Het zingen van onbekende psalmen

Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Moderamen »

Ik vind dit maar een discussie om iets heel kleins. M.i. is het een rechtzinnig gebruik wat geen nut heeft, maar als een predikant zich er fijn bij voelt dan moet hij het zeker doen.
Jo-Ann schreef:Als je niet kunt lezen, is het erg fijn als het hele versje voorgelezen wordt.
Als je eenmaal aan het zingen bent weet je echt niet meer hoe de tekst luidde. Probeer iemand uit je omgeving maar eens 10 willekeurige regels uit een boek hardop aan jou voor te lezen (eenmalig!) zodat jij het daarna foutloos op kan zeggen. Conclusie: dat werkt helemaal niet, tenzij je bijzonder intelligent bent.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Jo-Ann »

Moderamen schreef:Ik vind dit maar een discussie om iets heel kleins. M.i. is het een rechtzinnig gebruik wat geen nut heeft, maar als een predikant zich er fijn bij voelt dan moet hij het zeker doen.
Als je eenmaal aan het zingen bent weet je echt niet meer hoe de tekst luidde. Probeer iemand uit je omgeving maar eens 10 willekeurige regels uit een boek hardop aan jou voor te lezen (eenmalig!) zodat jij het daarna foutloos op kan zeggen. Conclusie: dat werkt helemaal niet, tenzij je bijzonder intelligent bent.
Het is inderdaad een discussie om iets kleins, maar ik wil graag nog verder toelichten :-)
Natuurlijk werkt het niet als het een totaal onbekend versje is. Als het een 'bekend' versje is, waarvan je verschillende verzen uit een psalm kent, is het fijn om de zinnen vooraf te horen. Je weet dan als het ware al welke zinnen er gaan komen en dit vergemakkelijkt het meezingen.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Moderamen »

Maar... Met die redenatie heb je genoeg aan de eerste zin, want je zegt: het versje is immers bekend. In Nederland zijn gelukkig maar 250.000 mensen die onder de categorie analfabeet gerekend worden.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Jo-Ann »

Moderamen schreef:Maar... Met die redenatie heb je genoeg aan de eerste zin, want je zegt: het versje is immers bekend.
Sorry, ik lach even...
Maar ik ben nog niet duidelijk genoeg.
Voorbeeld psalm 69. Veel zinnen zijn bekend, maar de psalmversjes in hun geheel zijn niet allemaal vanzelfsprekend. Door het versje eerst te horen voorlezen, weet je welke zinnen wel en niet in het psalmvers voorkomen. En kun je makkelijker met de gemeente meezingen.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Moderamen »

Jo-Ann schreef: Veel zinnen zijn bekend, maar de psalmversjes in hun geheel zijn niet allemaal vanzelfsprekend. Door het versje eerst te horen voorlezen, weet je welke zinnen wel en niet in het psalmvers voorkomen. En kun je makkelijker met de gemeente meezingen.
Een gemeente is geen kleuterschool. Dat kan je lezen in je psalmboek, ook als je laaggeletterd bent. Alleen analfabeten kunnen dat echt niet lezen, maar die zitten lang niet in alle gemeenten. Maar voor die categorie worden psalmen tegenwoordig helemaal niet meer voorgelezen. Dat is puur een ingeslopen gewoonte. De een vindt het een fijne gewoonte, de ander niet.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Jo-Ann »

Moderamen schreef:
Jo-Ann schreef: Veel zinnen zijn bekend, maar de psalmversjes in hun geheel zijn niet allemaal vanzelfsprekend. Door het versje eerst te horen voorlezen, weet je welke zinnen wel en niet in het psalmvers voorkomen. En kun je makkelijker met de gemeente meezingen.
Een gemeente is geen kleuterschool. Dat kan je lezen in je psalmboek, ook als je laaggeletterd bent. Alleen analfabeten kunnen dat echt niet lezen, maar die zitten lang niet in alle gemeenten. Maar voor die categorie worden psalmen tegenwoordig helemaal niet meer voorgelezen. Dat is puur een ingeslopen gewoonte. De een vindt het een fijne gewoonte, de ander niet.
Hoho, ik had het over visueel beperkten/gehandicapten.
En voor deze categorie mensen (en mogelijk ook anderen) is het fijn als een vers in zijn geheel wordt voorgelezen.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Vorst »

Ik geloof er niets van dat er predikanten zijn die om deze reden psalmverzen voordragen. Degenen die het doen zien dat meer als toppunt van rechtzinnigheid getuige het feit dat woorden als 'Heere' expliciet met drie e's worden voorgedragen terwijl dat niet in het vers staat en al helemaal niet te zingen is - en dat het liefst op een jammerende toon. Op die manier wordt het inderdaad een vertoning die nergens toe dient dan om zichzelf graag te horen.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Jo-Ann »

Tja, tegen al deze vooronderstellingen kan ik niet op.
Laat ik dan maar hopen dat deze denkbeelden niet kloppen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Hendrikus »

