Het zingen van onbekende psalmen

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Orchidee »

Grappig om te lezen!
Wij zongen gisteren ook verzen uit psalm 88 en er werd uit volle borst meegezongen!
Ik heb ruim 40 jaar geleden deze psalm bijna wekelijks moeten zingen.
Mijn onderwijzer was er trots op om ons die wijs en die psalm goed aan te leren

Terzijde:
Bij ons word er voor het zingen gecollecteerd (3 zakjes) en 1x p/mnd bij de uitgang een extra collecte.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Grappig om te lezen!Afbeelding
Wij zongen gisteren ook verzen uit psalm 88 en er werd uit volle borst meegezongen!
Werd er dan wel nagedacht over wat er gezongen werd?
Psalm 88 is geen psalm 98.....
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Orchidee schreef:Grappig om te lezen!Afbeelding
Wij zongen gisteren ook verzen uit psalm 88 en er werd uit volle borst meegezongen!
Werd er dan wel nagedacht over wat er gezongen werd?
Psalm 88 is geen psalm 98.....
Uit volle borst zingen is niet hetzelfde als: zingen alsof het een lofpsalm is.
Uit volle borst zingen kan ook betekenen: zingen zoals je een psalm zingt die je goed kent.
En ik denk zomaar dat dát hier aan de orde is.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door refo »

Ik heb onlangs een boekje met psalmen opgelopen: "Psalmen, opnieuw naar het Hebreeuwsch bewerkt op de oorspronkelijke melodieën der Reformatie". De melodieën zijn af en toe nogal aangepast. De schrijver heeft nogal wat kritiek op de gangbare melodieën. Zo bevat psalm 71 in de eerste regel een noot minder.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Orchidee »

Zo is het @ Hendrikus
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:Werd er dan wel nagedacht over wat er gezongen werd?
Psalm 88 is geen psalm 98.....
Uit volle borst zingen is niet hetzelfde als: zingen alsof het een lofpsalm is.
Uit volle borst zingen kan ook betekenen: zingen zoals je een psalm zingt die je goed kent.
En ik denk zomaar dat dát hier aan de orde is.
Orchidee schreef:Zo is het @ HendrikusAfbeelding
Dan heb ik niets gezegd uiteraard. Ik ging uit van de eerste uitleg van Van Dale 'luid zingen''.
Maar ik ben een tikje allergisch voor bij alle psalmen flink hard zingen, ongeacht wat er staat. Soms zelfs ondersteund door een organist (en ik bedoel hier niet Psalm 98:4).
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef: Maar ik ben een tikje allergisch voor bij alle psalmen flink hard zingen, ongeacht wat er staat. Soms zelfs ondersteund door een organist (en ik bedoel hier niet Psalm 98:4).
Alles met mate. Erger vind ik organisten die opeens fluisterzacht gaan spelen als er een gebed wordt gezongen. Kom op, je zit er om de gemeentezang te ondersteunen, niet om de psalmtekst met geluidseffecten te illustreren. Zelfs bij een gebed hoort de gemeentezang nog voldoende steun te krijgen, dus heel zacht kan het nooit worden. Anders krijg je de pijnlijke ervaring dat de gemeente al zingend detoneert ("zakt"), domweg omdat ze geen steun meer heeft van het orgel.
~~Soli Deo Gloria~~
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Moderamen »

Wat denk je van het bekende zacht en daarna heel hard te gaan spelen tijdens "Gij, zachte harp, gij schelle luit" waarbij de gemeente niet durft in te zetten omdat er zo zacht gespeeld wordt. In mijn gemeente is dat een traditie geworden, geen organist durft het meer anders te doen. Maar ach, ik erger me er niet aan.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
eilander schreef: Maar ik ben een tikje allergisch voor bij alle psalmen flink hard zingen, ongeacht wat er staat. Soms zelfs ondersteund door een organist (en ik bedoel hier niet Psalm 98:4).
Alles met mate. Erger vind ik organisten die opeens fluisterzacht gaan spelen als er een gebed wordt gezongen. Kom op, je zit er om de gemeentezang te ondersteunen, niet om de psalmtekst met geluidseffecten te illustreren. Zelfs bij een gebed hoort de gemeentezang nog voldoende steun te krijgen, dus heel zacht kan het nooit worden. Anders krijg je de pijnlijke ervaring dat de gemeente al zingend detoneert ("zakt"), domweg omdat ze geen steun meer heeft van het orgel.
Ik dacht dat een gemeente prima zonder orgel kan zingen. En daarom hoeft het orgel echt de gemeenteleden niet te ondersteunen. Die kunnen prima zelf zingen, als dat tenminste niet wordt ontmoedigd.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door ejvl »

Heel af en toe bij een overbekende psalm, bijvoorbeeld 51, wil ik nog wel eens vrij zacht begeleiden, gaat overigens prima.
Bij alles is de vraag, is het tot eer van de organist, of is het functioneel?
Bijvoorbeeld bij psalm 122, bid met een algemene stem, eenstemmig begeleiden, of af en toe een regel A capella, bijvoorbeeld "zo slaat Uw hand mij neer", of moduleren tussen de regels door.
Alles met mate, functioneel, en niet tot eer van de organist. Wat een ieder onder "eer" verstaat, moet maar zelf ingevuld worden. :-)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door refo »

Een 'algemene stem' en dan eenstemmig begeleiden? Leg eens uit wat daar achter zit?
'Zo slaat uw hand mij neer'. Geldt dat alleen de organist?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef: Maar ik ben een tikje allergisch voor bij alle psalmen flink hard zingen, ongeacht wat er staat. Soms zelfs ondersteund door een organist (en ik bedoel hier niet Psalm 98:4).
Alles met mate. Erger vind ik organisten die opeens fluisterzacht gaan spelen als er een gebed wordt gezongen. Kom op, je zit er om de gemeentezang te ondersteunen, niet om de psalmtekst met geluidseffecten te illustreren. Zelfs bij een gebed hoort de gemeentezang nog voldoende steun te krijgen, dus heel zacht kan het nooit worden. Anders krijg je de pijnlijke ervaring dat de gemeente al zingend detoneert ("zakt"), domweg omdat ze geen steun meer heeft van het orgel.
Ik ben het bijna helemaal met je eens, al vind ik dat niet 'erger': je hebt dan in elk geval een organist die weet wat de gemeente zingt. Ik vind dat dan toch nog wel iets beter dan een organist die Psalm 103:1 exact hetzelfde begeleidt (ook qua registratie) als Psalm 103:8. En die mensen zijn er.
Verder helemaal eens: we zijn niet met toneelspel bezig. Dus ik kan me helemaal vinden in jouw 'alles met mate'.

En ja, het punt van @ejvl, over de eer van de organist: ik vind het een lastige....
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Hendrikus »

Moderamen schreef:Wat denk je van het bekende zacht en daarna heel hard te gaan spelen tijdens "Gij, zachte harp, gij schelle luit" waarbij de gemeente niet durft in te zetten omdat er zo zacht gespeeld wordt. In mijn gemeente is dat een traditie geworden, geen organist durft het meer anders te doen. Maar ach, ik erger me er niet aan.
Allemaal fratsen. Dat zijn echt effectjes, met functioneel of met gemeentezang begeleiden heeft dat niks te maken.

@DDD Natuurlijk kan een gemeente prima zonder orgel zingen. Vaak zelfs beter zonder dan mét!
Maar als het orgel toch meespeelt, dan wel graag zodanig dat gemeente en orgel dezelfde toonhoogte aanhouden. Echt waar, ik maak het soms mee dat organisten "omdat het een gebed is" zó zacht gaan spelen dat de gemeente het orgel niet meer hoort. En dan raakt men de toonhoogte kwijt, waardoor aan het eind van de regel -als het orgel opeens weer hoorbaar wordt- de gemeente op een andere toonhoogte blijkt te zingen. Dat klinkt afgrijselijk.
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door ejvl »

refo schreef:Een 'algemene stem' en dan eenstemmig begeleiden? Leg eens uit wat daar achter zit?
'Zo slaat uw hand mij neer'. Geldt dat alleen de organist?
Symbolisch, in de zin van eenparig. Meestal begeleidt de organist 3 of 4 stemmig, bid met een algemene stem, wordt dan symbolisch uitgelegd als "eenstemmig".

Zo slaat uw hand mij neer, is slechts een voorbeeld wat ik op een cd had gehoord. Het zou ook kunnen bij "ach, wie zal dan bestaan", of bij "en niets meer" van psalm 90:2, en er is vast nog meer te verzinnen.

Misschien een reden dat er even extra wordt nagedacht door de zangers.

Op samenzang cd's van dhr Veldman, vond ik het prachtig. Of het functioneel in de eredienst is, laat ik maar in het midden.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het zingen van onbekende psalmen

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:f het functioneel in de eredienst is, laat ik maar in het midden.
Wijlen Klaas Bolt zei heel nuchter: een gemeente is geen koor.
Met andere woorden: al die "tekstuitbeeldende" fratsen moet je in de eredienst achterwege laten, daar zit je er om de gemeentezang in goede banen te leiden en niet om de tekst van illustraties te voorzien.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie