Het zingen van onbekende psalmen

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef:Als alle predikanten fatsoenlijk de tijd zouden nemen om geschikte psalmen of gezangen uit te (laten) zoeken, dan was dit hele probleem niet aan de orde. Gemeenten waar regelmatig predikanten voorgaan die hun best doen op de psalmkeuze, hebben niet te maken met onbekende psalmen ook.
Het hoeft niet altijd gemakzucht of luiheid te zijn. Ik denk dat er vaak ook angst achter zit. "Die slaan we maar over, want die kennen ze vast niet. En dan is het zingen niet om aan te horen. Laten we maar aan de veilige kant blijven, 25, 42, 86....".
Angst is een slechte raadgever. Daar krijg je heel erg dunne psalmboekjes van.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat een predikant daar bang voor zou zijn. Maar goed. Predikanten zijn er ook in alle soorten en maten.
Zeker weten van wel. Ik spreek ze regelmatig, die veiligheidshalve maar het dunne psalmboekje blijven hanteren. Gelukkig komen bij ons de liturgieën vaak al enkele dagen van tevoren per mail bij de organisten binnen. Zo heb ik wel eens een predikant die wél over Psalm 11 wilde preken, maar die psalm niet durfde te laten zingen, gevraagd om dat nou gewoon maar eens wél te doen. Achteraf was hij er blij mee, want het ging best goed. ;) Het zou toch een gemiste kans zijn geweest om Psalm 11 niét te zingen, in een dienst waarin Psalm 11 centraal staat.

Het andere uiterste komt ook voor: een predikant die over een andere onbekende psalm wilde preken, en álle zangmomenten in de dienst wilde vullen met het zingen van verzen uit die psalm. Volgens mij was het 55 of zo, verzen genoeg in elk geval om álle zangmomenten te vullen. Ik vroeg me af of de koster wel genoeg vijfjes had voor de borden. Maar toen heb ik toch ook maar de suggestie aangereikt om op z'n minst éénmaal een andere psalmwijs te laten zingen. En zodoende eindigden we met Psalm 56 ;)
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef:Als alle predikanten fatsoenlijk de tijd zouden nemen om geschikte psalmen of gezangen uit te (laten) zoeken, dan was dit hele probleem niet aan de orde. Gemeenten waar regelmatig predikanten voorgaan die hun best doen op de psalmkeuze, hebben niet te maken met onbekende psalmen ook.
Het hoeft niet altijd gemakzucht of luiheid te zijn. Ik denk dat er vaak ook angst achter zit. "Die slaan we maar over, want die kennen ze vast niet. En dan is het zingen niet om aan te horen. Laten we maar aan de veilige kant blijven, 25, 42, 86....".
Angst is een slechte raadgever. Daar krijg je heel erg dunne psalmboekjes van.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat een predikant daar bang voor zou zijn. Maar goed. Predikanten zijn er ook in alle soorten en maten.
Zeker weten van wel. Ik spreek ze regelmatig, die veiligheidshalve maar het dunne psalmboekje blijven hanteren. Gelukkig komen bij ons de liturgieën vaak al enkele dagen van tevoren per mail bij de organisten binnen. Zo heb ik wel eens een predikant die wél over Psalm 11 wilde preken, maar die psalm niet durfde te laten zingen, gevraagd om dat nou gewoon maar eens wél te doen. Achteraf was hij er blij mee, want het ging best goed. ;) Het zou toch een gemiste kans zijn geweest om Psalm 11 niét te zingen, in een dienst waarin Psalm 11 centraal staat.

Het andere uiterste komt ook voor: een predikant die over een andere onbekende psalm wilde preken, en álle zangmomenten in de dienst wilde vullen met het zingen van verzen uit die psalm. Volgens mij was het 55 of zo, verzen genoeg in elk geval om álle zangmomenten te vullen. Ik vroeg me af of de koster wel genoeg vijfjes had voor de borden. Maar toen heb ik toch ook maar de suggestie aangereikt om op z'n minst éénmaal een andere psalmwijs te laten zingen. En zodoende eindigden we met Psalm 56 ;)
Volgens mij is Psalm 11 zondag in Sion gezongen... Kan ook een week eerder zijn geweest.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef:
Hendrikus schreef: Het hoeft niet altijd gemakzucht of luiheid te zijn. Ik denk dat er vaak ook angst achter zit. "Die slaan we maar over, want die kennen ze vast niet. En dan is het zingen niet om aan te horen. Laten we maar aan de veilige kant blijven, 25, 42, 86....".
Angst is een slechte raadgever. Daar krijg je heel erg dunne psalmboekjes van.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat een predikant daar bang voor zou zijn. Maar goed. Predikanten zijn er ook in alle soorten en maten.
Zeker weten van wel. Ik spreek ze regelmatig, die veiligheidshalve maar het dunne psalmboekje blijven hanteren. Gelukkig komen bij ons de liturgieën vaak al enkele dagen van tevoren per mail bij de organisten binnen. Zo heb ik wel eens een predikant die wél over Psalm 11 wilde preken, maar die psalm niet durfde te laten zingen, gevraagd om dat nou gewoon maar eens wél te doen. Achteraf was hij er blij mee, want het ging best goed. ;) Het zou toch een gemiste kans zijn geweest om Psalm 11 niét te zingen, in een dienst waarin Psalm 11 centraal staat.

Het andere uiterste komt ook voor: een predikant die over een andere onbekende psalm wilde preken, en álle zangmomenten in de dienst wilde vullen met het zingen van verzen uit die psalm. Volgens mij was het 55 of zo, verzen genoeg in elk geval om álle zangmomenten te vullen. Ik vroeg me af of de koster wel genoeg vijfjes had voor de borden. Maar toen heb ik toch ook maar de suggestie aangereikt om op z'n minst éénmaal een andere psalmwijs te laten zingen. En zodoende eindigden we met Psalm 56 ;)
Volgens mij is Psalm 11 zondag in Sion gezongen... Kan ook een week eerder zijn geweest.
Jou ontgaat ook niks :langue Mijn verhaal ging over een dienst al wat langer geleden. Maar hoe dan ook: Psalm 11 kan best gezongen worden.
~~Soli Deo Gloria~~
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door aggieoudje »

We zongen gisterenochtend voor de preek 2 verzen uit psalm 88, een voor mij onbekende psalm en aan het zingen te horen voor meerdere.
Ondanks het goed voorspelen door de organiste ging het niet supergoed, al ging het 2e vers beter dan het 1e.
Misschien niet het juiste moment voor het zingen van zo'n psalm, voor de preek is het altijd wat "rumoerig". Mensen brengen hun kinderen naar de creche, gaan naar de wc en er wordt gecollecteerd dus er wordt slecht naar het voorspel geluisterd denk ik!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door eilander »

aggieoudje schreef:We zongen gisterenochtend voor de preek 2 verzen uit psalm 88, een voor mij onbekende psalm en aan het zingen te horen voor meerdere.
Ondanks het goed voorspelen door de organiste ging het niet supergoed, al ging het 2e vers beter dan het 1e.
Misschien niet het juiste moment voor het zingen van zo'n psalm, voor de preek is het altijd wat "rumoerig". Mensen brengen hun kinderen naar de creche, gaan naar de wc en er wordt gecollecteerd dus er wordt slecht naar het voorspel geluisterd denk ik!
Misschien moet er dan eens over nagedacht worden om wat meer rust te creëren. Ook het orgelspel hoort er gewoon bij, naar mijn mening. Gelukkig is het bij ons nog wel rustig, ook voor de dienst, zo hoort het ook.
Psalm 88 is nu ook weer niet de meest onbekende psalm.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Mara »

aggieoudje schreef:voor de preek is het altijd wat "rumoerig". Mensen brengen hun kinderen naar de creche, gaan naar de wc en er wordt gecollecteerd
De mensen die voor een toiletbezoek verdwijnen, missen dus de collecte. ;)
In onze gemeente zijn de kinderen de gehele dienst in de creche, alleen als er een kindje gedoopt wordt, worden ze gehaald.
Maar dat gaat meestal heel rustig en gedisciplineerd.
eilander schreef:Ook het orgelspel hoort er gewoon bij, naar mijn mening. Gelukkig is het bij ons nog wel rustig, ook voor de dienst, zo hoort het ook.
Geheel mee eens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Chrisje72 »

Bij ons lopen ze naar het toilet als de zak langsgeweest is.
Zo ook de oudere creche kinderen, die krijgen zo de mogelijkheid om vast langzaam aan de gang van zaken in de kerk te wennen, en zijn (meestal) t/m de collecte in de dienst, en worden daarna naar de creche gebracht. Als het niet gaat worden ze eerder weggebracht.
Maar het geeft geen onrust in onze kleine gemeente.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door ejvl »

aggieoudje schreef:We zongen gisterenochtend voor de preek 2 verzen uit psalm 88, een voor mij onbekende psalm en aan het zingen te horen voor meerdere.
Ondanks het goed voorspelen door de organiste ging het niet supergoed, al ging het 2e vers beter dan het 1e.
Misschien niet het juiste moment voor het zingen van zo'n psalm, voor de preek is het altijd wat "rumoerig". Mensen brengen hun kinderen naar de creche, gaan naar de wc en er wordt gecollecteerd dus er wordt slecht naar het voorspel geluisterd denk ik!
Collecteren onder het zingen? Heb ik altijd een vreemde zaak gevonden.
De organist speelt een wat langer voorspel, en pas als de collecte is afgelopen, wordt er gezongen. Dat is volgens mij het beste.
En dat de kerk te groot is, en er daardoor te lang gecollecteerd moet worden vind ik geen excuus, ik ben ook bij hele grote gemeenten geweest waar gewoon een hoop mensen, naast de diakenen, meehelpen met collecteren. Ook bij +1000 mensen moet het in 5 minuten te doen zijn.
Dat creëert veel meer rust en eerbied tijdens het zingen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
aggieoudje schreef:We zongen gisterenochtend voor de preek 2 verzen uit psalm 88, een voor mij onbekende psalm en aan het zingen te horen voor meerdere.
Ondanks het goed voorspelen door de organiste ging het niet supergoed, al ging het 2e vers beter dan het 1e.
Misschien niet het juiste moment voor het zingen van zo'n psalm, voor de preek is het altijd wat "rumoerig". Mensen brengen hun kinderen naar de creche, gaan naar de wc en er wordt gecollecteerd dus er wordt slecht naar het voorspel geluisterd denk ik!
Collecteren onder het zingen? Heb ik altijd een vreemde zaak gevonden.
De organist speelt een wat langer voorspel, en pas als de collecte is afgelopen, wordt er gezongen. Dat is volgens mij het beste.
En dat de kerk te groot is, en er daardoor te lang gecollecteerd moet worden vind ik geen excuus, ik ben ook bij hele grote gemeenten geweest waar gewoon een hoop mensen, naast de diakenen, meehelpen met collecteren. Ook bij +1000 mensen moet het in 5 minuten te doen zijn.
Dat creëert veel meer rust en eerbied tijdens het zingen.
Tja, eerbied is een lastig begrip heb ik wel eens begrepen ;)
Ik ben het wel met je eens, al vind ik het niet een heel belangrijk punt. Bij ons is het meestal een langer voorspel, en daarna gaat de collecte nog door onder een deel van het eerste vers.
Ik zelf kan niet altijd een lang voorspel vinden en improviseren kan ik wel een beetje maar ik vind de kwaliteit daarvan niet erg hoog...
@aggieoudje geeft volgens mij juist ook aan dat de collecte tijdens het voorspel is.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Tja, eerbied is een lastig begrip heb ik wel eens begrepen ;)
Ik ben het wel met je eens, al vind ik het niet een heel belangrijk punt. Bij ons is het meestal een langer voorspel, en daarna gaat de collecte nog door onder een deel van het eerste vers.
Ik zelf kan niet altijd een lang voorspel vinden en improviseren kan ik wel een beetje maar ik vind de kwaliteit daarvan niet erg hoog...
@aggieoudje geeft volgens mij juist ook aan dat de collecte tijdens het voorspel is.
Ah, ik lees te snel, je hebt gelijk zie ik.
Ik heb ook niet altijd lange stukken muziek, zeker niet voor een onbekende psalm. Maar dan speel ik eerst het koraal, daarna bijvoorbeeld een voorspel en bewerking van Jan Slagt (was destijds gratis voor alle 150 psalmen, maar kan nu alleen maar voorspelen en koralen vinden, geen bewerkingen), en daarna nog eens het koraal uitkomend bijvoorbeeld, ben je zo al 5 minuten verder :)
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Moderamen »