Jo-Ann schreef:
Moderamen schreef:
Jo-Ann schreef: Veel zinnen zijn bekend, maar de psalmversjes in hun geheel zijn niet allemaal vanzelfsprekend. Door het versje eerst te horen voorlezen, weet je welke zinnen wel en niet in het psalmvers voorkomen. En kun je makkelijker met de gemeente meezingen.
Een gemeente is geen kleuterschool. Dat kan je lezen in je psalmboek, ook als je laaggeletterd bent. Alleen analfabeten kunnen dat echt niet lezen, maar die zitten lang niet in alle gemeenten. Maar voor die categorie worden psalmen tegenwoordig helemaal niet meer voorgelezen. Dat is puur een ingeslopen gewoonte. De een vindt het een fijne gewoonte, de ander niet.
Hoho, ik had het over visueel beperkten/gehandicapten.
En voor deze categorie mensen (en mogelijk ook anderen) is het fijn als een vers in zijn geheel wordt voorgelezen.
Als er twee verzen van Psalm 68 moeten worden gezongen, en de predikant leest die helemaal voor - twee verzen van elk twáálf regels! - dan geloof je toch zelf niet dat dat enig nut heeft voor die mensen waar jij het over hebt?
Het is niet meer dan een lege traditie. Welke bedoelingen daarachter zitten, of dat nou het uitstralen van rechtzinnigheid is of niet, daar wil ik afblijven. Maar het is totaal nutteloos en kan dus beter achterwege blijven.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
Jo-Ann schreef:
Moderamen schreef:
Jo-Ann schreef: Veel zinnen zijn bekend, maar de psalmversjes in hun geheel zijn niet allemaal vanzelfsprekend. Door het versje eerst te horen voorlezen, weet je welke zinnen wel en niet in het psalmvers voorkomen. En kun je makkelijker met de gemeente meezingen.
Een gemeente is geen kleuterschool. Dat kan je lezen in je psalmboek, ook als je laaggeletterd bent. Alleen analfabeten kunnen dat echt niet lezen, maar die zitten lang niet in alle gemeenten. Maar voor die categorie worden psalmen tegenwoordig helemaal niet meer voorgelezen. Dat is puur een ingeslopen gewoonte. De een vindt het een fijne gewoonte, de ander niet.
Hoho, ik had het over visueel beperkten/gehandicapten.
En voor deze categorie mensen (en mogelijk ook anderen) is het fijn als een vers in zijn geheel wordt voorgelezen.
Als er twee verzen van Psalm 68 moeten worden gezongen, en de predikant leest die helemaal voor - twee verzen van elk twáálf regels! - dan geloof je toch zelf niet dat dat enig nut heeft voor die mensen waar jij het over hebt?
Het is niet meer dan een lege traditie. Welke bedoelingen daarachter zitten, of dat nou het uitstralen van rechtzinnigheid is of niet, daar wil ik afblijven. Maar het is totaal nutteloos en kan dus beter achterwege blijven.
Gefrustreerd zijn mag best maar ga dat uitventen bij een psycholoog en niet op een forum.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Jo-Ann »

Hendrikus schreef: Ala er twee verzen van Psalm 68 moeten worden gezongen, en de predikant leest die helemaal voor - twee verzen van elk twáálf regels! - dan geloof je toch zelf niet dat dat enig nut heeft voor die mensen waar jij het over
Bij Psalm 68 heeft het meer nut dan bij psalm 149 (ik noem maar wat). Juist omdat psalm 68 gedeeltelijk bekend is en psalm 149 niet. Mee (kunnen) zingen valt bij die laatste psalm al af.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Hendrikus »

huisman schreef:
Hendrikus schreef:
Jo-Ann schreef:
Moderamen schreef: Hoho, ik had het over visueel beperkten/gehandicapten.
En voor deze categorie mensen (en mogelijk ook anderen) is het fijn als een vers in zijn geheel wordt voorgelezen.
Als er twee verzen van Psalm 68 moeten worden gezongen, en de predikant leest die helemaal voor - twee verzen van elk twáálf regels! - dan geloof je toch zelf niet dat dat enig nut heeft voor die mensen waar jij het over hebt?
Het is niet meer dan een lege traditie. Welke bedoelingen daarachter zitten, of dat nou het uitstralen van rechtzinnigheid is of niet, daar wil ik afblijven. Maar het is totaal nutteloos en kan dus beter achterwege blijven.
Gefrustreerd zijn mag best maar ga dat uitventen bij een psycholoog en niet op een forum.
Kijk aan, het orakel is nog wakker :wiz
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10450
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Zita »

Vriendelijk en ontopic, aub
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door CvdW »

Ik heb het even over een leesdienst.

Uit eigen ervaring weet ik dat versjes helemaal opgelezen worden. Dit wordt gedaan om de anderhalf uur vol te krijgen.
Ik vind dat een slimme aanpak.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Dodo »

Voor visueel gehandicapten zijn allerlei hulpmiddelen. Braille, loepen, grote-letterboeken en meer. Ze leunen echt niet op het voorlezen van het psalmvers door de voorganger.
Plaats reactie