Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Christen »

Ik zou het je van harte gunnen... en nog meer ook... :)
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

Toen ik het las, zat ik gelijk met het lied hierover in mijn hoofd. Jeugdherinneringen zijn altijd mooi.

Maar nooit geweten dat 'Maak een vrolijk geluid voor de Heer' zo rechtstreeks aan de Bijbel ontleend is. Ik heb in mijn onnozelheid altijd gedacht dat dat een evangelische vrijmoedigheid was, waar verder niets mis mee is, maar die niet echt direct uit de Bijbel volgt. Maar dat is dus niet zo.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Toen ik het las, zat ik gelijk met het lied hierover in mijn hoofd. Jeugdherinneringen zijn altijd mooi.

Maar nooit geweten dat 'Maak een vrolijk geluid voor de Heer' zo rechtstreeks aan de Bijbel ontleend is. Ik heb in mijn onnozelheid altijd gedacht dat dat een evangelische vrijmoedigheid was, waar verder niets mis mee is, maar die niet echt direct uit de Bijbel volgt. Maar dat is dus niet zo.
Er zitten heel wat bijbelwoorden in de liedteksten van Elly & Rikkert, dat valt niet te ontkennen.

De spaghettimix en Jack die zo gek stottert horen daar dan weer niet bij.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

We zullen dan maar niet de discussie voeren of het een geschikt lied is voor de gemeentezang.

Ik zou het wel eens met orgel willen begeleiden;-)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:We zullen dan maar niet de discussie voeren of het een geschikt lied is voor de gemeentezang.

Ik zou het wel eens met orgel willen begeleiden;-)
Op hele noten lukt dat vast wel :yahoo
~~Soli Deo Gloria~~
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Christen »

Hoe zat dat ook alweer volgens Freud of iemand uit die richting?
Ieder mens heeft een kind in zich? Mannen nog een beetje meer.. :haha (grapje)
Volgens mij staat er in dat boek ook zoiets bij dat de dokter die zei dat je meer je handen moet wassen niet bepaald geliefd was, ondanks dat het levensreddend was. Maar dat is allemaal of topic.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Terri »

DDD schreef:We zullen dan maar niet de discussie voeren of het een geschikt lied is voor de gemeentezang.

Ik zou het wel eens met orgel willen begeleiden;-)
Doet mij denken aan jaren terug tijdens onze vakantie in België. Onze zoon mocht de (Nederlandstalige) kerkdienst begeleiden, tja...
'zit je deur nog op slot' enz... vooral dat krr. krr ... we hebben het er nog regelmatig over :)
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Isala »

Ik wist niet goed waar ik het moest plaatsen: hier of bij het onderwerp 'de vroege kerk'.
Kan beide, maar omdat dit over het lied gaat, toch gekozen voor dit topic.

https://frieschdagblad.nl/2020/11/19/in ... el-normaal
Hora est!
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Henk J »

https://www.rd.nl/artikel/926804-meer-b ... ntL_Somn94
Interessant stuk. Toch blijf ik, als groot Bach-liefhebber, me toch altijd afvragen hoe je meer Bach nu precies vorm wil geven in de eredienst. De preek weg en dan een cantate uitvoeren? Is toch niet iets wat ik zou willen. De prediking moet centraal staan, dat middel wijst de Heere aan. Ik zou het dan meer zoeken in goed orgelspel en goede gemeentezang, graag ritmisch, en minstens 8-10 verzen per dienst. Doordeweeks kan een kerkkoor natuurlijk prima cantates uitvoeren, stukken beter dan veel ander koorrepertoire, maar ja, wel moeilijker natuurlijk.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Maanenschijn »

Henk J schreef:https://www.rd.nl/artikel/926804-meer-b ... ntL_Somn94
Interessant stuk. Toch blijf ik, als groot Bach-liefhebber, me toch altijd afvragen hoe je meer Bach nu precies vorm wil geven in de eredienst. De preek weg en dan een cantate uitvoeren? Is toch niet iets wat ik zou willen. De prediking moet centraal staan, dat middel wijst de Heere aan. Ik zou het dan meer zoeken in goed orgelspel en goede gemeentezang, graag ritmisch, en minstens 8-10 verzen per dienst. Doordeweeks kan een kerkkoor natuurlijk prima cantates uitvoeren, stukken beter dan veel ander koorrepertoire, maar ja, wel moeilijker natuurlijk.
Inderdaad een interssant stuk.

De vaak mooie teksten van de cantates van Bach zijn geschreven in het Duits. In de oorspronkelijke doelstelling en gebruik ook geschikt voor de Duitstalige eredienst. Kerkgangers werden zo door tekst en muziek gesticht. Daarom zou mijns inziens de gezongen teksten in onze erediensten in het Nederlands moeten zijn. En zijn we dan niet gewoon bij het zingen van gezangen, met goede muzikale kwaliteit?

Een goede vorm kan zijn hoe de Baptisten (Amerikaanse en Russische) liturgie vorm gegeven wordt. Daar heeft koorzang, orkest en gemeentezang een volwaardige plaats in de eredienst.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Henk J »

Maanenschijn schreef: Inderdaad een interssant stuk.

De vaak mooie teksten van de cantates van Bach zijn geschreven in het Duits. In de oorspronkelijke doelstelling en gebruik ook geschikt voor de Duitstalige eredienst. Kerkgangers werden zo door tekst en muziek gesticht. Daarom zou mijns inziens de gezongen teksten in onze erediensten in het Nederlands moeten zijn. En zijn we dan niet gewoon bij het zingen van gezangen, met goede muzikale kwaliteit?

Een goede vorm kan zijn hoe de Baptisten (Amerikaanse en Russische) liturgie vorm gegeven wordt. Daar heeft koorzang, orkest en gemeentezang een volwaardige plaats in de eredienst.
Dan zing je gewoon gezangen ja, dus dat is al de eerste barrière. Heb je trouwens een voorbeeld van een dergelijke liturgie? Klinkt interessant. Maar toch zou ik graag de preek centraal willen houden, en het gezongen Woord willen zien als een versterking van of een beantwoording op het gesproken Woord. Niet als een vervanging.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Geytenbeekje »

Henk J schreef:
Maanenschijn schreef: Inderdaad een interssant stuk.

De vaak mooie teksten van de cantates van Bach zijn geschreven in het Duits. In de oorspronkelijke doelstelling en gebruik ook geschikt voor de Duitstalige eredienst. Kerkgangers werden zo door tekst en muziek gesticht. Daarom zou mijns inziens de gezongen teksten in onze erediensten in het Nederlands moeten zijn. En zijn we dan niet gewoon bij het zingen van gezangen, met goede muzikale kwaliteit?

Een goede vorm kan zijn hoe de Baptisten (Amerikaanse en Russische) liturgie vorm gegeven wordt. Daar heeft koorzang, orkest en gemeentezang een volwaardige plaats in de eredienst.
Dan zing je gewoon gezangen ja, dus dat is al de eerste barrière. Heb je trouwens een voorbeeld van een dergelijke liturgie? Klinkt interessant. Maar toch zou ik graag de preek centraal willen houden, en het gezongen Woord willen zien als een versterking van of een beantwoording op het gesproken Woord. Niet als een vervanging.
Of ipv wat bij jullie gebruikelijk is 4/5 versjes 7/ of 8 :huhu
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Henk J »

Geytenbeekje schreef: Of ipv wat bij jullie gebruikelijk is 4/5 versjes 7/ of 8 :huhu
Dat bedoel ik dus :haha , er moet meer gezongen worden :yahoo !
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Geytenbeekje »

Henk J schreef:
Geytenbeekje schreef: Of ipv wat bij jullie gebruikelijk is 4/5 versjes 7/ of 8 :huhu
Dat bedoel ik dus :haha , er moet meer gezongen worden :yahoo !
Bij ons tegenwoordig ook vaak 'maar' 6 a 7
:haha
Misschien kan je vragen aan je dominee of hij een versje op wilt geven na de 10 geboden als antwoord op de wet
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Henk J »

Geytenbeekje schreef: Bij ons tegenwoordig ook vaak 'maar' 6 a 7
:haha
Misschien kan je vragen aan je dominee of hij een versje op wilt geven na de 10 geboden als antwoord op de wet
Is niet de gewoonte bij ons, overigens is het zingen sowieso ingeperkt ivm corona. Op zich logisch ook. Heb weleens begrepen dat het vroeger wel gebeurde maar nu gebeurt het niet meer. Ten tijde van ds. Veldman is dit gebruik gesneuveld volgens mij.
Plaats reactie