Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Paul »

samanthi schreef:
Paul schreef:
Hendrikus schreef:
Paul schreef: Gezangen zingen vind ik prima! Ook de lengte interreseert mij niet, maar de dienst is alleen maar gericht op de liedkeuze en instrumenten. Nog een nadeel: je krijgt alleen maar dominees die heel 'licht' zijn: de oproep tot bekering klinkt sinds die diensten amper meer!
Je geeft weer hoe jij het beleeft. Maar de vraag is of dat recht doet aan de situatie. "De dienst is alleen maar gericht op de liedkeuze en instrumenten": dat weiger ik te geloven. Reken maar dat de predikanten echt wel bezig zijn met de verkondiging van het Woord. Alleen misschien niet op de manier zoals jij die gewend was. Ja, dat kan...
Het doet recht aan de huidige situatie! Het hele beleidsplan heb ik uitgespit! Er staat in:
- de jongeren weten weinig tot niks van de gereformeerde identiteit. Oorzaak is onbekend...daarom gaat iedereen ook aan het Heilig Avondmaal! Ook al oordeel ik daar niet over, maar de kerk zelf maakt zich er ook zorgen over!
Oordeel nu niet over avondmaalsgangers, dat deed ik vroeger ook, maar het gaat erom ken ik de Heere, vertrouw ik mijn leven aan hem toe!!!
Verder begrijp ik je zorgen echt wel hoor, als je andere liederen gaat zingen om eens wat anders te hebben dan heb je niet genoeg aan het Woord, toch ken ik wat gemeenten waar èn het Woord recht klinkt èn er (van ouds) gezangen gezongen worden.
de intentie daar gaat het om.
Bedankt ik heb misschien te snel geoordeeld! Toch mis ik hier de psalmen wel...er worden nog maar 1 of 2 gezongen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Mara »

Paul schreef: Bij ons was de impact enorm! Mensen die de kerkgang weer hadden opgepakt zijn helaas weer afgehaakt. Anderen zijn naar de andere plaatselijke gb gemeenten gegaan. Ook kwam er instroom van de gereformeerde kerk ter plaatse.
Ja, ook dat klopt wel. In veel CGK's kwam een instroom van GKvers. Met als gevolg dat de gemeente verlinkst.
Maar zodra een BhP of ouderwetse predikant op de kansel staat, (die dus geen lied uit Weerklank gebruikt) blijven ze weg, te zwaar, te depressief.
Ik zou weleens aan die mensen willen vragen: waarom ben je lid van de CGK geworden? Wist je niet dat je niet alleen lid wordt van een plaatselijke gemeente, maar in feite de gehele kerkelijke belijdenis onderschrijft dan?
Maar dat durf ik niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door samanthi »

Hendrikus schreef:Er worden hier allerlei dingen op één hoop gegooid, die niet altijd met elkaar te maken hebben.
Als je dubbele diensten hebt, zal er óók stress ontstaan wanneer de dominee z'n preek te lang maakt, want ook dan staat de volgende groep kerkgangers voor de deur. Dat heeft niets te maken met het zingen van psalmen of gezangen.

En de lengte van de preek... dat is erg traditiebepaald. We hebben het er al talloze malen over gehad, de spanningsboog van mensen om geconcentreerd te luisteren is kort. Bij de Anglicanen duurt de preek maximaal 8 minuten. En in 8 minuten kan veel gezegd worden! Maar ook als je dat te kort vindt: 25, 30, 35 minuten, waar hebben we het over? Als ik denk aan gisteren: onze nieuwjaarsdienst duurde nog geen uur, maar wat was het een rijke dienst! De preek zal dus wel wat korter zijn geweest dan normaal, maar 't viel me pas op toen ik weer buiten stond en op de klok keek.

