Opwekkingsbundel

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door parsifal »

Luther schreef:
parsifal schreef: Het is het beeld uit 1 kor. 13. Niet direct over verschil OT en NT maat wel over beter kunnen zien en beschrijven als het gebeurd is en we nabij zijn.
Denk je echt dat de Heere Jezus deze vermaning had gesproken, als de Emmaüsgangers dat slechts via een donkere spiegel hadden kunnen zien?
Verwijst de Heere Jezus naar de psalmen? In de psalmen wordt de Naam van de Heere Jezus niet genoemd. In de psalmen wordt niet direct verwezen naar de drie-eenheid. In de psalmen wordt niet direct verwezen naar Golgotha. Wij hebben het NT nodig om de profetieen te begrijpen. (De Emausgangers hadden ook al onderwijs van de Heere gehad en het woord van de vrouwen).

Ik heb de psalmen lief, maar ik hecht ook waarde aan het direct over de Heere Jezus zingen van liederen zoals "In Christ alone" en "de Koning-Knecht" en "and can it be".
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door Luther »

In de boekenbijlage van De Banier stond gisteren een nieuwe gezangenbundel, die mede is uitgegeven door het ds. G.H. Kerstencentrum.
Kent iemand deze bundel (al)?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door Panny »

parsifal schreef:Verwijst de Heere Jezus naar de psalmen? In de psalmen wordt de Naam van de Heere Jezus niet genoemd. In de psalmen wordt niet direct verwezen naar de drie-eenheid. In de psalmen wordt niet direct verwezen naar Golgotha.
Aan het kruis citeert Christus letterlijk uit psalm 22: Mijn God, Mijn God! Waarom hebt Gij mij verlaten.

En lees bijvoorbeeld vers 17 en 19 van dezelfde psalm (onberijmd).
Dit gaat over een veroordeling zoals Christus aan het kruis heeft onder gaan.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door parsifal »

Panny schreef:
parsifal schreef:Verwijst de Heere Jezus naar de psalmen? In de psalmen wordt de Naam van de Heere Jezus niet genoemd. In de psalmen wordt niet direct verwezen naar de drie-eenheid. In de psalmen wordt niet direct verwezen naar Golgotha.
Aan het kruis citeert Christus letterlijk uit psalm 22: Mijn God, Mijn God! Waarom hebt Gij mij verlaten.

En lees bijvoorbeeld vers 17 en 19 van dezelfde psalm (onberijmd).
Dit gaat over een veroordeling zoals Christus aan het kruis heeft onder gaan.
Dit weet ik. Er zijn meer psalmen die in het NT op de Heere Jezus worden betrokken. Er is echter wel wat extra kennis nodig om te weten dat dit (in een diepere betekenis) over de Heere Jezus gaat. Als je bijvoorbeeld ook vers 20 tot 22 leest dan lijkt het voor de hand te liggen om de psalm in de eerste plaats als een gebed van David te zien.
Mijn eerste vraag was trouwens een wedervraag aan Luther en ging specifiek over Lukas 24. Dit had ik duidelijker kunnen en moeten opschrijven.

Eerder noemde je "eens was ik een vreemdeling" als een rijk lied. Daar ga ik zeker in mee, juist omdat hierin ook direct het werk van de Heere wordt benoemd en direct Zijn grootheid en Zijn Reddend werk genoemd wordt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door Luther »

parsifal schreef:
Panny schreef:
parsifal schreef:Verwijst de Heere Jezus naar de psalmen? In de psalmen wordt de Naam van de Heere Jezus niet genoemd. In de psalmen wordt niet direct verwezen naar de drie-eenheid. In de psalmen wordt niet direct verwezen naar Golgotha.
Aan het kruis citeert Christus letterlijk uit psalm 22: Mijn God, Mijn God! Waarom hebt Gij mij verlaten.

En lees bijvoorbeeld vers 17 en 19 van dezelfde psalm (onberijmd).
Dit gaat over een veroordeling zoals Christus aan het kruis heeft onder gaan.
Dit weet ik. Er zijn meer psalmen die in het NT op de Heere Jezus worden betrokken. Er is echter wel wat extra kennis nodig om te weten dat dit (in een diepere betekenis) over de Heere Jezus gaat. Als je bijvoorbeeld ook vers 20 tot 22 leest dan lijkt het voor de hand te liggen om de psalm in de eerste plaats als een gebed van David te zien.
Mijn eerste vraag was trouwens een wedervraag aan Luther en ging specifiek over Lukas 24. Dit had ik duidelijker kunnen en moeten opschrijven.

Eerder noemde je "eens was ik een vreemdeling" als een rijk lied. Daar ga ik zeker in mee, juist omdat hierin ook direct het werk van de Heere wordt benoemd en direct Zijn grootheid en Zijn Reddend werk genoemd wordt.
Heb je nu nog een specifieke vraag aan mij? Ik heb het even niet meer helder.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:In de boekenbijlage van De Banier stond gisteren een nieuwe gezangenbundel, die mede is uitgegeven door het ds. G.H. Kerstencentrum.
Kent iemand deze bundel (al)?
Dat is een vervolg op Uit Sions Zalen. Liederenbundel voor gebruik op scholen, met teksten van o.a. Lodensteijn, Sara Nevius, Groenewegen etc. Veel van die bekende, in preken vaak geciteerde dichtregels uit de tijd van de Nadere Reformatie worden zo weer in hun oorspronkelijke context aangeboden, en je kunt ze nog zingen ook. Mooi initiatief. Wel kun je je afvragen of de taal van de achttiende eeuw voor de jeugd van nu nog te bevatten is. Maar goed, op school kan daar natuurlijk meteen uitleg bij worden gegeven.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door parsifal »

Luther schreef:Heb je nu nog een specifieke vraag aan mij? Ik heb het even niet meer helder.
De vraag was min of meer retorisch. Het ging erover of de Heere Jezus direct naar de psalmen verwees naar de Emmausgangers?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door helma »

De Gadsby Hymns en de Psalters zouden vertaald moeten worden. Daar ben ik weleens een beetje jaloers op.
Overigens zing ik ontzettend graag Psalmen. Hoe vaak vind je je eigen leven/omstandigheden terug in een Psalm.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Opwekkingsbundel

Bericht door parsifal »

helma schreef:De Gadsby Hymns en de Psalters zouden vertaald moeten worden. Daar ben ik weleens een beetje jaloers op.
Overigens zing ik ontzettend graag Psalmen. Hoe vaak vind je je eigen leven/omstandigheden terug in een Psalm.
Mee eens! Maar ik denk dat er ook tegenwoordig nog goede teksten op muziek gezet worden. Ik denk hierbij aan vrij veel van het werk van Keith en Kristyn Getty (al dan niet in samenwerking met Stuart Townend) en er zijn zo meer schrijvers te bedenken.

Ik mis de psalmen in de gemeente waar ik naar de kerk ga. Aan de andere kant ben ik ook dankbaar dat we liederen als "In Christ Alone", "Amazing Grace", "How deep the Father's love for us" of "Come thou fount of every blessing" kunnen zingen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie