Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door helma »

Zo is jarenlang 'wat de toekomst brenge moge' een geliefd begrafenis lied geweest.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Mijn dochter heeft het lied op 2e kerstdag gezongen in de kerk "Ik zal er zijn".
Het was óók héél mooi!
Dat lied werd ook gezongen in een "dankdienst voor het leven" toen een kennis van mijn broer overleed.
Ze was niet bepaald reformatorisch, maar wel algemeen religieus. Dat is iets wat elk mens en zelfs de duivel zelf heeft.
Het is een meeslepende melodie, en het zou best interessant zijn de tekst te ontleden en die naast onze reformatorische
belijdenis te leggen. Maar goed, laat maar, wamt ik vrees dat daar niet zoveel animo voor zal zijn.
PS Ik ben echt geen zwartkijker, wie dat wellicht mocht denken.
Wat is de relevantie van het feit dat dit lied werd gezongen in een dankdienst voor het leven, als het gaat om de inhoud van het lied?
Wordt een lied daardoor beter of minder? Zo'n opmerking is alleen maar suggestief, een poging om een lied in een verdachte hoek te plaatsen.
Had je deze opmerking ook geplaatst als daar "'k Zal dan gedurig bij U zijn" was gezongen?
Ik zou dat bijna hetzelfde vinden ja. Het past ons niet om een oordeel uit te spreken - ik ken uiteraard de persoon waar het hier om ging niet - maar op een begrafenis gaan zingen dat iemand in de hemel is terwijl het leven absoluut niet daarnaar was, klopt echt niet. Dan worden mensen bedrogen.
De aanduiding 'dankdienst voor het leven' zou ik, gezien de ernst van de dood, niet gebruiken in plaats van 'rouwdienst'. Maar dat is off-topic.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Mijn dochter heeft het lied op 2e kerstdag gezongen in de kerk "Ik zal er zijn".
Het was óók héél mooi!
Dat lied werd ook gezongen in een "dankdienst voor het leven" toen een kennis van mijn broer overleed.
Ze was niet bepaald reformatorisch, maar wel algemeen religieus. Dat is iets wat elk mens en zelfs de duivel zelf heeft.
Het is een meeslepende melodie, en het zou best interessant zijn de tekst te ontleden en die naast onze reformatorische
belijdenis te leggen. Maar goed, laat maar, wamt ik vrees dat daar niet zoveel animo voor zal zijn.
PS Ik ben echt geen zwartkijker, wie dat wellicht mocht denken.
Wat is de relevantie van het feit dat dit lied werd gezongen in een dankdienst voor het leven, als het gaat om de inhoud van het lied?
Wordt een lied daardoor beter of minder? Zo'n opmerking is alleen maar suggestief, een poging om een lied in een verdachte hoek te plaatsen.
Had je deze opmerking ook geplaatst als daar "'k Zal dan gedurig bij U zijn" was gezongen?
Ik zou dat bijna hetzelfde vinden ja. Het past ons niet om een oordeel uit te spreken - ik ken uiteraard de persoon waar het hier om ging niet - maar op een begrafenis gaan zingen dat iemand in de hemel is terwijl het leven absoluut niet daarnaar was, klopt echt niet. Dan worden mensen bedrogen.
De aanduiding 'dankdienst voor het leven' zou ik, gezien de ernst van de dood, niet gebruiken in plaats van 'rouwdienst'. Maar dat is off-topic.
Dit klopt, de oom waar ik over sprak was net zo, we mogen hem nastaren zij de pastor, hij kende hem niet eens en mijn oom geloofde niet echt, hij twijfelde aan het bestaan van God. Maar er werden dus wel psalmen uit 1773 gezongen, dus het maakt niet uit wat of welke liederen er gezongen worden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Het lijkt me niet goed zo'n emotioneel aan religie refererend lied te zingen bij gelenheden waar mensen het van de dood moesten verliezen (en dan nog in een zogenaamde oneerlijke strijd!) die bij leven nooit zoveel met 'geloven' hadden. Ik weet het: religie zit in ons allemaal, ingeschapen. We moeten dat niet zomaar misbruiken voor wat wij graag zouden willen. Maar om bij zulke gelegenheden dan die sentimenten op te roepen en dan met een traan in het oog in een opwelling van een religieus gevoel denken: Ze is nu in de hemel.... en aan het eind nog zeggen: Het was een mooie dienst... Begrijpt u? Ik denk het niet.
Een "emotioneel aan religie refererend lied", hoe krijg je het verzonnen... Het is lied van geloofsvertrouwen, klaar.
