Welke muziek beluister je nu?

ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:
DDD schreef:Beveel gerust uw wegen.
Oja. Zijn er twee melodievarianten op dit lied eigenlijk?
Melodie van het YouTube filmpje wordt ook gebruikt voor:
"O hoofd bedekt met wonden" of "O hoofd bebloed vol wonden".

De melodie voor "Beveel gerust Uw wegen" wordt inderdaad vaak anders gezongen maar dat is wel de Nederlandse vertaling voor "befiehl du deine wege".
De melodie is overigens al heel oud.
https://de.wikipedia.org/wiki/Befiehl_du_deine_Wege
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Jantje »

ejvl schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Beveel gerust uw wegen.
Oja. Zijn er twee melodievarianten op dit lied eigenlijk?
Melodie van het YouTube filmpje wordt ook gebruikt voor:
"O hoofd bedekt met wonden" of "O hoofd bebloed vol wonden".

De melodie voor "Beveel gerust Uw wegen" wordt inderdaad vaak anders gezongen maar dat is wel de Nederlandse vertaling voor "befiehl du deine wege".
De melodie is overigens al heel oud.
https://de.wikipedia.org/wiki/Befiehl_du_deine_Wege
Dank voor de verheldering!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:
ejvl schreef:
De melodie is overigens al heel oud.
https://de.wikipedia.org/wiki/Befiehl_du_deine_Wege
Dank voor de verheldering!
https://www.liedboekcompendium.nl/lied/ ... egen-8_6_3
~~Soli Deo Gloria~~
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Geytenbeekje »

Zadok The Priest The Sixteen.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef:
ejvl schreef:
De melodie is overigens al heel oud.
https://de.wikipedia.org/wiki/Befiehl_du_deine_Wege
Dank voor de verheldering!
https://www.liedboekcompendium.nl/lied/ ... egen-8_6_3
Mooie uitvoering. Goed te verstaan. Heel traag, maar dat past wel erg goed bij het lied.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Hendrikus schreef:
Jantje schreef:
ejvl schreef:
De melodie is overigens al heel oud.
https://de.wikipedia.org/wiki/Befiehl_du_deine_Wege
Dank voor de verheldering!
https://www.liedboekcompendium.nl/lied/ ... egen-8_6_3
Mooie uitvoering. Goed te verstaan. Heel traag, maar dat past wel erg goed bij het lied.
Prachtig uitgevoerd. Perfect tempo. Helemaal eens.

Maar nu de vraag: waarom zouden Psalmen ook niet in zo'n tempo gezongen kunnen worden in de zondagse eredienst?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vind het juist heel snel...
Voor dit lied goed genoeg.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:
Mooie uitvoering. Goed te verstaan. Heel traag, maar dat past wel erg goed bij het lied.
Prachtig uitgevoerd. Perfect tempo. Helemaal eens.

Maar nu de vraag: waarom zouden Psalmen ook niet in zo'n tempo gezongen kunnen worden in de zondagse eredienst?
Dat ligt heel erg aan de gemeente en aan de aard van het lied. Maar een organist moet zich wel een beetje aan het zangtempo in een gemeente aanpassen.

In jouw geval: als de gemeente niet achter het orgel aan zou zingen, zou het net zo rustig verlopen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:
Mooie uitvoering. Goed te verstaan. Heel traag, maar dat past wel erg goed bij het lied.
Prachtig uitgevoerd. Perfect tempo. Helemaal eens.

Maar nu de vraag: waarom zouden Psalmen ook niet in zo'n tempo gezongen kunnen worden in de zondagse eredienst?
Dat ligt heel erg aan de gemeente en aan de aard van het lied. Maar een organist moet zich wel een beetje aan het zangtempo in een gemeente aanpassen.

In jouw geval: als de gemeente niet achter het orgel aan zou zingen, zou het net zo rustig verlopen.
Huh? Ik dacht dat de gemeente zich altijd aan de organist moest aanpassen?

En verder is dat laatste niet waar. Ten eerste zingt de gemeente niet achter het orgel aan, voor zover ik weet en ten tweede zingen wij voor een gemiddelde GG vrij snel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door DDD »

De gemeente zingt zeker wel achter het orgel aan. Dat kun je eenvoudig naluisteren. En inderdaad is het tempo voor een GG iets bovengemiddeld. Maar ook in heel zware kerken zingt men niet achteruit. Alleen zingt men tussen de regels een hele tijd niet, en de laatste noot maar half.

Op zich moet de gemeente natuurlijk naar de organist luisteren. Anders wordt het een zooitje. Maar dat geldt ook andersom. Een organist kan niet zomaar zijn eigen hobby's op het orgel tentoonspreiden. De organist begeleidt de gemeentezang. Dat is niet hetzelfde als de gemeentezang leiden.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door ejvl »

Toch wel vind ik, natuurlijk niet een enorm tempoverschil maar als je een duidelijk voorspel in de slag speelt, afsluit, inzet en begeleid, gaat het wel goed.
Dus niet een voorspel bij de laatste tonen enorm vertragen of een toontje vooraf, maar duidelijk in dezelfde slag.
Een mooi voorbeeld vind ik psalm 121 van Sietze de Vries vanuit de GG in Gouda. Dit was niet tijdens een dienst overigens maar wel mooi en duidelijk.
Er wordt wel iets vertraagd gezongen maar wel mooi.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door eilander »

Ach ja, het kan altijd erger... Ik luisterde het eerste gedeelte van de preek voor de preekluisterkring. Dan houd je wel op met klagen over kleinigheden.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door DDD »

ejvl schreef:Toch wel vind ik, natuurlijk niet een enorm tempoverschil maar als je een duidelijk voorspel in de slag speelt, afsluit, inzet en begeleid, gaat het wel goed.
Dus niet een voorspel bij de laatste tonen enorm vertragen of een toontje vooraf, maar duidelijk in dezelfde slag.
Een mooi voorbeeld vind ik psalm 121 van Sietze de Vries vanuit de GG in Gouda. Dit was niet tijdens een dienst overigens maar wel mooi en duidelijk.
Er wordt wel iets vertraagd gezongen maar wel mooi.
Dat vind ik ook wel, maar daarom moet je als organist nog wel rekening houden met de gemeente. De ene gemeente zingt anders dan de andere. Natuurlijk moet ook de gemeente luisteren naar de organist, maar dat is toch niet anders.

@Eilander:
Heb je het over Capelle aan den IJssel MW of Wijk bij Duurstede? In de eerste gemeente wordt toch gemiddeld genomen redelijk tot zeer goed orgel gespeeld, en in de laatste ook.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door eilander »

DDD schreef:@Eilander:
Heb je het over Capelle aan den IJssel MW of Wijk bij Duurstede? In de eerste gemeente wordt toch gemiddeld genomen redelijk tot zeer goed orgel gespeeld, en in de laatste ook.
Ik heb gewoon de link van helma gebruikt. Ik denk dat het Wijk bij Duurstede is.
Luister zelf. Ik huiver ervan.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door DDD »

Het is inderdaad niet zo best. Dat ik dat niet heb onthouden. Zo'n kleine hervormde gemeente moet het ook doen met de talenten die er zijn, denk ik dan maar.

De organist van de protestantse gemeente in dezelfde kerk is dan weer heel goed, en volgens mij speelt hij ook wel in de hervormde diensten.
Plaats reactie