Welke muziek beluister je nu?

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

Zachte orgelmuziek
O Heer' die daar des hemels tente spreidt.

https://www.youtube.com/watch?v=qSc2UGgUUjU
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Jantje »

Wees mij genadig, HEER' (naar Psalm 56)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:Wees mij genadig, HEER' (naar Psalm 56)
-DIA- schreef:Zachte orgelmuziek
O Heer' die daar des hemels tente spreidt.
Hoewel Valerius heus wel apostrofjes schreef als dat nodig was (zie onder), schreef hij ze niét achter Heer! De rare gewoonte om in te grijpen in historische teksten door te pas en te onpas apostrofjes toe te voegen, danken we aan de GBS. Helaas'

O Heer die daer des Hemels tente spreyt,
End' wat op aerd' is heb alleen bereyt,
Het schuymig woedig meyr kond maken stille,
End' alles doet naer uwen lieven wille;
Wy slaen het oog, Tot u om hoog
Verlossen kont, Tot aller stont,
Jae seifs oock van de doot
.

https://www.dbnl.org/tekst/stro009hart0 ... 1_0011.php
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Jantje »

Moet dat nou? :fouet
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef:Wees mij genadig, HEER' (naar Psalm 56)
-DIA- schreef:Zachte orgelmuziek
O Heer' die daar des hemels tente spreidt.
Hoewel Valerius heus wel apostrofjes schreef als dat nodig was (zie onder), schreef hij ze niét achter Heer! De rare gewoonte om in te grijpen in historische teksten door te pas en te onpas apostrofjes toe te voegen, danken we aan de GBS. Helaas'

O Heer die daer des Hemels tente spreyt,
End' wat op aerd' is heb alleen bereyt,
Het schuymig woedig meyr kond maken stille,
End' alles doet naer uwen lieven wille;
Wy slaen het oog, Tot u om hoog
Verlossen kont, Tot aller stont,
Jae seifs oock van de doot
.

https://www.dbnl.org/tekst/stro009hart0 ... 1_0011.php
Móet dat nu echt weer zo? Onstichten is ook een kunst die u goed verstaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door DDD »

Het is maar net hoeveel belang je hecht aan de waarheid. De teksten zijn vrij van rechten, dus je mag er in rommelen. Je kunt het ook zien als het bij de tijd brengen voor devotioneel gebruik.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Het is maar net hoeveel belang je hecht aan de waarheid. De teksten zijn vrij van rechten, dus je mag er in rommelen. Je kunt het ook zien als het bij de tijd brengen voor devotioneel gebruik.
Hoe doe je dat, iets bij de tijd te brengen voor devotioneel gebruik? Gewoon, apostrofjes plakken :nonnon
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door parsifal »

Na wat eerdere berichten hier ben ik wat meer van Voces8 gaan luisteren. Ik luister nu hun versie van Carrickfergus (met Sibeal). Sibeal is een goede zangeres in haar genre, maar ze staat echt in de schaduw van de "achtergrondzangers"
https://www.youtube.com/watch?v=-Cz8nQAi2A4
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Het is maar net hoeveel belang je hecht aan de waarheid. De teksten zijn vrij van rechten, dus je mag er in rommelen. Je kunt het ook zien als het bij de tijd brengen voor devotioneel gebruik.
Hoe doe je dat, iets bij de tijd te brengen voor devotioneel gebruik? Gewoon, apostrofjes plakken :nonnon
Je moet niet op elke slak zout leggen. :hum
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Het is maar net hoeveel belang je hecht aan de waarheid. De teksten zijn vrij van rechten, dus je mag er in rommelen. Je kunt het ook zien als het bij de tijd brengen voor devotioneel gebruik.
Hoe doe je dat, iets bij de tijd te brengen voor devotioneel gebruik? Gewoon, apostrofjes plakken :nonnon
En 'kunt' schrijven in plaats van 'kont' bijvoorbeeld. Of 'daar' in plaats van 'daer'.
Goed idee.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Het is maar net hoeveel belang je hecht aan de waarheid. De teksten zijn vrij van rechten, dus je mag er in rommelen. Je kunt het ook zien als het bij de tijd brengen voor devotioneel gebruik.
Hoe doe je dat, iets bij de tijd te brengen voor devotioneel gebruik? Gewoon, apostrofjes plakken :nonnon
Als eerbied wenst te tonen, weet ik maar een manier waarin ik dit hier kan doen.
Een woord toevoegen kan niet, een veranderen is vaak ook niet doenlijk.
Wat hindert je dan zo'n heel minuscuul klein apostrofje. Het kan maar één ding zijn:
Iets uit je binnenste gooien, dat blijkt wel veelvuldig, wat uit moet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