Maar met je duidelijk gekleurde opmerking over die "dankdienst voor het leven" leid je de aandacht af van het lied zelf en kleur je het onderwerp negatief in. Het gaat hier over "psalmen, gezangen en geestelijke liederen", althans zo heet dit topic.
Voor mij is het niet klaar. Het maakt nog wel wat uit wat de inhoud is en of er goede Grond is. Als er bij een begrafenis een gegronde en levende Hoop mag zijn is er niets tegen om te zingen. Maar geen algemene verzoening of vaag religieus. Houdt het dan bij de het Woord: de Psalmen. En wat betreft de term: "dankdienst voor het leven" die geeft inderdaad een kleur aan, het vertegenwoordig hoe men staat in het leven en de religie in het algemeen. Dan staat de dode mens centraal en word de levende het Woord niet verkondigd. Dan weet iedereen toch wel, houdt u niet dom, uit welke hoek de wind waait.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: Een "emotioneel aan religie refererend lied", hoe krijg je het verzonnen... Het is lied van geloofsvertrouwen, klaar.
Maar met je duidelijk gekleurde opmerking over die "dankdienst voor het leven" leid je de aandacht af van het lied zelf en kleur je het onderwerp negatief in. Het gaat hier over "psalmen, gezangen en geestelijke liederen", althans zo heet dit topic.
Voor mij is het niet klaar. Het maakt nog wel wat uit wat de inhoud is en of er goede Grond is. Als er bij een begrafenis een gegronde en levende Hoop mag zijn is er niets tegen om te zingen. Maar geen algemene verzoening of vaag religieus. Houdt het dan bij de het Woord: de Psalmen. En wat betreft de term: "dankdienst voor het leven" die geeft inderdaad een kleur aan, het vertegenwoordig hoe men staat in het leven en de religie in het algemeen. Dan staat de dode mens centraal en word de levende het Woord niet verkondigd. Dan weet iedereen toch wel, houdt u niet dom, uit welke hoek de wind waait.
Het vervelende is dat er nu twee, drie discussies door elkaar heen gaan lopen, dankzij die opmerkingen over het zingen van het Sela-lied bij een dankdienst voor het leven:
-het lied "Ik zal er zijn"
-wel of niet zingen tijdens een rouwdienst
-het gebruik van de term "dankdienst voor het leven"
Om het overzichtelijk te houden voor een simpele ziel als ik, zou ik die onderwerpen liever niet allemaal door elkaar husselen. Dan gaat het opeens overal over, en daarmee vaak juist nergens meer over.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Het lijkt me niet goed zo'n emotioneel aan religie refererend lied te zingen bij gelenheden waar mensen het van de dood moesten verliezen (en dan nog in een zogenaamde oneerlijke strijd!) die bij leven nooit zoveel met 'geloven' hadden. Ik weet het: religie zit in ons allemaal, ingeschapen. We moeten dat niet zomaar misbruiken voor wat wij graag zouden willen. Maar om bij zulke gelegenheden dan die sentimenten op te roepen en dan met een traan in het oog in een opwelling van een religieus gevoel denken: Ze is nu in de hemel.... en aan het eind nog zeggen: Het was een mooie dienst... Begrijpt u? Ik denk het niet.
Een "emotioneel aan religie refererend lied", hoe krijg je het verzonnen... Het is lied van geloofsvertrouwen, klaar.
Maar met je duidelijk gekleurde opmerking over die "dankdienst voor het leven" leid je de aandacht af van het lied zelf en kleur je het onderwerp negatief in. Het gaat hier over "psalmen, gezangen en geestelijke liederen", althans zo heet dit topic.
Voor mij is het niet klaar. Het maakt nog wel wat uit wat de inhoud is en of er goede Grond is. Als er bij een begrafenis een gegronde en levende Hoop mag zijn is er niets tegen om te zingen. Maar geen algemene verzoening of vaag religieus. Houdt het dan bij de het Woord: de Psalmen. En wat betreft de term: "dankdienst voor het leven" die geeft inderdaad een kleur aan, het vertegenwoordig hoe men staat in het leven en de religie in het algemeen. Dan staat de dode mens centraal en word de levende het Woord niet verkondigd. Dan weet iedereen toch wel, houdt u niet dom, uit welke hoek de wind waait.
Nogmaals dankdienst voor het leven dat klopt niet. Maar daarom is het nog niet zo dat Ik zal er zijn dan niet klopt. Bij mijn oom zongen ze
psalmen in een soortgelijke dienst. Dan zijn de psalmen toch ook niet meteen verkeerd?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

