Het zingen van onbekende psalmen

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door eilander »

Als je het niet hier las, zou je niet geloven dat mensen kunnen discussieren over de vraag of de dominee nu twee regels of alle regels van de psalm moet voorlezen...
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door mcgk »

Wacht even... Vreemde in Jeruzalem, maar het komt dus voor dat er predikanten zijn die eerst alle psalmversjes gaan voorlezen en daarna ga je het ook nog met de gehele gemeente zingen? Zoiets heb ik nog nooit gehoord... :D
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door ejvl »

Ontopic:
Als team organisten, hebben wij de predikant gevraagd iedere dienst minimaal 1 onbekende psalm te laten zingen.
Dit werkt heel goed. Na enige tijd is ook hoorbaar dat het zingen beter gaat.
Als organist speel ik een onbekende psalm wel helemaal voor, dat wordt ook gewaardeerd. Begeleiding met sterke uitkomende stem, bijvoorbeeld mixtuur of trompet +sesqualter, gaat altijd prima!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Mara »

ejvl schreef:Ontopic:
Als team organisten, hebben wij de predikant gevraagd iedere dienst minimaal 1 onbekende psalm te laten zingen.
Dit werkt heel goed. Na enige tijd is ook hoorbaar dat het zingen beter gaat.
Als organist speel ik een onbekende psalm wel helemaal voor, dat wordt ook gewaardeerd. Begeleiding met sterke uitkomende stem, bijvoorbeeld mixtuur of trompet +sesqualter, gaat altijd prima!
Je kunt het ook nog anders oplossen.
De eerste Psalm die in de dienst gezongen wordt, hoeft niet persé bij de preek te horen, toch?
Wij hebben zo de ritmische geoefend, door ze echt op volgorde te gaan zingen. Dan komen ze allemaal aan bod.
De bekende Psalmen kunnen nl ook best wat lastiger zijn als je het ritme nog niet goed te pakken hebt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door DDD »

De eerste psalm hoeft zeker niet bij de preek te horen. Dat zou ook wat merkwaardig zijn, want behalve de dominee en de organist heeft meestal niemand enig idee waar de preek over zal gaan.

Maar niet alle psalmen zijn mijns inziens geschikt voor bij de opening van de eredienst, net zo min als alle psalmen geschikt zijn voor een begrafenis of bij de geboorte van een kind.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door eilander »

Mara schreef:
ejvl schreef:Ontopic:
Als team organisten, hebben wij de predikant gevraagd iedere dienst minimaal 1 onbekende psalm te laten zingen.
Dit werkt heel goed. Na enige tijd is ook hoorbaar dat het zingen beter gaat.
Als organist speel ik een onbekende psalm wel helemaal voor, dat wordt ook gewaardeerd. Begeleiding met sterke uitkomende stem, bijvoorbeeld mixtuur of trompet +sesqualter, gaat altijd prima!
Je kunt het ook nog anders oplossen.
De eerste Psalm die in de dienst gezongen wordt, hoeft niet persé bij de preek te horen, toch?
Wij hebben zo de ritmische geoefend, door ze echt op volgorde te gaan zingen. Dan komen ze allemaal aan bod.
De bekende Psalmen kunnen nl ook best wat lastiger zijn als je het ritme nog niet goed te pakken hebt.
Best een goed idee, ik zou er wel vóór zijn. Maar je moet ook nuchter zijn: eens per drie jaar Psalm 7 zingen helpt ook niet echt...
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door DDD »

Er zijn toch zeker 110 kerkdiensten per jaar in de gemiddelde reformatorische kerk? Misschien nog wel meer.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door eilander »

DDD schreef:Er zijn toch zeker 110 kerkdiensten per jaar in de gemiddelde reformatorische kerk? Misschien nog wel meer.
Je begrijpt evengoed wel wat ik bedoel, denk ik.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door huisman »

eilander schreef:
DDD schreef:Er zijn toch zeker 110 kerkdiensten per jaar in de gemiddelde reformatorische kerk? Misschien nog wel meer.
Je begrijpt evengoed wel wat ik bedoel, denk ik.
Er zijn 1454 psalmverzen in de berijming van 1776. Die zing je niet allemaal in één jaar in 110 erediensten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Mara »

DDD schreef:De eerste psalm hoeft zeker niet bij de preek te horen. Dat zou ook wat merkwaardig zijn, want behalve de dominee en de organist heeft meestal niemand enig idee waar de preek over zal gaan.

