Welke muziek beluister je nu?

Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:
Hendrikus schreef:In de Anglicaanse liturgie worden de Lofzang van Simeon en die van Maria dagelijks gezongen als vast onderdeel van de Evensong, dus dat staat helemaal los van het kerkelijk jaar.

Voces 8 is zo griezelig goed dat ik soms niet weet of ik het nou mooi moet vinden of niet. Het is bijna té perfect. Maar wel razend knap.
Die ene sopraan lijkt de koorleider en ook wel op een kleuterjuf, dus misschien ligt het daaraan.

Die perfectie lijkt ook wel aan het repertoire te liggen. Dat wat ik toch nog toe gehoord heb is vooral Engels en Latijn met een bepaalde klankkleuk en rustiek.
De meest recente cd, Enchanted Isle, laat ook wel wat minder meditatieve muziek horen, o.a. volksliedjes en muziek uit games en films. Ik voel me beter thuis bij het ingetogen repertoire.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Maanenschijn »

Hendrikus schreef:
Herman schreef:
Hendrikus schreef:In de Anglicaanse liturgie worden de Lofzang van Simeon en die van Maria dagelijks gezongen als vast onderdeel van de Evensong, dus dat staat helemaal los van het kerkelijk jaar.

Voces 8 is zo griezelig goed dat ik soms niet weet of ik het nou mooi moet vinden of niet. Het is bijna té perfect. Maar wel razend knap.
Die ene sopraan lijkt de koorleider en ook wel op een kleuterjuf, dus misschien ligt het daaraan.

Die perfectie lijkt ook wel aan het repertoire te liggen. Dat wat ik toch nog toe gehoord heb is vooral Engels en Latijn met een bepaalde klankkleuk en rustiek.
De meest recente cd, Enchanted Isle, laat ook wel wat minder meditatieve muziek horen, o.a. volksliedjes en muziek uit games en films. Ik voel me beter thuis bij het ingetogen repertoire.
Ik kan niet helemaal beoordelen of het muzikale niveau het zelfde is, maar ik kan Tenebrae Choir zeker zo waarderen als Voces8. Met name ook om het meer klassieke repertoire.
https://youtu.be/H3v9unphfi0
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

Maanenschijn schreef: Ik kan niet helemaal beoordelen of het muzikale niveau het zelfde is, maar ik kan Tenebrae Choir zeker zo waarderen als Voces8. Met name ook om het meer klassieke repertoire.
https://youtu.be/H3v9unphfi0
Is ook bijzonder goed. In de Stille week hebben ze altijd een meerdaags Holy Week Festival in St John's Smith Square Londen, met prachtige muziek voor de lijdenstijd. De Tenebrae Responses van Victoria maken steevast deel uit van het programma: daaraan ontleent het koor z'n naam. Vorig jaar meegemaakt: indrukwekkend!
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Een topwerk onder de symfonieën:
de 5de Symphonie in c (uit 1835) van Franz Lachner (1803 - 1890).
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hoopvol »

Johannes Passion van Bach
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Arja »

Trust (Brigitta Veksler)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door J.C. Philpot »

The Schola Cantorum of St. Peter's in the Loop - Worthy Is Christ (This Is The Feast)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door eilander »

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door ejvl »

Ik wilde hem gisteren eigenlijk al beluisteren maar dat was niet gelukt, dus nu ook deze aan het luisteren.
Een van de meest aansprekende organisten als het om repertoire en enthousiasme gaat vind ik.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hollander »

ejvl schreef:
Ik wilde hem gisteren eigenlijk al beluisteren maar dat was niet gelukt, dus nu ook deze aan het luisteren.
Een van de meest aansprekende organisten als het om repertoire en enthousiasme gaat vind ik.
Grappig om dit te lezen. Vanochtend zag ik, voordat ik dit topic las, het concert van Minne Veldman. De keren dat ik Minne Veldman heb beluisterd relateer ik niet aan "aansprekend" en "enthousiasme". Leuk dat daar zo'n verschil in kan zitten.

Wat vind jij zo aansprekend?
Laatst gewijzigd door Hollander op 09 apr 2020, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door eilander »

Over zijn enthousiasme kun je toch moeilijk discussie hebben, vind ik.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Over zijn enthousiasme kun je toch moeilijk discussie hebben, vind ik.
Jij vindt dat, ja. Maar ik vind dat dus niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hollander »

eilander schreef:Over zijn enthousiasme kun je toch moeilijk discussie hebben, vind ik.
Maar ik vroeg ook niet naar een specificering over zijn enthousiasme, mijn vraag was wat @ejvl zo aansprekend vind. Volgens mij een hele legitieme vraag, toch?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door ejvl »

Hollander schreef:
ejvl schreef:
Ik wilde hem gisteren eigenlijk al beluisteren maar dat was niet gelukt, dus nu ook deze aan het luisteren.
Een van de meest aansprekende organisten als het om repertoire en enthousiasme gaat vind ik.
Grappig om dit te lezen. Vanochtend zag ik, voordat ik dit topic las, het concert van Minne Veldman. Toen dacht ik: "Welke doelgroep spreekt hij nu aan?". De keren dat ik Minne Veldman heb beluisterd relateer ik niet aan "aansprekend" en "enthousiasme". Leuk dat daar zo'n verschil in kan zitten.

Wat vind jij zo aansprekend?
Onder andere zijn zeer breed repertoire. Hij speelt bijvoorbeeld een trio-sonata van Bach zeer goed (ook beaamd door critici, bach-cd uit Vollenhove bijvoorbeeld) maar ook festmusikk van Mons Takle bijvoorbeeld, lolbroekerij. Frans romantisch, Duitse Barok, Hollandse koraalkunst, enzovoorts en dat allemaal op een hoog niveau.
Z'n samenzang cd's vanuit Kampen vind ik bijvoorbeeld ook erg mooi (ben zelf ook bij 2 opnames geweest).

En inderdaad, over z'n enthousiasme en gedrevenheid hoeft geen discussie te zijn. Hij speelt niet strak als een robot en gaat in z'n enthousiasme wel eens uit de bocht, desondanks een zeer kundige organist.

Daarom luister ik erg graag naar hem. :)
Plaats reactie