Welke muziek beluister je nu?

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jantje schreef:Nee hoor. Het orgel begeleidt de gemeentezang. Dus dat hoeft niet met een heleboel registers. Luister eens de gemeentezang van Staphorst van voor de coronacrisis. Dát is echte begeleiding.
Dat mag jij vinden, maar je moet het niet als feit brengen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door parsifal »

Hendrikus schreef:
parsifal schreef:Wij keken zondagavond een dienst van All-Souls Langham place in Londen (we hebben zelf maar 1 dienst per zondag) daar zag de muziek er wel heel professioneel uit. Ik vermoed dat het vooraf thuis ingespeeld was door verschillende muzikanten inclusief zangers (dat het thuis was weet ik wel zeker) en dat het daarna goed samengevoegd was.
St Bride's Fleet Street doet het als volgt: alle diensten worden daar al opgenomen en bewaard. Er ligt dus een groot archief aan hoogwaardige opnamen (ook St Bride's werkt met professionals). In coronatijd wordt de preek in de kerk opgenomen en daar wordt gemeentezang, koor- en orgelmuziek uit het archief omheen gemonteerd. Als je het beluistert, klinkt het als een complete dienst.
En ik denk dat die kerken het ook niet erg vinden als je hun muziek gebruikt voor je eigen dienst. In Nederland moet er toch ook zoiets mogelijk zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:Nee hoor. Het orgel begeleidt de gemeentezang. Dus dat hoeft niet met een heleboel registers. Luister eens de gemeentezang van Staphorst van voor de coronacrisis. Dát is echte begeleiding.
Veel registers hoeft niet perse maar bijvoorbeeld wel begeleiden met een Cornet of Sesquialter en stevige 8 voeters of zelfs in combinati met een 16vt, als basis.
Dat werkt beter dan in Tutti begeleiden voor thuis-luisteraars.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef:
Jantje schreef:Nee hoor. Het orgel begeleidt de gemeentezang. Dus dat hoeft niet met een heleboel registers. Luister eens de gemeentezang van Staphorst van voor de coronacrisis. Dát is echte begeleiding.
Dat mag jij vinden, maar je moet het niet als feit brengen.
Pff, durf jij Jantje zomaar tegen te spreken? ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Herman »

Voces8 nu Nunc Dimittis van Paul Smith

ach ja, alles is al in de war, dus het kerkelijke jaar maakt ook niet zoveel uit
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:Voces8 nu Nunc Dimittis van Paul Smith

ach ja, alles is al in de war, dus het kerkelijke jaar maakt ook niet zoveel uit
In de Anglicaanse liturgie worden de Lofzang van Simeon en die van Maria dagelijks gezongen als vast onderdeel van de Evensong, dus dat staat helemaal los van het kerkelijk jaar.

Voces 8 is zo griezelig goed dat ik soms niet weet of ik het nou mooi moet vinden of niet. Het is bijna té perfect. Maar wel razend knap.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door J.C. Philpot »

https://www.concertgebouw.nl/ontdek/kij ... bouworkest
Op deze pagina kunt u vrijdagavond 3 april om 19.00 uur kijken naar Bachs Matthäus-Passion, uitgevoerd door het Concertgebouworkest onder leiding van Iván Fischer. U kunt ook kijken via YouTube of Facebook.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:
Voces 8 is zo griezelig goed dat ik soms niet weet of ik het nou mooi moet vinden of niet. Het is bijna té perfect. Maar wel razend knap.
Kun je dit toelichten? Omdat ze het zo goed doen, is het minder mooi?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
newton
Berichten: 680
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door newton »

Johann Gottfried Walther schreef:
Hendrikus schreef:
Voces 8 is zo griezelig goed dat ik soms niet weet of ik het nou mooi moet vinden of niet. Het is bijna té perfect. Maar wel razend knap.
Kun je dit toelichten? Omdat ze het zo goed doen, is het minder mooi?
Het legt de lat zo hoog als je zelf ook die muziek uit wilt voeren :-D
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ.
Nicolaus Adam Strungk (1640-1700).
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Jantje »

newton schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Hendrikus schreef:
Voces 8 is zo griezelig goed dat ik soms niet weet of ik het nou mooi moet vinden of niet. Het is bijna té perfect. Maar wel razend knap.
Kun je dit toelichten? Omdat ze het zo goed doen, is het minder mooi?
Het legt de lat zo hoog als je zelf ook die muziek uit wilt voeren :-D
:yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Geytenbeekje »

Wir Danken Dir BWV 29
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef:
Hendrikus schreef: Voces 8 is zo griezelig goed dat ik soms niet weet of ik het nou mooi moet vinden of niet. Het is bijna té perfect. Maar wel razend knap.[/quote
Kun je dit toelichten? Omdat ze het zo goed doen, is het minder mooi?
In de natuur is iets nooit helemaal glad en gaaf, juist kleine onregelmatigheden of oneffenheden maken het natuurlijk en levensecht.
Voces 8 zingt zó griezelig perfect dat het soms een soort van muzikaal plastic wordt, té gaaf om nog realistisch te zijn. Vergelijk het met een portretfoto van een peuter, waaruit alle oneffenheden (die zelfs het mooiste kind nog heeft) zijn gladgestreken in Photoshop: dan houd je een foto van een pop over.
Van Voces 8 kan ik soms enorm genieten (cd's Night Scapes of Lux bijvoorbeeld), maar soms word ik er een beetje kriegel van.
~~Soli Deo Gloria~~
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Mona Lisa »

Herman schreef:Voces8 nu Nunc Dimittis van Paul Smith

ach ja, alles is al in de war, dus het kerkelijke jaar maakt ook niet zoveel uit
Het is hele jaar door mooi maar als je iets voor deze tijd zoekt, VOCES8 heeft ook het Agnus Dei uitgevoerd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef:In de Anglicaanse liturgie worden de Lofzang van Simeon en die van Maria dagelijks gezongen als vast onderdeel van de Evensong, dus dat staat helemaal los van het kerkelijk jaar.

Voces 8 is zo griezelig goed dat ik soms niet weet of ik het nou mooi moet vinden of niet. Het is bijna té perfect. Maar wel razend knap.
Die ene sopraan lijkt de koorleider en ook wel op een kleuterjuf, dus misschien ligt het daaraan.

Die perfectie lijkt ook wel aan het repertoire te liggen. Dat wat ik toch nog toe gehoord heb is vooral Engels en Latijn met een bepaalde klankkleuk en rustiek.
Plaats reactie