Welke muziek beluister je nu?

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door refo »

Ja, als ze meteen weggegooid worden, koopt zeker niemand ze.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Forummer »

Damascus - Glorieus

Ook al is het geen Pasen, dit lied doet altijd heel veel met me


https://youtu.be/JOmaw_bxCBk
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10598
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:Damascus - Glorieus

Ook al is het geen Pasen, dit lied doet altijd heel veel met me


https://youtu.be/JOmaw_bxCBk
Ik vind de stijl erg bevreemdend. Ongepast zelfs omdat het oneerbiedig overkomt.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Terri »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:Damascus - Glorieus

Ook al is het geen Pasen, dit lied doet altijd heel veel met me


https://youtu.be/JOmaw_bxCBk
Ik vind de stijl erg bevreemdend. Ongepast zelfs omdat het oneerbiedig overkomt.
Snap ik, ik ook, terwijl m'n kleinkinderen hier wel naar luisteren...kloof.....zo moeilijk.
Wil zo graag in gesprek blijven en proberen naar hun beleving te luisteren....vooral veel luisteren en liefdevol mijn visie te delen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Ik vind de stijl erg bevreemdend. Ongepast zelfs omdat het oneerbiedig overkomt.
De gevoelswaarde van je post onderschrijf ik direct.

Maar leg het eens in heldere taal uit waarom hier een grens wordt overschreven. Dat vind ik niet makkelijk.

De stijl en articulatie van het noemen van de namen van de Heere Jezus en het citaat van Psalm 22, klinken mij als vloeken in de oren. Maar als ik daar op reflecteer op mijn eigen waarneming dan is de conclusie ook gerechtvaardigd dat ik blijkbaar zo ver van het profane afsta dat blasfemie de eerste associatie is die in mij opkomt bij deze stijlvorm.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Forummer »

Ik denk dat ik de leeftijd heb tussen jullie en je kleinkinderen in. Dat het niet ieders smaak is, geloof ik meteen. Oneerbiedig, nee. Dan moet je de tekst nog eens goed beluisteren.

Neem bijvoorbeeld dit: U heeft aan het kruis voor mij geleden, nu staat er een kruis door mijn verleden.

Hier word de vergeving door het werk van Jezus Christus toch zeer treffend verwoord. Kort maar krachtig.

Of deze: Uw laatste adem was de kracht die nodig was om mij nieuw leven in te blazen.

Het maakt je ook klein. Het komt zo dichtbij dat je beseft: als ik Petrus was geweest, had ik hetzelfde gedaan..

Vanuit dat perspectief is dit lied ook geschreven: alsof je erbij bent.

En dat Jezus Christus nu juist voor zulke mensen gestorven is (voor wie daar roept: vermoord Hem maar) want als ik erbij was geweest, was ik 1 van degenen geweest die óók geroepen had: Kruis Hem!

Het maakt het wonder alleen maar groter!
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:Ik vind de stijl erg bevreemdend. Ongepast zelfs omdat het oneerbiedig overkomt.
De gevoelswaarde van je post onderschrijf ik direct.

Maar leg het eens in heldere taal uit waarom hier een grens wordt overschreven. Dat vind ik niet makkelijk.

De stijl en articulatie van het noemen van de namen van de Heere Jezus en het citaat van Psalm 22, klinken mij als vloeken in de oren. Maar als ik daar op reflecteer op mijn eigen waarneming dan is de conclusie ook gerechtvaardigd dat ik blijkbaar zo ver van het profane afsta dat blasfemie de eerste associatie is die in mij opkomt bij deze stijlvorm.
Ik snap niet helemaal wat er precies oneerbiedig overkomt. Het is een heel orthodox lied, zo te horen. Ik vind het overigens helemaal niets, vooral de muziek niet. Wat is er mis met een Surinaams accent?

Maar straks komt er iemand die het gejubel in een cantate oneerbiedig vindt. Dat is een nogal subjectieve beleving, kennelijk. Gelukkig benoemen jullie dat ook allebei.

Ik denk dat Herman de spijker op zijn kop slaat: dat kennelijk de normale taal zover van Gods openbaring af komt te staan, dat je er niet in gewone taal meer over kunt spreken.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Forummer »

Gelukkig verstaat God ook gewoon Nederlands.

Zelf ervaar ik een bepaalde afstand als het werk van God in "jargon" of "tale Kanaäns" wordt besproken, terwijl we feitelijk het over dezelfde dingen hebben. Dat is voor mij ook wel een les geweest, als ik iets niet begrijp betekent niet dat een ander het niet op die manier kan beleven. We kunnen de Heilige Geest niet in ons eigen hokje stoppen. Ik heb geleerd om elkaar echt als broeders en zusters te blijven zien, ondanks verschil van verwoorden. We hebben toch dezelfde God en dezelfde genade.
Laatst gewijzigd door Forummer op 23 sep 2020, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

Zeker. Dat lijkt me een onopgeefbaar punt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik denk dat Herman de spijker op zijn kop slaat: dat kennelijk de normale taal zover van Gods openbaring af komt te staan, dat je er niet in gewone taal meer over kunt spreken.
Binnen dit verband wil dan opmerken dat verschil bestaat tussen normale taalgebruik en straat- of vulgair taalgebruik. En dat kan door zowel articulatie als woordgebruik komen. Beide zaken hangen af van de fatsoensnormen.

Ik sprak trouwens over profaan in de bedoeling van tegenhanger van gewijde taal en niet over normaal taalgebruik.

Daarnaast ben ik niet op de hoogte van inhoud en achtergrond van de stijlvorm 'rappen'. Maar het lijkt me onverenigbaar een begrip als behoedzaam spreken in lijn met de aanbeveling van Jacobus om de tong in bedwang te houden.

Op de inhoud is ook commentaar te leveren, zeker als je andere clips naast deze luistert.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Herman »

Forummer schreef:Gelukkig verstaat God ook gewoon Nederlands.
Rappen is net zo'n rare cultuuruiting als de preektoon van een reformatorische dominee. Alles daartussen definieer ik als normaal.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Forummer »

Gelukkig vraagt God niet naar wat wij normaal vinden. Het hangt niet van ons of onze mening af, en dat is maar goed ook.

Net zoals ik mijn gevoel (en daarmee vooroordeel) moet uitschakelen bij een preek in wollig taalgebruik, en moet luisteren naar de inhoud lijkt me dat het bij een lied als dit ook zo is.

Ik ben oprecht benieuwd naar het commentaar op de inhoud.
Laatst gewijzigd door Forummer op 23 sep 2020, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Herman »

Forummer schreef:Gelukkig vraagt God niet naar wat wij normaal vinden.
Inderdaad. Sterker nog. God vraagt van ons te gedragen zoals Hij zelf is (1 Petrus 1 vers 15).
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Forummer »

Het is anders dan we gewend zijn in onze reformatorische kerken. Maar als je open staat voor de eerlijke inhoud, is dit wel degelijk ontdekkend en ook opbouwend voor je geloof.

Daarbij kan ik ook muzikaal genieten van hoe het opgebouwd is. Bijvoorbeeld dat de beat in het tweede gedeelte veranderd in hamerslagen. Fantastisch!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Jantje »

Hoe zit dat met de eerbied voor God? Wordt die niet aan de kant geschoven?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie