Paul schreef:samanthi schreef:Hendrikus schreef:Er worden hier allerlei dingen op één hoop gegooid, die niet altijd met elkaar te maken hebben.
Als je dubbele diensten hebt, zal er óók stress ontstaan wanneer de dominee z'n preek te lang maakt, want ook dan staat de volgende groep kerkgangers voor de deur. Dat heeft niets te maken met het zingen van psalmen of gezangen.
En de lengte van de preek... dat is erg traditiebepaald. We hebben het er al talloze malen over gehad, de spanningsboog van mensen om geconcentreerd te luisteren is kort. Bij de Anglicanen duurt de preek maximaal 8 minuten. En in 8 minuten kan veel gezegd worden! Maar ook als je dat te kort vindt: 25, 30, 35 minuten, waar hebben we het over? Als ik denk aan gisteren: onze nieuwjaarsdienst duurde nog geen uur, maar wat was het een rijke dienst! De preek zal dus wel wat korter zijn geweest dan normaal, maar 't viel me pas op toen ik weer buiten stond en op de klok keek.
Als mensen geen gezangen willen zingen: prima. Maar geef anderen alsjeblieft de ruimte om dat wél te doen. Besef dat exclusief psalmen zingen iets is wat vrijwel nergens ter wereld gebeurt. En maak jezelf niet wijs dat je rechtstreeks uit de Bijbel zingt wanneer je berijmde psalmen zingt. Zoals Jaco van der Knijff zaterdag in zijn column in het RD ook opmerkte: wil je rechtstreeks uit de Bijbel zingen, gebruik dan de Engelse chants of ga reciteren.
Even iets over weerklank, bij mijn dochter en zoon, zingen ze nu uit Weerklank, ik heb de bundel bekeken en hij valt niet tegen, mooie liederen oude en nieuwere liederen, psalmen voorin, prachtig, ik denk dat ik hem aan gaat schaffen.
Waar zingen ze bij u in de kerk uit? Of alleen de psalmen?
Alleen psalmen