & Lydia Zimmer, Opwekking for kids - en dan met Youtube als "begeleiding". Helaas wordt daar veel minder (en minder goed) gezongen dan op ref. basisscholen.

Wat het begeleiden betreft: veel wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van het digibord, en dan is bijvoorbeeld Psalmboek.nl een site die veelvuldig wordt aangeklikt. Helaas stelt het muziekonderwijs op de pabo's niet zoveel meer voor: de tijd dat elke meester of juf wel een instrument kon bespelen is voorbij. De tijd dat in elk schoollokaal wel een (trap)orgel stond ook.
~~Soli Deo Gloria~~
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijke liederen op de basisschool

Bericht door DDD »

Waarom is het bestuursklimaat in Rijssen zo extreem geworden? Dat was daar van oudsher toch niet het geval. Volgens mij zingen ze op de reformatorische scholen hier ook gewoon Elly en Rikkert.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Christelijke liederen op de basisschool

Bericht door samanthi »

De oudste van ons is 34 en de jongste 21, op de reformatorische basisschool werden wel gezangen gezongen en ook uit alles wordt nieuw en liedjes van Elly en Rikkert, de begeleiding was verschillend gitaar, orgel, fluit en een a-muzikale meester zette een CD op. Deze meester heeft de kinderen wel alle wijzen van de psalmen aangeleerd, dat vind ik heel kostbaar omdat je daar je hele leven iets aan heeft.

Op de PCB waar de jongste op gezeten hebben toe de school opgeheven werd, zongen ze opwekking en gezangen uit de herormde bundel, maar geen psalmen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christelijke liederen op de basisschool

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Waarom is het bestuursklimaat in Rijssen zo extreem geworden? Dat was daar van oudsher toch niet het geval. Volgens mij zingen ze op de reformatorische scholen hier ook gewoon Elly en Rikkert.
Op het risico af (helaas dat het gezegd moet worden!) dat er weer een onverkwikkelijke gedachtewisseling ontstaat moet ik toch zeggen dat liedjes van Elly en Rikkert puur remonstrants zijn, en ook over zonde en genade wordt heel oppervlakkig gedaan. Het echte wonder van genade is er niet te horen. Ik heb zelf wel wat van die liedjes gehoord, maar ze echt van een heel hoog EO-gehalte, wat dus niet bij de reformatorische school past.

Zelf zat ik op een 'gewone' Christelijke school, en moesten dus elke week een lied leren. Meestal overheersten de gezangen (ik meen uit de bundel van 1938) de psalmen. Kort nadat onze 'lagere-school-tijd' erop zat hoorde ik dat er gezongen werd uit de nieuwe psalmberijming. Mijn nichtjes zaten toen nog op die school, en mijn oom heeft een goed gesprek gehad met het toenmalige 'hoofd der school', en mijn nichtjes kregen vrijstelling: ze mochten 1773 blijven leren. Zo was ook onze ervaring met de Bijbelvertaling: We leerden teksten (zoals heel Lukas 2) uit de Nieuwe Vertaling, maar wij kregen destijds vrijstelling en mochten uit de Statenvertaling leren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Christelijke liederen op de basisschool

Bericht door Orchidee »

Alsof oudere vertalingen alléén maar goed zijn:-(
Er word hier door sommigen écht gedacht dat mensen nu dommer zijn om goed te vertalen:-(

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christelijke liederen op de basisschool

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Alsof oudere vertalingen alléén maar goed zijn:-(
Er word hier door sommigen écht gedacht dat mensen nu dommer zijn om goed te vertalen:-(
Daar gaat het niet om, u begrijpt het verkeerd. Het gaat niet om de menselijke kennis. Of misschien juist wel vanwege het menselijke erin.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Christelijke liederen op de basisschool

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef: Op het risico af (helaas dat het gezegd moet worden!) dat er weer een onverkwikkelijke gedachtewisseling ontstaat moet ik toch zeggen dat liedjes van Elly en Rikkert puur remonstrants zijn, en ook over zonde en genade wordt heel oppervlakkig gedaan. Het echte wonder van genade is er niet te horen. Ik heb zelf wel wat van die liedjes gehoord, maar ze echt van een heel hoog EO-gehalte, wat dus niet bij de reformatorische school past.
Welke liedjes zijn remonstrants? Wordt er echt oppervlakkig gedaan over zonde en genade?
Zeker als je naar de eerste Christelijke platen van ze kijkt (levend water, al je haren zijn geteld, de late regen, alles in alles) dan zie ik de oppervlakkigheid niet zo.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christelijke liederen op de basisschool

Bericht door -DIA- »

parsifal schreef:
-DIA- schreef: Op het risico af (helaas dat het gezegd moet worden!) dat er weer een onverkwikkelijke gedachtewisseling ontstaat moet ik toch zeggen dat liedjes van Elly en Rikkert puur remonstrants zijn, en ook over zonde en genade wordt heel oppervlakkig gedaan. Het echte wonder van genade is er niet te horen. Ik heb zelf wel wat van die liedjes gehoord, maar ze echt van een heel hoog EO-gehalte, wat dus niet bij de reformatorische school past.
Welke liedjes zijn remonstrants? Wordt er echt oppervlakkig gedaan over zonde en genade?
Zeker als je naar de eerste Christelijke platen van ze kijkt (levend water, al je haren zijn geteld, de late regen, alles in alles) dan zie ik de oppervlakkigheid niet zo.
Dan zouden we een liedbespreking moeten doen. Het ligt er trouwens duidelijk bovenop, maar ik merk wel dat velen het niet onderscheiden. Ik voel me momenteel koortsig en heb vannacht weinig kunnen slapen. Als u het goed vind dus vandaag liever niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Christelijke liederen op de basisschool