eilander schreef: Gelukkig is het bij ons nog wel rustig, ook voor de dienst, zo hoort het ook.
Hoort het zo? Ik weet nog dat ik in mijn studententijd wel eens naar een OGG ging. Daar had men geen hal en was het voor de dienst heel gemoedelijk in de kerkzaal. Gasten werden welkom geheten en iedereen ontmoette elkaar. 5 minuten voor de dienst werd het vanzelf stil en ging het orgel wat harder spelen. Voelde echt als een hechte gemeente en uiteindelijk toch ook wel eerbiedig, ik mis dat zelfs nu een beetje in die doodse stilte voor de aanvang van de kerkdienst. Maar dat ligt er denk ik ook aan wat je gewend bent. Eerbied in de kerkdienst is erg belangrijk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:Tja, eerbied is een lastig begrip heb ik wel eens begrepen ;)
Ik ben het wel met je eens, al vind ik het niet een heel belangrijk punt. Bij ons is het meestal een langer voorspel, en daarna gaat de collecte nog door onder een deel van het eerste vers.
Ik zelf kan niet altijd een lang voorspel vinden en improviseren kan ik wel een beetje maar ik vind de kwaliteit daarvan niet erg hoog...
@aggieoudje geeft volgens mij juist ook aan dat de collecte tijdens het voorspel is.
Ah, ik lees te snel, je hebt gelijk zie ik.
Ik heb ook niet altijd lange stukken muziek, zeker niet voor een onbekende psalm. Maar dan speel ik eerst het koraal, daarna bijvoorbeeld een voorspel en bewerking van Jan Slagt (was destijds gratis voor alle 150 psalmen, maar kan nu alleen maar voorspelen en koralen vinden, geen bewerkingen), en daarna nog eens het koraal uitkomend bijvoorbeeld, ben je zo al 5 minuten verder :)
Een dominee mag niet alle verzen voorlezen, maar de organist mag blijkbaar wel het koraal gewoon twee keer spelen als onderdeel van het voorspel.... Dat doe ik dus echt nooit, tenzij het een heel onbekende psalm is.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Een dominee mag niet alle verzen voorlezen, maar de organist mag blijkbaar wel het koraal gewoon twee keer spelen als onderdeel van het voorspel.... Dat doe ik dus echt nooit, tenzij het een heel onbekende psalm is.
Van mij mag de dominee dat best hoor. Ik vind het alleen niet erg nuttig.
Een koraal 2x voorspelen zou ik alleen in de hypothetische situatie doen als ik geen, of weinig, bladmuziek van de psalm zou hebben en er verwacht wordt dat de organist een voorspel speelt totdat de collecte afgelopen is. En dan nog zou ik het op 2 totaal verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld 1x uit het koraalboek, een voorspel en dan in tenorzetting van Goudimel of iets dergelijks.
Maar sinds ik al m'n bladmuziek gedigitaliseerd heb, en op een tablet gezet heb, heb ik hier sowieso geen last meer van, aangezien ik slechts "psalm 148" hoef in te toetsen en alles wat met psalm 148 te maken heeft komt naar voren. Ook makkelijk als de preek toch een ander karakter heeft dan verwacht, en het voorbereidde uitleidend orgelspel is niet toepasselijk, om iets anders te spelen. Je hebt altijd alles bij je :)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Mara »

Chrisje72 schreef:Bij ons lopen ze naar het toilet als de zak langsgeweest is.
Dan duurt de kerkdienst inmiddels een half uurtje?
Is het dan geen gemakzuchtige gewoonte, tenzij je een plasprobleem hebt natuurlijk.
Maar je kunt toch vóór de dienst even gaan, in vrijwel elke kerk is de toiletruimte bij de ingang/hal.
ejvl schreef:Collecteren onder het zingen? Heb ik altijd een vreemde zaak gevonden.
Ik was laatst in een gemeente waar tijdens het zingen van de laatste Psalm pas gecollecteerd werd.
Vond ik niet eens zo gek.

Blijven jullie zitten totdat iedereen uitgezongen is, of staat de gemeente tijdens de laatste Psalm? (al dan niet onbekend)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Chrisje72 »

Mara schreef:
Chrisje72 schreef:Bij ons lopen ze naar het toilet als de zak langsgeweest is.
Dan duurt de kerkdienst inmiddels een half uurtje?
Is het dan geen gemakzuchtige gewoonte, tenzij je een plasprobleem hebt natuurlijk.
Maar je kunt toch vóór de dienst even gaan, in vrijwel elke kerk is de toiletruimte bij de ingang/hal.
He daar ga ik niet over he, ik constateer alleen. Ik weet niet of die mensen een plasprobleem hebben (het gaat over 1 a 2 mensen trouwens)
Plaats reactie