Als mensen geen gezangen willen zingen: prima. Maar geef anderen alsjeblieft de ruimte om dat wél te doen. Besef dat exclusief psalmen zingen iets is wat vrijwel nergens ter wereld gebeurt. En maak jezelf niet wijs dat je rechtstreeks uit de Bijbel zingt wanneer je berijmde psalmen zingt. Zoals Jaco van der Knijff zaterdag in zijn column in het RD ook opmerkte: wil je rechtstreeks uit de Bijbel zingen, gebruik dan de Engelse chants of ga reciteren.
Even iets over weerklank, bij mijn dochter en zoon, zingen ze nu uit Weerklank, ik heb de bundel bekeken en hij valt niet tegen, mooie liederen oude en nieuwere liederen, psalmen voorin, prachtig, ik denk dat ik hem aan gaat schaffen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Paul schreef: Bij ons was de impact enorm! Mensen die de kerkgang weer hadden opgepakt zijn helaas weer afgehaakt. Anderen zijn naar de andere plaatselijke gb gemeenten gegaan. Ook kwam er instroom van de gereformeerde kerk ter plaatse.
Ja, ook dat klopt wel. In veel CGK's kwam een instroom van GKvers. Met als gevolg dat de gemeente verlinkst.
Maar zodra een BhP of ouderwetse predikant op de kansel staat, (die dus geen lied uit Weerklank gebruikt) blijven ze weg, te zwaar, te depressief.
Ik zou weleens aan die mensen willen vragen: waarom ben je lid van de CGK geworden? Wist je niet dat je niet alleen lid wordt van een plaatselijke gemeente, maar in feite de gehele kerkelijke belijdenis onderschrijft dan?
Maar dat durf ik niet.
Ik herken dat wel, maar ook andersom, wegblijven bij een 'lichtere' dominee, of als een dominee niet BHP is mag hij nooit komen. Zelfs bepaalde BHPers worden geweerd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Oordeel nu niet over avondmaalsgangers, dat deed ik vroeger ook, maar het gaat erom ken ik de Heere, vertrouw ik mijn leven aan hem toe!!!
Dat doet Paul toch niet? Waarom reageer je zo gepikeerd?
Hij schreef:
Paul schreef:de jongeren weten weinig tot niks van de gereformeerde identiteit. Oorzaak is onbekend...daarom gaat iedereen ook aan het Heilig Avondmaal! Ook al oordeel ik daar niet over, maar de kerk zelf maakt zich er ook zorgen over!
Je mag je dat heus wel afvragen. Je zit niet alleen voor jezelf in de kerk, maar dient ook het heil van de ander op het oog te hebben, toch? En als een kerk zich daar zorgen over maakt, zegt dat toch wel wat?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Ik herken dat wel, maar ook andersom, wegblijven bij een 'lichtere' dominee, of als een dominee niet BHP is mag hij nooit komen. Zelfs bepaalde BHPers worden geweerd.
Je krijgt er nooit een vinger achter, wat de ware reden is.
Afstand wordt bijv. genoemd, maar dat klopt niet. En dan zit je tijdens een huisbezoek in een welles nietes discussie verwikkeld, als je niet uitkijkt.
Of: de predikant zit al vol tot eind 2019.
Maar er zijn er (gelukkig) nog meer, ook emeritus. Die zelfs nog een eind rijden.
Maar het lijkt erop of de tenen steeds langer worden.
Predikanten worden nu eenmaal (in de CGK) uit de volle breedte gevraagd, is HET argument.
Uitgepraat dus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Ik herken dat wel, maar ook andersom, wegblijven bij een 'lichtere' dominee, of als een dominee niet BHP is mag hij nooit komen. Zelfs bepaalde BHPers worden geweerd.
Je krijgt er nooit een vinger achter, wat de ware reden is.
Afstand wordt bijv. genoemd, maar dat klopt niet. En dan zit je tijdens een huisbezoek in een welles nietes discussie verwikkeld, als je niet uitkijkt.
Of: de predikant zit al vol tot eind 2019.
Maar er zijn er (gelukkig) nog meer, ook emeritus. Die zelfs nog een eind rijden.
Maar het lijkt erop of de tenen steeds langer worden.
Predikanten worden nu eenmaal (in de CGK) uit de volle breedte gevraagd, is HET argument.
Uitgepraat dus.
Het is jammer, ik heb 'lichte' predikanten gehoord, die een vol evenwichtig evangelie hadden, ik heb er ook gehoord waar ik echt niets mee kon, maar ik denk dat je dat bij iedere kerkgenoorschap hebt, het licht soms aan jezelf, soms niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Oordeel nu niet over avondmaalsgangers, dat deed ik vroeger ook, maar het gaat erom ken ik de Heere, vertrouw ik mijn leven aan hem toe!!!
Dat doet Paul toch niet? Waarom reageer je zo gepikeerd?
Hij schreef:
Paul schreef:de jongeren weten weinig tot niks van de gereformeerde identiteit. Oorzaak is onbekend...daarom gaat iedereen ook aan het Heilig Avondmaal! Ook al oordeel ik daar niet over, maar de kerk zelf maakt zich er ook zorgen over!
Je mag je dat heus wel afvragen. Je zit niet alleen voor jezelf in de kerk, maar dient ook het heil van de ander op het oog te hebben, toch? En als een kerk zich daar zorgen over maakt, zegt dat toch wel wat?

