Welke muziek beluister je nu?

DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door DDD »

Wat niet is, kan komen. Ooit spoelde ik de aria's door bij het beluisteren van de Mattheus Passion. Dat kan ik mij nu niet meer voorstellen. Soms moet je leren hoe mooi iets is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

Nasrani schreef:Ongetwijfeld zullen er zijn die mij een cultuurbarbaar vinden maar die Passionen kunnen mij toch echt niet bekoren.
Dan sta je niet alleen, laat dat dan een (schrale?) troost zijn...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Herman »

Nasrani schreef:Ongetwijfeld zullen er zijn die mij een cultuurbarbaar vinden maar die Passionen kunnen mij toch echt niet bekoren.
Laat je gewoon overtuigen. Begin met iets herkenbaars, namelijk een bewerking van psalm 130, gepast voor deze tijden:

https://www.youtube.com/watch?v=TMWDxIkl1fc
https://www.eduardvanhengel.nl/werken/BWV_131
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Wat niet is, kan komen. Ooit spoelde ik de aria's door bij het beluisteren van de Mattheus Passion. Dat kan ik mij nu niet meer voorstellen. Soms moet je leren hoe mooi iets is.
Zo is 't maar net. Er is muziek die bij het eerste horen misschien aanspreekt, maar waarop je ook snel uitgeluisterd raakt.
En er is muziek die je moet leren beluisteren, moet leren waarderen, maar waarop je vervolgens nooit uitgeluisterd raakt.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

Ik geloof vast dat je op de eenvoudige Psalmen, zo'n rijke inhoud hebben, nooit op uitgeluisterd raakt.
Er zijn er velen die de psalmen niet verstaan, dat zijn we allen van nature. Je kunt je de geestelijke inhoud niet met je verstand
eigen maken. Ook niet met heel veel luisteren. Het is niet te leren om de psalmen, qua inhoud, te verstaan. Hooguit kunnen we
het verstandelijk verstaan, maar daarmee wordt een psalm voor een mens niet dierbaar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Geytenbeekje »

De BWV's vind ik ook erg mooi.
Allemaal wel
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Nathanaël »

Geytenbeekje schreef:De BWV's vind ik ook erg mooi.
Allemaal wel
Alle 1128?
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Geytenbeekje »

Nathanaël schreef:
Geytenbeekje schreef:De BWV's vind ik ook erg mooi.
Allemaal wel
Alle 1128?
Alle die ik geluisterd heb, nou ja allemaal weet ik eigenlijks niet :haha
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door DDD »

Ik hou zelf niet van de klavecimbelmuziek. Maar dat is meer omdat ik geen fan ben van het instrument.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:Wat niet is, kan komen. Ooit spoelde ik de aria's door bij het beluisteren van de Mattheus Passion. Dat kan ik mij nu niet meer voorstellen. Soms moet je leren hoe mooi iets is.
't kan verkeren :) (Gerbrand Adriaenszoon Bredero 1585-1618)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Nasrani »

Het is niet zo dat ik het nu voor het eerst beluister.....
Ik denk dat smaken ook gewoon (mogen) verschillen.

Op dit moment staat hier op https://youtu.be/hfLBNsAJaTI
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Ik geloof vast dat je op de eenvoudige Psalmen, zo'n rijke inhoud hebben, nooit op uitgeluisterd raakt.
Er zijn er velen die de psalmen niet verstaan, dat zijn we allen van nature. Je kunt je de geestelijke inhoud niet met je verstand
eigen maken. Ook niet met heel veel luisteren. Het is niet te leren om de psalmen, qua inhoud, te verstaan. Hooguit kunnen we
het verstandelijk verstaan, maar daarmee wordt een psalm voor een mens niet dierbaar.
Je slaat weer eens een zijspoor in. Het gaat in dit topic over muziek, niet over de geestelijke inhoud van de psalmtekst.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik geloof vast dat je op de eenvoudige Psalmen, zo'n rijke inhoud hebben, nooit op uitgeluisterd raakt.
Er zijn er velen die de psalmen niet verstaan, dat zijn we allen van nature. Je kunt je de geestelijke inhoud niet met je verstand
eigen maken. Ook niet met heel veel luisteren. Het is niet te leren om de psalmen, qua inhoud, te verstaan. Hooguit kunnen we
het verstandelijk verstaan, maar daarmee wordt een psalm voor een mens niet dierbaar.
Je slaat weer eens een zijspoor in. Het gaat in dit topic over muziek, niet over de geestelijke inhoud van de psalmtekst.
Wat doet muziek met een mens? Twee dingen: Het voert af van God of het voert op tot God. Neutraliteit is er ook in de muziek niet. Het is of het ene of het andere.
Van Psalmen getuigen zelfs de Psalmen ook: Die lief'lijk zijn en harten treffen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:Ik geloof vast dat je op de eenvoudige Psalmen, zo'n rijke inhoud hebben, nooit op uitgeluisterd raakt.
Er zijn er velen die de psalmen niet verstaan, dat zijn we allen van nature. Je kunt je de geestelijke inhoud niet met je verstand
eigen maken. Ook niet met heel veel luisteren. Het is niet te leren om de psalmen, qua inhoud, te verstaan. Hooguit kunnen we
het verstandelijk verstaan, maar daarmee wordt een psalm voor een mens niet dierbaar.
Wat doet muziek met een mens? Twee dingen: Het voert af van God of het voert op tot God. Neutraliteit is er ook in de muziek niet. Het is of het ene of het andere.
Van Psalmen getuigen zelfs de Psalmen ook: Die lief'lijk zijn en harten treffen.[/quote]

Ik denk zeker dat je gelijk hebt DIA. Muziek raakt het hart aan en doet iets met je. Mag ik het volgende aanraden te beluisteren? Het is het slotkoor van het eerste deel van de Mattheus Passion. "O mensch, bewein dein sunden gross" De melodie van de zanglijn is de melodie van psalm 36/68.
https://youtu.be/-ql4uj5MNbQ
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Maanenschijn »

Maanenschijn schreef:
-DIA- schreef:Ik geloof vast dat je op de eenvoudige Psalmen, zo'n rijke inhoud hebben, nooit op uitgeluisterd raakt.
Er zijn er velen die de psalmen niet verstaan, dat zijn we allen van nature. Je kunt je de geestelijke inhoud niet met je verstand
eigen maken. Ook niet met heel veel luisteren. Het is niet te leren om de psalmen, qua inhoud, te verstaan. Hooguit kunnen we
het verstandelijk verstaan, maar daarmee wordt een psalm voor een mens niet dierbaar.

Wat doet muziek met een mens? Twee dingen: Het voert af van God of het voert op tot God. Neutraliteit is er ook in de muziek niet. Het is of het ene of het andere. Van Psalmen getuigen zelfs de Psalmen ook: Die lief'lijk zijn en harten treffen.
Ik denk zeker dat je gelijk hebt DIA. Muziek raakt het hart aan en doet iets met je. Mag ik het volgende aanraden te beluisteren? Het is het slotkoor van het eerste deel van de Mattheus Passion. "O mensch, bewein dein sunden gross" De melodie van de zanglijn is de melodie van psalm 36/68.
https://youtu.be/-ql4uj5MNbQ
edit: quote goed gezet.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie