Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door eilander »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Misschien zijn daar wel opnamen van.
Dat is volgens mij toen wel opgenomen, meen ik. Waren er ook geen beeldopnames van?
Je kon wel meekijken toen. Maar dat zegt nog niet dat het ook opgenomen is.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door GerefGemeente-lid »

eilander schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Misschien zijn daar wel opnamen van.
Dat is volgens mij toen wel opgenomen, meen ik. Waren er ook geen beeldopnames van?
Je kon wel meekijken toen. Maar dat zegt nog niet dat het ook opgenomen is.
Nee.

Ik meen me opeens te herinneren dat @DDD mij persoonlijk er later nog geluidsopnames van heeft toegestuurd. Maar dat weet ik niet helemaal zeker meer.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

Ja dat is inderdaad waar.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

Weer gevonden. Dat is inderdaad wat ik zoek. Dank voor de herinnering. Nu nog een gemeente die niet achter het orgel aan zingt. Nu was het tempo ook wat ambitieus voor een Gereformeerde Gemeente.

Dit is in ieder geval geschikt om mee te zingen in de auto.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Dat is dan weer heel jammer. Ik heb ooit zelf meegewerkt aan een project in onze eigen kerk waarin alle psalmen en de enige gezangen in de oude berijming integraal gezongen zijn. Misschien zijn daar wel opnamen van. Ik begreep dat het plan was om bij de ingebruikname van een nieuw orgel in Houten ook zoiets te doen.
O, krijgt Houten een nieuw orgel? Vertel.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Herman »

DDD schreef:Dit is in ieder geval geschikt om mee te zingen in de auto.
Het psalmenproject van Gerben Mourik is daar ook uitstekend geschikt voor. Maar het voldoet niet aan het criteria dat alle coupletten gezongen worden. Maar als je auto rijdt, maakt het niet precies uit. In het lawaai van het verkeer valt de gezongen tekst op de cd toch grotendeels weg.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

Het gaat erom dat je de coupletten achter elkaar kunt meezingen, niet of je de gezongen tekst hoort, zozeer. Al valt dat in mijn auto denk ik erg mee. Ik rijd niet zo hard en hij is vrij stil.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Dat is dan weer heel jammer. Ik heb ooit zelf meegewerkt aan een project in onze eigen kerk waarin alle psalmen en de enige gezangen in de oude berijming integraal gezongen zijn. Misschien zijn daar wel opnamen van. Ik begreep dat het plan was om bij de ingebruikname van een nieuw orgel in Houten ook zoiets te doen.
O, krijgt Houten een nieuw orgel? Vertel.
Het is hetzelfde orgel, maar vernieuwd. Ze konden er alleen een jaar ofzo niet bij zingen. Maar het zal inmiddels wel af zijn.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Job »

In zijn nieuwjaarswens in het RD gisteren citeerde ds. C. J. Meeuse één van zijn eigen psalmversjes. Dat doet hij vaker en recent plaatste ook één van zijn kinderen in een geboorteaankondiging een versje uit de berijming van haar vader. Aan de ene kant begrijpelijk als je er zolang aan gewerkt hebt of als het van je pa is. Ik vind het tegelijk ook een beetje...ingewikkeld. Dat heb ik altijd al gevonden. Als predikant een versje plaatsen van je eigen hand, geen officieel erkende berijming binnen je kerkverband, maar er wel "psalm die en die" onder zetten zonder je eigen naam als dichter erbij, waardoor het lijkt of je uit een reguliere berijming citeert. Dat zou toch met een herziening van de Bijbel no-go zijn.

Ik vraag me best weleens af: zou ds. Meeuse meer verwacht hebben van de ontvangst van zijn psalmbundel binnen zijn kerkverband? Het is nu blijven steken op: toegestaan te zingen in het verenigingsleven in diverse gemeenten. Ook is de berijming opgenomen in Psalmboek.nl, maar goed, één van de oprichters daarvan is ook naaste familie van ds. Meeuse.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

Wat is het probleem, denk ik dan.

Het zou toch gek zijn, als hij er niet uit zou citeren in een nieuwjaarswens? Dat zou het onnodig onpersoonlijk maken.

