Bovenstem zingen (niet ritmisch)

PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Bovenstem zingen (niet ritmisch)

Bericht door PvS »

Wie kan mij helpen aan een noten-notering voor het zingen van de psalmen met bovenstem?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Bovenstem zingen (niet ritmisch)

Bericht door Dipper »

het Boek der Psalmen op Vier Stemmen, uitgegeven bij Gebr. Koster in Barneveld.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Bovenstem zingen (niet ritmisch)

Bericht door Orchidee »

Misschien kan je eens informeren bij: http://www.arievandervlist.nl/, hij begeleid ook een koor met bovenstem.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bovenstem zingen (niet ritmisch)

Bericht door refo »

Ik heb geen verstand van bovenstem, maar wat ik gehoord heb ervan is dat de organist er alleen rekening mee kan houden, maar het niet met zijn muziek begeleiden kan. Het heeft een eigen dynamiek, die zich niet laat sturen.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Bovenstem zingen (niet ritmisch)

Bericht door ejvl »

Mits organist en zangers dezelfde muzieknotatie gebruiken kan dit prima.
Als het ongecontroleerd gaat, de organist speelt z'n eigen muziek en de zangers proberen maar wat, is het geen gehoor.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Bovenstem zingen (niet ritmisch)

Bericht door Vagari »

refo schreef:Ik heb geen verstand van bovenstem, maar wat ik gehoord heb ervan is dat de organist er alleen rekening mee kan houden, maar het niet met zijn muziek begeleiden kan. Het heeft een eigen dynamiek, die zich niet laat sturen.
Ik heb altijd het gevoel dat:
Organist speelt positief mee--> gevolg: Bovenstem zingt lekker(als automatisme)
Organist speelt 'neutraal'--> gevolg: Bovenstem zingen gaat goed (vraagt iets meer concentratie)
Organist speelt negatief mee--> gevolg: onmogelijk om bovenstem te zingen
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bovenstem zingen (niet ritmisch)

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:Mits organist en zangers dezelfde muzieknotatie gebruiken kan dit prima.
Als het ongecontroleerd gaat, de organist speelt z'n eigen muziek en de zangers proberen maar wat, is het geen gehoor.
Dat is de enige juiste benadering: er moet vooraf gecommuniceerd worden wat men wil zingen. Want "de" bovenstem bestaat niet. Alleen als er overleg is geweest over de te zingen stem, kan de organist weten welke zetting hij moet spelen en zullen bovenstem en begeleiding bij elkaar passen.
Of je dat dan mooi moet vinden, is nog weer een heel andere discussie, maar dan zitten beide partijen in elk geval op dezelfde muzikale golflengte.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Bovenstem zingen (niet ritmisch)

Bericht door FlyingEagle »

Hoho er is maar 1 echte bovenstem en wereld erfgoed http://www.eo.nl/geloven/themas/doorgev ... l-erfgoed/
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Bovenstem zingen (niet ritmisch)

Bericht door FlyingEagle »

PvS schreef:Wie kan mij helpen aan een noten-notering voor het zingen van de psalmen met bovenstem?
Misschien kunnen ze je hier verder mee helpen

http://bovenstemgenemuiden.nl/
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bovenstem zingen (niet ritmisch)

Bericht door Hendrikus »

FlyingEagle schreef:Hoho er is maar 1 echte bovenstem en wereld erfgoed http://www.eo.nl/geloven/themas/doorgev ... l-erfgoed/
En 't zou mooi zijn als het daar ook bij bleef. Werelderfgoed moet je niet op andere plekken gaan na-apen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bovenstem zingen (niet ritmisch)

Bericht door refo »

Ik heb een paar opnamen beluisterd. Ik snap niet goed waarom je dat zou naäpen. In mijn lagere schooltijd waren er meisjes die 'de tweede stem' van bepaalde liederen kende (voornamelijk uit de bundel van 1938). Dat klonk ook zo. De bovenstem is meer een onderstem.
In Gouda komt in maart ook een bovenstemkoor. Dat lijkt een beetje een contradictio in terminis.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bovenstem zingen (niet ritmisch)

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Ik heb een paar opnamen beluisterd. Ik snap niet goed waarom je dat zou naäpen. In mijn lagere schooltijd waren er meisjes die 'de tweede stem' van bepaalde liederen kende (voornamelijk uit de bundel van 1938). Dat klonk ook zo. De bovenstem is meer een onderstem.
In Gouda komt in maart ook een bovenstemkoor. Dat lijkt een beetje een contradictio in terminis.
Heb 't al vaker gezegd: het is een folklore, net als Staphorster stipwerk of Volendammer klederdracht. Leuk, een plaatselijk gebruik van vroeger.
Maar als Alblasserdam plotseling in Spakenburgse klederdracht zou gaan lopen, dan vroeg je je ongetwijfeld af wat die mensen bezielt.
Folklore moet je daar laten waar het thuis hoort, en niet gaan exporteren en imiteren: dat levert alleen maar karikaturen en slappe aftreksels van het origineel op.
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 14 feb 2015, 00:37, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bovenstem zingen (niet ritmisch)

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
refo schreef:Ik heb een paar opnamen beluisterd. Ik snap niet goed waarom je dat zou naäpen. In mijn lagere schooltijd waren er meisjes die 'de tweede stem' van bepaalde liederen kende (voornamelijk uit de bundel van 1938). Dat klonk ook zo. De bovenstem is meer een onderstem.
In Gouda komt in maart ook een bovenstemkoor. Dat lijkt een beetje een contradictio in terminis.
Heb 't al vaker gezegd: het is een folklore, net als Staphorster stippelwerk of Volendammer klederdracht. Leuk, een plaatselijk gebruik van vroeger.
Maar als Alblasserdam plotseling in Spakenburgse klederdracht zou gaan lopen, dan vroeg je je ongetwijfeld af wat die mensen bezielt.
Folklore moet je daar laten waar het thuis hoort, en niet gaan exporteren en imiteren: dat levert alleen maar karikaturen en slappe aftreksels van het origineel op.
Ik zou toch meer voor deze benadering kiezen:
Hendrikus schreef:Dat is de enige juiste benadering: er moet vooraf gecommuniceerd worden wat men wil zingen. Want "de" bovenstem bestaat niet. Alleen als er overleg is geweest over de te zingen stem, kan de organist weten welke zetting hij moet spelen en zullen bovenstem en begeleiding bij elkaar passen.
Of je dat dan mooi moet vinden, is nog weer een heel andere discussie, maar dan zitten beide partijen in elk geval op dezelfde muzikale golflengte.
Kijk, dat je het niet mooi vindt of qua muzikaal niveau onder de maat, daar kan ik nog wel inkomen. Maar waarom zou je het zingen van een bovenstem zodanig specifiek noemen dat dat alleen in Genemuiden gezongen kan worden?

Een Bach-cantate is naar mijn mening meer specifiek iets voor een Lutherse dienst in Duitsland, maar die hebben we ook geïmporteerd.
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Bovenstem zingen (niet ritmisch)

Bericht door Dipper »

Bij ons in de achterste banken pakken we regelmatig de bovenstem als het orgel het toontje makkelijk aangeeft.
In de ouderlingenbank zijn ze dan soms zichtbaar geroerd.
Plaats reactie