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
parsifal schreef:
-DIA- schreef: Op het risico af (helaas dat het gezegd moet worden!) dat er weer een onverkwikkelijke gedachtewisseling ontstaat moet ik toch zeggen dat liedjes van Elly en Rikkert puur remonstrants zijn, en ook over zonde en genade wordt heel oppervlakkig gedaan. Het echte wonder van genade is er niet te horen. Ik heb zelf wel wat van die liedjes gehoord, maar ze echt van een heel hoog EO-gehalte, wat dus niet bij de reformatorische school past.
Welke liedjes zijn remonstrants? Wordt er echt oppervlakkig gedaan over zonde en genade?
Zeker als je naar de eerste Christelijke platen van ze kijkt (levend water, al je haren zijn geteld, de late regen, alles in alles) dan zie ik de oppervlakkigheid niet zo.
Dan zouden we een liedbespreking moeten doen. Het ligt er trouwens duidelijk bovenop, maar ik merk wel dat velen het niet onderscheiden. Ik voel me momenteel koortsig en heb vannacht weinig kunnen slapen. Als u het goed vind dus vandaag liever niet.

Ik wil even opmerken dat een derde van de psalmen die wij zingen door remonstranten op rijm gezet zijn.
Dat is echt terug te zien.

Dat beteknd niet dat ik ze afschrijf, maar dat betekend dat ik ze niet verheerlijk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Christelijke liederen op de basisschool

Bericht door Tiberius »

Er zit overigens wel verschil tussen remonstrantse liederen en liederen die door remonstranten op rijm zijn gezet.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Christelijke liederen op de basisschool

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:Er zit overigens wel verschil tussen remonstrantse liederen en liederen die door remonstranten op rijm zijn gezet.
Ja, maar het zou goed zijn om aan te geven in welke zin de liederen van Elly en Rikkert remonstrants zijn. Ik weet dat er mensen zijn die moeite hebben met bijvoorbeeld de tekst van "Een parel in Gods hand", maar deze tekst in niet remonstrants, juist niet!
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christelijke liederen op de basisschool

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
parsifal schreef:
-DIA- schreef: Op het risico af (helaas dat het gezegd moet worden!) dat er weer een onverkwikkelijke gedachtewisseling ontstaat moet ik toch zeggen dat liedjes van Elly en Rikkert puur remonstrants zijn, en ook over zonde en genade wordt heel oppervlakkig gedaan. Het echte wonder van genade is er niet te horen. Ik heb zelf wel wat van die liedjes gehoord, maar ze echt van een heel hoog EO-gehalte, wat dus niet bij de reformatorische school past.
Welke liedjes zijn remonstrants? Wordt er echt oppervlakkig gedaan over zonde en genade?
Zeker als je naar de eerste Christelijke platen van ze kijkt (levend water, al je haren zijn geteld, de late regen, alles in alles) dan zie ik de oppervlakkigheid niet zo.
Dan zouden we een liedbespreking moeten doen. Het ligt er trouwens duidelijk bovenop, maar ik merk wel dat velen het niet onderscheiden. Ik voel me momenteel koortsig en heb vannacht weinig kunnen slapen. Als u het goed vind dus vandaag liever niet.

Ik wil even opmerken dat een derde van de psalmen die wij zingen door remonstranten op rijm gezet zijn.
Dat is echt terug te zien.

Dat beteknd niet dat ik ze afschrijf, maar dat betekend dat ik ze niet verheerlijk.
Dat is me bekend, voornamelijk die van het Genootschap Laus Deo, Salus Populo.

We hebben een tijd gehad dat we ook psalmen anders zongen.
Enkele bekende voorbeelden:

Niet: Die met ons lot bewogen
Maar: Die in Zichzelf bewogen

Ook in Psalm 1 is het "spoor der deugd" iets wat uit die kringen kwam.
En Psalm 33
Niet: Weer steeds alle smart
Maar: Heilig alle smart
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Christelijke liederen op de basisschool

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
samanthi schreef: Ik wil even opmerken dat een derde van de psalmen die wij zingen door remonstranten op rijm gezet zijn.
Dat is echt terug te zien.
Dat is me bekend, voornamelijk die van het Genootschap Laus Deo, Salus Populo.
Een derde, dat is wel weer wat overdreven. Met name van Lucretia van Merken (de dichteres van 't Hijgend hert) is bekend dat zij remonstrants was.
Sommige psalmen uit 1773 bevatten uitdrukkingen die aan het verlichtingsdenken zijn ontsproten (deugd, opperheer, volzalig wezen etc.) maar dat is niet hetzelfde als remonstrantisme
De berijming van 1968 ligt in 't algemeen dichter bij de Bijbel dan die van 1773, dus aandringen op het vasthouden aan de 'oude berijming' alsof die zuiverder zou zijn, is onhoudbaar. Dan wil je bij het oude blijven omdat het oud is, omdat je tegen vernieuwing bent, maar inhoudelijk kun je dat niet staven.
~~Soli Deo Gloria~~
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Christelijke liederen op de basisschool

Bericht door Mannetje »

Terug naar het onderwerp...

Eigenlijk hoop ik op meer ervaringen voor discussie losbarst.
-
Plaats reactie