Welke muziek beluister je nu?

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Interessant dat de gewoonte om te zingen coupletten in zijn geheel voor te lezen daar ook op zangavonden geldt. Gebeurt dat ook bij psalmzangavonden ofzo?
Waarom stoor jij je daar eigenlijk zo aan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
DDD schreef:Interessant dat de gewoonte om te zingen coupletten in zijn geheel voor te lezen daar ook op zangavonden geldt. Gebeurt dat ook bij psalmzangavonden ofzo?
Waarom stoor jij je daar eigenlijk zo aan?
Omdat het net lijkt alsof het gesprokene meer is dan het gezongene.
Dezelfde vreemde gewoonte om tijdens een zangavond ook 'verplicht' een meditatie te moeten laten plaatsvinden.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Online
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

Het is net zoiets als net vóór een feestelijke broodmaaltijd het brood alvast te serveren zonder beleg. Er is niets mis met brood zonder beleg, maar het is als de tafel klaar staat met heerlijke dingen gewoon niet het juiste moment daarvoor.

Verder laat het vaak zien dat de spreker niet op toon kan lezen of zelfs niet begrijpt wat hij of zij voorleest. Ik weet wel dat dat vaak zo is, maar ik hoef daar niet met de neus op gedrukt te worden, en vooral niet in die gevallen waarin iemand zichzelf graag hoort praten. Dan is het des te tenenkrommender.

In zijn algemeenheid geldt bij alle gecultiveerde uitingen dat het niet de bedoeling is om het verloop alvast te schetsen bij de aankondiging. Bij een hoorspel waarin drie personen optreden, lees je bij de aankondiging ook niet alvast met één persoon het verhaal voor. Bij een recensie is het niet de bedoeling dat de recensent alvast de kern van het besproken boek uit de doeken doet.

Kortom: het is gewoon tegen de normale fatsoensregels en ook zonde van de tijd. Dat er ooit veel mensen waren die niet konden lezen, en er mee geholpen waren, doet daar niet aan af. Het laat mijns inziens alleen maar zien dat mensen iets doen zonder na te denken. En dat maakt het niet minder erg.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Herman »

Het is natuurlijk bedoelt voor de analfabeten die daarmee de tekst nog een keer kunnen memoriseren alvorens deze te zingen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door eilander »

Heerlijk als je je over dit soort kleine dingen kunt druk maken. :super
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:Heerlijk als je je over dit soort kleine dingen kunt druk maken. :super
Heerlijk als je je cynisme niet kunt bedwingen :super

DDD heeft natuurlijk helemaal gelijk. Het is een onzinnige gewoonte, waar niet over wordt nagedacht. Het is altied zo ewes, en wie hoolt niet van veraandern.
~~Soli Deo Gloria~~
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Mannetje »

Als je daar over valt, heb je gewoon geen respect voor de traditie.
-
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hendrikus »

Mannetje schreef:Als je daar over valt, heb je gewoon geen respect voor de traditie.
Wel voor traditie, niet voor domme gewoontes.
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Verder laat het vaak zien dat de spreker niet op toon kan lezen of zelfs niet begrijpt wat hij of zij voorleest.
Ds. Baan en ds. Meeuse kunnen het anders perfect voordragen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:De oude situatie is, dat de psalmmelodieën van den beginne ritmisch zijn bedoeld, en bij Calvijn ook in een vlot tempo werden gezongen. :tilt
Hendrikus schreef:Het is altied zo ewes, en wie hoolt niet van veraandern.
Sorry, ik kon het even niet laten.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Erskinees »

En wat er verder volgt...
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:De oude situatie is, dat de psalmmelodieën van den beginne ritmisch zijn bedoeld, en bij Calvijn ook in een vlot tempo werden gezongen. :tilt
Hendrikus schreef:Het is altied zo ewes, en wie hoolt niet van veraandern.
Sorry, ik kon het even niet laten.
Ach ja, valse tegenstellingen creëren en daar dan een beetje lacherig over gaan doen, wat een ontzettend goedkoop trucje. Je laat je wel kennen vandaag...
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door eilander »

Sorry, betere humor heb ik niet.
Inhoudelijk moet je je er niets van aantrekken: het geheel voorlezen van psalmverzen interesseert me geen lor, al leest iemand ze zes keer voor. en over ritmisch zingen ben ik het principieel wel met je eens, al vind ik de praktijk wat weerbarstiger.
Online
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

Alle grappen en grollen doen niets af van wat ik schreef. Dat is dan weer verheugend. En verder is het een bijzaak, natuurlijk, waar ik mij ook niet eens druk om maak. Ik gebruik het wel om het gemiddelde iq en conservatisme van een kerkenraad en gemeente mee in te schatten. Dat is alles.
Online
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

Herman schreef:Het is natuurlijk bedoelt voor de analfabeten die daarmee de tekst nog een keer kunnen memoriseren alvorens deze te zingen.
Ook in Rotterdam IJsselmonde kunnen de meeste mensen lezen en zelfs schrijven. Dus ik hoop dat je bedoelt dat het daaruit is ontstaan. Dat had ik al begrepen, en heb ik ook genoemd.
Plaats reactie