Maar niet alle psalmen zijn mijns inziens geschikt voor bij de opening van de eredienst, net zo min als alle psalmen geschikt zijn voor een begrafenis of bij de geboorte van een kind.
Het betreft zondagse erediensten.
eilander schreef:Best een goed idee, ik zou er wel vóór zijn. Maar je moet ook nuchter zijn: eens per drie jaar Psalm 7 zingen helpt ook niet echt...
Er zijn 150 Psalmen, op 52 zondagen heb je er dan al 104 doorlopen hoor.
Bovendien zijn er echt wel predikanten die ook Psalm 7 (en andere minder bekende) laten zingen.
huisman schreef:Er zijn 1454 psalmverzen in de berijming van 1776. Die zing je niet allemaal in één jaar in 110 erediensten.
Je hoeft de tekst niet volledig uit je hoofd te leren, dat is simpelweg niet te doen, maar het gaat hoofdzakelijk om de melodie - en in ons geval ook het ritme - van de Psalmen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door huisman »

Mara schreef:
DDD schreef:De eerste psalm hoeft zeker niet bij de preek te horen. Dat zou ook wat merkwaardig zijn, want behalve de dominee en de organist heeft meestal niemand enig idee waar de preek over zal gaan.

Maar niet alle psalmen zijn mijns inziens geschikt voor bij de opening van de eredienst, net zo min als alle psalmen geschikt zijn voor een begrafenis of bij de geboorte van een kind.
Het betreft zondagse erediensten.
eilander schreef:Best een goed idee, ik zou er wel vóór zijn. Maar je moet ook nuchter zijn: eens per drie jaar Psalm 7 zingen helpt ook niet echt...
Er zijn 150 Psalmen, op 52 zondagen heb je er dan al 104 doorlopen hoor.
Bovendien zijn er echt wel predikanten die ook Psalm 7 (en andere minder bekende) laten zingen.
huisman schreef:Er zijn 1454 psalmverzen in de berijming van 1776. Die zing je niet allemaal in één jaar in 110 erediensten.
Je hoeft de tekst niet volledig uit je hoofd te leren, dat is simpelweg niet te doen, maar het gaat hoofdzakelijk om de melodie - en in ons geval ook het ritme - van de Psalmen.
Wij zingen op hele noten. Hoeven wij ook niet te wennen aan het ritme. :langue
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door DDD »

Als alle predikanten fatsoenlijk de tijd zouden nemen om geschikte psalmen of gezangen uit te (laten) zoeken, dan was dit hele probleem niet aan de orde. Gemeenten waar regelmatig predikanten voorgaan die hun best doen op de psalmkeuze, hebben niet te maken met onbekende psalmen ook.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Als alle predikanten fatsoenlijk de tijd zouden nemen om geschikte psalmen of gezangen uit te (laten) zoeken, dan was dit hele probleem niet aan de orde. Gemeenten waar regelmatig predikanten voorgaan die hun best doen op de psalmkeuze, hebben niet te maken met onbekende psalmen ook.
Het hoeft niet altijd gemakzucht of luiheid te zijn. Ik denk dat er vaak ook angst achter zit. "Die slaan we maar over, want die kennen ze vast niet. En dan is het zingen niet om aan te horen. Laten we maar aan de veilige kant blijven, 25, 42, 86....".
Angst is een slechte raadgever. Daar krijg je heel erg dunne psalmboekjes van.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Orchidee »

CvdW schreef:Ik heb het even over een leesdienst.

Uit eigen ervaring weet ik dat versjes helemaal opgelezen worden. Dit wordt gedaan om de anderhalf uur vol te krijgen.
Ik vind dat een slimme aanpak.
Slim?
Vreemd om te denken dat een kerkdienst anderhalf uur MOET duren om als een GOEDE dienst bestempeld te wordenAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Als alle predikanten fatsoenlijk de tijd zouden nemen om geschikte psalmen of gezangen uit te (laten) zoeken, dan was dit hele probleem niet aan de orde. Gemeenten waar regelmatig predikanten voorgaan die hun best doen op de psalmkeuze, hebben niet te maken met onbekende psalmen ook.
Het hoeft niet altijd gemakzucht of luiheid te zijn. Ik denk dat er vaak ook angst achter zit. "Die slaan we maar over, want die kennen ze vast niet. En dan is het zingen niet om aan te horen. Laten we maar aan de veilige kant blijven, 25, 42, 86....".
Angst is een slechte raadgever. Daar krijg je heel erg dunne psalmboekjes van.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat een predikant daar bang voor zou zijn. Maar goed. Predikanten zijn er ook in alle soorten en maten.
Plaats reactie