Orgelmuziek in de eredienst

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef: Ik vind het altijd mooi als de organist direkt na het Amen, een passend stuk speelt. Als voorbereiding op de Psalm die we gaan zingen. Dan is het vaak een heel ander stuk, een bewerking van een gezang of zo. Maar dan ben je voor mij een goede organist. :)
O help, bewaar ons voor profeten op de orgelbank :cry
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: Ik vind het altijd mooi als de organist direkt na het Amen, een passend stuk speelt. Als voorbereiding op de Psalm die we gaan zingen. Dan is het vaak een heel ander stuk, een bewerking van een gezang of zo. Maar dan ben je voor mij een goede organist. :)
O help, bewaar ons voor profeten op de orgelbank :cry
Nou zeg. Wat heeft dat nu met profetie te maken? :bobo
Er zijn predikanten die daar dan een opmerking over maken en de organist bedanken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Hendrikus schreef:
Mara schreef: Ik vind het altijd mooi als de organist direkt na het Amen, een passend stuk speelt. Als voorbereiding op de Psalm die we gaan zingen. Dan is het vaak een heel ander stuk, een bewerking van een gezang of zo. Maar dan ben je voor mij een goede organist. :)
O help, bewaar ons voor profeten op de orgelbank :cry
Nou zeg. Wat heeft dat nu met profetie te maken? :bobo
Er zijn predikanten die daar dan een opmerking over maken en de organist bedanken.
Het is een gangbare uitdrukking* voor organisten die op die manier een persoonlijke reactie menen te moeten geven op de preek.
Maar daar zit je er als organist niet voor. Je zit er om de gemeentezang in goede banen te leiden. Preken laten we liever aan de dominee over.
Stel je voor dat elk gemeentelid na de preek zijn of haar persoonlijke reactie op het gesprokene kenbaar zou gaan maken...

* Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door eilander »

Het kan natuurlijk niet het criterium zijn voor een goede organist, maar af en toe moet dit best kunnen.
De kwalificatie 'profeet op de orgelbank' heb ik altijd als heel postief gezien. Hadden we maar wat meer Jan Zwarts...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door eilander »

Het is toch wel gebruikelijk om een uitleidend orgelspel op de preek te laten aansluiten, of laat je dat ook aan de dominee over?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef: Het is een gangbare uitdrukking* voor organisten die op die manier een persoonlijke reactie menen te moeten geven op de preek.
Maar daar zit je er als organist niet voor. Je zit er om de gemeentezang in goede banen te leiden. Preken laten we liever aan de dominee over.
Stel je voor dat elk gemeentelid na de preek zijn of haar persoonlijke reactie op het gesprokene kenbaar zou gaan maken...
Als ik de kerk binnenkom, begin ik al met luisteren. Ik kan echt genieten van het improviseren voor de dienst. Als ik online luister, laat ik hem net zolang aanstaan totdat het orgel er mee ophoud.
Voor mij voegt het nl. iets toe.
En als de dominee het in zijn preek heeft gehad over de leiding van de Heere in je leven, de organist speelt na het Amen dan:
Psalm 71 of Heer'wijs mij de weg, dan vind ik dat een hele mooie aanvulling.
eilander schreef:Het kan natuurlijk niet het criterium zijn voor een goede organist, maar af en toe moet dit best kunnen.
De kwalificatie 'profeet op de orgelbank' heb ik altijd als heel postief gezien. Hadden we maar wat meer Jan Zwarts...
Het geeft wel aan dat hij dan goed geluisterd heeft en niet heeft zitten dutten achter zn gordijntjes. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Orchidee »

Haha "dutten achter de gordijntjes"
Bij ons zit niemand achter de gordijntjes

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:Het is toch wel gebruikelijk om een uitleidend orgelspel op de preek te laten aansluiten, of laat je dat ook aan de dominee over?
Mara had het over het zogenaamde meditatief orgelspel dat hier en daar soms meteen na de preek volgt: da's iets heel anders dan uitleidend orgelspel.

Maar ook het uitleidend orgelspel (als de kerk uitgaat) hoeft niet per definitie aan te sluiten op de preek. Een organist die een goed stuk heeft voorbereid om na de dienst te spelen, kán al luisterend naar de preek besluiten om toch maar iets anders als uitleidend orgelspel te spelen, maar dat hoéft niet per se.

Echter is het uitleidend orgelspel, terwijl de gemeente het kerkgebouw verlaat, iets dat sowieso moet. En meteen aansluitend op het Amen van de preek een persoonlijke reactie van meneer of mevrouw de organist, dat hoeft echt niet, en daar zit ik ook geenszins op te wachten. Net zo min als op de geheel persoonlijke reactie op de preek van de meneer of mevrouw in de bank naast me.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door DDD »

Daarover kun je van mening verschillen. Ik ben altijd wel benieuwd naar de mening van de meneer of de mevrouw naast me.

Maar dat geheel terzijde.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:Daarover kun je van mening verschillen. Ik ben altijd wel benieuwd naar de mening van de meneer of de mevrouw naast me.

Maar dat geheel terzijde.
Ja, m ik ook. Ik ben altijd benieuwd of de mensen het gehoorde 'gaarne aannemen' of verwerpen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Mara »

Wat een gezeur weer zeg. :jongle
Dit gaat echt nergens over.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door olfie »

Mara schreef:Wat een gezeur weer zeg. :jongle
Dit gaat echt nergens over.
;)
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Desiree »

:haha. Klinkt trouwens wel uitnodigend wat Mara allemaal vertelt..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:Wat een gezeur weer zeg. :jongle
Dit gaat echt nergens over.
jij begon :haha
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: Ik vind het altijd mooi als de organist direkt na het Amen, een passend stuk speelt. Als voorbereiding op de Psalm die we gaan zingen. Dan is het vaak een heel ander stuk, een bewerking van een gezang of zo. Maar dan ben je voor mij een goede organist. :)
O help, bewaar ons voor profeten op de orgelbank :cry
Ik gebruik voor psalm 121 wel eens een voorspel van Cor van Dijk, hierin zit de melodie van "wat de toekomst brengen moge" in de sopraan en de melodie van psalm 121 in de tenor, door elkaar heen. Als voorbereiding op psalm 121 die gezongen gaat worden.
Of een bewerking van "als een hert dat verlangt" bij psalm 42 (tijdens de collecte).
Dat heeft mijns inziens niets te maken met een goede organist, maar ook niet direct met een profeet denk ik.

Overigens speel ik vanaf een tablet, dus ik kan heel makkelijk switchen van voorspelen, of na de dienst, aangezien hier zo'n beetje al m'n muziek op staat. Ideaal. :)
Plaats reactie