parsifal schreef:Na wat eerdere berichten hier ben ik wat meer van Voces8 gaan luisteren. Ik luister nu hun versie van Carrickfergus (met Sibeal). Sibeal is een goede zangeres in haar genre, maar ze staat echt in de schaduw van de "achtergrondzangers"
https://www.youtube.com/watch?v=-Cz8nQAi2A4
Van Voces8 vind ik het ook zo knap dat ze in alle genres thuis zijn, van licht tot zwaar, van renaissance tot eigentijds. Prachtig is ook weer de recente opname van Bachcantate 150 "Nach dir, Herr, verlanget mich" https://www.youtube.com/watch?v=wPdh0loM2yM
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef:Het is maar net hoeveel belang je hecht aan de waarheid. De teksten zijn vrij van rechten, dus je mag er in rommelen. Je kunt het ook zien als het bij de tijd brengen voor devotioneel gebruik.
Hoe doe je dat, iets bij de tijd te brengen voor devotioneel gebruik? Gewoon, apostrofjes plakken :nonnon
Als eerbied wenst te tonen, weet ik maar een manier waarin ik dit hier kan doen.
Een woord toevoegen kan niet, een veranderen is vaak ook niet doenlijk.
Wat hindert je dan zo'n heel minuscuul klein apostrofje. Het kan maar één ding zijn:
Iets uit je binnenste gooien, dat blijkt wel veelvuldig, wat uit moet.
Nee DIA. Jij bent op bepaalde punten ook erg pietluttig en gevoelig. Andere mensen zijn dat op hun eigen stokpaardjes, zoals Hendrikus op deze. Je moet daar niet gelijk een oordeel aan verbinden. Feitelijk heeft Hendrikus gewoon gelijk: het is geschiedvervalsing. Maar in dit geval om des gewetens wille, en ik denk dat er in de hemel geen discussie meer over zal zijn.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef:Het is maar net hoeveel belang je hecht aan de waarheid. De teksten zijn vrij van rechten, dus je mag er in rommelen. Je kunt het ook zien als het bij de tijd brengen voor devotioneel gebruik.
Hoe doe je dat, iets bij de tijd te brengen voor devotioneel gebruik? Gewoon, apostrofjes plakken :nonnon
Als eerbied wenst te tonen, weet ik maar een manier waarin ik dit hier kan doen.
Een woord toevoegen kan niet, een veranderen is vaak ook niet doenlijk.
Wat hindert je dan zo'n heel minuscuul klein apostrofje. Het kan maar één ding zijn:
Iets uit je binnenste gooien, dat blijkt wel veelvuldig, wat uit moet.
Nee DIA. Jij bent op bepaalde punten ook erg pietluttig en gevoelig. Andere mensen zijn dat op hun eigen stokpaardjes, zoals Hendrikus op deze. Je moet daar niet gelijk een oordeel aan verbinden. Feitelijk heeft Hendrikus gewoon gelijk: het is geschiedvervalsing. Maar in dit geval om des gewetens wille, en ik denk dat er in de hemel geen discussie meer over zal zijn.
Als u dat zo zegt, dan is het hetzelfde als ik zeg: U hebt geen besef wat je doet als je iets zegt wat je met eerbied wilt uitdrukken. Dit is geen taalkundige kwestie, dat kun je er zeker van maken, dat zal het ook zijn. maar voor mij persoonlijk is het een kwestie van principe. Ik kan niet anders dan met verfoeiing aanzien hoe er met de heilige Naam wordt omgegaan, ook op dit forum.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef: Als u dat zo zegt, dan is het hetzelfde als ik zeg: U hebt geen besef wat je doet als je iets zegt wat je met eerbied wilt uitdrukken. Dit is geen taalkundige kwestie, dat kun je er zeker van maken, dat zal het ook zijn. maar voor mij persoonlijk is het een kwestie van principe. Ik kan niet anders dan met verfoeiing aanzien hoe er met de heilige Naam wordt omgegaan, ook op dit forum.
Maakt die apostrof nou echt het verschil in principe?
Ik denk eerder dat het een kwestie van Nederlandse cultuur is waaraan een hoop emotie is verbonden.
In het OT wordt Heere geschreven als adonaj, heer, dus zonder hoofdletters.
Zo heeft David het woord ´heer´ eerbiedig gebruikt in de Psalmen.
Semitische en nog een aantal talen kennen geen hoofdletters, dus dat probleem wordt die christenen gelukkig bespaard, evenals de apostrof.
Daarom kan dat geen principe zijn: een principe geldt voor alle christenen en is van alle tijden.

Nu zou ik dat voor de Nederlandse taal en cultuur niet direct aanbevelen omdat dit erg gevoelig kan liggen.
Maar probeer toch wat voorzichtig te zijn met het woord ´principe´.
Ad van Toor zou zeggen: durf je er voor de brandstapel op?

https://www.rd.nl/boeken/column-aad-van ... -1.1613968
Plaats reactie