Ik ben vooral benieuwd naar de onderbouwing van DIA's opmerkingen over het lied. Maar door allerlei andere onderwerpen erbij te halen, lijkt het ook niet nodig zijn boude stellingen daarover te onderbouwen.

Maar de discussie over het lied past wel het beste in dit draadje, dus wellicht dat de bijdrage van Hendrikus helpt om daarover te spreken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door eilander »

Over de tekst van "Ik zal er zijn": je kunt mijns inziens op de tekst als zodanig geen kritiek hebben. Er zijn wel meer gezangen die eenzijdig zijn, en die we tóch vaak zingen zonder al teveel moeite. En Psalm 150 spreekt ook niet over zonde en schuld, bijvoorbeeld. Als iemand dus alleen maar psalm 150 zou zingen, is dat ook zeer merkwaardig.

Al eerder hebben we hierover gesproken, toen ging het ook over de persoon die de tekst heeft gemaakt (Hans Maat), waar je moeite mee kunt hebben. Een tegenwerping is dan weer dat we ook niet achter alle dichters van psalmen en gezangen kunnen staan.

Dan kun je het nog hebben over de hele sfeer van Sela, die staat mij althans erg tegen. Ik weet dat het begrip 'eerbied' ook heel lastig is en dat ik dan direct tegengeworpen krijg dat het 'toetsenrammen' door sommige organisten dan ook niet eerbiedig is.

Kortom: ik heb er grote moeite mee, maar kan het niet ontzettend goed onderbouwen vind ik zelf.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Vorst »

@ Samanti: waarom klopt een 'dankdienst voor het leven' niet?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Mara »

Vorst schreef:@ Samanti: waarom klopt een 'dankdienst voor het leven' niet?
In onze kerken heet het nooit zo, maar je belegt een rouwdienst. Je bent in de rouw omdat je een geliefde verloren bent.
Dankdienst voor het leven is m.i. een misplaatste titel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

Verantwoording:
Ik ben het grotendeels eens met eilander. Ik zou het nog iets willen uitbreiden. Het is wel een lied dar ervan uitgaat, zoals nu in heel veel kerken, dat iedereen Jezus kent en liefheeft.
En dan de Naam IK ZAL ZIJN, en Jezus… Alsof ieder die kent. En vooral als jet wordt gezongen in ene soort rouwdienst waarvan de overledene nauwelijks godsdienstig was. Moet misschien de 'uitvaart het goed maken'? Ik bedoel dus het in het algemeen gestelde. Nu kan ik me voorstellen dat er in een tijd als deze een tegenwerping komt dat ook psalmen veronderstellen dat de zanger God kent. Toch maken de Psalmen duidelijk onderscheid tussen leven en dood, wet en evangelie, zonde en genade. Dit liedje mist de diepte, een beleefde diepte, bovendien(ik geef toe dat dit subjectief kan klinken) is de melodie niet passend. Het is een soort melodie die makkelijk in een religieuze sferen brengt, net als veel opwekkingsliederen, die ook meest zo eenzijdig zijn en vaak het goede in de mens ziet: De afstand tussen de Heilige verwordt tot een ordinair spreken van God en mens, haast op gelijke voet als een mens met zijn vriend.

DE TEKST:
  • Ik zal er zijn

    Hoe wonderlijk mooi is uw eeuwige Naam.
    Verborgen aanwezig deelt U mijn bestaan.
    Waar ik ben, bent U: wat een kostbaar geheim.
    Uw naam is ‘Ik ben’ en ‘Ik zal er zijn’.

    Een boog in de wolken als teken van trouw,
    staat boven mijn leven, zegt: Ik ben bij jou!
    In tijden van vreugde, maar ook van verdriet,
    ben ik bij U veilig, U die mij ziet.

    De toekomst is zeker, ja eindeloos goed.
    Als ik eens moet sterven, als ik U ontmoet:
    dan droogt U mijn tranen, U noemt zelfs mijn naam.
    U blijft bij mij Jezus, laat mij niet gaan.

    ‘Ik ben die Ik ben’ is uw eeuwige naam.
    Onnoembaar aanwezig deelt U mijn bestaan.
    Hoe adembenemend, ontroerend dichtbij:
    uw naam is ‘Ik ben’, en ‘Ik zal er zijn’.

    O Naam aller namen, aan U alle eer.
    Niets kan mij ooit scheiden van Jezus mijn Heer:
    Geen dood en geen leven, geen moeite of pijn.
    Ik zal eeuwig zingen, dicht bij U zijn.
Tekst: Hans Maat
Muziek: Kinga Bán en Adrian Roest
© 2013 Stichting Sela Music
Laatst gewijzigd door -DIA- op 29 dec 2017, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Vorst schreef:@ Samanti: waarom klopt een 'dankdienst voor het leven' niet?
In onze kerken heet het nooit zo, maar je belegt een rouwdienst. Je bent in de rouw omdat je een geliefde verloren bent.
Dankdienst voor het leven is m.i. een misplaatste titel.
Het is niet een dankdienst voor het leven, maar voor het leven van de overledene. Persoonlijk zie ik niet dat daar veel mee mis is. Als de familie de nadruk wil leggen op de dankbaarheid over alles wat ze in de overledenen hebben gehad, is dat toch een goede insteek? Zeker als de overledene gelovig was, en er dus ook gesproken kan worden van de hoop die in hem of haar was, en van een getuigenis dat er van het leven en woorden uitging.
Als het je stijl niet is om een rouwdienst een dankdienst te noemen, prima. Maar ik zie geen redenen om het bij anderen te veroordelen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:
Mara schreef:
Vorst schreef:@ Samanti: waarom klopt een 'dankdienst voor het leven' niet?
In onze kerken heet het nooit zo, maar je belegt een rouwdienst. Je bent in de rouw omdat je een geliefde verloren bent.
Dankdienst voor het leven is m.i. een misplaatste titel.
Het is niet een dankdienst voor het leven, maar voor het leven van de overledene. Persoonlijk zie ik niet dat daar veel mee mis is. Als de familie de nadruk wil leggen op de dankbaarheid over alles wat ze in de overledenen hebben gehad, is dat toch een goede insteek? Zeker als de overledene gelovig was, en er dus ook gesproken kan worden van de hoop die in hem of haar was, en van een getuigenis dat er van het leven en woorden uitging.
Als het je stijl niet is om een rouwdienst een dankdienst te noemen, prima. Maar ik zie geen redenen om het bij anderen te veroordelen.
Ik heb door omstandigheden meerdere dergelijke dankdiensten meegemaakt. En al de diensten die ik meemaakte stond de overledene centraal en niet het Woord tot de levenden. In alle gevallen werd aan het eind van zo'n dankdienst de overledene door de "bedienaar des Woords" in de handen van Jezus gelegd, en in de gevallen die ik meemaakte ging het meest over mensen die niet kerkelijk meeleefden. Ze geloofden wel iets, maar ja, daarvoor hoefde je niet naar de kerk en was er vaak zelfs geen onderscheid welke religie of je aanhing.... Dat is het moderne begraven of zelfs gecremeerd worden. Nog eenmaal het goede van de mens naar voren halen. In feite het tegendeel van wat het werkelijk is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Ik ben het grotendeels eens met eilander. Ik zou het nog iets willen uitbreiden. Het is wel een lied dar ervan uitgaat, zoals nu in heel veel kerken, dat iedereen Jezus kent en liefheeft.
Dat is onzin. Dat staat er niet, het is een persoonlijk geloofslied. Staat in "God heb ik lief" dat iedereen Jezus liefheeft? Nee. In "Ik zal er zijn" staat het ook niet. En als je dat erin leest en het lied daarom afkeurt, ben je weer eens aan het veroordelen op oneigenlijke gronden.
Tja, en dat jij de melodie niet passend vindt, zegt meer over jou dan over de melodie. Daar zullen we dus maar niet verder op ingaan.
~~Soli Deo Gloria~~
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Vorst »

Dodo schreef:
Mara schreef:
Vorst schreef:@ Samanti: waarom klopt een 'dankdienst voor het leven' niet?
In onze kerken heet het nooit zo, maar je belegt een rouwdienst. Je bent in de rouw omdat je een geliefde verloren bent.
Dankdienst voor het leven is m.i. een misplaatste titel.
Het is niet een dankdienst voor het leven, maar voor het leven van de overledene. Persoonlijk zie ik niet dat daar veel mee mis is. Als de familie de nadruk wil leggen op de dankbaarheid over alles wat ze in de overledenen hebben gehad, is dat toch een goede insteek? Zeker als de overledene gelovig was, en er dus ook gesproken kan worden van de hoop die in hem of haar was, en van een getuigenis dat er van het leven en woorden uitging.
Als het je stijl niet is om een rouwdienst een dankdienst te noemen, prima. Maar ik zie geen redenen om het bij anderen te veroordelen.
Mooi antwoord Dodo. Zo ervaar ik het ook. Ik vind het juist mooi als er een dankdienst voor het leven van de overledene gehouden kan worden. Het is per slot van rekening ook geen zondagse kerkdienst zoals vaak wordt uitgevoerd.
Plaats reactie