Wellicht zou het gevoelig liggen als een predikant in zijn nieuwjaarswens uit de HSV citeert, maar dat is geen kerkelijk gebruik, dus daar is verder geen bezwaar tegen. :)

Ik denk dat hij wel weet dat ontwikkelingen in de GG altijd minstens drie decennia nodig hebben.
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Henk J »

Job schreef:In zijn nieuwjaarswens in het RD gisteren citeerde ds. C. J. Meeuse één van zijn eigen psalmversjes. Dat doet hij vaker en recent plaatste ook één van zijn kinderen in een geboorteaankondiging een versje uit de berijming van haar vader. Aan de ene kant begrijpelijk als je er zolang aan gewerkt hebt of als het van je pa is. Ik vind het tegelijk ook een beetje...ingewikkeld. Dat heb ik altijd al gevonden. Als predikant een versje plaatsen van je eigen hand, geen officieel erkende berijming binnen je kerkverband, maar er wel "psalm die en die" onder zetten zonder je eigen naam als dichter erbij, waardoor het lijkt of je uit een reguliere berijming citeert. Dat zou toch met een herziening van de Bijbel no-go zijn.

Ik vraag me best weleens af: zou ds. Meeuse meer verwacht hebben van de ontvangst van zijn psalmbundel binnen zijn kerkverband? Het is nu blijven steken op: toegestaan te zingen in het verenigingsleven in diverse gemeenten. Ook is de berijming opgenomen in Psalmboek.nl, maar goed, één van de oprichters daarvan is ook naaste familie van ds. Meeuse.
Psalmboek is natuurlijk de Bijbel niet. Er zijn meerdere regels toegevoegd in het psalmboek die niet terug te vinden zijn in de letterlijke tekst. Dus hier heb ik ook geen moeite mee, en daarnaast kun je het ook wel bedenken als je de naam van ds. Meeuse als afzender ziet.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Job »

DDD schreef:
Wellicht zou het gevoelig liggen als een predikant in zijn nieuwjaarswens uit de HSV citeert, maar dat is geen kerkelijk gebruik, dus daar is verder geen bezwaar tegen. :)
Dat zou zonder twijfel heel, heel gevoelig liggen ja. Daarom begrijp ik het verschil met hoe ermee wordt omgegaan niet zo erg.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

Er zijn natuurlijk mensen die zich over alles kunnen opwinden. Die zijn nogal oververtegenwoordigd onder de predikanten in de GG. Maar dat is verder geen reden om je daar veel van aan te trekken.

Ik geloof niet dat het citeren van een eigen psalmberijming gevoelig kan liggen. Als dat wel gevoelig ligt, dan is het nog erger gesteld dan ik al dacht.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Panny »

Job schreef:In zijn nieuwjaarswens in het RD gisteren citeerde ds. C. J. Meeuse één van zijn eigen psalmversjes. Dat doet hij vaker en recent plaatste ook één van zijn kinderen in een geboorteaankondiging een versje uit de berijming van haar vader. Aan de ene kant begrijpelijk als je er zolang aan gewerkt hebt of als het van je pa is. Ik vind het tegelijk ook een beetje...ingewikkeld. Dat heb ik altijd al gevonden. Als predikant een versje plaatsen van je eigen hand, geen officieel erkende berijming binnen je kerkverband, maar er wel "psalm die en die" onder zetten zonder je eigen naam als dichter erbij, waardoor het lijkt of je uit een reguliere berijming citeert. Dat zou toch met een herziening van de Bijbel no-go zijn.

Ik vraag me best weleens af: zou ds. Meeuse meer verwacht hebben van de ontvangst van zijn psalmbundel binnen zijn kerkverband? Het is nu blijven steken op: toegestaan te zingen in het verenigingsleven in diverse gemeenten. Ook is de berijming opgenomen in Psalmboek.nl, maar goed, één van de oprichters daarvan is ook naaste familie van ds. Meeuse.
Dominee Vlot citeert eigenlijk altijd meerdere versen uit de Psalmberijming van dominee Meeuse in het kerkelijk nieuws.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Marck »

Houdt dan op van treurig leven,
Zoekt te zweven,
Boven 't stof van druk en zorg;
Zijn 't de zonden die u wonden,
g' hebt gevonden,
Jezus tot uw vasten borg.

Zoekt dan hier uw stem te paren,
Met die scharen:
Die met u des Heeren lof,
Eeuwiglijk uit zullen galmen,
Met die Psalmen,
Die men zingt in 's Hemels hof.
Plaats reactie