Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door John Galt »

Volgens mij is deze site wel eens eerder besproken op 't forum. Zou je even op moeten zoeken.
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:Volgens mij is deze site wel eens eerder besproken op 't forum. Zou je even op moeten zoeken.
Ik zie dat u gelijk hebt. Ik wist het zelf niet meer:

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... nl#p891782
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Terri »

Man, vrouw en kind trekken door Europa met een camper, om het evangelie te brengen waar dat zo uitkomt.
Man maakt overdenkingen, vrouw heeft een blog en er staan filmpjes op youtube hoe ze leven.
Gaat uit van 'werkers in de wijngaard' dacht ik....
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
John Galt schreef:Volgens mij is deze site wel eens eerder besproken op 't forum. Zou je even op moeten zoeken.
Ik zie dat u gelijk hebt. Ik wist het zelf niet meer:

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... nl#p891782
Een zin als "Het Vaticaan (Rome met haar paus en onderdanen) werkt nauw samen met de New Agebeweging" zou voldoende moeten zijn om snel af te haken. Weer een complotdenker :hum
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
John Galt schreef:Volgens mij is deze site wel eens eerder besproken op 't forum. Zou je even op moeten zoeken.
Ik zie dat u gelijk hebt. Ik wist het zelf niet meer:

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... nl#p891782
Een zin als "Het Vaticaan (Rome met haar paus en onderdanen) werkt nauw samen met de New Agebeweging" zou voldoende moeten zijn om snel af te haken. Weer een complotdenker :hum
Ik dacht zeker ook wel in die richting, maar ik lees nogal eens veel, en juist ook wel eens nuttig om goud van hout te onderscheiden. Ik voelde meteen dat de sfeer niet echt van ons afkomstig was.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door John Galt »

Sowieso ben ik nooit zo'n fan van mensen die hun levenswerk maken van het afkraken van andere gelovigen of vormen van geloof. Pas verwees iemand op refoweb naar een filmpje waarin een dominee een lezing hield over de, naar zijn idee, te luxe levensstijl van een andere dominee. Als mijn predikant zulke lezingen gaat houden, komt er een gesprek denk ik.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door johannes »

Bedankt DIA voor het delen van deze site, ik heb een grote schoonmaak gehouden in mijn muziek!
Wat zit alles dicht bij elkaar wat uiteindelijk een doel heeft: Alle geloven zijn hetzelfde, op naar een wereld religie!
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

johannes schreef:Bedankt DIA voor het delen van deze site, ik heb een grote schoonmaak gehouden in mijn muziek!
Wat zit alles dicht bij elkaar wat uiteindelijk een doel heeft: Alle geloven zijn hetzelfde, op naar een wereld religie!
Het kan geen kwaad om grote schoonmaak te houden in je muziek, maar om dat nou te doen op basis van zo'n complotdenker... :nonnon
~~Soli Deo Gloria~~
Online
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

Ik zoek een uitvoering van alle psalmcoupletten in de oude of de nieuwe berijming, op cd of online. Bij voorkeur met orgel, en eventueel zang. Ik kan dat nergens vinden. Zelfs bij allepsalmen.nl komen maar enkele coupletten langs, wat ik erg jammer vind. Ik zing soms mee met opnames van mijzelf, maar dat moet beter kunnen.

De stijl van Sietze de Vries en Geert Bierling vind ik prettig om bij te zingen.
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Ik zoek een uitvoering van alle psalmcoupletten in de oude of de nieuwe berijming, op cd of online. Bij voorkeur met orgel, en eventueel zang. Ik kan dat nergens vinden. Zelfs bij allepsalmen.nl komen maar enkele coupletten langs, wat ik erg jammer vind. Ik zing soms mee met opnames van mijzelf, maar dat moet beter kunnen.

De stijl van Sietze de Vries en Geert Bierling vind ik prettig om bij te zingen.
Op scholen wordt voor het zingen van het wekelijkse psalmvers heel veel gebruik gemaakt van https://psalmboek.nl/zingen.php
~~Soli Deo Gloria~~
Online
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

Die optie ken ik. Maar dan moet je voor ieder couplet opnieuw opstarten. En de geluidskwaliteit is niet geweldig, nog los daarvan dat er geen enkel verband meer is met de tekst van het couplet. Je kunt er over twisten hoe ver een organist moet gaan in het inspelen op de tekst, maar dat vind ik wel een relevant aandachtspunt.

Een deel van de harmonisaties is op zich prima, maar bij 21 coupletten is het wel saai om steeds hetzelfde te horen.
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Die optie ken ik. Maar dan moet je voor ieder couplet opnieuw opstarten. En de geluidskwaliteit is niet geweldig, nog los daarvan dat er geen enkel verband meer is met de tekst van het couplet. Je kunt er over twisten hoe ver een organist moet gaan in het inspelen op de tekst, maar dat vind ik wel een relevant aandachtspunt.

Een deel van de harmonisaties is op zich prima, maar bij 21 coupletten is het wel saai om steeds hetzelfde te horen.
Conclusie: wat je zoekt, bestaat niet. Start een crowdfundingsactie om De Vries of Bierling het complete psalter te laten inspelen, mét aandacht voor de tekst. Als het lukt kun je zelf bepalen welke berijming en welk tempo het moet worden. Wie betaalt, bepaalt, zegt men.
~~Soli Deo Gloria~~
Online
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

Dat is dan weer heel jammer. Ik heb ooit zelf meegewerkt aan een project in onze eigen kerk waarin alle psalmen en de enige gezangen in de oude berijming integraal gezongen zijn. Misschien zijn daar wel opnamen van. Ik begreep dat het plan was om bij de ingebruikname van een nieuw orgel in Houten ook zoiets te doen.

Gezien de trage ontwikkeling van allepsalmen.nl denk ik dat zo'n project geen kans van slagen heeft.

Qua tempo vind ik beide organisten altijd prima spelen, al zou ik zelf wellicht iets sneller spelen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Misschien zijn daar wel opnamen van.
Dat is volgens mij toen wel opgenomen, meen ik. Waren er ook geen beeldopnames van?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

Daar heb ik geen actieve herinnering aan.
Plaats reactie