Welke muziek beluister je nu?

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hendrikus »

parsifal schreef:https://youtu.be/MKWskaKlANQ

Er wordt zeker nog wel nieuwe muziek geschreven, die niet misstaat in kerkdienst of voor de huisgodsdienst,
Dat zijn twee totaal verschillende dingen.

Althans wanneer je muziek voor de kerkdienst definieert als muziek die gezongen kan worden door een gemeente van enkele honderden kerkgangers, en begeleid kan worden op de traditionele manier, met orgel of eventueel piano.

Het voorbeeld dat je nu aandraagt, gaat dan niet werken. Dit is niet te zingen met een gemeente en niet te begeleiden op de traditionele manier. Je hebt echt een leadzanger en een combo nodig. En in de kerkdienst hebben wij die meestal niet.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door parsifal »

Hendrikus schreef:
parsifal schreef:https://youtu.be/MKWskaKlANQ

Er wordt zeker nog wel nieuwe muziek geschreven, die niet misstaat in kerkdienst of voor de huisgodsdienst,
Dat zijn twee totaal verschillende dingen.

Althans wanneer je muziek voor de kerkdienst definieert als muziek die gezongen kan worden door een gemeente van enkele honderden kerkgangers, en begeleid kan worden op de traditionele manier, met orgel of eventueel piano.

Het voorbeeld dat je nu aandraagt, gaat dan niet werken. Dit is niet te zingen met een gemeente en niet te begeleiden op de traditionele manier. Je hebt echt een leadzanger en een combo nodig. En in de kerkdienst hebben wij die meestal niet.
Je hebt gelijk natuurlijk. Al is de muziek wel in de eerste plaats geschreven voor de kerkdienst (door de muziekgroep van de Anglicaanse St Paul's at Castle Hill in Sydney), maar die hebben een iets andere begeleiding van de muziek dan de meeste reformatorische kerken in Nederland.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hendrikus »

parsifal schreef: Je hebt gelijk natuurlijk. Al is de muziek wel in de eerste plaats geschreven voor de kerkdienst (door de muziekgroep van de Anglicaanse St Paul's at Castle Hill in Sydney), maar die hebben een iets andere begeleiding van de muziek dan de meeste reformatorische kerken in Nederland.
Tja, dat is geen gemeentezang. Daar staat een band met een leadzanger, het wordt allemaal versterkt. En de mensen die eventueel in de kerk aanwezig zijn, kunnen misschien wat meehummen, maar in de basis is het gewoon een popmuziek-setting op een podium, niet te vergelijken met een zingende gemeente.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door parsifal »

Hendrikus schreef:
parsifal schreef: Je hebt gelijk natuurlijk. Al is de muziek wel in de eerste plaats geschreven voor de kerkdienst (door de muziekgroep van de Anglicaanse St Paul's at Castle Hill in Sydney), maar die hebben een iets andere begeleiding van de muziek dan de meeste reformatorische kerken in Nederland.
Tja, dat is geen gemeentezang. Daar staat een band met een leadzanger, het wordt allemaal versterkt. En de mensen die eventueel in de kerk aanwezig zijn, kunnen misschien wat meehummen, maar in de basis is het gewoon een popmuziek-setting op een podium, niet te vergelijken met een zingende gemeente.
Hier ben ik het niet mee eens. Als de muziek bekend is bij de gemeente dan gaat meezingen best goed en zul je het merken als er niet meegezongen wordt door de gemeente. Dat zie je ook bij redelijk wat opwekkingsmuziek.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Terri »

Onze zoon gebruikt precies dezelfde argumenten als @Hendrikus, tja, hij is ook organist...... :)
Ik zing soms liever met een combo dan met orgel, de gemeente zingt dan veel beter, ( heimwee.....) maar dat ligt natuurlijk vooral aan de organist, denk ik....of een eigenwijze gemeente :huhu
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Henk J »

Naar de orgelmarathon die gehouden werd in Breda.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Charles »

Afbeelding
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Charles »

Voordeel van het thuiswerken is dat je de ene plaat na de andere er op kan leggen:

Afbeelding
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Isala »

Wonderbaar Licht vanuit de psalmen - Myrthe de Wolff

Taal technisch loopt het niet altijd even goed,
maar de inhoud en de stijl raakt me altijd toch weer als ik de cd beluister.
Hora est!
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Geytenbeekje »

https://www.youtube.com/watch?v=zg8xBP9NVD4
Wie vind Franck nog meer mooi kunstig spelen?
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Henk J »

Geytenbeekje schreef:https://www.youtube.com/watch?v=zg8xBP9NVD4
Wie vind Franck nog meer mooi kunstig spelen?
Franck is fantastisch, hij deelt de tweede plaats met Messiaen na Bach op mijn persoonlijke ranglijst.
Gerrit35
Berichten: 108
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Gerrit35 »

https://www.youtube.com/watch?v=W6t3maOnTJE

Ik zit vandaag in de Reger-sferen ;)
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Henk J »

Gerrit35 schreef:https://www.youtube.com/watch?v=W6t3maOnTJE

Ik zit vandaag in de Reger-sferen ;)
Ook mooi, ben vooral fan van zijn Wachet Auf. En dan door Evan Bogerd vanuit de Wester.
Gerrit35
Berichten: 108
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Gerrit35 »

Henk J schreef:
Gerrit35 schreef:https://www.youtube.com/watch?v=W6t3maOnTJE

Ik zit vandaag in de Reger-sferen ;)
Ook mooi, ben vooral fan van zijn Wachet Auf. En dan door Evan Bogerd vanuit de Wester.
Ja, schitterende uitvoering!
Maar Bernhard Schneider en Jean-Baptiste Dupont weten zijn muziek ook alleraardigst te vertolken :)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Terri »

Plaats reactie