Gepikeerd? ik belijd mijn schuld.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Dodo »

samanthi schreef:
Hendrikus schreef:Er worden hier allerlei dingen op één hoop gegooid, die niet altijd met elkaar te maken hebben.
Als je dubbele diensten hebt, zal er óók stress ontstaan wanneer de dominee z'n preek te lang maakt, want ook dan staat de volgende groep kerkgangers voor de deur. Dat heeft niets te maken met het zingen van psalmen of gezangen.

En de lengte van de preek... dat is erg traditiebepaald. We hebben het er al talloze malen over gehad, de spanningsboog van mensen om geconcentreerd te luisteren is kort. Bij de Anglicanen duurt de preek maximaal 8 minuten. En in 8 minuten kan veel gezegd worden! Maar ook als je dat te kort vindt: 25, 30, 35 minuten, waar hebben we het over? Als ik denk aan gisteren: onze nieuwjaarsdienst duurde nog geen uur, maar wat was het een rijke dienst! De preek zal dus wel wat korter zijn geweest dan normaal, maar 't viel me pas op toen ik weer buiten stond en op de klok keek.

Als mensen geen gezangen willen zingen: prima. Maar geef anderen alsjeblieft de ruimte om dat wél te doen. Besef dat exclusief psalmen zingen iets is wat vrijwel nergens ter wereld gebeurt. En maak jezelf niet wijs dat je rechtstreeks uit de Bijbel zingt wanneer je berijmde psalmen zingt. Zoals Jaco van der Knijff zaterdag in zijn column in het RD ook opmerkte: wil je rechtstreeks uit de Bijbel zingen, gebruik dan de Engelse chants of ga reciteren.
Even iets over weerklank, bij mijn dochter en zoon, zingen ze nu uit Weerklank, ik heb de bundel bekeken en hij valt niet tegen, mooie liederen oude en nieuwere liederen, psalmen voorin, prachtig, ik denk dat ik hem aan gaat schaffen.
Ik vind het wel jammer dat sommige bekende oudere liederen min of meer herschreven zijn. Ik ken ze uit mijn hoofd, maar toen had ik toch het briefje weer nodig.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Paul »

samanthi schreef:
Hendrikus schreef:Er worden hier allerlei dingen op één hoop gegooid, die niet altijd met elkaar te maken hebben.
Als je dubbele diensten hebt, zal er óók stress ontstaan wanneer de dominee z'n preek te lang maakt, want ook dan staat de volgende groep kerkgangers voor de deur. Dat heeft niets te maken met het zingen van psalmen of gezangen.

En de lengte van de preek... dat is erg traditiebepaald. We hebben het er al talloze malen over gehad, de spanningsboog van mensen om geconcentreerd te luisteren is kort. Bij de Anglicanen duurt de preek maximaal 8 minuten. En in 8 minuten kan veel gezegd worden! Maar ook als je dat te kort vindt: 25, 30, 35 minuten, waar hebben we het over? Als ik denk aan gisteren: onze nieuwjaarsdienst duurde nog geen uur, maar wat was het een rijke dienst! De preek zal dus wel wat korter zijn geweest dan normaal, maar 't viel me pas op toen ik weer buiten stond en op de klok keek.

Als mensen geen gezangen willen zingen: prima. Maar geef anderen alsjeblieft de ruimte om dat wél te doen. Besef dat exclusief psalmen zingen iets is wat vrijwel nergens ter wereld gebeurt. En maak jezelf niet wijs dat je rechtstreeks uit de Bijbel zingt wanneer je berijmde psalmen zingt. Zoals Jaco van der Knijff zaterdag in zijn column in het RD ook opmerkte: wil je rechtstreeks uit de Bijbel zingen, gebruik dan de Engelse chants of ga reciteren.
Even iets over weerklank, bij mijn dochter en zoon, zingen ze nu uit Weerklank, ik heb de bundel bekeken en hij valt niet tegen, mooie liederen oude en nieuwere liederen, psalmen voorin, prachtig, ik denk dat ik hem aan gaat schaffen.

Waar zingen ze bij u in de kerk uit? Of alleen de psalmen?
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Paul »

Hier een kleine lijst (niet compleet) met kerken die alleen psalmen zingen en ook geen plannen hebben om gezangen in te voeren. Het zijn gereformeerde bondsgemeenten binnen de protestantse kerk in Nederland.

1. Nieuwer ter Aa
2. Westbroek en omstreken
3. Wekerom
4. Harskamp
5. Hoevelaken
6. Montfoort
7. Monster
8. Elspeet
9. Bleskensgraaf
10. Scherpenisse
11. Groenekan
12. Nederlangbroek
13. Wijk en Aalburg
14. Oldebroek (wijk 1)
15. Woudenberg (wijk 1)
16. Nijkerk (grote kerk)
17. Nijkerk (opstandingskerk)
18. Elburg (wijk west)
19. Vriezenveen (hwba)
20. Doetinchem (hwba)
21. Hollandscheveld (hwba)
22. Wapenveld
23. Dordrecht (Augustijnenkerk)
24. Dordrecht (Pauluskerk)
25. Lunteren
26. Schoonrewoerd
27. Putten (oude kerk)
28. Ede (Sionskerk)
29. Ede (oude kerk)
30. Zeist
31. Ederveen
32. Doornspijk
33. Eben Haëzerkerk te Apeldoorn (hwba)
34. Moerkapelle
35. Otterlo
36. Vinkeveen
37. Ouderkerk aan de ijssel
38. Oud-Alblas
39. Nijkerkerveen
40. Nieuw-Lekkerland
41. Zuilichem
42. Zwartebroek-Terschuur
43. Achterveld
44. Sommelsdijk
45. Giessenburg
46. Uddel
47. Genemuiden
48 Kesteren
49 Hardinxveld-Giessendam (nieuwe kerk)
50. Lemmer (hwba)
51. Rouveen-Staphorst (oude kerk)
52. Rouveen-Staphorst (dienstgebouw)
53. Krimpen aan den IJssel (hwba)
54. Bleiswijk (hwba)
55. Arnemuiden
56. Sint-Philipsland
57. Assen (Sionskerk)
57. Urk (de bron)
58. Hei -en Boeicop
59. Lekkerkerk
60. Ridderkerk (Wilhelminakerk)
61. Boven-Hardinxveld
62. Lienden
63. Tricht (hwba)
64. Haaften
65. Driezum
66. Oude-Tonge
67. Nieuwe-Tonge
68. Gameren
69. Baarn (Pauluskerk)
70. Zetten-Andelst
71. Ouddorp
72. Wouterswoude
73. Yerseke (Rehoboth)
74. Kinderdijk-Middelweg (dorpskerk)
75. Kinderdijk-Middelweg (Rehoboth)
76. Sint-Annaland
77. Ooltgensplaat
78. Herkingen
79. Emst
80. Achterberg
81. Lage Vuursche
82. Brandwijk
83. Hellouw
84. Benthuizen
85. Zetten
86. Katwijk aan zee (alle wijken der gereformeerde bond)
87. Veenendaal (Vredeskerk)
88. IJsselstein
89. Randwijk
90. IJzendoorn
91. Oene
92. Wapenveld
93. Tiendeveen en Nieuw-Ballinge
94. Barneveld (oude kerk, 2 van de 3 diensten)
95. Harderwijk (oude kerk)
96. Ermelo (nieuwe kerk)
97. Wijngaarden (bezinnen er wel op)
98. Bilthoven (Zuiderkapel)
99. Zutphen (hwba)
100. Houten (Sionskerk)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Gepikeerd? ik belijd mijn schuld.
Dan heb ik het verkeerd geinterpreteerd. Sorry. Maar Paul oordeelde niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Ik vind het wel jammer dat sommige bekende oudere liederen min of meer herschreven zijn. Ik ken ze uit mijn hoofd, maar toen had ik toch het briefje weer nodig.
Ja dat klopt, het verwarde mij ook.
Ik heb heel veel liederen vroeger geleerd. En soms is de wijs enigszins gewijzigd. Ik moet echt het notenschrift volgen dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door ejvl »

Paul schreef:Hier een kleine lijst (niet compleet) met kerken die alleen psalmen zingen en ook geen plannen hebben om gezangen in te voeren. Het zijn gereformeerde bondsgemeenten binnen de protestantse kerk in Nederland.
Waarom kerk je niet in de oude kerk van Barneveld dan?
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)

Bericht door Paul »

ejvl schreef:
Paul schreef:Hier een kleine lijst (niet compleet) met kerken die alleen psalmen zingen en ook geen plannen hebben om gezangen in te voeren. Het zijn gereformeerde bondsgemeenten binnen de protestantse kerk in Nederland.
Waarom kerk je niet in de oude kerk van Barneveld dan?
Doe ik tegenwoordig ook! Gelukkig hoor ik daar wel het evangelie! Maar ik ben wel bewogen met mensen die naar de andere kerk gaan.
Plaats reactie